اصطلاحات اصلی خلبانی نظامی ( بدون رعایت دسته بندی ) :
سورتی :
به مراحل takeoff ، و بعد از آن ingress یا همون ورود به حیطه عملیات یا
ماموریت محوله و در نهایت egress که خروج از حیطه عملیات و ماموریت است و نهایتا
Landing هواپیما یا دسته پروازی ( Package و Element ) یک سورتی پرواز میگویند.
راید :
با هر بار عبور از روی یک هدف خاص ( چه هدف تمرینی ، جنگی و رزمی و یا حتی
نمایشی ) یا مکان ( ارتفاع و محل ) مشخص راید میگویند که تعداد راید ها برابراست با
تعداد هر بار عبور از روی هدف ضربدر تعداد هواپیماهای شرکت کننده در آن عملیات یا مامویت.
اسکرامبل :
حالت آماده باش کامل و وضعیت قرمز ، که در این حالت افسر ناظر رادار
( مثلا وقتی یک هواپیما عامل تهدید کننده بشمار رود )
اگر هواپیما یا پرنده ای ناشناس عامل تهدید کننده بشمار بره افسر ناظر رادار میگه :
Unrecognized Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble
و اگه صددرصد معلوم بشه که هواپیمای دشمنه ( وقتی با یه کشور در حال جنگ هستیم )
اونموقه است که افسر ناظر رادار میگه :
Enemy Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble
با اعلام Enemy Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble به خلبانان حاضر در
شیفت آلرت پایگاه هوایی اعلام میکند که باید هواپیما را با رویه استارت در حالت اضطراری
( بدون رعایت چک لیست استارت استاندارد ) روشن کرده و در اولین اولویت برای
Takeoffقرار دارند.
شیفت آلرت :
به بازه زمانی خاصی که یک پایگاه در حالت آماده باش برای دفاع از یک حوضه استحفاظی ست
شیفت آلرت میگویند که ممکنه مثلا در پایگاه بوشهر گردان فانتوم شیفت آلرت باشه
ولی گردان اف 5 دزفول نباشه.
بچه ها به زبون ساده اگه بخوام بگم همون پست نگهبانی خلباناست.
Emergency jettison :
وقتیست که یک خلبان بخاطر شرایط اضطراری از قبیل ورود به صحنه نبرد نزدیک هوایی
(DOGFIGHT) یا اشکال در موتور و کاهش و کمبود رانش کافی ، از دست رفتن فشار هیدرولیک
و....... مجبور به رها کردن تمامی باکهای سوخت خارجی و تسلیحات موجود روی پایلون
های مرکزی ، جهت کمتر کردن وزن ، دراگ ، Stress Factor و..... میشود را Emergency jettison
میگویند. مثلا شما درحالیکه تقریبا به اندازه حداکثر وزن مجاز برای برخاستن ، باک و تسلیحات دارید
رانش یکی از موتورهاتون رو تو فاز Departure از دست میدید که مجبور میشید اون باکها و تسلیحات
رو رها کنید تا وزن هواپیماتون رو کاهش بدید.
بعضی از مهمترین انواع ماموریت ها ( طبق استاندارد ناتو )
Attack :
همانطو که مشخص است به معنی حمله و یعنی یک مامویت جنگی برای حمله هوا به زمین به
نیروهای زمینی دشمن
CAP :
مخفف Combat Air Patrol به معنی گشت رزمی هوایی ست که حفاظت از حریم هوایی و حتی
زمینی از یک منطقه خاص است ( مثل گشتزنی هواپیماهای اف 14 در روزهای جمعه در آسمان
تهران در سالهای دفاع مقدس برای حفاظت از نماز جمعه )
HAVCAP :
مخفف High Asset Value Combat Air Patrol به معنی گشت رزمی هوایی بر فراز تاسیسات و
مناطق با ارزش اقتصادی ، امنیتی ، راهبردی و...... بسیار بالا مثل حفاظت از مراکز تاسیسات
هسته ای و نفتی و.......
BARCAP :
مخفف Barrier Combat Air Patrol به معنی( ایجاد یک ) حصار ( غیر قابل نفوذ بوسیله ) گشت رزمی
هوایی ست که معمولا دسته های چند فروندی با ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه مورد نظر ، از نفوذ
هواپیماهای دشمن ( و حتی نیروهای زمینی ) جلوگیری میکنند.
TARCAP :
مخفف Target Combat Air Patrol و به معنی یک ماموریت هوا به هوا برای پشتیبانی و حفاظت از
هواپیماهای بمب افکن و جنگنده بمب افکن خودی بر فراز آسمان هدف است.
RESCAP :
مخفف Rescue Combat Air Patrol و به معنی حفاظت از هیلیکوپتر امداد و نجات است .
