ابن عباس نقل می کند وقتی که آیۀ 7 سورۀ رعد{ إِنَّمآ أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ } نازل شد پیامبر(ص) این حدیث را فرمودند:
« من منذر و بیم دهنده ، و علی(ع) هدایت کننده ، و بوسیلۀ تو یا علی هدایت شوندگان بعد از من هدایت می شوند »
در تفسیر نمونه آمده است که 6 آیه قبل ازآیۀ 7 سورۀ رعد در زمینۀ توحید ومعاد اشاراتی داشتند و آیۀ 7 به بحث نبوت و امامت پرداخته است.
تفاوت منذر و هادی :
انذار برای آن است که گمراهان از بیراهه به راه آیند و در متن صراط مستقیم جای گیرند ، ولی هدایت برای این است که مردم را پس از آمدن به راه پیش ببرد.
طبق اعتقاد شیعه امامت از اصول دین است و به این آیه استناد می شود چرا که هادی و منذر پشت سر هم و با واو عاطفه آمده اند یعنی «واو» جملۀ بعد از خود{امامت} را عطف می دهد به جملۀ قبل از خود{نبوت} . و طبق عقیدۀ شیعه چون نبوت از اصول دین است پس امامت هم همان حکم را خواهد داشت.
هفت در جهنم در تفاسیرآیۀ فوق چنین آمده:
1-درب اول: جهنم ؛ برای گنهکاران مسلمان
2- درب دوم: لظی ؛ برای ترسایان(نصاری)
3- درب سوم: حطمه ؛ برای جهودان (یهود)
4- درب چهارم سعیر ؛ برای صابئان
5- درب پنجم: سقر ؛ برای گبران (مجوس)
6- درب ششم: جحیم ؛ برای مشرکان
7- درب هفتم: هاویه یا درک اسفل ؛ برای منافقان.
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیشبرگرفته از کتاب امام شناسی اثر: سید محمدصالح موسوی خوییکی روی؟ره ز که پرسی؟چه کنی؟چون باشی؟
علاقه مندی ها (Bookmarks)