گروه اجتماعی: در قرآن كريم بيش از 2700 نكته حقوقی استخراج شده است و نكاتی مطرح شده كه هيچوقت حتی به ذهن يك دكترای حقوق هم نمیرسد مثلاً اينكه در دنيا انواع تجاوز برشمرده و منع شده، بهجز تجاوز به آبرو كه همان غيبت است و تنها قرآن كريم و اسلام آن را منع كردند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، حجتالاسلام محسن قرائتی، رئيس ستاد اقامه نماز كشور شنبه، 30 دیماه در همايش «نماز و مهدويت» ويژه فرهنگيان در شيراز به بيان اهميت شغل معلمی پرداخت و گفت: امام راحل(ره) فرمود معلمی شغل انبياست اما علاوه بر شغل انبيا شغل خداوند نيز هست چنانچه كه خداوند در آيه 1 و 2 سوره رحمن میفرمايد «الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛ [خداى] رحمان (۱) قرآن را ياد داد».
وی با تصريح اينكه شغل معلمی انسانسازی است، خطاب به فرهنگيان افزود: قدر شغل معلمی را بايد دانست زيرا از هر شغل ديگری قداستش بيشتر است.
حجتالاسلام قرائتی علم در قرآن را به سه دسته مفيد، مضر، و نه مفيد نه مضر تقسيمبندی كرد و گفت: علم مفيد بهقدری ارزش دارد كه خداوند به پيامبر خود حضرت موسی(ع) فرمود كه بايد به بيابان رود و در نزد حضرت خضر(ع) شاگردی كند.
رئيس هيئت امنای بنياد فرهنگی مهدی موعود(عج) كشور ادامه داد: علم مضر نيز وجود دارد و در آيه 102 سوره بقره میخوانيم «...وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنفَعُهُمْ...؛ ... و [خلاصه] چيزى مىآموختند كه برايشان زيان داشت و سودى بديشان نمىرسانيد...» و برخی نه مفید و نه مضر مثل برخی درسهايی كه در دانشگاه و مدارس و ... وجود دارد.
وی در ادامه سخنانش به اهميت نماز پرداخت و گفت: برای مسئله نماز بايد دلسوزی و حساسيت وجود داشته باشد و در اين بحث غالباً عام و خاص گير هستيم.
حجتالاسلام قرائتی با بيان اينكه برخی كارهايی كه به اسم دين و علم انجام میشود، غلط است، گفت: كارهايی به اسم افزايش اطلاعات عمومی به فرزندان انجام میشود در صورتیكه عمر بچهها امانت است و بايد درسی كه به آنها آموزش داده میشود، مفيد باشد.
اين مفسر قرآن با تأكيد بر اينكه هيچكس نبايد خود را فارغالتحصيل بداند، افزود: اگر فارغالتحصيلی وجود داشت اول ويژه پيامبران بود چراكه خداوند در آيه 65 سوره كهف فرمود «...مِن لَّدُنَّا عِلْمًا؛ ... و از نزد خود بدو دانشى آموخته بوديم» كه خداوند از علم خود به آنها آموخت پس آنها ديگر نبايد نيازی به دانشآموزی داشته باشند در صورتیكه در تاريخ میخوانيم چنين نيست.
وی تأكيد كرد: هر علمی كه به دانشآموزان فرا داده میشود، بايد يا مستحب و واجب باشد يا مشكل فردی يا مشكل جامعه را حل كند.
حجتالاسلام قرائتی به مسئله حفظ قرآن توسط دانشآموزان اشاره كرد و گفت: در حفظ قرآن بايد به اندازه استعداد دانشآموزان به آنان فرا داد و البته از آيههای دو كلمهای و روان استفاده شود تا آنان به بحث حفظ قرآن رغبت بيشتری پيدا كنند.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور با تصريح اينكه هر كاری كه انجام میشود بايد مبنا داشته باشد، گفت: متأسفانه بسياری از برنامهريزیها مبنا ندارد كما اينكه ورزش هم همينطور است و يا كسیكه يك عمر تقليد كرده، نمیتواند اهل تحول باشد چون در تحول بايد نوآوری باشد.
وی به تعداد مدارس در استان فارس اشاره كرد و گفت: در اين استان 7 هزار مدرسه وجود دارد كه بايد تمام مديران اين مدارس تلاش كنند در مورد مسائل مخصوصاً اعتقادی دانشآموزان با آنها رو در رو صحبت كنند چراكه سخنرانی عمومی فايدهای ندارد و گاهی اوقات بايد مستقيماً با شخص صحبت كرد.
