ناوهای مین روب شهباز , شاهرخ , سیمرغ و کرکس نیروی دریایی ایران
:.: به نام ایزد توانا :.:
اهمیت و کار مین روب ها
پس از تائید مین گذاری و مشخص شدن محل مین گذاری شده از طرق مختلف ( مشاهده مین ریزی توسط عوامل دشمن - دریافت اطلاعات از منابع جاسوسی و عوامل نفوذی - برخورد شناورها به مین - کشف مینها توسط دستگاههای سونار -...) مین روبها به محل اعزام میشوند .معمولا مین روبها ادوات مین روبی را که شامل دو رشته مجزا از هم متشکل از تیغه های قیچی مخصوص و همچنین سامانه تولید صدای مشابه حرکت کشتیها در زیر آب هستند را با یک کابل نیرومند و در فاصله بیش از یکصد متری بدنبال خود میکشند . رشته های مذکور در عمق معینی از آب که میزان آن را قبل از به آب انداختن تعیین میکنند قرار میگیرند و بدنبال کشتی مین روب یدک کشیده میشوند . در صورتیکه تیغه های قیچی یاد شده با کابل مینهای غوطه ور لنگردار برخورد کنند نسبت به قطع کردن آن اقدام مینمایند و بر اثر قطع ارتباط مین با لنگر , مین که به دلیل حجم خود سبک تر از آب است به سطح دریا میآید و با تیراندازی توسط تیربارهای مستقر در ناو مین روب منفجر میشود یا غواصان با قراردادن خرج انفجاری و ماسوره زمانی یا کنترل شونده از راه دور آن را منهدم میکنند .
مینهای کف خواب صوتی نیز بر اثر سامانه تولید صوت موجود روی دستگاه مین روبی فعال شده و منفجر میگردند .
============================================
===============================
مقدمه
قبل از انقلاب اسلامی نیروی دریائی کشورمان دو نوع کشتی مین روب از امریکا دریافت نموده بود که شامل ( 1 ) دو مین روب کوچک رودخانه ای کلاس ( CAPE ) به نامهای هریسچی و ریاضی (با شناسه های 301 و 302) هریک با طول 33/9 متر و وزن کامل 235 تن با بدنه چوبی که در سال 1964 به ایران تحویل شدند . (2) چهار فروند مین روب کرانه ای (ساحلی) به نامهای شهباز (با شماره بدنه اولیه 31) - شاهرخ (با شماره بدنه اولیه 32) (در سال 1960) و سیمرغ (باشماره بدنه اولیه 33) - کرکس (با شماره بدنه اولیه 34) (در سال 1963) با ظرفیت 378 تن و به طول 44/5 متر به ایران تحویل شدند .
{هر چهار مین روب از چپ به راست : کرکس (34) - سیمرغ (33) - شاهرخ (32) - شهباز (31)}
مین روب های سری (1) در تاپیک " ناوهای مین روب ریاضی و هریسچی نیروی دریایی ایران " معرفی شدند.
پس در این مقاله به معرفی مین روب های سری (2) می پردازیم :
این ناوها قبل از ورود به ایران دارای شماره بدنه های زیر بودند :
شهباز : شماره بدنه 275 / شاهرخ : شماره بدنه 276 // سیمرغ : شماره بدنه 291 / کرکس : شماره بدنه 292 اما پس از ورود شماره ها به ترتیب به 31 و 32 و 33 و 34 تغییر یافتند.
نام این ناوها :
این مین روب ها به یادبود چهار کشتی جنگی شاهرخ , سیمرغ , کرکس و شهباز که در درگیری های سال 1320 با متفقین اشغالگر حضور داشتند به همان نام ها نامگذاری شدند.
لازم به ذکر است که این مین روب ها از کلاس های مختلفی بودند. (مین روب سیمرغ از کلاس آلباتروس , مین روب های شهباز و شاهرخ از کلاس MSC 268 و مین روب کرکس از کلاس MSC-292) در نتیجه برخی از ویژگی های آن ها تفاوت داشت.
شاهرخ قبل از ورود به ایران با شناسه 276
مین روب های مذکور دارای 44/5 متر طول , 8 متر عرض (در کرکس و سیمرغ 8/5 متر) و 3 متر آبخور (در کرکس و سیمرغ 2/7 متر) بودند. سرعت این ناوها 13/5 گره دریایی بود. هریک از ناوها قادر به حمل 39 تا 40 نفر (در کرکس و سیمرغ این عدد تا 50 نفر نیز افزایش می یابد.) خدمه بودند. پیشران شهباز و شاهرخ متشکل از دو موتور دیزل و دو شفت به قدرت 890 اسب بخار بود اما پیشران کرکس و سیمرغ 4 موتور دیزل و دو شفت به قدرت 2890 بود. مین روب های شهباز و شاهرخ تنها دارای یک توپ 20 میلیمتری در عرشه اصلی ناو به عنوان ابزار دفاعی بودند اما کرکس و سیمرغ از یک توپ 81 میلیمتری و دو تیربار 12/7 میلیمتری استفاده می کردند.
سرنوشت مین روب ها
مین روب سیمرغ طی جنگ تحمیلی با دارا بودن هر چهار موتور اصلی به عنوان مین روب مکانیکی مورد استفاده قرار می گرفت اما از سرنوشت بعد از آن اطلاع دقیقی نیست اما ممکن است غرق شده باشد. مین روب شاهرخ در سال 1350 خورشیدی به فرماندهی ناوسروان اسفندیار زنگنه از خرمشهر راه افتاد و از طریق کانال ولگا دن به آبهای دریای مازندران وارد و در بندر انزلی مستقر شد شماره بدنه ابتدایی ناو 32 بود، که بعد از انقلاب به 301 و اسم ناو به سلمان تغییر یافت هم اکنون این ناو در دریای خزر وظیفه آموزش دانشجویان را بر عهده دارد. ناو کرکس نیز در خلال جنگ تحمیلی با دارا بودن سه موتور اصلی به عنوان ناو گشتی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن از تا سال 1387 فعال بود. شهباز قبل از انقلاب و در سال 1353 از خدمت خارج شد.
سلمان (شاهرخ)
سلمان در سریال در چشم باد
سیمرغ
سیمرغ
سیمرغ
ناو سمت چپ : سیمرغ
پایان /
سخن نویسنده: شکی نیست که مقاله حاضر نمی تواند خالی از نقص باشد ، بدین صورت از صاحبنظران و خوانندگان محترم تقاضامندم از ارسال نظرات اصلاحی خود برای نگارنده دریغ نفرمایند . بدیهی است هرگونه نظر اصلاحی از طرف نگارنده مورد مطالعه قرار گرفته و موجب تشکر و سپاس فراوان خواهد بود . در پایان جا دارد از جناب ARASHEKAMANGIR و IRINavy و sailors جهت کمک در گرداوری این مطلب صمیمانه تشکر کنم .
منبع: انجمن ارتشی دات کام / violator (امیررضا.ح)
علاقه مندی ها (Bookmarks)