خلبانی نظامی ( و اختصاصا شکاری ) محدودیتهای خیلی کمتری تو پرواز دارن ( مثلا زاویه حمله ، پیچ ، رول ، محدوده شتاب جی ، سرعت ، ارتفاع و ... )
پس باید از لحاظ سلامتی و فیزیک بدنی کاملا ایده آل این حرفه باشن.
همچنین باید فیزیک پرواز و آیرودینامیک رو بیشتر بلد باشن ( بخاطر مسائلی مثل مثلا انتخاب مانور مناسب توی هر سرعت ، ارتفاع و زاویه منظر با هواپیمای هدف و....... )
و نیز باید از استراتژی های نبرد شدیدا پیروی کنند ، چرا که برخلاف عموم که فکر میکنند هواپیماهای جنگنده تو آسمون شجاعانه دنبال حریف میگردن ولی در دنیای واقعی اونها سعی میکنن خیلی بی سروصدا به اهدافشون نزدیک بشن و اولین رمز موفقیت توی خلبانی جنگنده اینه که تو بدونی هدف کجاست ولی اون حتی انتظار اومدنت رو هم نداشته باشه.
همچنین باید قویا اطلاعاتشون در مورد انواع هواپیماها و برد و کیفیت سلاح هاشون ، سیستم های پدافندی و .... اطلاعات داشته باشن تا از نقاط ضعفشون بهره ببرن،درواقع یه خلبان نظامی یه فرد با معلومات و knowledge بالاست که باید در موقع مناسب تاکتیک و مانور مناسب رو انتخاب کنه و گرنه اولین پرواز جنگیش ، احتمال بسیار زیاد آخرین پرواز جنگیشه،توی هواپیماهای نظامی ازبجای استفاده از VOR یا NBD از TACAN که مخفف TACICAL AIR NAVIGATION SYETEM هست و به معنی سیستم ناوبری تاکتیکی ست که زاویه و فاصله هر ایستگاه تاکان رو میشه با بستن فرکانس اون ایستگاه روی دستگاه تاکان هواپیماتون داشته باشید و با اینترسپت کردن اون سمت به ایستگاه میرسید.( مثل VOR ) و دقیقا ورژن خیلی دقیقتریست از سیستم VOR/DME که تو هوانوردی تجاری و civil استفاده میشه که البته بخش DME سیستم تاکان رو هوانوردی civil هم میتوننه ازش استفاده کنه. تاکان از باند فرکانسی بین 960 تا 1215 مگاهرتز استفاده میکنه پس خیلی خیلی دقیقتر از سیستم VOR هست که قاعدتا از دو فرکانس 15 و 135 هرتز تشکیل شده است. دقت سمتی فرکانس 135 هرتز VOR یک درجه که برابر 63 متر درفاصله 3.47 کیلومتریست. درحالی که سیستم تاکان حتی تا 390 ناتیکال مایل دارای خطای قابل چشم پوشی ست.
البته در ناوگان شرقی(جنگنده های روسی) بجای استفاده از TACAN از دو سیستم تحت عنوان LORANو SHORAN استفاده میشود و سیستم TACAN مختص هواپیماهای بلوک غرب است.البته چون سیستم های LORANو SHORAN در کشور ما موجود نیستند هواپیماهای شرقی ما توسط سیستم ILS هدایت میشوند.
LORAN مخفف LONG RANGE NAVIGATION و SHORAN مخفف SHORT RANGE NAVIGATION هست ولی تو ایران از سیستم تاکان استفاده میشود که به اون اشاره شد.
لباس خلبان های جنگنده هم همونطور که مستحضر هستید متفاوته.بجز لباس پرواز که مثل لباس کاره لباس دیگه ای هم هست که به اون جی سوت یا همون لباس ضد شتاب جاذبه است
این لباس دو قسمته که یکیش رو پا میکنن و مثل شلواره و اونیکی مثل جلیقه ست که تن میپوشن و هرکدوم از این دو قسمت از دولایه پارچه که جنسش از نوعی کتان ساخته شده که بین این دولایه یه قسمت پلاستیکی قابل انعطاف قرار داره که باد میشه این به اینخاطره که شما وقتی یه مانور با جی مثبت زیاد اجرا میکنید ، شلوار جی سوت توسط لوله ( لینک هوا ) باد میشه و خونی که تو رگهای ساق و ران خلبان جمع میشه رو فشار بهش وارد میکنه تا بیان بالا و از سیاه رفتن چشم خلبان بر اثر شتاب جی مثبت جلوگیری بشه ( این حالت اصطلاحا BLACK OUT نامیده میشه ) و یا وقتی که مثلا تو کرنر اسپید هستین و بشدت دسته جوی استیک رو به جلو فشا
میدین تحت فشار جی منفی قرار میگیرین و خون از پاها و اندامهای تحتانی تون بطرف بالا حرکت میکنه و خون تو چشماتون جمع میشه و همه جارو قرمز میبینید که اصطلاحا بهش RED UOT میگن و با باد شدن جلیقه جی سوت از بالا اومدن خون و نهایتاRED OUT شدن خلبان جلوگیری میشه و البته سیستم مکمل جی سوت تو هواپیما ، خودش فشارهای مثبت و منفی رو تشخیص میده و انتخاب میکنه که کدم لینک جی سوت ، چقدر باد بشه.
البته توی هواپیمای یوروفایتر تایفون اومدن بجز جلیقه و شلوار ضد شتاب جاذبه ،کفش ضد جاذبه که اونم یه لوله به عنوان لینک برای باد شدن و غلبه بر جی مثبت دارهطراحی کردن چون این جنگنده همونطور که میدونید در صورت غیر فعال کردن دستی محدود کننده زاویه حمله یا فشار زیاد روی جوی استیک ( فشار بیش از 12 کیلوگرم ) خیلی خیلی سریع وارد شتابهای بیش از مثبت 5.5 میشه و طراحی این کفش بخاطر اینه که جی سوت های معمولی که کفش جد جاذبه ندارن نمیتون از BLACK OUT شدن چشم خلبانای یوروفایتر جلوگیری کنند
علاقه مندی ها (Bookmarks)