مارشال میبخشی ولی فقط اف16
مارشال میبخشی ولی فقط اف16
نتایج خوارزمی مشخص شد
http://www.mehrab123.rozblog.com/
سلام ، تنها f-16 نبود و f-15 هم بود . این دو جنگنده به همراه f/a-22متعلق به نیروی هوایی امریکا هستند و جنگنده های f/a-18 و f-35 نیز متعلق به نیروی دریایی . به همین خاطر هست که f/a-22 می تواند به عنوان فرمانده میدان نبرد به شناسایی و تعیین هدف برای جنگنده های f-15 و f-16 بپردازد .
اینده F -22 رپتور :
از زمان اولین پرواز این جنگنده در هفتم دسامبر 1997 تا پایان تولید ان در دسامبر 2011 ، F -22 همواره فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است . در ابتداد قرار بود بیش از 750 فروند از این هواپیما ساخته شود ، اما با فروپاشی شوروی سابق و افزایش شدید بودجه مورد نیاز ، سفارش اولیه مدام کاهش می یافت تا سرانجام در 13 دسامبر 2011 با تحویل اخرین فروند از مجموع 195 فروند جنگنده تولید شده ، خط تولید F -22 برای همیشه در کارخانه لاکهید مارتین بسته شد . تمام دستگاه های مونتاژ به انباری در کالیفرنیا منتقل شدند و سالن تولید نیز برای مونتاژ F-35 اختصاص یافت . از 187 فروند جنگنده عملیاتی ، اکثر انها در خاک امریکا مستقرند و تعداد بسیار اندکی نیز در ژاپن و امارات استقرار دارند . در 11 فوریه 2007 ، 6 فروند F -22 به پایگاه هوایی Kaneda متعلق به امریکا در اوکیناوای ژاپن اعزام شدند . در 22 نوامبر همان سال ، برای اولین بار از این جنگنده برای رهگیری بمب افکن های Tu-95 روسیه بر فراز منطقه الاسکا استفاده شد . از ان تاریخ به بعد F -22 با اتکا به مخازن سوخت اضافی ، جایگزین F-15 و F -18 در ماموریت رهگیری بمب افکن های روسی شده است . در عملیات هوایی موسوم به " طلوع اُدیسه " ( سرنگون کردن رژیم قذافی ) ، رابرت گیتس وزیر دفاع وقت امریکا ، از اعزام جنگنده های F -22 برای عملیات هوایی در لیبی جلوگیری کرد . او دلیل اقدامش را هزینه های عملیاتی بسیار سنگین این جنگنده عنوان کرد . F-22 همچنین به عنوان اولین جنگنده ای که با سوخت مصنوعی به پرواز درامد ، در سال 2008 در مرکز توجهات جهانی قرار گرفت . در 2011 نیز این هواپیما پرواز با پس سوز فعال را با بهره گیری از سوخت مصنوعی انجام داد تا محکی باشد برای توان عملیاتی نیروی هوایی امریکا در صورت پایان پذیرفتن ذخایر نفتی جهان !
در آوریل 2012 چند فروند F-22 در پایگاه هوایی امریکا در امارا ت مستقر شدند ؛ اما اشکار است که هزینه های عملیاتی این هواپیما به قدری بالا ست که امریکا همواره ترجیح می دهد در هر منازعه احتمالی با هر کشوری ، از جنگنده های سنتی خود نظیر F-15 ، F-16 ، F-18 استفاده کند . قرار است در اینده ای نه چندان دور طیف وسیعی از ارتقای سامانه ها روی این جنگنده انجام گیرد که از ان جمله می توان به توانایی شرکت در جنگ شبکه محور با قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات بین F-22 و سایر جنگنده های حاضر در میدان نبرد اشاره کرد . همچنین گونه ای ارتقا یافته از رادار F-35 روی تمامی F-22 ها نصب خواهد شد . افزایش توان این جنگنده در هدف گیری دقیق تر بمب های کم قطر و موشک سایدوایندر ایکس نی جز برنامه ارتقا خواهد بود .
