جدیـدترین تصاویـر از توسعـه مسجـدالحـرام
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، همه ساله جمع کثیری از زائران کشورمان به لحاظ منطقه اسکان در منطقه ای قرار می گرفتند که برای تردد به ایستگاه اتوبوس های مشرف مسعی وارد شده و با پیمودن حیاط گسترده ای که شیب ملایمی هم داشت از طریق مسعی وارد مسجدالحرام می شدند. اما امسال به لحاظ ساخت و ساز در مسجدالحرام و محیط پیرامون آن زائران همان منطقه از مکه برای ورود به مسجدالحرام فقط از دو مسیر (یکی در مروه و دیگری نزدیکی مروه) می توانند به مسعی وارد شده و از آنجا فقط از طریق یک تونل بزرگ که تعبیه شده است به مطاف وارد شوند.راه های ورود به مسجدالحرام از حوالی حجرالاسود تا بعد از رکن عراقی و تا نزدیکی پشت حجر اسماعیل به جز ورودی تونلی که از مسعی کشیده شده، یکسره مسدود است و با دیواره ای که تصاویر قبلی همان بخش مسدود شده را بر خود دارد، تزئین شده است. تونل تعبیه شده برای ورود زائران تقریبا روبروی رکن عراقی است و مناره های بلند روبروی این رکن نیز به مرور در حال کم کردن ارتفاع است چرا که در قسمت پشتی آن مناره ها ساخت و ساز اصلی تاسیات جدید مسجدالحرام در حال انجام است.در منطقه مشرف بر حجرالاسود و مقام (که زمزم واقع بود) ساخت و ساز گسترده ای شبیه به یک صحن بزرگ در حال احداث است که ستون های آن در حال قد برافراشتن است. عکس های زیر از مهر و پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، ساخت و ساز اطراف خانه خدا را نشان می دهد. بنا به گزارش فرارو گسترش و تغییرات ساختمانی در مسجدالحرام که مدتی است آغاز شده به صورت شبانه روزی ادامه دارد.بنا به این گزارش، مسجدالحرام فعلی در توسعه زمان ملک فهد به 366 هزار و 168 متر رسید که در توسعه کنونی در زمان ملک عبدالله 332 هزار متر به آن اضافه می شود و مسعی در توسعه اول و دوم به 29 هزار متر و در زمان ملک عبدالله به 82 هزار متر افزایش یافت. مجموع زیربنای مسجد الحرام و صحن های اطراف آن، پس از طرح توسعه ملک عبدالله به 698 هزار و 168 متر می رسد. لازم به یادآوری است مجموع زیربنای حرم مطهر امام رضا (ع) یک میلیون متر مکعب است که 300 هزار متر از مسجدالحرام بزرگ تر می باشد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)