آشنايي با مترو هلسينكي
مترو هلسينكي شماليترين سيستم مترو دنيا و تنها سيستم مترو در فنلاند است
مترو هلسينكي- پايتخت فنلاند- داراي 2 خط، 17 ايستگاه و 21.1 كيلومتر است.
مترو در 2 اوت 1982 بعد از 27 سال از مطرح شدن آن به روي عموم گشوده شد.
اين شبكه توسط شركت حملونقل هلسينكي اداره ميشود و روزانه 199،339 نفر را جابهجا ميكند.
مترو ابتدا حومه شرقي شهر را پوشش ميداد اما هماينك وسيلهاي براي انتقال به نواحي مركزي نيز است و تعداد سفرهاي مسافران آن از مرز 50 ميليون نفر در سال ميگذرد.
تاريخچه:
انگيزه اوليه ساخت مترو در هلسينكي به سال 1955 برميگردد. به اين منظور كميتهاي تشكيل و پيشنويس اوليه در مي 1963 صادر شد. سيستم پيشنهادي 86.5 كيلومتر طول و
شامل 108 ايستگاه بود. بعد از بحثهاي طولاني، اين طرح به دليل گسترده بودن رد شد و شوراي شهر تصميم گرفت خطي در شرق شهر احداث كند.
ساخت مرحله اول شبكه مترو به 7 مي 1969 برميگردد. انتظار ميرفت اين مرحله قبل از 1977 پايان يابد اما به دليل بعضي مشكلات در مرحله آزمايشي، افتتاح سيستم 5 سال به تاخير افتاد.
مترو در اول ژوئن 1982 گشوده شد اما افتتاح رسمي آن با شش ايستگاه، در 2 اوت 82 بود. طي اين سالها 11 ايستگاه ديگر به آن اضافه شد.
گسترش مترو به سمت غرب تا سال 2013 ادامه دارد.
احداث يك خط ديگر از شمال به سمت مركز و احتمالا فرودگاه وانتا جزو برنامه 2020 است.
شبكه:
شبكه مترو هلسينكي به شكلY است. شش ايستگاه آن زيرگذر و بقيه روگذرند.
قطارها هر 5-4 دقيقه يكبار تردد دارند و نام ايستگاهها به زبانهاي فنلاندي و سوئدي و در ايستگاه مركزي راهآهن حتي به انگليسي اعلام ميشود.
با وجود آن كه قطارها متعلق به دهه 1970 و 1980 است، هنوز از بسياري از متروهاي دنيا مدرنترند.
سرعت معمولي قطارها در داخل تونلها 70 كيلومتر در ساعت و در فضاي باز 80 كيلومتر در ساعت است.
در 17 مي 2006 شوراي شهر تصميم گرفت در قطارهاي مترو از سيستم اتوماتيك به جاي دستي استفاده كند كه اين مستلزم جايگزيني بعضي قسمتهاست و تا سال 2013 تحقق مييابد.
بليت:
امكان خريد بليت از طريق دستگاههاي فروش بليت يا اساماس وجود دارد.
بليتها يك ساعت اعتبار دارند و از آنها ميتوان در ساير وسايلنقليه هم استفاده كرد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)