مدیر انتشارات سروش با بیان اینکه به شواری سیاستگذاری نمایشگاه کتاب پیشنهادی مبنی بر بلیطی کردن نمایشگاه ارائه دادم که مورد قبول واقع نشد، خاطرنشان کرد: فروش بلیط آمار بازدید از نمایشگاه را واقعی و به برپایی بهتر نمایشگاه و در نتیجه به حوزه کتاب کمک می کند.
مهدی فضائلی در گفتوگو با «منا نشر» با بیان اینکه نمایشگاه کتاب به اجماع همه اهالی فرهنگ بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است و حجم استقبال و ارائه کتاب، ناشرین خارجی را به اعتراف می کشاند، گفت: این در حالی است که این بزرگترین واقعه به طور مستقل بودجه ندارد و بودجه نمایشگاه از محل بودجه های حمایتی وزارت ارشاد تامین می شود که نشان می دهد توجه لازم به این بخش از سوی مسئولان نمی شود.
وی آمار ارائه شده از بازدید کنندگان نمایشگاه را غیر واقعی دانست و بیان داشت: عدم ارائه آمار واقعی باعث می شود در تحلیل ها دچار یک انحراف و واقع بینی شویم این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمودند نسبتی بین میزان مراجعه کنندگان و آمار مطالعه کتاب برقرار نیست که تحقیقی در این خصوص آن را تایید کرد.
فضائلی با بیان اینکه به شواری سیاستگذاری نمایشگاه کتاب پیشنهادی مبنی بر بلیطی کردن نمایشگاه ارائه دادم که مورد قبول واقع نشد، خاطرنشان کرد: فروش بلیط آمار بازدید از نمایشگاه را واقعی و به برپایی بهتر نمایشگاه و در نتیجه به حوزه کتاب کمک می کند.
مدیر انتشارات سروش رفت و آمدهای زائد در نمایشگاه را از آفت های آن برشمرد و اظهار داشت: این رفت و آمدهای زائد به طوری است که این افراد هم به طور مستقیم از نمایشگاه بهره نمی برند و هم مزاحم کسانی می شوند که بازدید واقعی دارند. بلیطی کردن نمایشگاه این رفت و آمدها را کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب ملاحظاتی را در رد قبول این پیشنهاد عنوان می کردند، تصریح کرد: بحث تحریم ها و اوضاع نابسامان اقتصادی و اینکه برای فرار از فضای سخت به وجود آمده مجبور به بلیط فروشی شدند و مسائل دیگر نیز از جمله مباحث مطرح شده در شورا بود ولی این مسئله برای سال آینده به طور جدی دنبال خواهد شد.
فضائلی مسئله تکراری و ملال آور مکان نمایشگاه را از مشکلات دیگر دانست و عنوان کرد: عدم آماده سازی یک مکان دائم برای برگزاری علاوه بر اذیت مردم یک اسراف قابل توجه را متوجه مسئولین می کند.
مدیر انتشارات سروش گفت: هزینه آماده سازی و سازه های موقت و کابل کشی و سیستم های ارتباطی هزینه های سنگینی را در بر می گیرد که بعد از نمایشگاه همه آنها از بین می رود.
وی حرکت رو به جلوی نمایشگاه را بحث مهم دیگری دانست و خاطرنشان کرد: لازم است تا ارزیابی هایی صورت بگیرد که باعث شود هر سال در نحوه برگزاری نمایشگاه یک قدم به جلو برویم که ابعاد مختلفی را در بر می گیرد از شرایط برگزاری گرفته تا بخش های محتوایی که می تواند مردم را با نوآوری ها و خلاقیت ها و دست آوردهای جدیدی در حوزه کتاب مواجه کند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)