هیوندای. صادرات خودرو به اروپا و آمریکا را طی دهه 1980 میلادی آغاز کرد. فروش هیوندای در آمریکا از سال 1986 آغاز شد. یکی از مدل های محبوب این شرکت در آمریکا هیوندای اِکسل بود که نخستین خودرو دیفرانسیل جلو این شرکت نیز محسوب می شد.
هیوندای موتور، شرکت کرهای چند ملیتی فعال در زمینه تولید خودرو است که ساختمان مرکزی آن در سئول، کره جنوبی قرار دارد. این شرکت بزرگترین تاسیسات تولید خودرو یکپارچه جهان را در اولسان، کره جنوبی اداره می کند که ظرفیت تولید سالانه 1.6 میلیون خودرو را دارد.
هیوندای در سال 1967 توسط “چونگ جو یونگ” تاسیس شد. این شرکت نخستین مدل خود به نام کرتینا را با همکاری شرکت فورد روانه بازار کرد. هیوندای قصد داشت تا به تنهایی خودرو بعدی خود را معرفی کند و بر همین اساس “جورج ترنبال”، مدیر عامل پیشین استون موریس در بریتیش لیلاند، را استخدام کرد.
وی نیز پنج مهندس انگلیسی دیگر را استخدام کرد. در سال 1975، پونی، نخستین خودرو کره ای هیوندای که توسط “جورجیو جیوجیارو” از ایتال دیزاین طراحی شده و فناوری انتقال نیرو ساخت میتسوبیشی موتورز در آن به کار گرفته شده بود را روانه بازار کرد که در اکوادور و پس از آن در کشورهای بنلوکس نیز عرضه شد.
هیوندای صادرات خودرو به اروپا و آمریکا را طی دهه 1980 میلادی آغاز کرد. فروش خودروهای هیوندای در آمریکا از سال 1986 آغاز شد.
یکی از مدل های محبوب این شرکت در آمریکا هیوندای اِکسل بود که نخستین خودرو دیفرانسیل جلو این شرکت نیز محسوب می شد. اکسل توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد و دریافت جوایز مختلفی را برای هیوندای به همراه داشت.
طی این دوران هیوندای مدل استلار را برای جایگزینی مدل کرتینا معرفی کرد. این خودرو دیفرانسیل عقب امکاناتی مانند تهویه مطبوع و قفل الکترونیکی که امکاناتی لوکس در آن زمان محسوب می شدند را در اختیار مالکین خود قرار می داد. در سال 1988، تولید هیوندای سوناتا آغاز شد.
در سال 1991، هیوندای موفق شد تا نخستین پیشرانه بنزینی اختصاصی خود را تولید کند. این پیشرانه چهار سیلندر آلفا نام داشت و به همراه آن سیستم انتقال نیرو اختصاصی هیوندای نیز معرفی شد.
بر همین اساس، مسیر این شرکت برای کسب استقلال تکنولوژیکی هموارتر شد. در سال 1996، هیوندای موتور هند به همراه کارخانه این شرکت در نزدیکی چنای تاسیس شد.
طی اواخر دهه 1990، هیوندای برای حضور هرچه قدرتمندتر در بازار خودرو و رقابت با نام های مطرح این صنعت سرمایه گذاری های قابل توجهی را به منظور بازسازی و تغییر اساسی در تصویر و معرفی خود به عنوان برندی در سطح کلاس جهانی انجام داد.
این دوران با معرفی نسل چهارم سوناتا و نسخه به روز شده الانترا همراه بود. در سال 1998، پس از بحران صنعت خودروسازی کره جنوبی در نتیجه توسعه بیش از حد بلندپروازانه و بحران مالی آسیا، هیوندای شرکت رقیب خود یعنی کیا موتورز را خریداری کرد.
در سال 1999، چونگ جو یونگ رهبری هیوندای را به پسر خود چونگ مونگ کو واگذار کرد. در سال 2000، هیوندای تولید مدل سانتافه، یک خودرو شاسی بلند دیفرانسیل جلو، را آغاز کرد.
سانتافه موفقیت چشمگیری را برای هیوندای به ویژه در بازار آمریکا به ارمغان آورد و به پرفروش ترین خودرو این شرکت مبدل شد. در همان سال هیوندای اتحاد راهبردی خود با دایملر کرایسلر را آغاز کرد. در سال 2001، شرکت دایملر-هیوندای تراک تاسیس شد.
با این وجود، دایملر کرایسلر در سال 2004 با فروش سهام خود به ارزش 900 میلیون دلار از آن کناره گیری کرد.
در سال 2008، هیوندای مدل جنسیس کوپه، یک خودرو اسپرت دیفرانسیل عقب، را معرفی کرد. در سال 2009، هیوندای به همراه شرکت تابعه خود یعنی کیا به چهارمین خودروساز بزرگ جهان مبدل شد.
در سال 2010 با توجه به بحران اقتصادی جهانی، هیوندای چالش های جدیدی را تجربه کرد اما حتی در این دوران سخت نیز رشد فروش خود را به 3.61 میلیون دستگاه در بازارهای جهانی رساند.
هیوندای توجه ویژه ای نیز به عرضه خودروهایی دوستدار محیط زیست دارد و تاکنون مدل های مختلف هیبریدی و الکتریکی را عرضه کرده است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)