مجموعه سينمايي در كشتارگاه لگازپيِ مادريد ؛ روايتي تازه با نور در بستري تاريخي
در هر زمان، يادها، خاطره ها، حتي خاطره هاي دردناك، هنگامي كه در معماري گذشته قدم بر مي داريد به چرخش و پرواز در مي آيند... داستان مرسوم ِ حافظه جمعي از كشتارگاه قديمي لگازپي در مادريد چگونه خواهد بود؟ اين بارْ داستاني تازه و ريتمي نو، همراه با لحن و وزن خاص خود در كاربري هاي جديدِ اين مجموعه به سينما سپرده شده است تا به فراموش كردن تفكرات سابق آن بپردازد.نور جادويي پس زمينه و كنتراست فيلم ها، شيفتگي كودكانه ي سبد بافي و دانش هندسه لايتناهي انساني، سه گانه ي احساسي اين مجموعه گرديده اند. باقيمانده آن در اطراف اين فضا و اين حس، گرد آمده اند و آن را سازنده تر تعريف مي كنند.تاريخ زمين ساختي اين سازه ي آجري، فصاحت قدرتمند اين كشتارگاه قديمي در پس زمينه و نقوش موجود اين داستان، داستاني پيوسته از پيشينه اي ذكر ناشدني را بازگو مي نمايند ؛ و حالا تك متريالِ چوبي فضا به رنگ خاكستري تيره، تعريفي تازه است از برنامه هاي جديدي كه بر روي ديواره ها، كف ها و سقف ها گسترش خواهد يافت و جدايي ِ كاملي ميان داستان و تاريخ را پديدار مي كند.در مقابل تاريخچه ي تيره ي اين زمين، خاطراتي از تصاويري شناور و سبدْ بافت هايي زنده و پويا به تعريف فضاي اصلي مي پردازند.بخش آرشيو فيلم با يك سبد بزرگ، نفوذ پذير و قابل دسترسي پوشيده شده است كه نورها را فيلتر و چون چراغي براي اين بخش عمل مي كند، همچون تصويري بزرگ از بافتي بيكران از لوله هاي نارنجي ِ طلايي.سبدهايي كه براي تعريف اتاق پخش فيلم در نظر گرفته شده اند، سايه هايي از رنگ مشكي دارند. در فضاي اصلي نمايش فيلم، پس زمينه نارنجي تا شروع فيلم درخشان باقي مي ماند، همچون سبدي شناور و با شروع فيلم ناپديد مي گردد و تنها يك سطح پر جنبش سياه برجاي مي ماند.در انجام كارهاي ساختاري اين مجموعه سينمايي، معماران ch+qs ، ساختار افقي بنا را با دال هايي از بتون مسلح مقاوم كرده اند تا با عملكردي دوگانه همراه با ديوارهاي آجري به مجموعه كاملي از ديوارهاي باربر تبديل گردند. با استناد بر نگهداري ديوارهاي تكرار ناشدني از آجر و آهك در اين مجموعه و خم شدگي بعضي از اين ديوارها به دليل تحمل بارگزاري اضافه بر آن ها، پايه هاي ديوارها نيز تقويت گشته اند تا از اين سازه ي بنايي ِ پله دارِ منحصر بفرد محافظت گردد.پس از حل سازه و ساختار بنا، چوب هاي رنگ شده ي خاكستري به منظور تعريف معماري نوين ساختمان، جهت پوشش كف، ديوارها و سقف انتخاب گشته است. در برابر اين پس زمينه ي چوبي ِ تيره، سبدهاي بافته شده اي طراحي شده اند كه از لوله هاي آبياري صنعتي ِ مرسوم همراه با قاب هاي فولادي قابل خميده شدن به عنوان ضامن ساخته شده اند.فضاهاي بدون نياز به تهويه هاي عظيم، همچون لابي، دفاتر و راهروها با سيستم هاي گرمايشي- سرمايشي از كف كنترل شده اند. در نورپردازي ها به طور عمد، از نظم اجتناب شده است تا از همگني نامتعارف و محزون فضاها جلوگيري شود. خوشه هايي از لامپ بر روي ديوارها مي رقصند و نوارهاي ال اي دي ِ بافته شده، سبدها و فضاهاي زيرينشان را روشن مي سازند.
Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

Cinema Center in Matadero de Legazpi / ch+qs arquitectos

پلان سطح اول

پلان سطح دوم

برش ها
a