تهران - روز نهم ربیع الاول هر سال و در آستانه برگزاری هفته وحدت و به رغم تمامی تلاش ها برای تقریب و انسجام امت اسلامی، از سوی برخی دشمنان به فرصتی برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان تبدیل شده است.
برخی مجالس وهن آمیز به اسم تشیع در محافل و مجالس مختلف، همزمان با آغاز نهم ربیع الاول برگزار می شود که بهانه ای برای بخشودگی محسوب می شود، اما در اصل بیشترین خسارت را به مکتب راستین اهل بیت(ع) و وحدت مسلمانان وارد می سازد.
دشنام و توهین به مقدسات سایر ادیان و فرقه ها نه تنها ثمره مثبتی به همراه ندارد، بلکه موجب تنش و تفرقه هر چه بیشتر شده و هر روز فاصله ادیان مختلف را افزایش می دهد.
برگزاری مراسمی با عنوان ˈعید الزهراˈ بر اساس نظر محققان و علمای دین، یک امر عامیانه است که نمیتوان آن را پای ارزشها و شعایر شیعه تلقی کرد، به طوری که علمای بزرگ شیعه پرداختن به این مسایل را مخل وحدت مسلمانان قلمداد کرده اند.
از آنجا که توصیه ائمه اطهار(ع)، همواره بر احترام به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی و حتی سایر ادیان الهی بوده و تعلیمات آن بزرگواران نیز بر اساس تزکیه و پاکسازی مردم از پلیدی ها پایه گذاری شده است، انجام چنین منکرات و بدعت هایی، آن هم با نام پیروی از مکتب اهل بیت(ع)، نه تنها انحراف از خط و روش آن بزرگواران است بلکه ظلم و خیانتی بزرگ به این مکتب حقه خواهد بود.
** نظر مراجع معظم تقلید در رابطه با نهم ربیع الاول
امام خمینی(ره) در این رابطه فرمودند: حفظ وحدت، تکلیف حتمی شرعی است بر جمیع سخنرانان، چه در محیط های باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تکلیف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنایه، از گفتار و نوشته های اختلاف انگیز اجتناب کنند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است و باید بدانند که ایجاد اختلاف در محیط حاضر، جز تبعیت از نفس اماره و شیطان درونی و خدمت به ابرقدرت ها خصوصا آمریکای جهان خوار، نیست و از منکرات بزرگی است که شیطان به اسم اسلام، بر زبان ها و قلم ها جاری می کند و باید بدانند که انقلاب اسلامی تاب تحمل آن را ندارد و متخلف را مجازات خواهد کرد.
ایشان در ادامه فرمودند: دادستان کل کشور موظف است تا به این طریقه خطرناک خاتمه دهد. سخنرانی های سالم و سازنده در محیط های سالم غیر متشنج، برای ایجاد وحدت و تفاهم و جلوگیری از اختلاف و تشنج، مفید و موجب رضای خداست.
همچنین در استفتائی از مراجع تقلید در رابطه با روز نهم ربیع الاول آمده است: در قرن های اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در روز نهم ربیع - با توجه به نسبتی که به این روز می دهند - توجهی خاص به این روز داشته و مجالسی را در آن تشکیل می داده اند. از صحت و سقم این انتساب که بگذریم آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است که در بعضی از این مجالس صورت می گیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهل بیت(ع)، به دور است. و آن چه بر این نگرانی می افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه ˈرفع القلم و...ˈ انجام می گیرد.
متاسفانه در سال های اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شرکت کنندگان در آن به سهولت وجود دارد که در بعضی موارد این فیلم ها و صوت ها به کشورهای مجاورمان که شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی می کنند، نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه شده است. با توجه به نکاتی که گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له را نسبت به این سووالات بیان فرمایید.
1 - حکم برپایی این گونه مجالس با صورتی که گفته شد چیست؟
2 - شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟
3 - نظر حضرتعالی درباره ˈرفع القلمˈ که مجوز انجام بعضی گناهان و مناهی در این ایام می شود، چیست؟
4 - توصیه ای را به این افراد بیان فرمایید.
** پاسخ مراجع عظام تقلید:
- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بسمه تعالی
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر، سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعا حرام اکید است.
- آیت الله العظمی حسین نوری همدانی
بسمه تعالی
سلام علیکم
ج: چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب است اجتناب کنید.
- آیت الله العظمی مکارم شیرازی
اولا، روایتی با عنوان ˈرفع قلمˈ در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیا، بر فرض چنین چیزی باشد که نیست، مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست همچنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر. و ثالثا، تولی و تبری راه های صحیحی دارد نه این راه های خلاف.
- آیت الله العظمی بهجت
ج 1و 2: تقیه از اوجب واجبات است و محافظه کاری کامل در مواردی که معرضیت احتمالی خلاف تقیه دارد، لازم می باشد.
ج 3: مخصصی برای دلیل معصیت نیست و توسعه در امهال توبه محتمل است.
ج 4: معلوم شد.
- آیت الله العظمی تبریزی
سووال:
معمولا در مراسم عیدالزهرا(ع) کف زدن، پایکوبی، رقص ... و حتی اموری که جمیع فقها صریحا فتوی به حرمتش دارند را مستند به حدیث رفع القلم می دانند. آیا این حدیث سندا صحیح است؟ و اگر بالفرض روایت صحیحه باشد، معنای حدیث چیست و از آن چه برداشت می شود؟
پاسخ:
بسمه تعالی؛ روایت مزبور صحیح نیست و فرقی بین ایام نیست و معصیت، معصیت است.
سووال:
بعضی از مردم در روز نهم ربیع به انجام قباحی و منکرات می پردازند و اعتقاد دارند که گناهی به خاطر انجام این گونه اعمال برای آنها ثبت نخواهد شد از آن جا که این افراد برای انجام این اعمال تمسک به روایتی معروف به (رفع القلم) می کنند، آیا این روایت صحیح می باشد؟ و حکم انجام این گونه اعمال که در نظر اول موجب وهن شیعه می شود و در نگاه دوم نیز باعث تفرقه میان مسلمین و کافر نامیدن شیعیان خواهد شد، چیست؟
- آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
حدیث رفع القلم صحیح نیست، بلکه هر مسلمانی موظف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و انجام اعمالی که موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست.
- آیت الله العظمی سیدمحمدصادق روحانی
روایت رفع القلم صحیح نیست و هرکس به اندازه ذره ای کار بد انجام داده باشد نتیجه آن را می بیند، مگر آن که توبه کند.
- آیت الله مصباح یزدی
برادر گرامی،
سلام علیکم و رحمة الله
همان طور که بزرگان فرموده اند، هرگونه عملی که منشا شدت خصومت و اضرار به مال و جان و عرض شیعیان باشد ممنوع است و موجب مشارکت در گناه هتک حرمت شیعیان می شود. از خدای متعال مسالت داریم اسلام و تشیع را از شر جاهلان حفظ فرماید.
علاقه مندی ها (Bookmarks)