حجتالاسلام قرائتی با تأكيد بر اينكه بايد در هر خانه معلمی يك كتاب نماز وجود داشته باشد، افزود: مشكل اصلی اين است كه فرزندان ما نسبت به مسئله نماز توجيه نيستند، شبه دارند، در حالیكه نماز برای ما اثر دارد و نه برای خدا.
اين استاد حوزه و دانشگاه با طرح اين سؤال كه چگونه میتوان فرزندان خود را نمازخوان كرد، گفت: قرآن كريم میفرمايد كسیكه نماز نمیخواند خشوع ندارد «وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ؛ از شكيبایى و نماز يارى جوييد و بهراستى اين[كار] گران است مگر بر فروتنان» (آيه 45 سوره بقره)، پس بايد فرزندان خود را با خشوع تربيت كنيم.
وی ادامه داد: حال اين سؤال طرح میشود كه چگونه خشوع را در فرزندان ايجاد كنيم و پاسخ اين است كه برشمردن نعمتهای الهی يكی از راههای ايجاد خشوع است «أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا؛ آيا زمين را گهوارهاى نگردانيديم»(آيه 6 سوره نباء).
حجتالاسلام قرائتی دومين راه ايجاد خشوع را بيان كردن اسرار نماز دانست و گفت: نماز مجموعه همه كمالات است و تمام راههای رشد جامعه در نماز جاسازی شده است و كمالی نيست مگر اينكه در نماز قرار داده شده است.
رئيس هيئت امنای بنياد فرهنگی مهدی موعود(عج) كشور اضافه كرد: بايد تهديداتی كه در كمين فرزندانمان در رابطه با ترك نماز بيان شود.
وی اظهار كرد: بايد برای رفع شبهات فرزندان خود فكر اساسی كرد و در اين رابطه میتوان شماره يك اسلامشناس را هميشه داشت و در صورتیكه فرزندمان سؤالی در خصوص اسلام كرد و والدين آن قادر به پاسخگويی نبود، میتوان از آن شخص آگاه كمك جست.
حجتالاسلام قرائتی فرهنگيان را ترغيب به ارائه راهكار پيرامون تشويق فرزندان به نماز كرد و افزود: هر شخصی كه راهكار و ايدهای در اين زمينه دارد میتواند به ستاد اقامه نماز مراجعه كند تا در صورت مفيد بودن آن را در جامعه عملی كنيم.
اين مقام مسئول به اهميت مسئله تقليد در اسلام اشاره كرد و گفت: بايد مسئله تقليد را به فرزندان خود روان آموزش دهيم، چراكه در دنيا كسی نيست كه به كارشناس مراجعه نكند اما مكتب شيعه میگويد آن كارشناس با اعلم و با تقواترين باشد.
وی با تأكيد بر اينكه بايد ثابت كنيم كه علم دانشگاهی كوتاه است، گفت: در قرآن كريم بيش از 2700 نكته حقوقی استخراج شده است و نكاتی مطرح شده كه هيچوقت حتی به ذهن يك دكترای حقوق هم نمیرسد مثلاً اينكه در دنيا نكات زيادی پيرامون مسئله تعليم و تربيت آمده است و انواع تجاوز را منع شده و قانونی برای آن صادر شده است.
حجتالاسلام قرائتی ادامه داد: 4 نوع تجاوز وجود دارد؛ تجاوز به جان همان ترور، تجاوز به مال همان دزدی، تجاوز به ناموس و ديگری تجاوز به آبرو همان غيبت است كه برای تمام تجاوزها مجازاتهايی در كتابهای قانونی درنظر گرفته شده است به جز تجاوز به آبرو كه همان غيبت است و بيشترين تجاوز در دنيا نيز در همين است و تنها در دين اسلام از آن ياد شده است و باعث كمال احكام حقوقی دين اسلام شده است.
وی با تأكيد بر اينكه بايد فلسفه احكام اسلام برای مردم تشريح شود، گفت: مسائلی مثل سن تكليف دختران و پسران و يا حجاب بايد دقيقاً فلسفه آنها بيان شود تا نسل جوان ما بدانند كه تمام احكام اسلامی ريشههای علمی و حقيقی دارند اما برخی موارد هستند كه ما نيز نمیتوانيم فلسفه آن را بفهميم مثلاً برخی اسرار نماز را نمیتوانيم متوجه شويم و اين مانند آن است كه شخصی مريض شده و به دكتر مراجعه كرده است و دكتر برای او دارو تجويز كرده حال اگر مريض بهدليل اينكه فلسفه تجويز آن را نمیداند، استفاده نكند، مسلماً ضرر خواهد كرد.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور در پايان به نقش آموزش و پرورش در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اشاره كرد و گفت: هرچه تهاجم فرهنگی دشمنان بيشتر باشد وظيفه آموزش و پرورش نيز سنگينتر است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)