بسم الله الرحمن الرحیم
__________________________________________________ ______________
طرحسامانهاکتشافیتاکتیکیهوابردیا (TARPS) دردهه۱۹۷۰برای F-14تامکتانجامشد. سامانهاکتشافی
(TARPS) درزیربدنهاصلیاستوانهایهواپیمانصبمیشدورابطهایمخصوصخودراهمباخودداشت .
پس از بازنشسته شدن RF-8، RF-4B و A-3 و تا معرفی هورنت ، F-14 های مجهز به این سیستم تنها هواپیماهای نیروی دریایی
بودند که توانایی شناسایی و بدست آوردن اطلاعات در مورد یک منطقه یا هدف تاکتیکی را داشتند .همچنین علاوه بر حمل تجهیزات
شناسایی همزمان تامکت می توانست موشک های هوا به هوا را نیز حمل کند .
65 فروند از F-14 های مدل A و تما می مدل های Dبرایحملاینسامانهبهسازیشدند.
اینسامانهدروهلهاول توسط RIO درصندلیعقبکهیکنمایشگرپیچیده TARPS برایمشاهدهآماردریافتیاطلاعاتیرابه
همراهداشت ، کنترل می شد .
درسال۱۹۹۶سامانههای TARPS بادوربینهایدیجیتالی (TARPS-DI) بهسازیشدند ودوربینهایدیجیتالییکباردیگرهم
دراوایلسال۱۹۹۸بهسازیشدندکهسامانه TARPS-CD راهمباخودداشتند.
TARPS DI (TARPS Digital Imagery )
در سپتامبر سال 1995 برنامه ای برای تست و نصب یک دوربین های دیجیتال برای سیستم TARPS صادر شد
و هفت ماه بعد در ماه ژوئن سال 1996 اسکادران VF-32 تامکت های خود را برای نصب این سیستم جدید
دچار تغییرات کرد .در استاندارد DI از دو دوربین استفاده شد . در این سیستم دوربین دیجیتال Pullnix جایگزین
دوربین KS-87 شد که یک دوربین برای تصویر برداری عمودی و دیگری برای تصویر برداری افقی به کار می رفت .
زمانی که یک تصویر گرفته می شد ابتدا تصویر در دستگاه های ذخیره سازی ، ذخیره می شد و پس از این کار برای RIO
(کمک خلبان ) دو راه وجود داشت که از این عکس ها استفاده کند .
اولین راه این بود که بلافاصله پس از عکس گرفتن تصاویر برای فرماندهان ارسال شود ( این کار زمانی انجام می گرفت
که فرماندهان می خواستند سریعا به هدف حمله کنند ) که این کار از طریق باند رادیویی UHF در مدت 30 تا 180 ثانیه برای
هر عکس امکان پذیر بود . ( لازم به ذکر است نهایت فاصله هواپیما تا پایگاه باید زیر 175 مایل دریایی باشد ).
دومین راه این بود که پس از ذخیره سازی عکس زمانی که هواپیما به پایگاه یا ناو هواپیما بر باز می گشت عکس ها بازیابی
می شدند .
قبل از معرفی دیجیتال این سیستم کار انتقال داده ها و عکس های شناسایی تا حدودی دشوار بود . به عنوان مثال در جنگ اول خلیج
فارس سیستم TARPS که بر روی F-14 ها نصب بود قابلیت ارسال عکس برای فرماندهان را نداشت ولی بر خلاف تامکت ،
عکس های گرفته شده توسط S-3 به راحتی برای فرماندهان نیروی زمینی ارسال می شد و آنها دارای اطلاعات به روز بودند .
TARPS CD
این مدل آخرین نمونه توسعه یافته از سیستم TARPS و تا پایان سال 1999 فقط بر روی F-14 های مدل B
اسکادران VF-102 نصب بود .
بر خلاف پاد DI ، CD ، پاد عکس برداری کاملا دیجیتال بود که به غیر از عکس برداری توانایی انجام کار های دیگری
را داشت .
این سیستم توانایی انتقال تصویر به مرکز فرماندهی و یک آواکس E-2C Hawkeye را به صورت همزمان داشت .
با آزمایشاتی که VF-102 بر روی این سیستم انجام داد نتایجی از جمله :انتقال سریعتر داده ها به وسیله GPS حاصل شد
که زمان واقعی اطلاعات نقاط هدف را در اختیار فرماندهان قرار می داد .
به همین دلیل این مدل ، سیستم استاندارد شناسایی تاکتیکی نیروی دریایی تا ورود هورنت انتخاب شد .
مشخصات :
طول : 207.5 اینچ
عرض : 26.5 اینچ
ارتفاع : 26.5 اینچ
وزن : 1750 lbs
______________________________________
مترجم و گرد آورنده :F 14 AA
هرگونه برداشت از این مطلب منوط به ذکر نام مترجم و منبع می باشد
منابع :www.anft.net و www.aerocenter.ir
علاقه مندی ها (Bookmarks)