پلی از جنس فولاد ضد زنگ
نخستین پل جهان که بهطور کامل از فولاد ضدزنگ ساخته شده در اسپانیا قرار دارد. این پل با ۵۵ متر درازا و ۱۳ متر پهنا در منطقهٔ Cala Galdana که یکی از ساحلهای بسیار مشهور در جزیره مدیترانهای Menorca است، ساخته شده است.
سازهٔ این پل بهطور کامل از فولادی ضدزنگ به نام فولاد استحکام بالا از گرید (۲۲۰۵) ساخته شده است این پل جدید جایگزین پل قدیمی بتنی میشود که رفته رفته در اثر رطوبت و شرایط محیطی دچارخوردگی شدید شده است.
پل در معرض باد و آب دریا قرار دارد جائی که میزان رطوبت هوا در بیشتر روهای سال بسیار بالا است به این ترتیب انتخاب فولاد ضدزنگ مزایای چشمگیری به همراه داشته و البته ارزشهای زیبائیشناسی نیز در فرآیند انتخاب این مواد نقش داشته است. شرکت سوئدی Outokumpu تأمینکننده فولاد مورد یاز این سازهٔ عظیم است، بیش از ۱۰۰۰ قطعه از اجزاء پل در مرکز آمادهسازی این شرکت رد سوئد توسط پلاسما برش داده شده، و لبههای آنها برای جوشکاری آماده شده است.
طراحی این پل Juan Antonio Sobrino است و ساخت آن با هزینهای حدود ۵/۲ میلیون یورو در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده است.
● آزمایشی برای سنجش ویژگیها A test for character
برای تأمین کارائی پیشبینی شده در طرح یکی از بخشهای حیاتی در طراحی و ساخت اطمینان از موادی است که بهکار رفته، یا بعدها بهکار خواهد رفت. موادی هم چون آسفالت، بتن و فلز همگی در مناطق مختلف، تحت شرایط گوناگون و در کشورهای متفاوتی بهکار میروند. امروزه کامپکتورهای چرخنده در آزمایشگاههای آسفالت کاربرد گستردهای دارند و اهمیت زاویهٔ چرخش دیق در عملکرد آنها بسیار مورد تأکید است. شرکت ایتالیائی Control میگوید: اندازهگیری زاویهٔ داخلی، دقیقترین روش کالیبراسیون است که توسط استانداردهای بینالمللی PrEN۱۲۶۹۱۳۱، AASHTOT۳۱۲ تعیین شده است.
این شرکت ادعا میکند که از نظر عملی این تنها روشی است که نتایج یکسانی را از کامپکتورهای متفاوت بهدست میدهد. بنا به گفتهٔ شرکت Controls، دستگاه کالیبراسیون Bo۲۵۵ ILS-۷۶ (شبیه ساز بار داخلی - Internal oad Simulator-) تولید شده توسط آنها ویژگیهای دلخواه برای اندازهگیری دقیق زاویه داخلی چرخش را دارد.
ابزار سنجش ILS یک دستگاه الکترومکانیکی است که در آن یک مبدل جابهجائی در محفظهای استوائی شکل قرار گرفته و ارتفاع آن مشابه نمونهٔ واقعی است که برای اندازهگیری زاویه دالی بین قالب و صفحهٔ بالا و پائین دستگاه به مدت کوتاه (۱۰ دور) بهکار میافتد. هنگام آزمایش مقادیر زاویه در یک حافظهٔ داخلی ذخیره شده پس از آزمایش وارد کامپیوتر شده و برای محاسبه زاویه ارزیابی میشود.
مرحله کالیبراسیو در کمتر از یک دقیقه انجام میگیرد و آزمایش بسیار سریع و راحت است زیرا در اینجا به مخلوط آسفالت داغ نیازی نیست.
شرکت Controls اظهار میدرد که با تغییر قطر دو حلقهٔ در حال تماس، میتوان زاویهٔ خروج از مرکزیت را تغییر داد و با اندازهگیری مقدار تغییر زاویه میتوان سختی قاب کامپکتور چرخشی را ارزیابی کرد. این شرکت میگوید: به همین دلیل دستگاه شبیهساز بار داخلی برای آزمایشگاههای تحقیقاتی یک ابزار ضروری است و ابزارهای جانبی آن برای کالیبراسیون کامپکتورهای چرخشی در کارگاهها مناسب است.
بهکارگیری ابزار هیدرولیک در ساخت Skyway Hydraulic help for Sky way work
در آغاز گسترش شبکهٔ بزرگراههای آمریکا، برنامهریزان در شیکاگو، بخشی از شبکهٔ ارتباطی با جنوب را ضروری تشخیص دادند و بر این اساس مسئولان شهری تصمیم به ساخت یک جادهٔ عوارضی گرفتند.
این تصمیم به احداث را Chicago Skyway که یک بزرگراه هوائی بود انجامید.