SWEEP :
به معنی ماموریت جهت حمله بر ضد گشتهای رزم هوایی در قلمرو دشمن است.
SEAD :
مخفف suppression Of Enemy Air Defenses به معنی تهاجم برای نابودی دفاع ضد هوایی دشمن
( نابود کردن یا از کار انداختن رادار ها یا لانچرهای موشکهای ضدهوایی و یا
توپهای ضدهوایی دشمن )
CAS :
مخفف Close Air Support به معنی پشتیبانی نزدیک هواییست که هدف این مامویت ،
ازبین بدن هرچه بیشتر تجهیزات دشمن است.
RECON :
مخفف Reconnaissance و به معنی عملیات اکتشاف و شناسایی بوسیله عکسبرداری از تاسیسات
، تجهیزات و کمیت و کیفیت دفاع ضد هوایی هدف است.
- - - به روز رسانی شده - - -
انواع فرمیشن ها ( آرایش های جنگی ) :
فرمیشن چیست :
به آرایش و چیدمان و در کل چگونگی قرار گرفتن هواپیماهای یک دسته پروازی روی باند یا ( بیشتر ) در هوا را فرمیشن میگویند که هر فرمیشن مزایا و معایب خود را دارد و رهبر دسته با توجه به هر شرایطی ، فرمیشن خاصی را انتخاب میکند.
در زیر با چند فرمیشن ( مهمترین آنها طبق استاندارد ناتو ) آشنا میشویم ( ما از دسته چهار فروندی که کاملترین آنهاست استفاده کرده ایم ) :
Spread :
این فرمیشن برای حمله به اهداف پراکنده زمینی یا هوایی طراحی شده و دسته پروازی میتوان در یک زمان خاص با تمام قوا حمله کند ولی متاسفانه سطح مقطع راداری دسته پروازی کمی بیشتر میشود.
Arrowhead :
این فرمیشن هم برای نبرد هوا به هوا و هم برای نبرد هوا به زمین در هر ارتفاعی بسیار عالیست چرا که شماره 3 و 4 با فاصله 2 مایل از ساعت 6 شماره 2 و رهبر دسته حفاظت کرده و یا در راید سوم و چهارم به هدف حمله میکنند.
Box :
این فرمیشن یک فضای بسیار عالی را در اختیار تمامی هواپیماهای دسته برای اجرای مانور در اختیار قرار میدهد و نیز ساعت 6 دو جنگنده جلویی را بطور بسیار عالی پوشش میدهد. این فرمیشن زمانی که فضای زیادی بین دو جنگنده جلویی و دو جنگنده عقبی ایجاد شود ، برای نبرد هوا به زمین بسیار عالیست.
Res Cell :
این فرمیشن تعداد هواپیماها را مخفی نگه داشته ( با نزدیک بودن آنها بر روی صفحه رادار به هم ) و نیز تشخیص رهبر دسته و دیگر اعضا بسیار مشکل است. این فرمیشن برای نبرد هوا به هوا زمانیکه حدود 20 مایل با جنگنده های دشمن فاصله دارید بسیار کاربردیست.
Wedge :
این فرمیشن برای زمانیکه شما پیش بینی میکنید که مقدار زیادی مانور با شتاب جی بالا لازم دارید بسیار عالیست . این آرایش برای نبرد هوا به هوا زمانیکه میخواهید از هم جدا شوید و به درگیری با اهداف از پیش تعیین شده بپردازیدبسیار عالیست. این آرایش برای ارتفاعات بالا ، زمانیکه میخواهید موشک هدایت راداری شلیک کنید مناسب نیست.
Trail :
این فرمیشن منحصرا برای نبرد هوا به زمین طراحی شده است. عیب این آرایش برای نبرد هوا به هوا اینست که چون فاصله 3 و 4 از 1 و 2 زیاد است در برابر هواپیماهای رهگیر دشمن بسیار آسیب پذیر است.
Ladder :
این فرمیشن عمدتا برای حمله به اهداف زمینی کاربرد دارد و بخاطر اینکه هر عضو این آرایش در ارتفاع متفاوتی نسبت به بقیه اعضاست ، برای دفاع ضد هوایی دشمن کار پیچیده ایست که دسته ای با چنین آرایشی را مورد اصابت قرار دهد .
Stack :
این فرمیشن کار را برای هواپیماهای دشمن بسیار سخت میکند چرا که آنها نمیتوانند اعضای این گروه را جهت درگیری دسته بندی و اولویت بندی کنند . عیب این فرمیشن همانگونه که مشخص است اینست که اعضا به سختی میتوانند مانور اجرا کنند . همچنین عیب دیگر این آرایش اینست که اعضا نمیتوانند به حمایت از یکدیگر به صورت دوتائی بپردازند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)