ورود شهرداری به پیشگیری از حوادث گودبرداری
عاون شهردار تهران به عنوان یك كارشناس عمرانی اعتقاد دارد كه این قبیل مشكلات ناشی از نگاه غیركارشناسی و غیرتخصصی به ساختوساز در كشور است.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینكه حوادث ناشی از گودبرداری متاثر از نگاه غیركارشناسی و غیرتخصصی به ساختوساز در كشور است، گفت: شورای عالی فنی شهرداری با همكاری سازمان نظام مهندسی ساختمان پیشنهادهایی برای ارتقاء ایمنی ساختوساز در پایتخت تدوین خواهد كرد.
سید مازیار حسینی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینكه كار عمرانی ماهیتا با خطر همراه است، اظهار كرد: وجود برنامه مشخص برای hse موجب میشود كه پیشبینیهای لازم برای كاهش خطرات تا حد امكان فراهم شود.
وی افزود: حدود 11 كیلومتر كار زیرزمینی در جریان پروژه تونل نیایش با كمترین خطرات و مشكلاتی انجام شد و این در حالیست كه ماهیت پروژههای عمرانی توام با خطرات و حوادث است.
حسینی با اشاره به حوادث ناشی از گودبرداری غیراصولی در ساختوسازهای شهر، گفت: یك قیاس ساده نشان میدهد كه حوادث ناشی از گودبرداری در ساختوسازها بهرغم ابعاد كوچك پروژه، بسیار بیشتر از حوادث اینچنینی در پروژههای بزرگ عمرانی شهر است.
حوادث گودبرداری ناشی از نگاه غیرتخصصی به ساختوساز است
مسوولیت ریسك ساختوساز باید بر عهده شركتهای حقوقی باشد
معاون شهردار تهران به عنوان یك كارشناس عمرانی اعتقاد دارد كه این قبیل مشكلات ناشی از نگاه غیركارشناسی و غیرتخصصی به ساختوساز در كشور است.
وی در این باره توضیح داد: در اغلب كشورهای پیشرفته كه ساختوساز به روش علمی و تخصصی انجام میشود، ساختمان را هر كسی نمیسازد، بلكه شركتهایی با مسوولیت حقوقی به عنوان تولیدكننده در این عرصه فعالیت میكنند و پس از اینكه به استخدام مالك درآمدند، تمامی ابعاد اجرایی پروژه را برعهده میگیرند.
حسینی خاطرنشان كرد: این شركتها بخش عمده ریسك ساختوساز را بر عهده میگیرند و متناسب این مسوولیت، قوانین مربوطه هم تدوین میشود.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینكه هماكنون در تهران هیچ خودرویی نباید بدون بیمه شخص ثالث تردد كند و در غیر این صورت مرتكب تخلف شده و متناسب آن مجازات میشود. اما در حوزه ساختمان هیچ قوانین بازدارندهای وجود ندارد.
ارتقاء ایمنی ساختوساز پیچیده نیست
وی معتقد است كه در حوزه ایمنی ساختوساز پارامترهایی وجود دارد كه البته پیچیده نیست و میتوان آن را در ساختمانسازی پیاده كرد و از حوادث ناشی از گودبرداری جلوگیری كرد.
حسینی با تاكید بر اینكه موضوع حوادث ناشی از گودبرداری ارتباطی به حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری ندارد، در عین حال گفت: اخیرا در جلسه شورای عالی فنی شهرداری این موضوع به عنوان پیش از دستور مطرح و به بحث گذاشته شد.
وی با بیان اینكه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان متولی اصلی حوزه ساختوساز هستند، اظهار كرد: شورای عالی فنی با همكاری این دو دستگاه متولی پیشنهادهایی را برای ارتقاء ایمنی ساختمانسازی تدوین و به شهردار تهران ارائه خواهد كرد تا نوع نگاه بخش خصوصی به ساختوساز اصلاح شود.
علاقه مندی ها (Bookmarks)