ولی اکنون Sky way که در سال ۱۹۵۸ افتتاح شد، فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد به همین منظور پروژهای توسط بخش حملونقل شیکاگو (Chicago department of Transportation - CDoT)، با هزینهٔ ۲۵۰ میلیون دلار (دو برابر هزینه اصلی ساخت) در حال انجام است. این پروژهٔ ۴ ساله شامل ساخت دوبارهٔ همهٔ روگذرها، پلهای درهای، اصلاح جایگاههای عوارضی، بازسازی راه جنوبی، عرضهٔ جدید پل، سیستم روشنائی جدید و جایگزینی سازههای فولادی فرسوده است. این پل شکل گرفته از ۵۰۰ تن فولاد است و کار بازسازی آن شامل برداشت و جایگزینی تیرهای وتر، تیرهای قطری، تیرهای عمودی، جانبی، حایل و تیرهای کف است و این همه در حالی است که پل باید برای عبور و مرور باز باشد. برای این منظور، بخشهای حملونقل شیکاگو، روش هیدرولیک جایگزینی فولاد را ابداع کرد که امکان عبور و مرور پیوستهٔ اتومبیلها حین کار روی پل را میدهد.
به این ترتیب که همزمان با جایگزینی وترهای پائینی یک زین به انتهاء بخشی از وتر که باید جایگزین شود محکم میشود و سپس کشتن وتر توسط ۸ سیلندر ۱۵۰Enepac تنی مکنده با عملکرد دوگانه به هشت میله منتقل میشود. مقدار کشش وارد شده به هر وتر توسط محاسبات تنش در طراحیهای اصلی تعیین شد که همگی دقیق از آب درآمدند. در فاز دیگری از پروژه بعضی از ستونهای بتنی و سازههای پشتیبان فولادی با پایههای بتنی جایگزین شد. در اینجا نیز ابزار هیدرولیک برای کشیدن بار بهکار گرفته شد و از چهار سیلندر ۶۰۰Enerpac تنی با عملکرد دوگانه برای بلند کردن انتهاء مجاوز تیر به میزان mm ۹/۵ استفاده شد به این ترتیب سازهٔ پشتیبان اصلی برداشته و سپس ستون اصلی تعمیر شد و یک پایهٔ پشتیبان بتنی جدید ساخته شد.
● ساخت سطحهای ضدلغزش با استفاده از فیبرها
Fiber modifier enhances anti-skid surfaces شرکت EXCEL Fiber Technology نوعی تعدیلکنندهٔ فیبری برای ساخت سطوح ضدلغزش عرضه کرده است این محصول در آزمایشگاه تحقیقات حمل و نقل انگلیسی (Laboratory - TRL - Transport Reasearch) در سیستمهای مقاوم به لغزش رزین اپوکسی / بوکسیت کلسیته آزمایش شده است.
در دههٔ ۱۹۶۰ سطحهای ضدلغزش با اصطلکاک بالا ابداع شد که بعدها در شبکهٔ جادهای انگلستان بهکار رفت. اما اخیراً سطحهائی با صدای کمتر به شکل پوششهای نازک و آسفالتهای ماستیک سنگی (stone mastic asphalts - SMA -) به بازار معرفی شدهاند که کارآئی آنها از نظر مقاومت در برابر لغزش افت کرده است. علت این امر طبق گفتههای EXCEL این است که ویژگی کاهشدهندهٔ صدا در این سطوح که ناشی از تخلخلهای نسبتاً عمیق در سطح سیشی است، موجب میشود که با بندر یا چسبها از انواع سطوحی که اصطکاک بالا دارند و به روشهای شیمیائی مختلف عملآوری شدهاند به داخل آنها کشیده شوند که در نتیجه ثمربخشی و عمر طولانی سطح ضدلغزش کاهش مییابد.
EXCEL برای بررسی کارآئی فیبرهای سلولزی در سیستمهای مقاوم به لغزش در رزین اپوکسی / بوکسیت کلسینه آزمایشهائی انجام داده است. در این سیستمها رزین اپوکسی روی سطح جاده پخش میشود سپس سنگ بوکسیت کلسینه اضافه میشود و بعد سیستم تحت عمل آوری (curing) قرار میگیرد و بوکسیت کلسیته اضافی از سطح برداشته میشود. کاربرد بوکسیت کلسیته بهعلت
Polished Stone value) PSV) بالای آن است. هر چه PSV بالاتر باشد مقاومت در برابر لغزش بیشتر میشود.
در مقایسهٔ کارآئی سطح ضدلغزش تعدیل شده با فیبر، نسبت به نمونهٔ تعدیل نیافته، معلوم شد که این سطوح هنگامیکه در معرض آزمایش سایش قرار میگیرند ضریب نمایندگی متوسط صفر را نشان میدهند در حالی که نوع تعدیل نیافته مقدار ۵/۲ را نشان میدهد.
رد پایان آزمایش نمونهٔ بدون فیبر اتلاف ۳/۵۳ درصدی در عمق بافت (تکسچر) را نشان داد در حالیکه نمونهٔ تعدیل یافته فقط ۳۲ درصد اتلاف در عمق بافت داشت. در آزمایش مقاومت در برابر کنده شدن نیز مشاهده شد که کلیهٔ نقصها در اثر افزایش فیبر، در زیر لایه رخ میدهد و نه در سطح میانی زیر لایه / پوشش.
__________________
علاقه مندی ها (Bookmarks)