دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: حماسه عبور موفقیت‌آمیز از زیر خط 2 مترو

  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    12,119
    ارسال تشکر
    25,003
    دریافت تشکر: 20,366
    قدرت امتیاز دهی
    2458
    Array

    پیش فرض حماسه عبور موفقیت‌آمیز از زیر خط 2 مترو

    حماسه عبور موفقیت‌آمیز از زیر خط 2 مترو
    روز پنج‌شنبه، 12 بهمن سال 1391‌، با همت و تلاش متخصصان ایرانی، حماسه‌ای در متروی تهران شكل گرفت كه قدرت اراده و توانمندی كشور را ثابت كرد و برگ زرینی بر دفتر افتخارات مهندسی كشور افزود و نشان داد كه با ایمان و اراده، می‌توان در هر شرایطی كار كرد و موانع را به حول و قوه الهی برطرف ساخت.

    هابیل درویشی - مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (‌مترو‌) :


    روز پنج‌شنبه، 12 بهمن سال 1391‌، با همت و تلاش متخصصان ایرانی، حماسه‌ای در متروی تهران شكل گرفت كه قدرت اراده و توانمندی كشور را ثابت كرد و برگ زرینی بر دفتر افتخارات مهندسی كشور افزود و نشان داد كه با ایمان و اراده، می‌توان در هر شرایطی كار كرد و موانع را به حول و قوه الهی برطرف ساخت.

    در این روز، همه تمهیدات فراهم شده بود، تا برای نخستین بار در كشور، عبور موفقیت‌آمیز دستگاه حفار مكانیزه از زیر یك خط متروی در حال‌فعالیت رقم بخورد. خط 2 مترو، 10 سال پیش، در مسیر شرقی- غربی شهر تهران به موازات خیابان انقلاب به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است. نقطه تقاطع خط جدید در حال احداث خط 3 در چهارراه امام خمینی(ره) واقع شده و اكنون دستگاه غول‌پیكر حفار مكانیزه یا (تی بی ام)، باید با فاصله اندكی از زیر خط 2 مترو كه حركت قطار در داخل آن جریان دارد، عبور كند.

    مشكل اینجاست كه تونل ساخته شده خط 2 به جایی متصل نیست و فاصله اندك این دو خط، ممكن است سبب بروز خطر ریزش تونل در حال بهره‌برداری شود. این محل در قلب تهران قرار دارد و نمی شود خیابان را به مدت نامعلوم مسدود كرد. علاوه بر آن، اغلب نهادهای مهم حكومتی در این مكان واقع شده است و این امر، حساسیت كار را دوچندان كرده است.

    مهندسان مترو برای غلبه بر این مشكل و عبور موفقیت آمیز از زیر تونل خط 2، جلسات متعدد كارشناسی برگزار كردند و خطرات احتمالی را سنجیدند. كار فوق العاده خطرناك، با ریسك بالا و پیش بینی هرگونه واقعه ناگوار بود. هیچ تجربه قبلی هم مشابه این مورد وجود نداشت. در واقع برای نخستین بار در كشور، با چنین شرایطی باید عبور انجام می‌گرفت. از طرف دیگر محدودیت زمان، كار را دشوار كرده بود.

    دستگاه عظیم حفار، به علت وزن فوق العاده زیاد، نمی تواند بیش از حد معینی در یك مكان ثابت رها شود، و در صورت ثابت ماندن، در مكان استقرار به تدریج فرو می رود. زمان اندك و حساسیت های كار و لزوم اتكا به خود، مدیریت مترو را به این نتیجه رساند كه با توكل به خدای متعال، آستین‌ها را بالا بزند و با در نظر گرفتن كلیه احتمالات و رعایت همه نكات ایمنی، قدرت مهندسی كشور را با انجام این كار، به رخ آنهایی بكشد كه با وضع تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی ، به زعم خود در صدد شكست نظام اسلامی و مردمی ایران هستند.

    در چنین مواردی، معمول آن بود كه با صرف هزینه های گزاف، مشاور خارجی استخدام شود و كار پیش رود. برخی چنین نظر می دادند كه انجام كاری با این حساسیت و دقت، خارج از توان مهندسی كشور است. در سال‌های دفاع‌مقدس، با انجام كارهای خارق‌العاده مهندسی، چون ساخت پل متحرك در جزیره مجنون و عملیات خیبر، بخشی از توانمندی و خلاقیت مهندسی كشور نمایان شده بود و اینك رزمندگان دیروز جبهه‌ها، در قامت شهرسازان دلیر، مصمم به انجام این كار بودند.

