تهویه مترو، رمق تصفیه ندارد
آلودگی هوا در داخل برخی از ایستگاه‌های پرتردد مترو مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است. دستگاه‌های تهویه مترو در این خطوط توان رفع آلودگی هوا را ندارد.

ه گزارش فارس، شلوغی، هجوم بی امان مسافران، فشارهای فیزیکی، نبود تهویه مناسب در برخی از ایستگاه‌ها و داخل قطارها و در نهایت تنگی نفس همه جزء جداناپذیری از مترو شده‌اند که مسافران این ارابه آهنی به آن عادت کرده و اگر روزی با آن‌ها مواجه نشوند، متعجب به اطراف مترو نگاه می‌کنند.


داستان شلوغی مترو و تهویه نامناسب در بعضی از ایستگاه‌ها به قدری زیاد شده که شهروندان آن را قسمتی از مترو و هویت آن می‌شناسند.


آلودگی هوای داخل مترو که چندی است در برخی ایستگاه‌ها ایجاد شده است،مسافران را آزار می دهد.این میزان آلودگی در برخی خطوط مانند خط یک و چهار، بیشتر احساس می‌شود و به نظر می‌رسد دستگاه تهویه در این بخش‌ها ظرفیت پاسخگویی به حجم بالای آلودگی را ندارد.


در اوج شلوغی مترو ، وقتی به ایستگاه‌های پر تردد از جمله ایستگاه دروازه دولت و امام خمینی (ره) می رسیم، مسافران زیادی پیاده و سوار می‌شوند، در این هجوم بی امان رفت و آمدها دیگر جایی برای تعویض هوای آلوده داخل واگن مترو نیست و گاز مسموم دی اکسید کربن به ازدحام جمعیت اضافه می‌شود.


به گزارش فارس، در این میان سیستم تهویه اغلب واگن‌های قطارها و ایستگاه‌ها به درستی کار نمی‌کنند و کشش تصفیه هوا را ندارند.


حجم مسافران زیاد است سیستم تهویه پاسخگو نیست


یکی از مسافران مترو در این باره می‌گوید: واقعا نمی‌شود گفت که سیستم‌های تهویه دچار مشکل هستند، گاهی اوقات آنقدر حجم مسافران زیاد است که سیستم پاسخگو نیست.


وی می‌افزاید: چاره‌اش این است که تعداد قطارها را زیاد کنند تا پراکندگی جمعیت بیشتر و حجم مسافران کمتر شود، گاهی اوقات آنقدر فشردگی زیاد است که احساس خفگی می‌کنم و پیاده می‌شوم، افراد زیادی را دیدم که همین حالت من به آنها نیز دست می دهد.


این مسافر مترو می‌گوید: بعضی از قطارها دارای سیستم تصفیه هوای خوب هستند، اما در بعضی دیگر آنقدر بد کار می کند که در حالت عادی هم هوای نامطبوعی در آن جریان دارد.


دیگر مسافران مترو در این خصوص بیان داشت: پیرمردها و پیرزنها که نمی‌توانند سوار مترو شوند، به خصوص آنها که مشکلات تنفسی دارند، چون واقعا هوای مترو نامطبوع است.


بعضی از ایستگاه‌های مترو تهویه مناسبی ندارد


یکی دیگر از مسافران مترو که هر روز از خط 4 مترو استفاده می‌کند با اشاره به اینکه ایستگاه‌هایی که تازه به بهره‌برداری رسیده‌اند از جمله استاد معین و نبرد تهویه مناسب و پله‌های برقی ندارد می‌گوید: مسئولان تا از تمام شرایط استاندارد یک ایستگاه مطمئن نشده‌اند آن را به بهره‌برداری‌ نرسانند.


وی می‌افزاید: در بعضی از شرایط فضای تهویه مترو آنقدر سخت می‌شود که دیگر توان و نفسی برای ایستادن در واگن‌های مترو نیست و مجبور می‌شویم در ایستگاه بعد پیاده شویم.


یکی دیگر از مسافران مترو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس می‌گوید: با توجه به افزایش جمعیت و ازدحام مسافر در تهران مترو باید توسعه یابد.


وی ادامه می‌می دهد: وضعیت توسعه مترو به شکل کنونی اصلا صحیح نیست ومردم بیشتر آزار می بینند. نبود تهویه‌های مناسب در واگن و ایستگاه های مترو موجب شیوع بیماری در بین مسافران می شود.


مترو جایی برای رشد ویروس‌ها


جدا از تنگی نفس و سایر بیماری‌های تنفسی که آلودگی هوای مترو برای مسافران ایجاد می‌کند، شیوع بیماری‌های واگیری نیز در این فضا کاملا مشهود است، مترو مستعد بیماری‌هایی چون انواع آنفولانزا هم هست که می تواند تاثیر بسزایی در روند بیماری‌های جمعی داشته باشد.


دولت اعتبارات را پرداخت نکرده است


در این‌باره علی محمد قلی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به مشکلات موجود در مترو اعم از تهویه و بالابر در برخی از ایستگاه‌های مترو اظهار داشت: کار در مترو نیاز به بودجه و اعتبار دارد.


وی تصریح کرد: متاسفانه پس از گذشت 8 ماه از سال جاری دولت هنوز اعتبارات مترو را پرداخت نکرده است و این در حالی است که شهرداری سهم خود را در این بخش به شرکت مترو داده است.


قلی‌ها بیان داشت: در حال حاضر بیش از 7 هزار پرسنل در مترو فعال هستند که متاسفانه به علت عدم تخصیص بودجه به موقع بامشکلات عدیده‌ای در این بخش روبرو شده‌اند.


مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اظهار امیدواری کرد که دولت اعتبارات بخش مترو را هر چه زودتر به این مجموعه پرداخت کند.


به گزارش فارس، با وجود همه سخنان و تلاشهایی که برای بهبود وضعیت تهویه مترو تهران می‌شود، هنوز هم برخی از ایستگاه‌ها و قطارها دچار مشکلاتی است که مسافران را آزار می‌دهد.