این جنگنده از زمان پرواز پرواز اولین پیش نمونه اش تاکنون تنها 4 مورد سقوط را تجربه کرده است . اولین مورد ، سقوط پیش نمونه YF-22 در اوریل 1992 بود . در این مورد خلبان بیرون پرید و دلیل سانحه بروز خطا در نرم افزار کنترل نوسانات هواپیما اعلام شد . دومین سانحه در 20 دسامبر 2004 در پایگاه هوایی نِلیز اتفاق افتاد که خلبان اسیب ندید . علت سقوط ، بروز نقض فنی در سامان هکنترل پرواز اعلام شد .در 25 مارس 2009 سانحه سوم در نزدیکی پایگاه ادواردز اتفاق افتاد که منجر به مرگ خلبان شد . دلیل سقوط از دست رفتن هوشیاری خلبان در طی یک مانور با شتاب بسیار بالا اعلام شد .اما هیچ کدام از این سوانح به اندازه مورد چهارم خبرساز نشد ، زمانی که در 16 دسامبر 2010 یک فروند متعلق به پایگاه هوایی اِلمِندورف در الاسکا سقوط کرد و خلبانش کشته شد . تمام ناوگان این جنگنده به مدت 4 ماه از پرواز منع شدند و پس از ان خلبانان ملزم شدند تا اطلاع بعدی از پرواز در ارتفاع بیش از 25000 فوت ( 8000 متری ) خودداری کنند . دلیل این سانحه نقص مرگباری در سامانه تولید اکسیژن خلبان بود . به جز این مورد ، 11 مورد کمبود اکسیژن نیز در ماه سپتامبر اتفاق افتاد . بنابر اخرین گزارش ها ، نیروی هوایی امریکا توانسته دلیل اصلی بروز نقص فنی در سامانه مبدل اکسیژن و حفظ حیات خلبان را کشف و برطرف کند . لازم به ذکر است که در پی بروز این نقص ، برخی خلبانان امریکایی از پرواز با این هواپیما خودداری کردند .
در پایان ذکر این نکته ضروریست که F-22 به عنوان جنگنده ای که طبق قانون فدرال امریکا ، دولت حق فروش ان را به هیچ کشور خارجی حتی رژیم صهیونیستی را ندارد ، تا زمان پایان عمر خدمتی اش در 30 یا 40 سال اینده ، تنها در خدمت نیروی هوایی و گارد ملی امریکا خواهد بود . این جنگنده تا زمان ورود به خدمت نسل ششم جت های جنگنده ، احتمالا لقب پیشرفته ترین و گرانقیمت ترین جنگنده عملیاتی جهان را در اختیار خواهد داشت ؛ چرا که رقبای ان یعنی Su T-50 FireFox ساخت روسیه و J-20 ساخت چین نه تنها در حال حاضر مراحل ازمایشی خود را می گذرانند ، بلکه در صورت تولید هم رقیب قَدَری برای F-22 نخواهد بود .
پایان.
گرداوری : اقای امین کرم زنجانی .
منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 81
ویرایش توسط Joseph Goebbels : 1st December 2012 در ساعت 01:13 PM
سلام،
ژنرال مولف این مقالات همکار خوب بنده در ماهنامه هوافضا هستند. اگر در سه شماره آخر نگاهی به مجله بندازی.......مقالات من رو در کنار مقالاتشون خواهین دید....
تو روحتو به من فروختی، لازمه بهت یادآوری کنم؟ یادته اون شبی رو که به خدا گفتی حاضری هر کاری بکنی تا یه قرار داد ضبط بگیری؟ تو نمی تونی یه روحو بکشی حتی اگه بخوای
عکسش کو پس
کانال ایده داستان را در تلگرام دنبال کنید... ideh_dastan@
ژنرال خوب یک عکس میزاشتی شکلشم میدیدم
کانال ایده داستان را در تلگرام دنبال کنید... ideh_dastan@
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)