    برنامه‌ریزی عملیات عبور با رعایت همه تمهیدات انجام گرفت. چند بار نحوه انجام كار مرور شد. اطلاع‌رسانی و هماهنگی لازم با همه مراكز و نهادهای ذیربط صورت پذیرفت. یك روز پیش از شروع عملیات عبور، مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی، برای در جریان قرار دادن مردم شریف تهران انجام پذیرفت و ساعت 7 صبح روز پنج‌شنبه 12 بهمن 1391، عملیات با استعانت از درگاه پروردگار متعال و توسل به حضرت صاحب الزمان( عج)، با حضور بیش از 300 تن از پرسنل متخصص و كارگران فنی آغاز گردید.

    دستگاه غول پیكر حفار اتوماتیك، در فاصله 10 متری از تونل خط 2 واقع شده بود. عملیات اتصال تونل خط 2 با ورق های frt ، كه پنج برابر محكم تر از فولاد است، و با استفاده از مادة لمینیت متصل شد. قبلاً 72 ساعت زمان داده شده بود تا به حد كافی زیر تونل تحكیم شود. چاه‌های شناسایی برای مشخص شدن خِلل و فُرج خاكِ زیر تونل كنده شد. پس از مشخص شدن، خلل خاك با بتن پركننده تامپون، پر شد.

    اكنون باید دستگاه عظیم حفار، از وسط شمع هایی به فاصله 5 سانتی متر عبور می‌كرد؛ كاری حساس كه دقت بسیاری می طلبید. سنسورهای خاصی طراحی و بر روی ریل های قطار در خط 2 نصب شده بود كه كوچك‌ترین تغییرات را نشان دهد. این سنسورها در مكان های دیگری هم نصب شد كه با دقت میلی متری نشست خاك را به خوبی نشان می‌داد. از شركت بهره‌برداری خواسته شد كه سرعت حركت قطارها در فاصله ایستگاه دانشگاه امام علی(ع) و ایستگاه حسن آباد را به 10 كیلومتر در ساعت كاهش دهد؛ این كار انجام شد. كنترل ها مدام در حال پایش بود.

    غول عظیم تی بی ام به راه افتاد. نفس ها در سینه حبس شده بود. هر آن ممكن بود اتفاق ناگواری حاصل شود. دستگاه حفار هر چه جلوتر می رفت، آلارم های هشداردهنده‌ای را نشان می داد. كندن بتن های مسیر، فشار بسیاری به دستگاه وارد كرده بود. تونل پر از گرد و خاك شده بود. چشم، چشم را نمی دید. به سرعت تصمیم گرفته شد، یك دستگاه جت‌فن تهیه و در محل تونل نصب شود؛ این كار در كمترین زمان ممكن انجام شد. اینك فشار كمتر شده بود و دستگاه حفار، آهسته و پیوسته دل خاك را می شكافت و پیش می رفت. كار از نیمه گذشته بود و همه كارها طبق برنامه پیش رفته بود. دستگاه حفار پس از حفاری و نصب 7 رینگ 5/1 متری و پیشروی حدود 10 متر، راس ساعت 11 شب به ابتدای تونل خط 2 رسیده بود و این ساعتی بود كه كار روزانه بهره‌برداری به پایان رسیده و امكان قطع برق تونل وجود داشت.

    48 ساعت، ركوردی بود كه مهندسان مترو برای چنین عملیات بزرگ و حسّاسی ثبت كردند. ظرف 48 ساعت عبور انجام شد، حفاری، لاینینگ و تحكیم 7 متر بیشتر از برنامه پیش بینی شده یعنی 37 متر صورت پذیرفت و افتخاری ماندگار برای توان ایران‌اسلامی در عرصه مهندسی، به منصه ظهور رسید. رهبر معظم انقلاب، امسال را سال تولید ملی نام نهادند و بر حمایت از خودكفایی و فكر ایرانی تاكید كردند. متروی تهران با عبور موفقیت آمیز از زیر خط 2 مترو، این اراده و توان را به اثبات رساند و كاری ماندگار برای ثبت در تاریخ متروسازی كشور انجام داد.

    ​​


  2. کاربرانی که از پست مفید وحید 0319 سپاس کرده اند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آزمایش موفقیت‌آمیز موتور جدید موشک چین
    توسط مسافر007 در انجمن اخبار نجوم
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 31st July 2012, 01:11 PM
  2. شلیک موفقیت‌آمیز دو فروند موشک شاهین از سامانه‌ی پدافندی مرصاد
    توسط Karim1504 در انجمن اخبار و گزارش تصویری نظامی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 23rd April 2011, 08:34 PM
  3. خبر: عمل جراحی موفقیت‌آمیز دختر ۸ اندامی هندی
    توسط poune در انجمن بیماریها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 8th January 2011, 08:15 PM
  4. آزمایش موفقیت‌آمیز سیستم ناوبری ماهواره‌ای اروپا
    توسط ریپورتر در انجمن فناوری های صنایع هوایی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 29th November 2009, 05:05 PM
  5. خبر: ارتباط بازدید از سایت‌های خشن با رفتارهای خشونت‌آمیز
    توسط diamonds55 در انجمن اخبار وب و اینترنت
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 10th November 2008, 12:10 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •