محور مسابقه بر اساس جایزه میچرخه پس اسمشو عوض کنین بذارین بحث نه مسابقه!
.................
در مورد بحث لاستیک.
یه سری چیزا هست که برهانی نداره اونم مثلا عرض لاستیک !
یه حد هست لاستیک در زمان قفل تا قفل فرمان به گلگیر نگیره ، که نیاز به بیان دلیل نداره.
یه حد هم اینکه از گلگیر بیرون نزنه ، چون آقا پولیس دعفا میکنه.
بقیه اش بستگی به سبک رانندگی و نیاز داره.
کسایی که تو اتوبان بیشتر رانندگی میکنند و قدرت موتور بالا و سرعت زیادی دارند بهتره پهن تر استفاده کنند.
کسایی هم که بیشتر تو شهر و ترافیک و با شتاب رانندگی میکنند بهتره لاستیکاشون عرض کمتری داشته باشه
اینا واسه رانندگی روزمره
در اپتدای امر باید جدا متذکر شوم که پایه و اساس یا به عبارت بهتر بیان این سوال ایراد دارد!
هیچگاه نمی توان گفت که آیا لاستیک پهن تر بهتر یا بدتر است.
این امر باید با توجه به نوع خودرو و ادوات و امکانات وابسته به آن، نوع استفاده و بسیاری شرایط دیگر سنجیده شود.
در اینجا سعی خواهد شد تا به طور خلاصه تعریفی کوتاه از تایر و رینگ به صورت ساده بیان شده و سپس مختصری درباره آن توضیح دهیم.
همان طور که می دانید این دوقلوهای جدا نشدنی اگرچه شباهتی به هم ندارند و از یک خانواده و گروه خونی نیستند اما همیشه با هم هستند و جدا کردن آنها در بسیاری موارد ناممکن است.
تایر به عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد.پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد.
انتخاب متناسب با کاربری
فعالان بازار لاستیک توصیه می کنند به منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک ،پس از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو ،به کاربری ماشین تان توجه کنید.به گفته آنها ، دراین زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت،تحمل بار معمولی یا زیادو.... باید توجه کنید.معمولا خودروهایی که از کمپانی خارج می شونددارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند.
کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام((اسپرت)) زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می شود.
نکته هایی درباره رینگ
یکی از توصیه های کارشناسان توجه به همخوانی رینگ و لاستیک خودرو است.آنها توصیه می کنند هنگام انتخاب رینگ ،به نوع وسیله نقلیه، اندازه و نوع تایر(تیوبلس یا تیوب تایپ ) توجه کنید.رینگ مورد نظر حتما باید با استاندارد وسیله نقلیه و متناسب به نوع تایر انتخاب شود.
مشخصات لاستيك خودرو
روي ديواره بيروني هر تاير، اعداد و كدهايی درج شده است كه در حقيقت شناسنامه لاستيك خودرو هستند. در ذیل مفهوم اين علائم بيان شده است. در ادامه به شرح برخي از مهمترين آنها میپردازیم.
الف) اندازه تاير
اندازه لاستيك خودرو با علائمي همچون4P185/60R1 نشان داده ميشود.که بدین معنی میباشد:
P= تاير خودروي شخصي
185= پهناي تاير (برحسب ميليمتر)
60= نسبت ارتفاع ديواره لاستيک به پهناي آن (برحسب ميليمتر)
R = راديال
14= قطر رينگ (بر حسب اينچ)
علاوه بر علائم بالا علائمی مانند89H بر روی لاستیک وجود دارد که به H شاخص سرعت و به عدد 89 عنوان شاخص بار می گویند یا حد بارگذاری می گویند.
اولويتهاي انتخاب رينگ
در بحث انتخاب رينگ، اولويتهاي فراواني وجود دارد که در ذيل ميتوان به برخي از آنان اشاره کرد.
· براي برخي افراد، زيبايي در درجه اول اهميت است. اين افراد سعي ميکنند رينگهايي بزرگتر، لاستيکهايي پهنتر و با ديواره کوتاه انتخاب کنند. نتيجه اين تفکر انتخاب رينگهايي بزرگتر و تايرهايي پهنتر با ديواره کوتاه خواهد بود.
· عدهاي نيز تنها تاير را عوض ميکنند و در صورت تعويض رينگ، از رينگي مشابه رينگ استاندارد کارخانه استفاده ميکنند. تصور اين قبيل افراد اين است که براي خارج نشدن از استاندارد خودرو نبايد سايز رينگ را تغيير داد.
