Missile Approach Warning




سیستم های اخطار نزدیک شدن موشک در کل یک قسمت مهم از سیستم های الکترونیک هوایی بشمار می آیند که با داشتن سنسورهای
خاص خطر نزدیک شدن موشک را به خلبان گوشزد کرده و درخواست اقدام متقابل جهت انحراف یا مقابله با تهدید را بیان میکند.
بررسی ها در نبردهای دهه 1960 نشان داد چیزی نزدیک به 70 درصد جنگنده ها توسط سیستم های IR و همچنین جستجوگرهای حرارتی نابود میشدند.
شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی توسعه سیستمهای اخطار نزدیکی موشک (MAW) همین امر یعنی سیستمهای هدایتی IR (مادون قرمز) بوده است.
گرچه در دهه هفتاد با بوجود آمدن سیستم های اخطار راداری RWR تا اندازه ای خلبانان احساس امنیت کردند اما به همان اندازه سیستم های SAM هم
در حال پیشرفت بودند تا آنجایی که من پدها با قابلیت شلیک از روی شانه با تعداد بالا ساخته شد که این خود یکی از مشکلات اصلی در آن دوران و حتی
زمان حال می باشد.چرا که منپدها هم سبک بودند و هم قابلیت شلیک از هر نقطه ای را دارا بودند بدون اینکه نیازی به رادارهای بزرگ و دردسر ساز سیستمهای
سام را داشته باشند و همچنین در عین کوچکی توانایی بالایی در انهدام اهداف پروازی دارا بودند.در دهه 80 این سیستمها دارای موتور های قوی تر و سرجستجوگر
دقیق شدند که با ارتقای موتورها و سوختهای موجود برد آنها هم افزایش کشنده ای پیدا کرد همچنین پتانسیل بالایی برای مقاومت در مقابل سیستمهای ECM پیدا کردند.
درست اینجا بود که نیاز به سیستمهای اخطار نزدیک شدن موشک احساس شد و همان طراحانی که من پدها را گسترش داده بودند حالا با دستپاچگی و به دلیل لینکه
من پدها در بازار سیاه به دست همه جور گروهی رسیده بود در حال طراحی سیستمهای اقدام متقابل بودند.



در دهه 1970 سیستمهای MAW توسعه یافتند و توانستند با نسل اول من پدها بوسیله جمر های IR مقابله کنند به
این صورت که با تاثیر منفی بر دامنه مادوله کردن سیگنال این موشکها(نزدیک به باند 1تا 2 میکرومتر) میتوانستند آنها را منحرف کنند اما این
روند با ورود نسلهای دوم و سوم من پدها کمی دشوار تر شد.نسل جدید من پدها در باند های میانی مادون قرمز یعنی 3 تا 5 میکرومتر
کار میکردند همچنین از تکنیکهای پیچیده تر و پیشرفته تر مدولاسون مثل مادوله کردن فرکانسی استفاده میکردند که بدین ترتیب آنتنهای
امنی (همه جهته) IR حالا دیگر به هدفی برای این موشکها تبدیل شده بود.



بنابراین لازم بود تا سیستمهای MAW بتوانند دقیق و کاملا به موقع اخطار را اعلام کرده و همچنین با داشتن اخطار اشتباهی پایین(FAR)
باید بتوانند اطمینان خلبانان را نیز جلب کنند.فاکتور بعدی دقت azimuth و elevation می باشد که برای تعیین زاویه حمله (AOA) بسیار مهم
می باشد.این امر با توجه به مدل MAW قرار داده شده در پرنده دقت های متفاوتی خواهد داشت که طبیعتا هر چقدر بروز تر و پیشرفته تر
باشد میتواند دقت بالا تری را نیز داشته باشد.نکته مهم بعدی این است که AOA در زمان دقیق آزاد سازی منورها جهت انحراف موشک
نیز نقش بسیار مهمی را دارا می باشند که این زمان هر چقدر دقیق تر باشد فرار از موشک ساده تر خواهد بود.اما اگر این سیستم به اندازه کافی دقیق
نباشد باعث میشود تا خلبان با یک مانور و پیچ اشتباه خود را در کمین موشک بیاندازد!!!



