دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: کنارگذر جنجالی رامسر و سکوت معنا دار مشـاور دانمارکی!

  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    12,119
    ارسال تشکر
    25,003
    دریافت تشکر: 20,366
    قدرت امتیاز دهی
    2459
    Array

    پیش فرض کنارگذر جنجالی رامسر و سکوت معنا دار مشـاور دانمارکی!



    کنارگذر جنجالی رامسر و سکوت معنا دار مشـاور دانمارکی!

    ادعای مشارکت DHI در پروژۀ کنارگذر ساحلی رامسر در شرایطی مطرح می شود که در وب سایت شرکت مذکور کوچکترین اشاره ای به این پروژه نشده است!

    اختصاصی معماری نیوز - سید محسن شهیدی: دومین همایش اخلاق حرفه ای در شرایطی برگزارشد1[اینجا] که به نظر می رسد علیرغم همۀ شعارها و ادعا های اسلامی و انسانی بعضی از مسئولین اجرایی، پایمال کردن اساسی ترین موازین حقوق حرفه ای و نادیده گرفتن ابتدایی ترین آموزه ها و اصول اخلاقی درعرصه های مختلف فعالیت های مهندسی، رفته رفته به طبیعت ثانوی این عده بدل می شود و از این رهگذر، دانش آموختگان وشاغلین در این حوزه آینده شغلی ای تیره و تار و در خوش بینانه ترین فرض، سرنوشتی مبهم را پیش رو خواهند داشت.

    دراین نظام (ضد) ارزشی که شاید بتوان آن را محصول بلوغ زودرس تکنوکراسی به ظاهر مکتبی حاکم بر فعالیت های مهندسی کشور دانست و لااقل در رشتۀ مهجور ( ومحجور!) معماری، دروغگو دیگر دشمن خدا نیست چرا که اگر "مصلحت نظام" اقتضاء کند، آرشیتکتی که برجسته ترین سابقۀ حرفه ایش طراحی ساختمان های 4-5 طبقۀ اداریست، یک شبه به جمع انگشت شمار طراحان برج های مخابراتی چند صدمتری جهان می پیوندد!

    نخبه و چهره شدن هم ظاهراً ملاک و معیار علمی روشن و به خصوص چهارچوب اخلاقی مشخصی ندارد و از جمله "مفاخرمعماری" جامعۀ ما می تواند این باشد که معماری ایرانی در روز روشن و در "عصر انفجار اطلاعات" اثر آرشیتکتی فرانسوی را به نام خود جابزند2[اینجا] و با فروتنی تمام به انتظار تعریف و تمجید افکار عمومی بنشیند!

    عدالت درجامعۀ مهندسی هم یعنی اینکه در گوشه ای از مملکت و در یک جلسۀ "دورهمی"، پروژه ای 650 میلیون یورویی به شرکتی جعلی با 100 میلیون تومان سرمایه واگذار شود3[اینجا] و در گوشه ای دیگر مدیرعامل شرکتی با سی- چهل سال سابقۀ طراحی و اجراء، برای دریافت مطالبات ناچیز خود ماهها و بلکه سالها درانتظاربه سربرد!

    و بالاخره "اتکاء به توان مالی و مهندسی داخلی" یعنی اینکه پروژۀ 13 هزارمیلیارد ریالی پرمسأله ای را با ادعای استفادۀ صد درصد از توان داخلی کلنگ بزنی4[اینجا] و از همان ابتدا چشمت به دست سرمایه گذار چینی باشد!

    زمانی هم که از پاسخگویی به انتقادهای فنی کارشناسان مستقل داخلی عاجز شدی، با همۀ "ولایتمداری" فراموشت شود که درسال حمایت از " تولید ملی، کاروسرمایه ایرانی" به سرمی بری و برای "اسکات خصم" به اسم اعظم ازلی یعنی بهره گیری از خدمات "مشاور خارجی" پناه ببری!

    نزدیک 8 ماه پیش، زمانی که مقاله ای درنقد " پروژۀ کنارگذرساحلی رامسر" نوشتم5[اینجا] هدفی جز دفاع از حریم و حرمت حرفۀ خویش نداشتم.

    غرضم طرح مجدد سؤالات و ابهاماتی بود که پیشتر در جلسۀ توجیه طرح6[اینجا] از سوی مشاور بی جواب مانده بود و به عبارت بهترعملاً بی اهمیت قلمداد شده بود .

