آیا باز هم تحول در صنعت گردشگری از توالتهای بینراهی آغاز میشود؟
او که روزی معضل گردشگری ایران را «کوبیده و بختیاری» میدانست و قصد داشت تحول در صنعت گردشگری ایران را از سرویسهای بهداشتی بینراهی آغاز کند، پس از فراز و فرودهای بسیار «رئیس بزرگ» سازمان شد.
در سال پایانی دولت دهم و در روزهایی که وضعیت دولت در محافل و رسانهها بیشباهت به روزهای پایانی دولت هشتم نیست (یعنی همان روزهای که موافق و منتقد بیمحابا به دولت میتاختند و خطری هم تهدیدشان نمیکرد)؛ فردی به مقام ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده که به واسطه بیان کوچهبازاریش میتواند «تیتر یک»های زیادی به مطبوعاتیها هدیه دهد.
نوشتار حاضر نه قصد واکاوی عملکرد محمدشریف ملکزاده، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را دارد و نقد سابقه نه چندان درخشانش را؛ که به یادآوری چند جمله تاریخی از این مدیر سابق گردشگری کشور میپردازد.
تحول در صنعت گردشگری را از سرویسهای بهداشتی بینراهی آغاز میکنم
«تحول در صنعت گردشگری را از سرویسهای بهداشتی بینراهی آغاز میکنم» از جملات ماندگار و تاریخی ملکزاده بود در زمانی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. بعضا در رسانهها دیده شده برای واکاوی عملکرد مشایی، این جمله را منتسب به او میدانند، لیکن این راهکار تاریخی را جناب معاون سازمان در همایشی گردشگری ارائه داد تا به پای رئیس وقت نوشته شود. وی در آن همایش گفته بود که «مشکل امروز صنعت گردشگری ایران توالتهای بینراهی است و خود من، تحول در صنعت گردشگری را با نظافت اولین سرویس بهداشتی شروع میکنم.»
«کوبیده و بختیاری»، معضل گردشگری کشور است
«هر کجا میروی غذا میخواهی، میگویند کوبیده، بختیاری؛ آقا اصلن همین کوبیده و بختیاری معضل گردشگری کشور است.» تنها چندی بعد از آن بیان تاریخی که مشکل صنعت گردشگری ایران توالتهای بینراهی خطاب کرده بود، ملکزاده در نشستس خبری «کوبیده و بختیاری» دیگر مشکل بنیادین صنعت گردشگری خواند. پس از طرح این مباحث بود که ملکزاده به رژیم غذایی روی آورد و به فاصله کمتر از سه ماه، به شدت لاغر شد. گو اینکه از خوردن «کوبیده و بختیاری» امتناع کرد تا هم گرهی از کار گردشگری باز شود و هم خود به اندام مناسب برسد.
پفک نمکی مهمتر از گردشگری
ملکزاده در نشستی دیگر در باب بازاریابی گردشگری، شدید گرم صحبت بود، از تبلیغات صنعت گردشگری انتقاد کرد و گفت: «تبلیغ پفک نمکی از تبلیغ گردشگری پررنگتر است؛ تلویزیون را که روشن میکنی 5 دقیقه یک بار تبلیغ پفک میبینی اما دریغ از یک تبلیغ گردشگری.» آقای معاون گو اینکه سنجه بهتری برای مقایسه صنعت گردشگری پیدا نکرد که پای پفک نمکی را به میان کشید.
تختجمشید رو به قبله است
از دیگر جملههای ماندگاری که به ملکزاده منتسب است، رو به قبله بودن بنای تختجمشید است. محمدشریف ملکزاده در نشستی که با راهنمایان گردشگری داشت در اشاره به ضعف راهنماها در سایتهای تاریخی گفته بود که تختجمشید یک اثر ایرانیاسلامی است و رو به قبله ساخته شده که راهنمایان هیچ توجهی به این بخش از اطلاعات ندارند. البته با توجه به اینکه جلسه مذکور رسانهای نبوده، این بیان آقای ملکزاده هیچگاه مکتوب و مستند نشد.
تونس، هیچچیز ندارد جز چند نخل که در زمین فرو کردهاند
معاون سابق و رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در جلسه ای با اشاره به اهمبت جذب تورست فرهنگی گفته بود: «سه و نیم میلیون از جمعیت شش ونیم میلیونی توریستهایی که به تونس میروند، توریستهای فرهنگی هستند. اما این تونس هیچ چیز ندارد. فقط چند تا درخت نخل را در زمین فرو کردهاند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)