دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: کتاب خانه اتووود ـ معماری تصویر : فضای هستی شناسانه درسینما ـ یوهانی پالاسما

  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    12,119
    ارسال تشکر
    25,003
    دریافت تشکر: 20,366
    قدرت امتیاز دهی
    2458
    Array

    پیش فرض کتاب خانه اتووود ـ معماری تصویر : فضای هستی شناسانه درسینما ـ یوهانی پالاسما

    کتاب خانه اتووود ـ معماری تصویر : فضای هستی شناسانه درسینما ـ یوهانی پالاسما
    من عمیقا به سبکی که بر قوام ان سینما فضاها را در ذهن شکل می دهد و به خلق فضاهایی برای فکر می انجامد و به انعکاسی از معماری ذات گذرای ذهن، تفکر و احساس انسان می رسد علاقه مندم . وظیفه ذهنی ساختمان ها و شهر ساختار دادن به هستی مان در جهان است و همچنین پرداخت پوسته ای است که میان خود تجربی و جهان شکل می گیرد البته باید این سئوال را مطرح کرد که ایا کارگردان فیلم هم می تواند دقیقا همین کار را با تصاویر پخش شده بر پرده سینما انجام دهد؟این مطلب کوتاه از مقدمه ی یوهانی پالاسما در تحلیلش از پنج فیلم با چهار کارگردان( طناب و پنجره پشتی از هیچکاک، نوستالژیا از تارکوسکی، درخشش از کوبریک و مسافر از آنتونیونی ) تصویر واضحی را از مفاهیم معمار ـ نویسنده به نمایش می گذارد . این گوناگونی، بیشتر همراه با شیوه ی بی همتای هر کارگردان در بازگویی قصه، کیفیت های صوری شان، تکنیک ها، نورپردازی، صحنه پردازی و دیگر متغیر های اصلی فیلم می آید . این تفاوت ها، برای مثال، میان کنترل دست هیچکاک یا کوبریک و رهیافت فی البداهه و لوکیشن های الهام شده ی آنتونیونی، ما را به سوی رویکرد های تحلیلیِ متفاوتی هدایت می کند . (باید اضافه کنم که من تا این فیلم یا دیگر فیلم های تارکوسکی را ندیده باشم مقاله ی پالاسما درباره ی فیلم نوستالژیا را نمی خوانم، دیدن هر فیلم برای من، در فهم و احساس ایده های نویسنده کاملا ضروری است اگر چه دیگران با من موافق نیستند ) . برای مثال ،هر دو فیلم هیچکاک، شامل ترسیمات معماریِ نویسنده، پاسخگوی تکیه ی کارگردان بر جهت ها، فریم، حرکات دوربین ونورپردازی های معینی، برای انتقال مفاهیم واحساسات خاص است .رگه ی نامتناقض در این کتاب، نقاشی است، ولو اینکه این مبحث قبلا در فاصله ی نزدیک به ده سال و یا بیشتر در جای دیگری چاپ شده باشند . این مبحث از تاریخچه ی شخصی نویسنده سرچشمه می گیرد اما همچنین از هم پوشانی با فیلم درنقاشی ها است که هر اثر هنری، فضای معماری را نمایان می سازد، خواه واقعی یا خیالی . برخی از لحظات روشن فکرانه ی این کتابِ بسیار لذت بخش از مقایسه ی فیلم ها با نقاشی های مشخصی آغاز می شود، در بعضی موارد، صراحتا عمدی، بر بخشی از تفکرکارگردان تاکید می کند .در نهایت، این تاثیر پذیری و هم پوشانیِ فرم های متفاوت بیان است که این کتاب در موردش به شرح می پردازد اگر چه پالاسما وام دارانظباطی ـ متقابل یا توجیه عقلانی رایج در دهه ی نود را در این اثر جای نمی دهد . تاکید او در عوض، بر کیفیت های مشترک معماری و فیلم است و در غالب یک معمار آن چیزی که سازنده می تواند از هر فیلم بیاموزد، در جهتِ کیفیت بالاتری از در ـ جهان ـ بودن است .
    یوهانی پالاسما


    ​​


  2. کاربرانی که از پست مفید وحید 0319 سپاس کرده اند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17th March 2013, 04:52 PM
  2. کامل ترین تصویرجهان هستی
    توسط reza-1369 در انجمن دانستنيها( علمي، آموزشي)
    پاسخ ها: 16
    آخرين نوشته: 22nd October 2012, 12:57 PM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 13th October 2012, 05:01 PM
  4. کشف فسیل غول‌پیکر جد 2 میلیون ساله فیل / گزارش تصویری
    توسط Rez@ee در انجمن باستان شناسی جهان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 29th March 2011, 10:14 AM
  5. پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 4th October 2009, 05:23 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •