حجاب پوششی است که باعث حفظ عزت نفس وپاکدامنی می شود.تا حدی باید انرا رعایت کرد که خدا میگوید.حجاب هم برای خانم ها وهم برای اقایان است.و معنای واقعی کلمه مصونیت می باشد.![]()
حجاب پوششی است که باعث حفظ عزت نفس وپاکدامنی می شود.تا حدی باید انرا رعایت کرد که خدا میگوید.حجاب هم برای خانم ها وهم برای اقایان است.و معنای واقعی کلمه مصونیت می باشد.![]()
شبيه كسي شده ام كه پشت دود سيگارش باخود مي گويد:ترك مي كنم....سيگار را..خانه را..زندگي را..و باز پكي ديگر مي زند...!!!
بله حمیرا به حجاب باطن اشاره کردن که میشه به مجموعه ی اینها گفت صفات پسندیده.و بیان کردن برای خواست خدا.سلام...
اینکه کسی بتونه به یکی نیش و کنایه بزنه و قدرتشو داره ولی اینکارو بخاطر خدا نمیکنه، اینکه بتونه چشماشو از روی چیزهایی که خدا منع کرده،ببنده...اینکه بتونه براحتی درمورد یکی حرف بزنه و اونو جلوی چشم همه بی ارزش کنه ولی اینکارو نکنه....
اینکه به بعضی حرفا گوش نده... و درکل اینکه بتونه لذت ببره ولی بخاطر خدا، بخاطر حرف خدا، اینکارو نکنه....
اینا همه میشه حجاب...حجاب باطن...
هروقت که تونستم همۀ اون کارایی که خدا منع کرده رو، ازشون چشم پوشی کنم...اونوقت خداهم درمورد حجاب ظاهر هم بهم کمک میکنه و روحم انقدر بزرگ میشه که دیگه احتیاج نداشته باشم به جلب توجه...
اما فک نکنم بشه بطور قطع گفت که هرکی خیلی باحجابه پس حجاب باطن رو هم حتما داره....من دربین دوستانم دارم میبینم....
پس یعنی اطاعت امر خدا رو اشاره کردن.اما آیا خداوند گفته اول صفات پسندیده رو درون خودتون شکل بدید بعد حجاب ظاهر رو ایجاد کنید؟
مگه حفظ حجاب ظاهر رو نمیشه به مجموعه ی صفات پسندیده اضافه کرد؟یا چیزی کمتر از اونهاست؟
«وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ ...; (نور، 31) و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را ]از نگاه هوس آلود[ فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمایند و ]اطراف [روسری های خود را بر سینه خود افكنند ]تا گردن و سینه با آن پوشانده شود[ و زینت خود را آشكار نسازند، مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان و ...».
این هم امر خدا.
توجه به حجاب ظاهری اشتباه محض هست؟بهتره به این نکته هم توجه کنید که با حفظ حجاب ظاهر دارید چه چیزی رو از دید نا محرمان مخفی میکنید.حجاب داریم تاحجاب.حجابی که باپوشش خالی که ارزش نداره اما براماظاهری مهم تره که اشتباه محض
به نظرمن.حجاب اصلی تووجودادماست زنومردم نداره
هیچکس نمیگه فقط ظاهر رو بچسبید بقیه رو بیخیال.کسی که از روی شناخت و آگاهی حجاب ظاهر خودش رو حفظ کنه و برای خدا و به امر خدا این کار رو بکنه قطعا به سمت صفات پسندیده ی دیگر هم کشیده میشه که شما بهش میگید حجاب باطن.این دو موضوع جدای از هم نیستند.و نوبتی هم در اجراش وجود نداره.
هر کسی میتونه مقداری نقص داشته باشه.چه در ظاهر چه در باطن.
اگر کسی حجاب ظاهری خوبی ندارد بدین معنی نیست که برراحتی دروغ بگه,غیبت کنه,دیگرانو مسخره کنه و ...نه.