    نهایت خواسته ام توجه دادن جامعۀ مهندسی به این اصل اساسی اخلاقی بود که (به خصوص وقتی پای افکار واموال عمومی در میان باشد) وظیفۀ وجدانی و تکلیف حرفه ای مشاور نه تبعیت و تمکین نسبت به خواسته های مالی، تبلیغاتی و یا سیاسی کارفرما، بلکه ایفای نقش وکیل مدافع و حافظ منافع جامعه است.

    از تجربۀ نقد "برج میلاد" و "پل جوادیه" آموخته بودم که در این گونه "دعوا" ها خیراتی شیرین تر از دشنام و تهمت و افتراء در انتظارم نخواهد بود! پیش بینی ای که این بار نیز به لطف حضور "خودجوش و مردمی" خیلی از سیاهی لشکر های به ظاهر بی طرف و غیر وابسته به جریان ذینفع در پروژه و با گزنده ترین و غیرکارشناسی ترین لحن و ادبیات ممکن به واقعیت پیوست؛

    باکم از رندان تیرانداز نیست طعنۀ تیرآورانم می کشد

    به حکم موازینی که داعیۀ دفاع از آنها را دارم و به عنوان "نمونه های آماری"، به گزیده ای از نظرات اعم از موافق و (به خصوص) مخالف پاسخ دادم؛ ازجوان دانشجویی که انگیزۀ صرفاً عاطفی دفاع از استاد (مدیر عامل شرکت مشاورپروژۀ مورد نظر) تنها مجوز(؟) ورود وی به این بحث کاملاً تخصصی بود تا هم دوره ای مجعولی که بدون کوچکترین اشاره ای به اشکالات مطرح شده در مقاله، "طومارهای ماهانۀ " بنده را " درمحکوم کردن پروژه های پیشتازملی و بین المللی" بهانه ای برای فرونشاندن "خشم نهفته!؟" ام ارزیابی کرده بود7.

    امیدوار بودم مسئولین رسمی پروژه رویکرد و برخوردی متفاوت داشته باشند اما افسوس که این تفاوت عمدتاً در مقام اظهار و تثبیت (ضمنی) جایگاه فخیم مدیر پروژه و همکاران " ترازاول"8 و مصون از خطای ایشان و بعضاً در لحن آمرانۀ مدیر محترم پروژه و تخطئه و استهزاء (مستقیم و) غیرمستقیم شخص اینجانب بود و نه در جهت ارائۀ پاسخی قابل قبول به ابهامات و مخاطرات غیر قابل انکار پیش روی طرح.

    آخرین تشبث مشارالیه یعنی ادعای مشارکت شرکت دانمارکی9DHI[اینجا] در فازهای مطالعاتی و طراحی پروژۀ کنارگذرساحلی رامسر صرفنظر از صحت و سقم آن و به خودی خود متضمن دو واقعیت تلخ بود؛ نخست اقرارصریح مجموعۀ کارفرما به نقش تعیین کنندۀ مشاور خارجی در یک پروژۀ "صد درصد ملی!" و دوم استمداد از شرکتی که پیش از این گردآوری و پردازش اطلاعات پایه و هدایت فنی پروژه های بد فرجام مشابهی را در سواحل امارات بر عهده داشته است10![اینجا] جملات زیر عین عبارات مدیر پروژۀ کنار گذر ساحلی رامسر در (بخشی از) پاسخ ایشان به مقالۀ حقیر است:

    " . . . مشاور بین الملی DHI دانمارك نیز مدل ریاضی و فیزیكی آن ( منظور پروژۀ کنارگذر ساحلی رامسر است ) را بر اساس استانداردهای روز دنیا تهیه می كند تا جای هیچگونه نگرانی در كلیه جوانب طرح باقی نماند."

    و درجای دیگر: " . . . شركت DHI دانمارك كه ما از ابتدا برای مدل سازی ریاضی و فیزیكی از او استفاده كرده ایم . . "

    ادعای مشارکت DHI در پروژۀ کنارگذر ساحلی رامسر در شرایطی مطرح می شود که در وب سایت شرکت مذکور کوچکترین اشاره ای به این پروژه نشده است11! [اینجا]

    به دنبال این اظهارات و برای استعلام کم و کیف این مشارکت فرضی، درتاریخ 2012/5/26 (1391/3/6) از طریق ایمیل، خواستار اظهار نظر صریح مدیرعامل DHI در این خصوص شدم (تصویر1) و چون پاسخی دریافت نشد، مجدداً در تاریخ 2012/6/10 (1391/3/21) نامۀ دیگری خطاب به مدیریت شرکت و هشت معاونت ذیربط آن ارسال کردم و یاد آورشدم که عدم پاسخگویی DHI به درخواست مذکور در بهترین فرض بطور تلویحی بیانگر بی اعتنایی گردانندگان آن شرکت نسبت به افکار عمومی ملت ایران و همچنین به منزلۀ تأیید ضمنی مشارکت آنان در یکی از پراشتباه ترین پروژه های ساختمانی تاریخ مهندسی این کشور خواهد بود.

