چند قربانی دیگر لازم است تا مشکل آلودگی هوا حل شود؟
آلودگی که به خصوص برای پایتخت نشین ها به امری عادی بدل شده و همه ساله جان بسیاری از شهروندان تهرانی را می گیرد و به مخاطره می اندازند.
آلودگی که به خصوص برای پایتخت نشین ها به امری عادی بدل شده و همه ساله جان بسیاری از شهروندان تهرانی را می گیرد و به مخاطره می اندازند.
به گزارش شفاف، تنگی نفس و بیماری های قلبی و عروقی ارمغان این شهر پردود برای مردم است.
آلودگی هوا اما باز هم باعث شد تا مسئولان گزینه همیشگی یعنی تعطیلی را به روی میز تصمیمگیری بگذارند و تهران را تا آخر هفته تعطیل کنند.
تعطیلی آخر هفته پایتخت نشینان در حالی به ۴ روز در این هفته میرسد که آخرین تصمیمگیری مسئولان تا پایان روز یک شنبه بر عدم تعطیلی این کلانشهر تاکید داشت اما افزایش آلودگی هوا به گفته معاون عمرانی استانداری تهران باعث شد که اعضای کمیته اضطراری هم جلسه خود را تعطیل کنند و هم شهرتهران را.
هر چند تعطیلی پایتخت به خاطر آلودگی هوا موضوع تازه ای نیست و همواره بعد از تکذیب های استانداری، توسط خود استاندار تایید می شود!اما همه کارشناسان امر بر این مساله تاکید دارند که تعطیلی پایتخت راه حل اساسی کنترل آلودگی هوا نبوده و نیست.
در سال های اخیر اما، به جای آنکه راهکارهای طرح جامع کاهش آلودگی هوای پایتخت اجرایی شود مجریان به دنبال روش هایی تازه و نا آشنا برای پاکسازی آسمان دود گرفته تهران بودند.
روش هایی غیر کاربردی و عجیب که جز هزینه بری چیزی به ارمغان نداشته است.
طرح ایجاد جت فن در اطراف تهران، آبپاشی آسمان تهران به وسیله هواپیماهای سم پاش، آب پاشی سطح خیابان ها، روشن کردن فواره بوستان ها، خیس کردن سطح خیابان ها و مه پاشی که در کارگروه تخصصی کاهش آلودگی هوا نیز عملیاتی شدن آن به تصویب رسیده است بخشی از پیشنهادهای متفاوت و پر منتقد این سال ها بوده است.
اجرایی شدن این طرح های عجیب و غریب اما در طی این سال ها در حالی مطرح می شود که طرح های قابل اجرا تر و مفید تر روی زمین مانده اند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این خصوص می گوید: تا کنون هیچ یک از وعده هایی که در طرح جامع کاهش آلودگی هوا مطرح شده بود عملیاتی نشده است.
به گفته یوسف رشیدی، قرار بود از ابتدای امسال سوخت یورو ۴ توزیع شود که نشد، تردد خوروهای فرسوده از ابتدای تیر ماه ممنوع شود که نشد، از ابتدای مهر ماه استاندارد موتورسیکلتها ارتقا یابد که نیافت و ارتقاء استاندارد خودرو ها هم که به سال بعد موکول شد بعید است که اتفاق بیافتد.
او تأکید می کند: حتی راهکار ساده ای نظیر ارائه کاتالیست در مراکز خدمات پس از فروش خودرو ها نیز عملیاتی نشده است.
او از برخی بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوا به عنوان بخش فانتزی طرح تعبیر می کند: مثلاً بارور کردن ابرها که در بند ۱۹ این طرح آمده که به نظر می رسد تنها برای تلطیف فضا از آن استفاده شده و هرگز قابل اجرا نیست.
در حال حاضر اما، آنچه که موجب آلودگی اخیر در تهران شده است وارونگی دماست که مهمترین و خطرناکترین فاکتور جوی در آلودگی هوای یک ناحیه است و اگر مدت وقوع آن با ارتفاع کم، طولانی شود با بالا رفتن میزان رطوبت نسبی هوا به حد اشباع، پدیده خطرناکی با نام ابر مسموم پدیدار خواهد شد.
با شروع روز و آغاز فعالیتهای انسانی و مصرف سوخت، دمای هوای سطح زمین افزایش مییابد. این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جابهجایی به وسیله باد، با لایهای همدما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و مانع صعود و تبادل هوا میشود که نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیتهای انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه، مواد آلاینده تولید شده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمیروند.
این پدیده هر سال در روزهای سرد پاییزی و زمستانی رخ می دهد و هر سال نیز راهکاری جز تعطیلی برای آن اندیشیده نمی شود.
در این میان سازمان محیط زیست کشور نیز کاملا منفعل عمل کرده و در وواقع هیچ راهکار عملی برای حل این معزل ارائه نداده است.
آنچه مسلم است، آلودگی هوا مساوی است با در خطر قرار گرفتن جان انسانها و باید هر چه زودتر برای ان راه حل اساسی اندیشیده شود چرا که تنها با حلوا حوا کردن دهان شیرین نمی شود و حرف منهای عمل تاثیری در آسمان دود گرفته پایتخت و سایر کلان شهرها نخواهد داشت.
علاقه مندی ها (Bookmarks)