خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
يك عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) گفت: مقتضيات فرهنگي تاريخي هر كشوري الگوي توسعه و پيشرفت آن كشور را تعيين ميكند، اين در حالي است كه كشورها الگوهاي مشابهي را نيز در مسائل علمي و تجربي دارند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عادل پيغامي با بيان اين مطلب تصريح كرد: در همه تئوريهاي علمي و در طول تاريخ مربوط به توسعه و پيشرفت در كشورهاي دنيا، داشتن الگوي توسعه و پيشرفت بومي مورد اتفاق نظر همه است.
وي درخصوص فرآيند بومي كردن علم گفت: علم يك فرآيند تمدني است و نيازمند انواع و اقسام شبكههاي انساني و اجتماعي و مقتضيات و فرصتهاي تاريخي است.
پيغامي با بيان اين نكته كه انقلاب فرهنگي كارهاي خوبي را در اول انقلاب شروع كرد، افزود: بحث از رفتن سراغ اعماق و بومي كردن محتواي آموزشي پروسهها و فرآيندي دارد كه در كوتاه مدت پاسخ نميدهد. به همين دليل هرگونه اقدامي كه شروع كنيم فارغ از اين كه درست و غلط است بازده آن چند دهه زمان نياز دارد تا مشخص شود كه اين نوع نگاهي كه داشتيم معنادار هست يا نه.
وي تصريح كرد: ستاد تصميم ساز و تصميمگير ما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هم نهادهاي نخبگان ما مثل دانشگاه و حوزه ضمن اقدامات خوبي كه دارند سرعت لازم را ندارند و ما هنوز به شبكه كامل اجتماعي و انساني مورد نياز در توليد علم نرسيديم. در حوزه بومي كردن دانش هنوز يك شبكه انساني و اجتماعي از نخبگان نداريم كه به تعاريفي از بومي شدن به وحدت نظر رسيده باشند.
پيغامي با انتقاد از كم كاريهايي كه در بوميسازي علم صورت گرفت، گفت: علوم انساني از سوي آموزش عالي، دانشگاهها و پژوهشگاهها فراموش شده است. وزارت علوم در حوزه علوم انساني خيلي اقدام دندانگيري نكرده حتي وزارت علوم بيشتر نگاه فني و مهندسي دارد و در فرهنگ سياستگذاري و مديريت بيشتر به اين حوزههاي توجه ميكند تا علوم انساني.
پيغامي افزود: آموزش و پرورش نيز بعد از سي سال از انقلاب هنوز به علوم انساني توجه نميكند و دانشآموزان نخبه را سمت رياضي ميفرستد و ضعيفها را به سمت علوم انساني هدايت ميكند و اين يعني اين كه ما نميخواهيم مديريت كشورمان دست علوم انساني باشد.
وي افزود: هنوز آموزش و پرورش و نخبگان اين نكته را متوجه نشدهاند كه كشوري انقلاب كرده بايد خودش را اداره كند و الگوي غربي به درد نميخورد. آموزش و پرورش ما بايد نيروهايي اين گونهيي پرورش دهد و در نظام كنكور افراد را به اين سمت سوق بدهند كه وارد عرصههاي مديريت كشور شوند، هنوز فهم نياز به علوم انساني در بسياري از مراكز سياستگذار وجود ندارد ممكن است به زبان بيايد ولي خروجي آموزش و پرورش و انقلاب فرهنگي و وزارت علوم براي آموزش عالي قريب به صفر بوده و هنوز فهم نياز انقلاب به علوم انساني ايجاد نشده و هنوز فهم نشده كه تنگه احد جمهوري اسلامي كه ميتواند از آن ضربه بخورد علوم انساني است.
به گفته وي اغلب قريب به اتفاق معضلات جامعه انساني از فرهنگ سازي تا مسائل بين الملل تكنولوژي انساني است كه قابل واردات نيست.
اين عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) تصريح كرد: مجموعه عملكرد نهادهاي آموزشي و پرورشي و سياستگذاري كشور ما به رغم حرفها و شعارها تاكيد جدي روي علوم اسلامي ندارند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)