و همین طور اگر کسی حجاب ظاهری داره بدین معنی نیست که دروغ نمیگه و غیبت نمیکنه و .... بلکه همه ی ما نقص هایی در وجودمون داریم.هیچ کدوم هم بر دیگری اولویت نداره.
اگر از حجاب ظاهر صحبت میفرمایید لطفا محدودیت اونرو مشخص کنید (ما در جامعه ایران هستیم بنابراین این فضا و شرایط رو در نظر بگیرید)
در قران مستقیما از چادر صحبت نشده و صرفا پوشش بوده و ایات بیان شده متناسب با ظاهر افراد اون عصر بوده و میدانیم خداوند از آینده مطلع و میتوان اینطور گفت که در کره زمین پوشش زنان دور از زنان اون عصر نبوده،مجددا تکرار میکنم از چادر در قرآن (تا حدی که من مطالعه داشتم) نام برده نشده و اینطور بیان شده است:
مجید خطاب به پیامبرش فرمود: "به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که: خویشتن را با "جلباب" بپوشند که این کار برای این که به عفت شناخته میشوند و از تعرض محفوظ میمانند، برای آنان بهتر است".(1) بعضی از مفسّران جلباب را پوششی فراگیر معنا کرده اند که از بالای سر تا پایین پا را میپوشاند و چیزی در حدود اندازه چادر است.(2) البته دیدگاه دیگر جلباب را پوشش تا زانو(3) و دیدگاه سوم جلباب را مقنعه میداند
...خدایا....
من به تو اعتماد میکنم که رمز ایمان واقعی من است...
من در جایگاهی نیستم که به تنهایی حدود حجاب رو در این عصر بیان کنم.اما میدونم و با حرف شما موافقم که چیزی رباره ی چادر گفته نشده.اما خب یه چیزایی هم معلومه.اینکه چه نوع پوششی میتونه واقعا حفظ ظاهر یک زن رو به عهده بگیره؟
اگر از حجاب ظاهر صحبت میفرمایید لطفا محدودیت اونرو مشخص کنید (ما در جامعه ایران هستیم بنابراین این فضا و شرایط رو در نظر بگیرید)
در قران مستقیما از چادر صحبت نشده و صرفا پوشش بوده و ایات بیان شده متناسب با ظاهر افراد اون عصر بوده و میدانیم خداوند از آینده مطلع و میتوان اینطور گفت که در کره زمین پوشش زنان دور از زنان اون عصر نبوده،مجددا تکرار میکنم از چادر در قرآن (تا حدی که من مطالعه داشتم) نام برده نشده و اینطور بیان شده است:
مجید خطاب به پیامبرش فرمود: "به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که: خویشتن را با "جلباب" بپوشند که این کار برای این که به عفت شناخته میشوند و از تعرض محفوظ میمانند، برای آنان بهتر است".(1) بعضی از مفسّران جلباب را پوششی فراگیر معنا کرده اند که از بالای سر تا پایین پا را میپوشاند و چیزی در حدود اندازه چادر است.(2) البته دیدگاه دیگر جلباب را پوشش تا زانو(3) و دیدگاه سوم جلباب را مقنعه میداند
هستن کسانی که با مانتو هم به خوبی حفظ حجاب میکنند اما خب بین خوب و خوبتر کدام رو انتخاب میکنید؟
سلام دوست عزيز
به نظر من اگه كتاب "مسئله حجاب" شهيد مطهري رو بخوني خيلي مفيده. تو اون كتاب استدلال و منطق و سند آورده
ماها هر كدوم تو شرايط و سن هاي مختلفيم ديدگاه ها فرق داره ، شايد دانش و علم كافي رو در اين زمينه نداشته باشيم
بنظر من
حجاب محدود به پوشش نيست بلكه نگاه و كلام هم شامل ميشه
كسي كه من رو آفريده از باطن زن و مرد باخبر بوده ، خودش از من خواسته
پس تا اون جايي كه ميتونم بايد به حرفاش گوش بدم
كسي كه از نظر باطن قبول داره به ظاهرشم توجه كنه و برعكس
وقتي حجاب من ميتونه رو باطن يكي تاثير گذار باشه ، پس بايد به ظاهرمم توجه كنم
دلی که در دو جهان جز تو هیچ یارش نیست
گرش تو یار نباشی جهان به کارش نیست
این چیزایی که من دیدم و یه نگاه اجمالی انداختم بحث دوستان اکثرا حجاب نیست
به نظر من عفاف بسیار مهم تر از حجابه
چون ما با عفاف بزرگ میشیم(روحی)
عفاف عامل حفظ ماست نه حجاب چون یک انسان عفیف بی حجاب هم عفت خودش رو زیر پا نمیزاره ولی وقتی عفت نباشه حجاب هیچکاری نمیتونه بکنه
خدایا تو آنی که آنی توانی جهانی چپانی ته استکانی.