برای استفاده از این سیستم ما به یک صفحه نمایش جامع با دقت بالا احتیاج داریم که کاملا از یک کنترل همه جانبه پشتیبانی کند
و هر فاکتوری در آن قابل تغییر باشد چرا که در غیر اینصورت در فواصل محدود امکان اشتباه در تعیین موقعیت دقیق هدف
بالا میرود.اگر هم پلتفرم جنگنده طوری باشد که هم اطلاعات رادار و هم سیستم MAW بر روی یک مانیتور نمایش داده شوند
باید اطلاعات هر یک را کاملا دقیق و مجزا و تمییز نشان دهد.همچنین باید دارای یک کنترل پنل کاملا مجزا از دیگر تجهیزان
موجود در جنگنده باشد تا در صورت به خطر افتادن جنگنده کار با آن راحت تر و استفاده از آن سریعتر باشد.

مدلهای مختلف MAW:
Pulse Doppler Radar
Infra Red
Ultra Violet

هر کدام از این سیستمها مزایا و کاستی های خود را دارا می باشند که در ادامه به انها خواهیم پرداخت.

Pulse Doppler Radar MAW

مزایا:

1-اندازه گیریه فاصله و سرعت موشک نزدیک شونده
2-همچنین میتواند زمان اصابت( TTI )را نیز به جهت زمان رها سازی دیکوی ها اندازه گیری کند
3-حساسیت کمتر به شرایط مختلف آب و هوایی
4-وابسته نبودن به موتور موشکها جهت احتراق

معایب:

1-در سیستمهای فعال محیط های پیچیده میتواند با افزایش خطر کشف هواپیما خطراتی ایجاد کند
2-در دیتکت کردن اهداف کوچک مثل موشک منپدها و هم چنین رادار هایی با RCS پایین مشکل دارد
3-فقط اخطار میدهد و جهت خطر را مشخص نمیکند بنابراین نمیتواند برای DIRCM هدف نقطه ای را مشخص کند و باعث
مانور اشتباه خلبان شده و همچنین جهت آزاد سازی دیکوی ها را نیز اشتباه اندازه گیری میکند.
4-در هنگام وجود فرستنده های رادیویی دیگر مستعد دادن اخطار های اشتباهی زیادی می باشد
5-اگر فرکانس عملیاتی کاملا با دقت انتخاب نشود میتواند با رادارهای زمینی کنترل ترافیک هوایی تداخل پیدا کند
6-در مکانهایی با کوههای بلند و حتی مناطق شهری احتمال اخطار دهی اشتباه وججود دارد و همچنین احتمال عدم اخطار در صورت خطر موجود
7-مشکلات زیاد برای یکپارچگی با سیستمهای پسیو

Infra red based MAW

مزایا:

1-در حالت کلی ارسال امواج آن در جو بهتر از ارسال یو وی در حالت solar-blind می باشد
2-در نبود سیستمهای سفید کننده رادار زمینی برد عملیاتی زیادی خواهد داشت
3-میتواند گرمای حاصل از موشکها را دیتکت کند اما نه در ارتفاعات پایین به دلیل در هم ریختگی امواج IR
4-بر خلاف مدل بالا میتواند AOA را دقیق اندازه گیری کرده و به DIRCM جهت ازاد سازی به موقع دیکوی اطلاع دهد

معایب:

1-رقابت با مقادیر عظیم طبیعی(خورسیدی) بوسیله تابش خورشید البته در شرایط خاص و همچنین پارازیت های IR ایجاد شده
2-دادن آلارم های اخطار اشتباه به دلیل پارازیت اندازهای زمینی
3-محاسبات بسیار زیاد و حجیم برای غلبه بر پارازیت و آلارمهای اشتباه که خود نیاز به واحد پردازش قوی دارد
4-دارا بودن دو رنگ برای غلبه بر مشکل درهم بودن پس زمینه در بعضی سیستمها که خود مشکلات جدید ایجاد میکند
5-ناتوانی در تعیین مقدار واقعی برد(range)
6-احتیاج به دیکتورهای بزرگ برای فراهم کردن پوشش 360 درجه ای azimuth
7-محدود شدن برد اکتشافی با تکنولوژی جدید ی که باعث تابش کمتر IR و UV از موتور موشک می باشد

