پژوهشگران يك واحد فنآوري مستقر در مركز رشد فناوريهاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف با همكاري جهاد دانشگاهي استان كرمانشاه موفق به طراحي و ساخت گيربكس رباتيكي AMT و كلاچ هوشمند شدند كه به گفته آنها علاوه بر مصرف سوخت،آلايندگي و استهلاك كمتر را داشته و مانند سيستم هاي دستي راندمان بالا، تعميرونگهداري راحت، قيمت، وزن، اندازه كم و راحتي را داراست.
مصطفي ستاري، مدير دفتر واحد فناور مستقر در مرکز رشد فناوريهاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف در گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: (AMT (Automated Manual Transmission نوعي از سيستم هاي انتقال قدرت دستي است كه عمليات كلاچ گيري و تعويض دنده در آن ها به وسيله يك سري عملگرهاي رباتيكي و با فرامين يك واحد كنترل هوشمند به نام TCU انجام مي گيرد. درخواست تعويض دنده هم به وسيله TCU و هم با درخواست خود راننده قابل ارائه مي باشد. همچنين براي ارتباط با راننده نيز بخشي جهت دريافت فرامين راننده وجود دارد كه مي تواند فرامين مختلف را از راننده بگيرد.
وي افزود: علاوه بر آن عمدتا در پانل جلويي خودرو يك واحد نمايش وضعيت دنده تعبيه شده تا راننده بتواند همواره وضعيت موجود را مشاهده نمايد.
ستاري با بيان آنكه سيستم تعويض دنده AMT براي نخستين بار در سال 1996 به وسيله شركت «بي ام و» پا به عرصه ظهور گذاشت، اظهار داشت كه با اين وجود هر خودرويي نياز به طراحي جديدي دارد.
وي خاطر نشان كرد: اين سيستم هم خواص مطلوب سيستم هاي دستي مانند راندمان بالا، تعمير و نگهداري راحت، قيمت، وزن و اندازه كم و هم خواص مطلوب سيستم هاي اتوماتيك مثل راحتي را دارا مي باشد.
ستاري اضافه كرد: هم اكنون بسياري از شركتهاي خودروسازي معتبر ازاين سيستم در محصولات خود بهره مي برند و پيش بيني مي شود در سال هاي آتي، بخصوص در قاره اروپا سهم عمده اي از بازار خودروهاي خودكار به اين تكنولوژي اختصاص يابد.
وي افزود: اين شركت با همكاري جهاد دانشگاهي استان كرمانشاه هم اكنون به عنوان نخستين سازنده اين محصول در كشور قصد دارد تا توليد اين محصول را براي خودروهاي پر تيراژ كشور (پرايد،سمند، L90 , RIO ) به انجام رساند.
مدير توليدكننده اين محصول به مزيتهاي رقابتي و محصولات مشابه در بازار نيز اشاره و اظهار كرد: در بازار داخلي محصول مشابهي با تكنولوژي AMT وجود ندارد و هيچ شركت داخلي اين دانش فني را در اختيار ندارد.
ستاري ادامه داد: قيمت تجاري سازي اين دانش فني براي هر خودرو جديد نيز دست كم دو تا پنج ميليون دلار ميباشد كه اين هزينه مربوط به بخش نمونه سازي، صنعتي سازي، تستها و اخذ استانداردهاي مورد نياز ميباشد.
وي با اشاره به آنكه در بخش كلاچ اتوماتيك در بازار داخلي يك شركت توليد كننده وجود دارد، تصريح كرد: در بازار خارجي رقباي بزرگي وجود دارند كه عمده آنها ZF و LUK و Magneti Marelli هستند.
ستاري در خصوص مزيت هاي AMT در مقايسه با ساير انواع خودكار گفت: قيمت تمام شده حدود نصف و كمتر، تعمير و نگهداري راحتتر، اصول سيستم كماكان دستي است و حداقل در بازار داخلي اين مساله خيلي با اهميت است.
وي به مصرف سوخت حتي كمتر از سيستم هاي دستي نيز اشاره كرد و افزود: با توجه به استفاده بهينه از قدرت موتور نسبت به حالت دستي در حالي كه انواع خودرو بين 10 تا 20 درصد مصرف سوخت بيشتر از سيستم هاي دستي دارند، اين مورد براي سيستم هاي اتوماتيك AT كه هم اكنون بر روي خودروهاي پژو شركت ايران خودرو نصب شده، به راحتي قابل مشاهده است، همچنين نسبت به گيربكس هاي دستي از راحتي فوقالعاده اي برخوردار است و نياز به انرژي كمتري براي تعويض دنده دارد.
ستاري در گفتوگو با ايسنا اضافه كرد: بنابراين استفاده از گيربكس رباتيكي AMT اين گونه است كه در داخل موتور رباتي وجود دارد كه كار تعويض دنده را انجام ميدهد، البته ميتوان به صورت دستي نيز اين كار را انجام داد.
ستاري توضيح داد: اين كار بر روي L90 انجام شده است و بر روي پرايد نيز در حال اجرا است.
وي تاكيد كرد: ايده اوليه به كارگيري اين محصول را اروپاييها مطرح كردند كه از گيربكس معمولي استفاده كنند يا از ربات بهره بگيرند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)