· عدهاي ديگر هم بر اين اعتقادند كه پهنتر شدن تاير، چرخش فرمان را مشکل و مصرف سوخت را بالا ميبرد و کوتاه کردن ارتفاع ديواره تاير نيز، خودرو را از حالت استاندارد خارج ميکند. در نهايت اين افراد به تعويض رينگ با ابعاد استاندارد کارخانه ميپردازند.
اما آنچه که در اين ميان، داراي اهميت است، ثابت نگه داشتن قطر خارجي چرخ است. به اين مفهوم که ميتوان صرفاً قطر خارجي رينگ و قطر داخلي تاير را بهگونهاي تغيير داد که قطر خارجي چرخ ثابت بماند.
رينگ پهن، باعث افزايش پايداري خودرو، توانايي به هنگام پيچش و عکسالعمل فرمان ميشود. رينگ باريک نيز باعث افزايش کيفيت سواري ميشود. اگرچه ممکن است باعث افت برخي کاراييها در تاير شود، اما رينگ متوسط بين توانايي کنترل و پايداري خودرو و کيفيت سواري مصالحهاي برقرار کرده است.
يکي از مهمترين شاخصها در هنگام تعويض رينگ و تاير، ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رينگ و تاير در مقدار پيشنهادي و استاندارد شرکت سازنده است. چرا که تغيير قطر کلي چرخ باعث ايجاد خطا در کيلومتر شمار و اخلال در نحوه تعويض دندهها (خصوصا در خودروهاي اتوماتيک) ميشود و در خودروهاي مجهز به ABS نيز در کار ECU اخلال به وجود ميآورد. ميتوان گفت تنها مزيت در هنگام بزرگتر شدن چرخ، افزايش شتاب خودرو در حد ناچيزي است.
براي کمک به ثابت نگه داشتن قطر چرخ در هنگام تعويض رينگ و تاير، راهنمايي به نام PLUS درنظر گرفته شده و آن را با واحدهاي Plus2, Plus1 و... نامگذاري کردهاند که هر کدام نشانه افزايش 1 اينچ به قطر رينگ ميباشد و با استفاده از اين راهنما در ازاي افزايش قطر رينگ، ديواره تاير کوتاهتر انتخاب ميشود تا قطر کلي چرخ تا حد ممکن ثابت بماند.
وزن رينگ و تاير
از مسائل موردتوجه و مهم وزن رينگ و تاير است. از آنجايي که اين وزن، شامل سيستم فنربندي خودرو نميشود، هنگام رويارويي با دستاندازها و ديگر نارساييهاي جاده، فشار بيشتري به فنربندي خودرو وارد ميکند. پس هر چه رينگ و تاير سبکتري داشته باشيم، سواري بهتر و شتاب بيشتري خواهيم داشت. پس حتيالمقدور سعي شود رينگ و تاير جديد از رينگ و تاير استاندارد خودرو سنگينتر نباشد.
اندازه صحيح چرخ نسبت به سيستم تعليق
مسئله مهم ديگر، چگونگي قرارگرفتن چرخ روي سيستم تعليق است و يا به بياني سادهتر، برخورد بيرونزدگي چرخ با لبه گلگير در سمت بيروني و برخورد چرخ با متعلقات داخل گلگير که باعث بروز مشکلاتي چون پارگي تاير و نچرخيدن کامل فرمان ميشود. بديهي است که با بزرگ کردن بيش از حد تاير و رينگ با اين مشکل مواجه خواهيم شد.
با جمع بندی تمامی این مطالب خلاصه شده می توان دریافت که شما باید خود بین عوامل مختلفی که در این محور وجود دارد تصمیم بگیرید.
توجه داشته باشید که حتی با بهترین انتخاب هم شما در گرو بدست آوردن یک یا چند فاکتور بهتر چند مزیت را از دست خواهید داد!
در حقیقت شما باید با توجه به نوع مصرف روزانه و نوع خودرو و با توجه به مسیر و کیفیت راه و بسیاری عوامل دیگر که همگی از عوامل به شدت تاثیرگذار در این زمینه هستند دست به بهترین انتخاب بزنید. اما باز هم نمی توانید همه مزایا را همزمان در اختیار بگیرید!
در انتها نام چند منبع که می تواند به شما در این زمینه کمک کند ذکر شده است و امیدوارم بتوانید با مطالعه این منابع سطح معلومات عمومی خود را در این زمینه افزایش دهید.
این متن گردآوری شده از چندین منبع معتبر می باشد و امید است مورد توجه دوستان قرار گیرد.
منبع 1
منبع 2
منبع 3
با سلام به همه دوستان عزیز!
برنده مسابقه این دوره آقا Amir هستش!
->THIS IS HERE 100% TRUE<-
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)