آشنايي با مترو ورشو

مترو ورشو داراي يك خط، 21 ايستگاه و 23.1 كيلومتر است
مترو ورشو- پايتخت لهستان- در سال 1995 شروع به كار كرد و در سال 2008 تكميل شد.
تنها خط مترو ورشو از شمال به جنوب امتداد دارد و مركز پرجمعيت اين شهر را به حومه وصل مي‌كند.
هر روز 430.000 نفر با مترو سفر مي‌كنند.

تاريخچه:
به دنبال طرح آمارگيري جمعيت در 1918، احداث مترو به منظور حل مشكل حمل‌ونقل به خصوص در مركز شهر مطرح شد.
مترو ورشو تحت تاثير جنگ جهاني دوم و جنگ سرد بوده است. در دهه 1950 در حالي كه جنگ سرد رواج پيدا كرد، طرح‌هاي استراتژيك شوروي نياز به سيستم حمل‌ونقل مطمئني در طول رودخانه ويستولا داشت. يكي از راه‌هاي دستيابي به اين امر ايجاد سيستم عميق مترو در ورشو در 46 متري زمين بود كه مرتبط با خطوط راه‌آهن باشد تا بتوان از آن در انتقال سربازان استفاده كرد.
كار احداث تقريبا در 17 نقطه مختلف در دو طرف رودخانه آغاز و تا سال 1953، 771 متر تونل ساخته شد. اما بعد از درگذشت استالين تمام كارها به بهانه مشكلات فني متوقف شد. سرانجام اولين تونل در سال 1984 ساخته شد. با نبود بودجه، برنامه‌ريزي ضعيف و تنش بوروكراسي، كار خيلي كند پيش مي‌رفت، سرعت آن بيشتر از 2 متر در روز نبود.
مترو سرانجام در سال 1995 با 11 ايستگاه افتتاح شد.

بليت:
شايد در ميان سيستم‌هاي مترو دنيا، مترو ورشو تنها موردي باشد كه بليت آن توسط خود شركت حمل‌ونقل فروخته نمي‌شود و بايد آن را از دفاتر پست، فروشگاه‌ها و روزنامه‌فروشي‌ها تهيه كرد. بليت مترو در تمام وسايل‌نقليه عمومي شامل اتوبوس، تراموا، قطارهاي حومه قابل استفاده است.
امكان استفاده از كارت ارزان‌تر از بليت كه تا 3 ماه قابل شارژ است، وجود دارد.

قطارها:
قطارهاي اوليه همگي ساخت روسيه بودند و در سال 1990 يعني 5 سال قبل از افتتاح مترو به عنوان هديه‌ از طرف اتحاد جماهير شوروي سابق وارد ورشو شدند. قطارهاي بعدي به ترتيب در سال‌هاي 1994 و 1997 از طريق سنت‌پترزبورگ وارد شدند.
در 1998، 108 واگن جديد به شركت آلستوم سفارش داده شد كه همگي در سال 2005 تحويل گرديد. ورشو در سال 2006 نيز به روسيه سفارش واگن داد و همه را در سال 2007 دريافت كرد.
به طور كلي از مجموع 40 قطار موجود، 15 تا ساخت شوروي سابق، 7 مورد ساخت روسيه كنوني و 18 قطار محصول شركت آلستوم است.

طرح‌هاي آتي:
در آينده دو ايستگاه به اين خط اضافه خواهد شد. اين دو ايستگاه جزو طرح اوليه خط يك بوده‌اند كه براي پايين آمدن هزينه‌ها به طور موقت حذف شدند.
قرارداد ساخت بخش اصلي خط 2 شامل 7 ايستگاه از غرب به شرق در 28 اكتبر 2009 بسته شد. قرار است ساخت آن در سال 2010 آغاز و در حالت خوش‌بينانه تا سال 2012 پايان يابد. بيشتر بودجه اين بخش از سوي اتحاديه اروپا تامين مي‌شود. تكنولوژي ساخت اين بخش متفاوت با خط يك و با سرعت بيشتري است. فاز‌ دوم آن شامل 28 ايستگاه بعدا ساخته مي‌شود.
خط كوتاه 3 نيز كه از مركز به سمت جنوب خواهد بود، جزو برنامه‌هاي آينده است.

www.wikipedia.org