دوچرخهسواري در مسيرهاي پرفراز و نشيب، سراسر نشاط و هيجان است. اين وسيله نقليه كه در گوشهگوشه جهان علاقهمندان زيادي دارد، قرار است بزودي با شكل و شمايل جديدي به بازار عرضه شود.
اگرچه به نظر ميرسد، ابتكار و نوآوري در ارائه مدلهاي جديد وسايل حمل و نقل شهري هيچ حد و مرزي ندارد و هر روز خبري تازه از ابداعي منحصر به فرد مردم جهان را متعجب ميكند، اما بيشك طراحيهاي جديد كارآمدتر و حرفهايتر هستند و براحتي و ايمني سرنشينان توجه بيشتري ميكنند.در اين خصوص، يكي از انواع مدلهاي جديد در ساخت وسايل حمل و نقل سبز، دوچرخهاي است كه بدون زين و پدال طراحي شده است.برخي كارشناسان معتقدند شايد بهتر باشد نام ديگري براي اين وسيله نقليه بگذارند؛ چراكه اين وسيله با داشتن قابي متفاوت و حذف برخي از اجزاي دوچرخه كاملا از انواع ديگر خود متفاوت است.ناگفته نماند ايده ساخت اولين دوچرخه نيز به همين منوال شكل گرفت و آن طرح چيزي نبود جز يك دوچرخه بدون ركاب كه با فشار دادن پا روي زمين هدايت ميشد و حركت ميكرد.بارون ون در سال 1817، ماشين پيادهروي عجيبي اختراع كرد كه او را سريعتر از راه رفتن دور باغ سلطنتي ميچرخاند.اين وسيله كه از چوب ساخته شده بود، داراي دو چرخ هماندازه در جلو و عقب بود كه با فشار دادن پا روي زمين حركت ميكرد؛ حركتي مانند حركت پا در استفاده از اسكيت. در آن زمان ماشين پيادهروي چرخدار تنها يك وسيله سرگرمي به شمار ميرفت.اما اين دوچرخه جديد كه فليز نام دارد، با طراحي عجيب و غريب خود كمي پيچيدهتر به نظر ميرسد. درواقع، در طراحي اين دوچرخه به جاي صندلي و پدال از يك تسمه يا كمربند استفاده شده كه فرد بايد از طريق آن، خود را محكم به دوچرخه متصل كند.در اين طرح، فرد با حركتي مانند دويدن و با كمك پاهاي خود سرعت ميگيرد و براي استراحت كردن، پاها را روي محور چرخهاي عقبي قرار ميدهد.همچنين با وجود اينكه فرمان و ترمز در اين مدل به شكلي معمولي هستند، اما در كل عملكرد قوس بزرگ اين دوچرخه غيرعادي به نظر ميرسد. كارشناسان پيشنهاد ميكنند براي درك صحيحتر از عملكرد آن بهتر است براي يك بار هم كه شده آن را امتحان كنيد.طراحان با توجه به چشماندازهاي آينده محيط زيست و دورنماهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي ، اقتصادي و ديگر زيرساختهاي حمل و نقل شهري در تلاش هستند سه مدل جديد از نسل دوچرخه هاي رويايي را براي آينده بسازند.شركت كانوندال، دوچرخه CERV را با طراحي ارگونوميك مسابقهاي براي حركت سريع در شرايط سخت و متفاوت طراحي كرده است.طراحان دوچرخه براي اطمينان از ثبات و امنيت كافي، شاسي بدنه را تغيير ندادهاند، اما زين ميتواند با قابليت تنظيم ارتفاع از مركز ثقل پايينتر يا بالاتر برود تا در شرايط مختلف توانايي و عملكرد متفاوتي داشته باشد.برخلاف ديگر دوچرخهها، در اين مدل چرخ جلو باعث حركت ميشود و ترمز ديسكي در دو طرف چرخنده قرار دارد كه براي كنترل سرعت و توقف در هر شرايطي سازگار شده و قابليت دارند.در طراحي مدلي ديگر، شركت GT دوچرخه ديگري را براي حمل و نقل شهري و فرار از خيابانهاي شلوغ و پرتردد طراحي كرده است.يكي از لذتهاي استفاده از اين دوچرخه، طراحي خاص مخزني جلوي بدنه براي قرار دادن وسيله است كه به اين ترتيب، اين مدل را به يك وسيله الكتريكي كارآمد براي خريد تبديل كرده است.اين دوچرخه ظاهري شبيه به موتورسيكلت دارد و با حداكثر قدرت مانور و ايمني در سرعتهاي بالا، توانايي تعويض دنده الكترونيكي و طراحي ترمز منحصر به فرد وسيله ايدهآلي براي رفتوآمد شهري به شمار ميرود.در مدلي كه شركت Schwinn طراحي كرده است، دوچرخه با ظرافتهاي خاصي مدلي جمع و جور بوده و ظرف چند ثانيه تا ميشود.اين مدل با سيستم مدولار و براي نيازها و شرايط مختلف طراحي شده و با فرماني بزرگتر از اندازه، حداكثر ديد و سازگاري با شرايط مختلف را فراهم كرده است. اين دوچرخه كه قابليت تغيير موقعيت و چرخش 90 درجهاي دارد، امكان يك دوچرخهسواري آرام، ايمن و سرگرمكننده را فراهم ميكند.به اين ترتيب، دوچرخه به عنوان يك وسيله حمل و نقل سبز و پاك كه عموما به عنوان جايگزين در سيستمهاي شهري مطرح ميشود، با تغييرات جديد كارآمدتر شده و مشتريان خاص و گستردهتري را پيدا خواهد كرد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)