اشتباه استراتژی دولت، افزایش یکباره نرخ بلیت هواپیما
در حالی سازمان هواپیمایی طی یک عمل غیرمنتظره اقدام به افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ بلیت هواپیما کرد که برخی کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند که با این اقدام دولت دچار یک اشتباه استراتژیک شده و اگر پیش از اینها آزادسازی نرخ بلیت را در برنامههای خود میگنجاند نرخ بلیت هواپیما به این شکل افزایش پیدا نمیکرد چرا که این افزایش به نوبه خود عواقبی نیز دارد.
روز گذشته طلسم سکوت سازمان هواپیمایی شکست و سکاندار این سازمان به تشریح نحوه افزایش نرخ بلیت هواپیما کرد.وی تاکید کرد که این افزایش شامل بلیتهای از قبل فروخته شده نیست.
به گزارش chn، در توضیح افزایش نرخهای بلیت هواپیما از 16 آبان ماه اظهار داشت:«به دنبال افزایش نرخ سوخت و نوسانات در نرخ ارز، شورای عالی هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری که متولی تغییرات قیمت در بلیت پروازهای داخلی است، جلسات مختلفی تشکیل داد و پس از بررسیهای گوناگون براساس برنامهریزیهای این جلسه، مصوبهای از جلسه خارج شد که به استناد آن بلیت پروازهای داخلی بین 60 تا 70 درصد افزایش قیمت یافت.»
وی همچنین گفته بود:«از این تاریخ نرخهای جدید بر اساس مسیرهای هوایی مختلف داخلی به تمامی شرکتهای هواپیمایی از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است و مسیرها مشمول افزایش قیمت براساس مصوبه سازمان خواهد بود.»
در همین راستا یک کارشناس ارشد صنعت هوانوردی این اقدام دولت را تا حدودی یک اشتباه استراتژیک دانست و به chn، گفت:«اگر دولت به شورای عالی اختیاراتی در راستای تعیین نرخ ارز میداد و حتی برای نظارت بر قیمتها سقفی تعیین میکرد الان همه ایرلاینها نرخ بلیتشان را 60 درصد افزایش نمیدادند.
"علیرضا منظری" در پاسخ به این سوال که آیا فقط عدم تخصیص ارز مرجع یا مبادلاتی افزایش نرخ بلیت را به دنبال داشت گفت:«تفاوت چندانی نمیکند که ارز مرجع یا مبادلاتی اختصاص یابد یا نه در هر حال به دلیل شرایط ناموزون صنعت هوانوردی و یا فشارهای اقتصادی حاصل از تحریم باید نرخ بلیت هواپیما آزاد سازی میشد و به اعتقاد من اگر دولت به جای تحمیل نرخ تکلیفی، به شورای عالی اختیارات لازم را به این شورا برای تعیین نرخ بلیت میداد نرخ برخی ایرلاین ها به این شکل افزایش نمییافت.»
وی در خصوص عواقب افزایش یکباره نرخ بلیت هواپیما خاطر نشان کرد:«افزایش نرخ فقط برای پروازهای داخلی است و با توجه به اینکه طبق نرخ جدید از تهران به کیش به صورت رفت و برگشت معادل 350 هزار تومان باید هزینه کنیم شاید با کمی افزایش بتوانیم به آنتالیا سفر کنیم و این یعنی اینکه این اقدام میتواند در شرایط فعلی بهصرفه نباشد.
به گفته وی، با کمی تغییر قیمتی، مردم ترجیح میدهند که به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کنند تا سفرهای داخلی.
منظری در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق تاثیری در کاهش مسافران دارد گفت:« به طور حتم در کاهش مسافران نقش دارد اما چون در ماههای آبان و آذر تعداد مسافران هوایی کاهش مییابد فرصتی برای پذیرش این موضوع از سوی مسافران پیش میآید.»
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد:« ایرلاینها با توجه به ناوگان و تعداد هواپیماها میتوانند نرخ بلیت را افزایش دهند اما در شرایطی که شرکت هواپیمایی مورد نظر دارای دو فروند هواپیما باشد و با مسافران کمتری نیز سرکار دارد نرخ بلیت را بیشتر افزایش میدهد اما ایرلاینی که نسبتاً دارای ناوگان مناسبتری است برای حفظ مشتریانش این نرخ را کمتر افزایش میدهد.»
علاقه مندی ها (Bookmarks)