Ultra violet based MWS

مزایا:

1-کار در طول موج solar blind UV و نداشتن آلارم اشتباه توسط عوامل طبیعی(خورشیدی)
2-احتمال اخطار درست در شرایطی که پارازیت زیاد می باشد
3-میدان دید آنی گسترده
4-بر خلاف مدل پالس داپلر و همانند مدل IR میتواند AOA را دقیق اندازه گیری کرده و به DIRCM جهت ازاد سازی به موقع دیکوی اطلاع دهد
5-زمان عملکرد بسیار سریع و کوتاه
6-سیستمی به مراتب ساده تر از دو مدل بالا
7-احتیاج کمی به خنک سازی دارد و به قدرت محاسباتی معمولی بسنده میکند
8-هزینه پایین نگهداری

معایب:

1-برای کشف موشک باید موتور آن کاملا روشن باشد در اصل برای کشف موشک باید حرارتی در حد سوختن سوخت جامد آن تولید شود
2-IR برای ارتفاعات و تهدید های بلند مناسب است در حالی که UV بیشتر برای اهداف زمین به هوا
3-همانند مدل قبلی ناتوانی در تعیین مقدار واقعی برد(range) در این مدل نیز وجود دارد اما میتواند زمان TTI را محاسبه کند
4-همانند مدل IR:محدود شدن برد اکتشافی با تکنولوژی جدید ی که باعث تابش کمتر IR و UV از موتور موشک می باشد

در لیست زیر میتوانید کشورهای دارند این سیتمها را با تفکیک یکی از سه مدل موجود مشاهده بفرمایید:


Pulse doppler radar based

فرانسه

(MWS - 20 (Damien) originally from Dassault Electronique (now Thales

اسراییل

EL/M-2160 (ALQ – 199) from ELTA

ژاپن

J/APQ – 1 * from Mitsubishi Electronic Corporation

روسیه

(LIP MAW (Obsolete system

Arbalet-D from Phazatron NIIR Corporation

انگلیس

(PVS 2000 originally from GEC Marconi and Plessey Avionics (now SELEX and Thales) (Obsolete system

انگلیس و ایتالیا

AMIDS from SELEX and Elettronica (Uncertain of production/development status)

امریکا

(AN/ALQ – 127 originally from Westinghouse (now Northrop Grumman) (Obsolete system

(AN/ALQ – 153 originally from Westinghouse (now Northrop Grumman) (Obsolete system

(AN/ALQ – 154 from AIL (Obsolete system

AN/ALQ – 156 from BAE Systems EI&S

IR based

اسراییل

PAWS from Elisra

فرانسه

(DDM-SAMIR/DDM-NG from Sagem and MBDA (Uncertain of production/development status

آلمان

(PIMAWS from BGT (Uncertain of production/development status

آلمان و فرانسه

MIRAS from EADS and Thales

انگلیس

(ELIX-IR from Thales UK (Uncertain of production/development status

امریکا

(AN/AAR 44A from L-3 Cincinnati Electronics (Obsolete system

(MIMS from Northop Grumman (Uncertain of production/development status

امریکا و اسراییل

PAWS - 2 from Raytheon and Elisra

UV based

آلمان

AN/AAR 60 or MILDS from EADS

اسراییل

(Guitar – 350 from Rafael (Uncertain of production/development status

سوئد و افریقای جنوبی

MAW 300 from Saab Avitronics

امریکا

AN/AAR 47 from ATK

(nAN/AAR 54 originally from Westinghouse (now Northrop Grumma

(AN/AAR 57 originally from Sanders (now BAE Systems EI&S


************************************************** **********************************************

مترجم و نویسنده:OPS
استفاده از این مطلب فقط با ذکر نام نویسنده و نام سایت میلیتاری دات آی آر امکان پذیر است