زندگی را نفسی ارزش غم خوردن نیست/آنقدر سیر بخند که غم از رو برود
...خدایا....
من به تو اعتماد میکنم که رمز ایمان واقعی من است...
و حالا دیدگاه شخصی من:
ابتدای امر تعریف لغوی حجاب رو عرض میکنم
حجاب = چیزی که مانع بین دو چیز دیگر باشد
بنابراین سعی میکنم خیلی خلاصه بیان کنم تا دوستانم از مطالعه باورها و بینش من خسته نشوند
من حجاب رو یک مرز تعیین شده بین انسانها در برخورد با جامعه اطراف خود دانسته و از باطن به ظاهر ربط داده و بنا به مثل معروف :از کوزه همان برون ترآود که در اوست ، وهمانطور از این مثل نتیجه میشود زمانی که ما در بطن وجود خود این مرزها را رعایت کرده و خصلتهای شیطانی را از گوهر پاک انسانی زدوده و حجاب (چیزی که مانع بین دو چیز دیگر باشد) بین خوبی ها و بدی ها (راستی و نادرستی،یکرنگی و ریا،اعتماد و خیانت،میل و رغبت به درک لذتهای درونی بجا و نابجا و بیشمار از این دست ...)را رعایت کنیم مالک روانی ارام ، سرشتی پاک و ذهنی به دور از هرگونه آلایش و آلودگی را خواهیم داشت و همه این موارد مخاطبی به نام انسان را خواهد داشت نه صرفا تایین جنسیتی خاص ، از آنچه بیان شده در نهایت به ظاهر آدمی خواهم رسید و خواهم گفت اگر انسان واقعی خود درواقع وجود خود را از انحرافات و بدی ها بزداید هرگونه خللی که منتج ظاهر اطرافیان در خود باشد را راه نداده و سرشار از اسایش خواهد بود و این را یک اصل دانسته که ما آدمیان مختار و عاقلیم (عزت نفس،اراده،کنترل،شرافت و ... را در خود تقویت کرده و سست عنصر نباشیم) تا زمانی که خود راغب به عملی نباشیم هیچ کس به هیچ شکل ما را مجبور به عملی نخواهد کرد خواه با نگاه خواه ظاهر خواه پوشش و خواه طنین خوش
نتیجه گیری نهایی:
خودم را مخاطب خود قرار داده و به خود گویم: ناتانائیل دیگران را مسئول ساختن سرشت خود نکرده و خودسازی را خود شروع کن و با به تنگنا کشیدن انسانها سعی در نجات خود از منجلاب نداشته باش
شاید این داستان ادامه داشته باشد...![]()
...خدایا....
من به تو اعتماد میکنم که رمز ایمان واقعی من است...
بنظرم مشکل اصلی حجاب اجباریه .خوبه یه نظر سنجی برای این موضوع بزارین، ببینیم چند نفر به حجاب اجیاری رای مثبت میدن.
در حال حاضر 5 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 5 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)