    هفت ماه از آن تاریخ می گذرد و سکوت محض تنها پاسخ مسئولین DHI به این مراجعات بوده است؛ سکوتی که با توجه به ماهیت 12DHI و سابقۀ همکاری این شرکت با کارفرمای پروژۀ کنارگذرساحلی رامسر ( سازمان بنادر ودریانوردی ) درپروژه های مطالعاتی بزرگ وگسترده ای همچون 13ICZM [اینجا] و14ISWM [اینجا] می تواند چندان هم خالی ازمعنا نباشد.



    تصویر 1



    1- http://www.memarinews.com/Pages/News-10579.html

    http://ammi.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8...84%D8%A7%D8%AA -2
    /%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%AC-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D9%88%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

    http://www.memarinews.com/Pages/News-3441.html - 3

    http://www.memarinews.com/Pages/News-10591.html -4

    http://www.memarinews.com/Pages/News-7937.html -5

    6- نشست هم اندیشی کنار گذر ساحلی رامسر،‌ 18 خرداد 1390/ انجمن مفاخر معماری ایران

    7- نگاه کنید به نظرات خوانندگان ذیل مقالۀ مذکور؛ منظور نوشته های اینجانب در سایت "معمـاری نیـوز" است.

    8- نگاه کنید به نظرات خوانندگان ذیل مقالۀ مذکور؛ ظاهراً منظورمدیر پروژۀ محترم "طراز" به معنی طبقه وسطح بوده است و نه"تراز" بنایی!

    9- DHI مخفف Danish Hydraulic Institute : مؤسسۀ هیدرولیک دانمارک. شرکت DHI با بیش ازیک هزار کارمند درسراسر جهان ومتجاوز از 116 میلیون یورو درآمد در سال 2011 میلادی، ازشرکای مهم تشکل های زیر مجموعۀ سازمان ملل متحد ازجمله "سازمان بهداشت جهانی" و " برنامۀ محیط زیست سازمان ملل" است. این جایگاه ویژه، DHIرا به یکی از شرکای بالقوۀ دولت ها ومدیران ارشد اجرایی کشورهای درحال توسعه تبدیل کرده است؛ موقعیتی که به خصوص از زمان افشای رسوایی مالی برنامۀ " نفت دربرابرغذا " دغدغۀ اصلی منتقدین ساختار مدیریتی و مکانیسم (های) اقتصادی عملکرد نهاد های تحت پوشش سازمان ملل بوده است. در این خصوص نگاه کنید به مقالۀ تحلیلی" تأثیر رسوایی [ برنامۀ ] نفت دربرابرغذای سازمان ملل متحد" نوشتۀ "رابرت مک ماهون" در:

    http://www.cfr.org/un/impact-un-oil--food-scandal/p10675#p1

    10- نگاه کنید به گزارش رسمی DHI در خصوص نقش این شرکت در پروژه های "نخل"(Palm) و"جهان"(World) در:
    http://www.dhigroup.com/News/2005/08...ctivities.aspx

    11- مراجعه کنید به وب سایت شرکت DHIبه نشانی: http://www.dhigroup.com

    12- پی نوشت 9 را ببینید.

    13-Integrated Coastal Zone Management : " مدیریت یکپارچۀ مناطق ساحلی" در:http://www.pmo.ir/fa/search?q=iczm

    Iranian Seas Wave Modeling- 14 : " مدلسازی امواج دریاهای ایران" در:http://www.pmo.ir/fa/search?q=iswm






    منبع: سایت خبری معماری نیوز - سید محسن شهیدی
    ​​


  2. 3 کاربر از پست مفید وحید 0319 سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 13th December 2012, 01:50 AM
  2. تفاوت كشورهای ثروتمند و فقير، تفاوت قدمت آنها نيست !!!
    توسط RƎ ZA در انجمن دانستنيها( علمي، آموزشي)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 3rd August 2012, 03:06 PM
  3. پاسخ ها: 9
    آخرين نوشته: 6th December 2011, 08:14 PM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 15th July 2010, 01:40 AM
  5. مقاله: برنامه ‌پنجم، تولید‌ ثروت ‌برای ‌توزیع ‌ثروت
    توسط *مینا* در انجمن مجموعه مدیریت اجرایی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 13th January 2010, 08:48 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •