-
نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
بسم رب السمیع البصیر خالق الخلاق
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
عرف جامعه ایران بعد از انقلاب پوشش مشکی رو برای حجاب (چادر) برگزید
(شاید هم پارچه های مشکی ژاپن بی مشتری بود تاجر ایرونی ارزونتر خرید قالب مردم کرد)
به هر حال چادر مشکی عرفه کما این که در یزد دهه 50-1330 به کل چادر مشکی رو بد می دونستن و مخصوص زنان بدکاره (منبع کتاب شازده حمام نوشته و اتوبیوگرافی دکترمحمدحسین پاپلی یزدی) و در کل چادر مشکی در ایران رایج نبوده
خیلی از رسم و رسوم و عادات ما ایرانیها که فکر میکنیم قسمتی از شرع دین ماست طی همین چند دهه گذشته ایجاد شده نمونه بارزش که الان خیلی هم بحثش داغه چند همسری مردانه (قانون: ازدواجهای دوم یا بعدی مرد باید با اجازه همسر اول باشد) ؟!؟!؟! به نظرتون این قانون از کجا اومده؟
خنده داره اگه بدونید در انقلاب سفید (1342) جزو قوانین کشور ایران شده
یا باید برای وضو حداکثر دو بار آب روی صورت و دست ریخت؟!؟ از کجا اومده؟
یا این که شما در فروع دین باید مقلد مجتهد باشید؟!؟ (قدمت 300 ساله پایه گذاری: زمان شاه عباس اول در دولت شیعه صفویه)
این فقط چند نمونه از قانونهای القایی این مملکت فعلا هرت بود که محض نمونه گفتم
خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
حکایت چادر سیاه هم روایت 40-50 ساله ای بیشتر نیست که در تاریخ ننوشته این ملت رد پاهاش گم شده
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
مرسی مهدی جان......
حرف دلم رو زدی ;)
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
سلام...[golrooz]
كت شلوار و لباس جين و خيلي از پوشش ها هم مال فرهنگ ما نبوده...
ولي طي صده ي اخير وارد فرهنگ ما شده...
اين مهم نيست كه چي ميپوشيم و بهتره اول كشف كنيم كه به چي فكر ميكنيم...
جاي ارزش و ضد ارزش به شدت در كشور ما رو به تغيير است...
خاندان خود من كلا رنگ مشكي رو بد ميدونستند...
الان ولي غير قديمي ها كسي بد نميدونه...
و اين بد دونستن و ندونستن نه براي ما بد آورده نه خوب...
ولي رواج عاداتي در جامعه مثل چشم و هم چشمي، نداشتم صداقت و وجدان...
رشوه و پارتي بازي، بدچشمي و هيزي، تنبلي و از زير كار در رفتن، مدرك گرايي و مصرف گرايي، كل كل و بي عصابي و و و . . .
عاداتي است كه فاجعه اي عظيم به دنبال خواهد آورد...
حفظ سنت در هر جامعه اي يعني داشتن نشان و اصلات، يعني داشتن شناسنامه اي كه به زير بوته ختم نميشود...
اما مُدرنيته قسمتي از عصر ماست و خود به خود روي خواهد داد و ما ناگزير به پذيرش آن هستيم اتفاقي كه سنت هاي برگزيده را دوست دارد...
و در مقابل سنت و شناسنامه ما هم مسئله ايست كه پاره ي تنمان شده و دين هم تمايل به حفظ آن دارد...
حال جامعه اي پر مشغله نه ميتواند سنت را كنار بگذارد و نه از مدرنيته فرار كند، نگران آينده ايست بي سنت، بي دين و بدون ترقي...
آينده اي بلاتكليف در دو راهي داشتن جامعه اي عقب نيافتاده
(( جامعه نادر، مشغله همسر پرستار، سنت پدربزرگ، دين پرستار پيرمرد، آينده دختر، سيمين مدرنيته ))
قصه ي جدايي
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
تا زمانی که یه رسم رو تو ایران جا نندازیم هیچی درست نمیشه.
اینکه هر کسی از گدا تا شاه مسئولیت حرفای خودش رو به گردن کس دیگه ای نندازه.
اگه اینکارو انجام بدیم دیگه هنجار ها رو از بین می بریم و گردش اطلاعات نا محدود میشه.
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
SaSaMc2
سلام...[golrooz]
كت شلوار و لباس جين و خيلي از پوشش ها هم مال فرهنگ ما نبوده...
ولي طي صده ي اخير وارد فرهنگ ما شده...
اين مهم نيست كه چي ميپوشيم و بهتره اول كشف كنيم كه به چي فكر ميكنيم...
جاي ارزش و ضد ارزش به شدت در كشور ما رو به تغيير است...
خاندان خود من كلا رنگ مشكي رو بد ميدونستند...
الان ولي غير قديمي ها كسي بد نميدونه...
و اين بد دونستن و ندونستن نه براي ما بد آورده نه خوب...
ولي رواج عاداتي در جامعه مثل چشم و هم چشمي، نداشتم صداقت و وجدان...
رشوه و پارتي بازي، بدچشمي و هيزي، تنبلي و از زير كار در رفتن، مدرك گرايي و مصرف گرايي، كل كل و بي عصابي و و و . . .
عاداتي است كه فاجعه اي عظيم به دنبال خواهد آورد...
حفظ سنت در هر جامعه اي يعني داشتن نشان و اصلات، يعني داشتن شناسنامه اي كه به زير بوته ختم نميشود...
اما مُدرنيته قسمتي از عصر ماست و خود به خود روي خواهد داد و ما ناگزير به پذيرش آن هستيم اتفاقي كه سنت هاي برگزيده را دوست دارد...
و در مقابل سنت و شناسنامه ما هم مسئله ايست كه پاره ي تنمان شده و دين هم تمايل به حفظ آن دارد...
حال جامعه اي پر مشغله نه ميتواند سنت را كنار بگذارد و نه از مدرنيته فرار كند، نگران آينده ايست بي سنت، بي دين و بدون ترقي...
آينده اي بلاتكليف در دو راهي داشتن جامعه اي عقب نيافتاده
(( جامعه نادر، مشغله همسر پرستار، سنت پدربزرگ، دين پرستار پيرمرد، آينده دختر، سيمين مدرنيته ))
قصه ي جدايي
دقیقا چیزی نموند که بخوایم باهاش فرمایشات داداش ساسا رو کامل کنیم.
واسم جالبه.2تا راننده تو خیابون بعد از اینکه شانس آوردن و با هم تصادف نکردند میزنند بغل و میان پایین تا میتونند فحش میدنو کشتی کج کار میکنند.
حالا همون 2تا راننده جای دیگه شانس میارن و تصادف نمیکنند میزنند بغل میان پایین میبینند که به به علی آقا بود که داشت باهاش تصادف میکرد.اونجاست که لبخند بر لبانشان جاری میشه تعارفات دروغین و ... علی آقا شما صاحب اختیاری ووو بیا از رووی ما رد شو ....
اینجاست که باید به این طرز تفکر گریه کرد.
و به نظرم توجه به این اخلاق ها و تغییر این رفتارها بهتر از مسائل دیگه هست
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mahdi42
بسم رب السمیع البصیر خالق الخلاق
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
.
.
واقعا مهدی جان خوشحالم که این موضوع رو گفتی چرا که کمتر کسی حاضر هست به این عادت های جامعه به دیده ی نقد نگاه کند
اما در تایید حرف هات تا جایی که من اطلاعات دارم
نقل قول:
به هر حال چادر مشکی عرفه کما این که در یزد دهه 50-1330 به کل چادر مشکی رو بد می دونستن و مخصوص زنان بدکاره (منبع کتاب شازده حمام نوشته و اتوبیوگرافی دکترمحمدحسین پاپلی یزدی) و در کل چادر مشکی در ایران رایج نبوده
همان طور که شما گفتی متاسفانه چادر مشکی بعد از انقلاب به شدت رواج پیدا کرد و زیبایی این حجاب رو به عقیده من از بین برد
اما شاهد هستیم که در روستای ورزنه اصفهان زنان بر سنت دیرینه ی خود ماندند
http://safar.doorbin.net/gallery/var/05.jpg
یا حتی در روستای ابیانه اصفهان شاهد هستیم که زنان از چادر های رنگی استفاده می کنند و چادر مشکی دیده نمی شود
http://www.spadanabike.ir/Gallery/Bi...ke%2815%29.jpg
نقل قول:
یا این که شما در فروع دین باید مقلد مجتهد باشید؟!؟ (قدمت 300 ساله پایه گذاری: زمان شاه عباس اول در دولت شیعه صفویه)
این مورد هم واقعا تو تاریخ دیده شده چنان که در کتاب شاه اسماعیل اول نوشته شده ، مردم طبق این آیه که همه ی سخنان را بشنوید و بهترین آن را انتخاب کنید و همانا آن ها را خداوند هدایت کرده است مجبور به تقلید از یک نفر نبوده اند
یا حتی این مورد که لقب میرزا قبل از شاه اسماعیل به کسی که درس خوانده بوده اطلاق می شده اما یه دفعه شاهد هستیم که شاه اسماعیل خودش را به دروغ از نسل پیغمبر معرفی میکنه (همان طور که احمد کسرایی در کتاب شیخ صفی و خاندانش این موضوع را کشف میکند و در کتابش می آورد) و یه دفعه یه سری القاب به وجود می آید !
و همین هم می شود که خیلی های دیگه در مورد این عصر بدعت ها (از جمله شریعتی ، کسرایی) صحبت می کنند !
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
والله دیگه بیشتر از این چطوری فرهنگ جا بندازیم؟؟
خانوم آزاده نامداری مجری تلوزیون برداشت چادر قهوه ای یا سرمه ای یا بادمجونی تیره سر کرد(که خیلی هم جالبه!!)!!
کی بهش توجه کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
تازه کلی هم بهش نقد کردن!!!!!!!!
اصلا رنگ مشکی در دین اسلام تا اونجا که من می دونم مکروهه!!!!
پیامبر (ص) خودشون رنگ زرد و سبز می پوشیدن(از روایات شنیدیم)
ولی حالا دختر یا پسری که رنگ سبز و زرد بپوشن انگشت نما می شن!!!!!
اینا از کجا اومده؟اینکه یکی رنگ سرخ بپوشه بده!!!یا چادر باید مشکی باشه؟؟!!!!
علت این اقدامات چیه؟؟
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
عده اي تصور مي كنند در اسلام چيزي به نام چادر نداريم و مي گويند در آيات و روايات در مورد حجاب برتر چيزي به صراحت ذكر نشده است. در حالي كه اگر آيات و روايات و روش عملي زنان مسلمان به ويژه حضرت صديقه طاهره، بتول مطهره ، عذراءمرضيه، فاطمه زهرا عليه السلام كه امروز روز ولادت آن بانوي ملكوتي است مورد تفحص دقيق قرار گيرد، به دست مي آيد كه چادر يا پوششي شبيه به آن مورد استفاده بوده است. اكنون به دليل هاي متعددي در مورد حجاب برتر توجه نماييد.
1- چادر در قرآن كريم
«يا ايها النبي قل لازواجك وبناتك ونساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذالك ادني ان يعرفن فلا يوذين و كان الله غفورا رحيما»
1- احزاب/ 59.
اي پيامبر، به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو جلبابهاي (روسريهاي بلند، چادر) خود را بر خويش فرو افكنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند. خداوند همواره آمرزنده و پررحمت است.(1)
در اينكه منظور از جلباب در اين آيه چيست مفسران واهل لغت معاني مختلفي ذكر كرده اند. از جمله:
1- مقنعه.
2- هر لباسي كه از سر تا پا را بپوشاند.
3- هر لباسي كه زنانروي لباسهاي خود بپوشند.
4- هر پوششي مثل عبا و غيرآن.
5- ملحفه(چادر).
6- لباسي كه بزرگتر از روسري و كوچكتر از ردا باشد.
7- روسري بزرگي كه سروصورت را هنگام خروج از منزل مي پوشاند.(1)
قدر مشترك اين معاني پوششي است كه از روسري بزرگتر و از عباي زنانه كوچكتر است. واين پوشش به چادر شباهت نزديكتري دارد.
ام سلمه يكي از زنان بزرگوار پيامبر اسلام صلي الله عليه واله وسلم ميگويد: هنگامي كه آيه حجاب نازل شد(كه زنها بايد روسري
1- تفسير روح المعاني، ج2، ص82، تفسير مجمع البيان، ج4، ص369.
مصباح المنير. مفردات راغب. بهشت جوانان، ص247.
بلند و چادر را بر سر خويش فرو افكنند) زنان انصار از منزل بيرون آمدند در حالي كه عبا (وچادر) مشكي بر سر داشتند.
از اين حديث چنين استفاده مي شود كه چادر مشكي كه امروز لباس بيرون از منزل زنان با شخصيت وبا تقواست و در صدر اسلام هم حجاب زنان پاكدامن بوده است. (1)
خداوند حكيم مي فرمايد: «والقواعد من النساء اللاتي لا يرجون نكاحا فليس عليهن جناحان يضعن ثيابهن غير متبرجات بزينته وان يستعففن خير لهن والله سميع عليم»
«زنان سالخورده اي كه اميدي به ازدواج ندارند مي توانند
1-تفسيرالدور المنثور، ج5، ص204. المنار،ج22، ص37. روح المعاني ذيل آيه مباركه با كمي تفاوت.
لباس هاي فوقاني «مانند چادر» را كه معمولا زن مسلمان با آنها خود را مي پوشاند كنار بگذارند، به شرط آنكه با آرايش ظاهر نشوند، هر چند اگر پاكدامني پيشه سازند و خود را بپوشانند براي آنها بهتر است و خداوند شنوا و داناست» (1)
آيه فوق از نپوشيدن لباسهاي رو تعبير بكنار گذاشتن (ان يضعن ثيابهن) نموده است و اين تعبيرنسبت به چادر بهتر از پوششهاي ديگر مي باشد. زيرا معمولا زنان در وقت ورود به منزل چادر را كنار مي گذارند.
به علاوه هنگامي كه قرآن كريم به زنان سالخورده اي كه اميد به ازدواج ندارند تاكيد بر عدم آرايش و توصيه به عفت مي نمايد آيا مي توان به زنان و دختران جوان با لباسهاي رنگارنگ اگر چه خودشان را پوشانده باشند اجازه خروج داد؟!1- نور/ 60-
2-قاعده كلي درباره حجاب برتر
خداوند سبحان خطاب به زنان پيامبر صلي الله عليه واله وسلم مي فرمايد:
«يا نساء النبي لستن كاحد من النساء ان اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض و قلن قولا معروفا و قرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهليه الاولي واقمن الصلوه واتين الزكوه واطعن الله ورسوله»
«اي همسران پيامبر شما همچون زنان ديگر نيستيد اگر تقوا پيشه كنيد، پس به گونه اي هوس انگيز سخن نگوييد كه بيمار دلان در شما طمع كنند. وسخن شايسته بگوييد. در خانه هاي خود بمانيد و همچون جاهليت نخستين (كه اندام و وسايل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرار مي دادند) در ميان مردم ظاهر نشويد و نماز را بپا داريد و زكات بپردازيد و از خدا و رسولش اطاعت كنيد» (1)
حضرت حق به زنان مسلمان مي فرمايد:
«ولا يضربن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن»
«اي رسول ما به زنان بگو پاهايشان را به زمين نكوبند تا زينت پنهانشان دانسته شود (وصداي خلخالي كه به پا دارند به گوش برسد).» (2)
امام جعفر صادق عليه السلام مي فرمايد:
«ليس للنساءمن سروات الطريق شيء ولكنما تمشي في جانب الحايط والطريق»
زنان از وسط راه عبور نكنند، بلكه از كنار ديوار يا كنار
1- احزاب/32و33.
2- نور /31.
مسير (پياده رو) حركت كنند.(1)
حضرت علي عليه السلام زنان مسلمان را نهي كرد از اين كه موها را به شكلي بر جسته پشت سر جمع كنند يا دست خود را به گونه اي رنگ كنند كه حالت نقش و نگار داشته باشد و در پيش نا محرمان جلب نظر كند.(2)
امام صادق عليه السلام مي فرمايد :
خداوند سبحان به يكي از پيامبران وحي كرد كه به مومنان بگو: در لباس وآداب ورسوم، دشمنان خدا را سر مشق خود قرار ندهيد. اگر چنين كنيد شما هم مانند آنها جزء دشمنان خداوند محسوب مي شويد. (3)
1- كافي، ج5، ص518.
2- وسايل الشيعه، ج14، ص134.
3- وسايل الشيعه، ج3، ص279.
رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم خطاب به زني به نام حولاء فرمود:
«يا حولاء لا تحل لامراه ان تظهر معصمها و قدمها لرجل غير بعلها و اذا فعلت ذلك لم تزل في لعنه الله و سخطه وغضب الله عليها و لعنتها ملايكه الله واعد لها عذابا اليما»
اي حولاء، جايز نيست زن مچ دست وقدمهاي (پاها) خود را براي مردي غير از شوهرش آشكار كند و اگر مرتكب چنين گناهي شد، هميشه مورد لعن و غضب خداوند و فرشتگان الهي است و عذاب دردناكي براي او آماده شده است.(1)
«يا حولاء لاتحل لامراه ان تدخل بيتها من قد بلغ ولا تملا عينها منه و لا عينه منها ولا لها تاكل معه ولا تشرب الا ان يكون محرما عليها...»
1ـ مستدرك الوسايل، ج2، ص548، چاپ قديم. ج14،ص247- 238چاپ جديد.
اي حولاء جايز نيست كه زن، نوجوان نامحرمي را كه به حد بلوغ رسيده، به داخل منزلش راه دهد. و بايد مواظب چشم خود باشد تا نگاه بد به او نكند و نيز آن نوجوان نگاه نامشروع به آن زن نكند. بر زن جايز نيست با او غذا بخورد يا چيزي بياشامد مگر آنكه محرمش باشد.(1)
امام رضا عليه السلام :
«عن ابي الحسن اترضا عليهاالسلام ان بعض بني هاشم دعاه مع جماعه من اهله فاتي بصبيه له فادناها اهل المجلس جميعا اليهم فلما دنت منه سال عن سنها فقيل: خمس، فنحاها عنه»
زماني چند تن از بني هاشم امام رضا عليه السلام را به مهماني دعوت نمودند. در خانواده آنها دختر كوچكي حضور
1- همان.
داشت وحضار به ترتيب دختر را مورد نوازش قرار دادند تا رسيد به امام رضاعليه السلام، حضرت پرسيد اين دختر چند سال دارد؟ گفته شد: پنج سال. بعد (به اشاره امام) او را از محضر امام عليه السلام دور كردند.(1)
از آيات و رواياتي كه در قرآن كريم و كتب احاديث موجود است و به بعضي از آنها اشاره شد يك قاعده كلي استنباط مي شود و اين قاعده اين است كه: هر چقدر زن به ويژه زن جوان با نامحرم كمتر رابطه داشته باشد و هم سخن شود و خود را از انظار نامحرمان دور كند براي او و جامعه بهتر است. در بين پوشش ها هم آنچه زن را بهتر مي پوشاند و اندام او را نمايان نمي سازد و نظرها كمتر را به او خيره مي سازد، حجاب برتر و همان چادر است.1- كافي، ج5، ص533-
3-عمل و روش حضرت زهرا عليها السلام
آيا آمدن حضرت فاطمه زهرا عليها السلام با چادر در مسجد در حالي كه صورت خويش را هم پوشانده بودند و آن خطبه جامع و كامل كه خود يك دوره معارف اسلامي است را ايراد كردند براي ما دليل و حجت بر برتري چادر نيست؟
آيا تا به امروز اكثر زنان مسلمان در پوشش به آن بزرگوار اقتداء نكرده اند؟! و مردان غيورشان از اين اقتداء خوشنود نبوده اند؟!
مرحوم طبرسي در كتاب احتجاج مي فرمايد:
«لما اجمع ابوبكر و عمر علي منع فاطمه عليهاالسلام فدكا و بلغها ذلك لاثت خمارها علي راسها واشتملت بجلبابها»
وقتي ابوبكر و عمر تصميم گرفتند فدك را از حضرت فاطمه عليها السلام غصب كنند آن حضرت مقنعه و چادرش را در حالي كه تمام بدنش را پوشانده بود سر نمود وبراي ايراد سخنراني (ودفاع از اسلام) از منزل خارج شد.(1)1- احتجاج طبرسي، نشر مرتضي، ج1، ص97-8
4-ضرورت چادر در اين عصر
امروز دشمنان اسلام از راه هاي مختلف مي خواهند زشتي محرمات و معاصي ومنزلت حيا، عفت و چادر از بين ببرند. از همين رو به شيوه هاي مختلف در اذهان جوانان القا مي كنند كه ارزش، شخصيت و تمدن در لباسهاي زننده و آن چناني است. در چنين موقعيتي بايد زنان ودختران مسلمان هوشيار باشند و باپوشش مناسب و شايست? خويش پاسخ دندان شكني به اين خود باختگان بدهند و ديگران را نيز به پوشش برتر تشويق نمايند.
ج: هميشه نبايد به جوانب سختي مسايل توجه كرد. ما بايد نسبت به مسايلي كه دشمن را به وحشت مي اندازد حساس باشيم وبكوشيم تا آنها را تقويت كنيم وچادر يكي از آنهاست.(1)
به راستي با اين سهل انگاري ها واشكال تراشيها چند در صد از اين خانوم هاي بد حجاب خود را اصلاح كرده اند و بريك حد معين از حجاب باقي مانده اند؟ اين سخنان راه سوءاستفاده را برايشان باز گذاشته و روز به روز بر جسارت و ابتذالشان افزوده است. و در اثر همين كلمات و نداشتن آگاهي كامل و ضعف ايمان و طعن دختران نا آگاه،
1- جهت اطلاع به سندي از خاندان پهلوي در بخش نوزدهم كتاب بهشت جوانان مراجعه فرماييد.
بعضي از دختران چادري به غير چادر رو آورده اند.در حاليكه مادرانشان چادري و مومن هستند .
فرانتس فانون، جامعه شناس مشهور در كتاب «انقلاب الجزاير يا بررسي جامعه شناسي يك انقلاب»به بررسي نقش حجاب زنان الجزايري در مقابل استعمار فرانسه پرداخته وسياستهاي سرسختانه استعمار را در مبارزه با حجاب زنان الجزاير مورد بحث قرار داده است.
وي در اين كتاب مينويسدكه سياستمداران استعمار به اين نتيجه رسيده بودند كه :
«هر چادري كه دور انداخته مي شود افق جديدي را كه براي استعمار ممنوع بوده در برابر او مي گشايد و پس از ديدن هر چهره بي حجابي، اميد هاي حمله ور شدن استعمار ده برابرمي شود.»
بايد بدانيم دشمن به هيچ نوع پوششي خواه چادر باشد و خواه مانتو و روسري و... تمايل ندارند. آنچه او مي خواهد بي حجابي و به ابتذال كشيدن جامعه و به دنبال آن تسلط بر كشور است. افراد بي بند وبار وقتي از ما خوشنود مي شوند كه همان وضع طاغوت و بدتر از آن را به وجود آورند. تا دشمنان هم بتوانند به راحتي ثروتهاي مملكت را غارت كنند. وقتي دل، سياه و ظلماني شد احكام اسلام كه سراسر نور است در آن جاي نمي گيرد.
خداوند سبحان خطاب به پيامبر اكرم صلي الله عليه واله مي فرمايد:
«ولن ترضي عنك اليهود والنصاري حتي تتبع ملتهم قل ان هدي الله هو الهدي»
«يهود و نصاري هرگز از تو راضي نخواهند شد تا(بطور كامل تسليم خواسته هاي نادرست آنها شوي و) از آيين (تحريف شده ) آنان پيروي كني. پيامبر، بگوراه خداوند فقط راه راست و حق است.» (1)1- بقره/120-
5-امتياز چادر بر ساير پوشش ها
س: بعد از آنكه ادله متعددي بر برتري چادر آورده شد،اكنون اين سوال به ذهن مي ايد كه چه فرقي بين چادر وپوشش هاي ديگر است؟به عبارت ديگر چادر چه امتيازي بر انواع ديگر حجاب دارد؟
ج: اگر چه مانتو ومانند آن در صورتي كه دوخت، مدل ورنگ آن مناسب باشد وتحريك كننده نباشد، ونمايان بودن صورت زن موجب جلب توجه ديگران نگردد وسيماي او بدون آرايش باشد، اشكال ندارد با اين حال معايبي دارد كه عبارتند از:
1ـ مانتو و امثال آن برجستگيهاي بدن را نمايان مي سازد و اين خود، خلاف عفت و وقار زن است و شايسته مقام زن مسلمان نيست كه چنين لباسهايي بپوشد و در شان مرد مسلمان هم نيست كه همسر و خواهرانش را آزاد گذارند تا چنين در انظار مردم، ظاهر شوند.
2ـ در قرآن و روايات معصومين عليه السلام اصل كلي و تغييرناپذيري وجود دارد كه زن نبايد لباس محرك و شهوت انگيز بپوشد، در حالي كه مانتوو...اين ويژگي را ندارند. مانتو و لباسهايي مانند آن سبب توجه بيشتر نامحرمان مي گردد و نگاههاي هرزگان را بيشتر جلب مي كند. چه بسا خانمي از پوشيدن مانتو هدف سويي نداشته و زن باشخصيت و قابل احترامي هم باشد. لكن بعضي از مردان اهداف پليدي دارند و جلوي چشمان آنها را نيز نمي توان گرفت. روي همين اساس، يكي از امتيازات چادر آن است كه جلوي چشمهاي آلوده را مي گيرد.
3ـ در مواقع باد و طوفان و تصادف و...كسانيكه از مانتو استفاده مي كنند بيشتر در معرض نمايان شدن بدنشان قرار مي گيرند در حالي كه با چادر اين مشكل كمتر اتفاق مي افتد.
4- با پوشيدن مانتو بدن پوشيده مي ماند اما صورت كاملا آشكار است و در اين حال اگر سيماي زن زيبا باشد و يا به آرايش آراسته شده باشد و يا به هر دليل ديگر چهره او نظر نامحرمان را جلب كند پوشيدن چنين لباسي بر زن جايز نيست. (1)
5- هر گاه پوشيدن مانتو و آشكار شدن صورت سبب
1. به فتاواي مراجع در كتاب بهشت جوانان در بخش دوازدهم، چهاردهم و هفدهم مراجعه فرماييد.
گناه ديگر يا موجب فتنه براي خود زن شود پوشاندن صورت واجب است. در حقيقت پوشيدن مانتو با وجود آشكار بودن صورت نمي تواند پوششي اسلامي باشد.
6- جامعه شناسان و در راس تمام آنان رسول گرامي اسلام صلي الله عليه واله وحضرت اميرالمومنين عليه السلام فرمودند: اگر ملتي بخواهد زنده و با هويت بماند و از متلاشي شدن و هضم شدن در فرهنگ ديگران نجات يابد، بايد به فرهنگ اصيل و معقول و بدون خرافات خويش پايبند باشد. بر همين مبنا، رسول خدا فرمود: «من تشبه بقوم فهو منهم»
«هر كس خود را شبيه گروهي كند، از آنها محسوب مي شود. (1)
1- سنن ابي داود، ج4، ص 44.
حضرت علي عليه السلام در اين باره فرمود:
«لا تزال هذه الامه بخير ما لم يلبسوا ملابس العجم ويطعموا اطعمه العجم فان فعلوا ذلك ضربهم الله بالذل»
پيوسته امت مسلمان به راه خير قدم مي نهند، تا زماني كه از فرهنگ وآداب ورسوم (مانند پوشيدن لباس و غذا خوردن و...)از كافران تقليد نكنند. و اگر در آداب از بيگانگان پيروي كردند خداوند قادر آنان را ذليل مي گرداند (1).(2)
بنابراين اگر مردمي از روي نا آگاهي و هوي وهوس هر
1- بحار النوار ، ج79(76)، ص303، باب تجمل و اظهار النعمه.
2- جهت اطلاع بيشتر به سوره بقره /آيات 120،109،105 و سوره بقره /آيات 120،117 و كتاب بهشت جوانان، بخش هجدهم ، ص447 مراجعه نماييد.
روز رنگ فرهنگي، از فرهنگ هاي بيگانه را به خود گرفت، آن جامعه دوام نخواهد يافت وخوار وذليل خواهد شد. همانطور كه در مباحث قبل بيان شد، حجاب بيرون از منزل زنان ايراني چادر بوده است، در واقع بها دادن به فرهنگ خوب نياكان و نشانه پايبند بودن به سنت هاي اصيل و معقول ايراني و تلاش جهت حفظ هويت و اصالت ملت مسلمان ايران است. در مقابل، كنار گذاشتن چادر به بهانه هاي مختلف، روي گرداندن و پشت پا زدن به فرهنگ و هويت ملي خويش و ترويج آداب و رسوم صادراتي و بيگانه و احساس بي هويتي نسبت به گذشتگان است. در حالي كه هيچ انسان عاقل و با اصالتي حاضر نيست فرهنگ نيكوي خود را حقير و كوچك كند و در برابر آداب و رسوم و لباس پوشيدن بيگانگان سر تسليم فرود آورد.همانطوري كه بيگانگان نسبت به فرهنگ خود گرچه باطل هم باشد بسيار مقيدند و تحت تاثير فرهنگهاي ديگر قرار نمي گيرند.
6- نظر مراجع عظيم الشأن درباره حجاب برتر
رهبر فرزانه انقلاب :
من مي گويم چادر، هم بهترين نوع حجاب است و هم يك نشانه ملي ماست كه منافاتي با هيچ نوع تحركي از زن ندارد. اگر واقعا كار اجتماعي و كار سياسي و كار فكري به معناي تحرك باشد، لباس رسمي زن مي تواند چادر باشد كه بهترين نوع حجاب است.» (1)
«سزاوار است كه خانمها از چادر استفاده كنند. چون چادر
1- فرهنگ و تهاجم فرهنگ، ص2-261.
در كشور اسلامي ايران از مظاهر و شعاير اسلام مي باشد و با حفظ اين شعار رسمي سعي كنند بانوان محترم حركت دشمن عليه حجاب برتر را خنثي كنند.»
حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني
«چادر حجاب برتر است و سزاوار نيست زن هاي مومن بدون چادر وارد جامعه شوند.»
حضرت آيت الله العظمي سيستاني
«چادر بهترين پوشش براي خانمها است چون تمامي مفاتن بدن را مي پوشاند. خانمهاي مسلمان بايد آداب و سنن اسلامي را در لباس پوشيدن مراعات كنند و از تجددگرايي مضر پرهيز كنند.»
حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني
«چادر حجاب پسنديده است»
حضرت آيت الله العظمي بهجت
«... بي شك چادر حجاب برتر است .»حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي
تاج افتخار
بشنو از چادر كه در توصيف زن
تار و پودش با تو مي گويد سخن
تارو پودم را شرافت تافته
تا شرافت را به عصمت بافته
در كلاس حفظ تقوا و شرف
دختران درند و چادر چون صدف
بهترين سرمايه زن چادر است
زانكه زن را زينت زن، چادر است
چادر از بهر زنان الزامي است
بهر زن بي چادري ناكامي است
حفظ چادر در سراي اقتدار
دختران را هست تاج افتخار
حفظ چادر حفظ دين ومذهب است
شيوه زهرا و درس زينب است
حفظ چادر حافظ ناموسهاست
پاسدار حيله جاسوسهاست
حفظ چادر نص قرآن مجيد
قفل جنت را بود تنها كليد
حفظ چادر سد فحشا مي شود
رو سفيدي نزد زهرا مي شود
حفظ چادر چاره ساز كارهاست
حافظ گل از هجوم خارهاست
حفظ چادر زخمها را مرهم است
دست رد بر سينه نامحرم است
حفظ چادر التيام درد ها ست
سد محكم در بر نامردهاست (1)1- شعر از حسن فرحبخشيان (ژوليده نيشابوري).
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
ممنون از دوستان خوبم که صحبت کردن[golrooz]
خطاب به برخی دوستان بگم اگه چیزی ازخودشون دارن بگن وگرنه با کپی پیست مطلب از وبلاگ های در پیت هیچ مشکلی حل نمیشه.[cheshmak] سعی کنید (میدونم براتون سخته)استدلال از خودتون تراوش کنین که ارزشش بیشتره برای ما[golrooz]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
اینم یه کپی پیسته دیگه :[nishkhand][nishkhand][nishkhand]
با مدعي مگوييد اسرار عشق و مستي / تا بیخبر بمیرد در درد خودپرستی
[cheshmak][golrooz]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
خب انتظار من بیخود بود [bihes] آزموده را آزمودن خطاست[cheshmak]
حکیمان را بها کمتر نهادند
به نادان جلوه مستانه دادند
چه خوش بختی ، چه خرم روزگاری
در سلطان به درویشی گشادند
=============================
پی نوشت:
توصیم اینه تو عشق ومستی زیادی غرق نشین که خدایی نکرده به کار حرام نیفتینhttp://www.njavan.com/forum/images/smiliesnjavan/4.gifhttp://www.njavan.com/forum/images/smiliesnjavan/65.gif
عشق هرگز اشتباهي ساده نيست*****************
******************مستي عشقي ز جام باده نيست[cheshmak]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
دوستان بهتره از موضوع تاپیک منحرف نشید.
من گمون کنم که نباید درباره پوشش از اسلام شروع کنیم.چون مدارک بسیاری از زمان های خیلی قبلتر هست که نشان دهنده پوشش زنان هست.
و یادمه جایی خوندم پوشش چادری که به این صورت میبینیم تلفیقی از فرهنگ اسلام و ایران هست.
و پوشش سیاه رنگ چادر از عثمانی شروع شد.قبل از اون رنگ روشن بود.ازونجا سرایت کرد به تبریز و بقیه شهرهای ایران...
واقعا رنگ سفید چادر مگه چشه؟جالبه چادر های مراکز مذهبی مثل مسجد امامزاده و حرم رنگ روشن هست...
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mamadshumakher
دوستان بهتره از موضوع تاپیک منحرف نشید.
من گمون کنم که نباید درباره پوشش از اسلام شروع کنیم.چون مدارک بسیاری از زمان های خیلی قبلتر هست که نشان دهنده پوشش زنان هست.
و یادمه جایی خوندم پوشش چادری که به این صورت میبینیم تلفیقی از فرهنگ اسلام و ایران هست.
و پوشش سیاه رنگ چادر از عثمانی شروع شد.قبل از اون رنگ روشن بود.ازونجا سرایت کرد به تبریز و بقیه شهرهای ایران...
واقعا رنگ سفید چادر مگه چشه؟جالبه چادر های مراکز مذهبی مثل مسجد امامزاده و حرم رنگ روشن هست...
سلام .ممنونم
بحث خود پوشش نیست .بحث بحث نوع پوشش هست.جزئیات پوشش. تحریف تاریخی که برای منافع مالی و سیاسی یه عده صورت گرفته . اینا درده
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
آسد مرتضي
زنان انصار از منزل بيرون آمدند در حالي كه عبا (وچادر) مشكي بر سر داشتند.
به علاوه هنگامي كه قرآن كريم به زنان سالخورده اي كه اميد به ازدواج ندارند تاكيد بر عدم آرايش و توصيه به عفت مي نمايد آيا مي توان به زنان و دختران جوان با لباسهاي رنگارنگ اگر چه خودشان را پوشانده باشند اجازه خروج داد؟!
سلام
یه لطفی کنید این دو قسمت رو شماره آیه و نام سوره رو به من بدید[golrooz]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
و در ضمن هر زنی که چادر سیاه بر سر میکنه فکر نکنم نماد یه آدم با تقوا باشه[taane]
زیر چادر های سیاه هیچی معلوم نیست
بعدشم آقا چادر بوده ، تو قرآن بش سفارش شده
ولی شما خوب میدونید اسلام تفاوت های قومی ، فرهنگی رو پذیرفته
پس الزاما ما نباید شبیه عرب ها باشیم
بلکه ما باید از اسلام پیروی کنیم نه از عرب تقلید(البته اینجا من قصد توهین به هیچ عربی رو نداشتم)
کمی بیایم منطقی فکر کنیم
کسی که چادر روشن میپوشه الزاما آدم کافری نیست
مهم اون پوشش،که حفظ شه[golrooz]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
من ميدونم همه ي شماها با هم دوست هستيد...[golrooz]
مبحث اصلي اينجا بر سر رنگ چادر هست...
يك از دوستان فرمودتد رنگ سياه در اسلام مكروه است...
آيا سندي بر اين گفته وجود داره؟
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
SaSaMc2
من ميدونم همه ي شماها با هم دوست هستيد...[golrooz]
مبحث اصلي اينجا بر سر رنگ چادر هست...
يك از دوستان فرمودتد رنگ سياه در اسلام مكروه است...
آيا سندي بر اين گفته وجود داره؟
مکروه بودنش درسته
ولی برای 4 چیز استثنا داره
چکمه و عمامه و عبا و در وقت عزا
که به عبارتی چادر برای خانوم ها حکم عبا را دارد[golrooz]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mahdi42
بسم رب السمیع البصیر خالق الخلاق
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
عرف جامعه ایران بعد از انقلاب پوشش مشکی رو برای حجاب (چادر) برگزید
(شاید هم پارچه های مشکی ژاپن بی مشتری بود تاجر ایرونی ارزونتر خرید قالب مردم کرد)
به هر حال چادر مشکی عرفه کما این که در یزد دهه 50-1330 به کل چادر مشکی رو بد می دونستن و مخصوص زنان بدکاره (منبع کتاب شازده حمام نوشته و اتوبیوگرافی دکترمحمدحسین پاپلی یزدی) و در کل چادر مشکی در ایران رایج نبوده
خیلی از رسم و رسوم و عادات ما ایرانیها که فکر میکنیم قسمتی از شرع دین ماست طی همین چند دهه گذشته ایجاد شده نمونه بارزش که الان خیلی هم بحثش داغه چند همسری مردانه (قانون: ازدواجهای دوم یا بعدی مرد باید با اجازه همسر اول باشد) ؟!؟!؟! به نظرتون این قانون از کجا اومده؟
خنده داره اگه بدونید در انقلاب سفید (1342) جزو قوانین کشور ایران شده
یا باید برای وضو حداکثر دو بار آب روی صورت و دست ریخت؟!؟ از کجا اومده؟
یا این که شما در فروع دین باید مقلد مجتهد باشید؟!؟ (قدمت 300 ساله پایه گذاری: زمان شاه عباس اول در دولت شیعه صفویه)
این فقط چند نمونه از قانونهای القایی این مملکت فعلا هرت بود که محض نمونه گفتم
خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
حکایت چادر سیاه هم روایت 40-50 ساله ای بیشتر نیست که در تاریخ ننوشته این ملت رد پاهاش گم شده
یک دوستی داشتم که میگفت جماعت ایرانی (بلا نسبت تمامی دوستان ) مثل یه گله گوسفند می مونن کافیه یکیشون به یه سمت بره بقیه هم پشت سرش راه میوفتن.
هدفم از این بحث این بود که متاسفانه چیزای بد رو ول کردن دوستان کلید کردن روی چیزای خوب جامعه که اونم منحرف کنن.!
تا دیروز مانتوی تنگ مد بود ، جدیدا دو نفر مانتوی تنگ پوشیدن و زیرش لباس های نازک باقی هم مانند همون گله دنبالشون راه افتادن کسی چیزی نگفت .!
حالا اینکه چادر مشکی باشه یا قهوه ای یا سفید فرقی نداره مهم اینه حجاب کامل بشه و وقتی هم چیزی در جامعه عرف بشه خلاف عرف عمل کردن هنجار شکنی تلقی میشه که در اسلام هم حرام خوانده شده.
مثلا وقتی همه جا عرف چادر مشکیه وقتی شما چادر سفید یا زرد سرت کنی تو چشم می زنی و همین لباس شهرته !
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
sr hesabi
و در ضمن هر زنی که چادر سیاه بر سر میکنه فکر نکنم نماد یه آدم با تقوا باشه
زیر چادر های سیاه هیچی معلوم نیست
بعدشم آقا چادر بوده ، تو قرآن بش سفارش شده
ولی شما خوب میدونید اسلام تفاوت های قومی ، فرهنگی رو پذیرفته
پس الزاما ما نباید شبیه عرب ها باشیم
بلکه ما باید از اسلام پیروی کنیم نه از عرب تقلید(البته اینجا من قصد توهین به هیچ عربی رو نداشتم)
کمی بیایم منطقی فکر کنیم
کسی که چادر روشن میپوشه الزاما آدم کافری نیست
مهم اون پوشش،که حفظ شه
اگر کسی در خفا گناهی بکنه خودش رو فقط آلوده کرده و گناه یک نفر به پاش نوشته میشه .!
اگر همون گناه علنی بشه علاوه بر گناه خودش گناه دیگران هم به پای اون نوشته خواهد شد.
در نتیجه در خفا گناه کردن به مراتب بهتر از علنی گناه کردنه که خود و جامعه رو به فساد کشیدنه!
پس دوستان اینقدر گناه در زیر چادر رو مطرح نکنن !
کسی که بخواد گناه کنه زیر و روی چادر نداره گناه گناهه تفاوتش در علنی و مخفیانه اشه که گناه علنی به مراتب جرم سنگین تری محسوب میشه !
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
البته به نظر من چادر سیاه تنها یک تهاجم فرهنگی میتونه باشه......!
اگر به لباس های محلی زنانه در سراسر ایران نگاه بیاندازیم متوجه میشیم که اکثر این لباس ها علاوه بر زیبایی، کار پوشش رو کاملا انجام میدن.
ولی چادر سیاه چی؟
1- چادر سیاه به علت رنگش در فصل های گرم سال، آزار دهنده است !
2-چادر سیاه زیبا نبوده و علاوه بر آن دست و پا گیر است.
در مقابل آن لباس های محلی با رنگ های متفاوت و شاد، زیبایی خاص داشته و مشکلات چادر را هم ندارند و برای فرد دست و پا گیر نمی شوند !
بهتره به جای اینکه این همه به احادیث رجوع کنیم ، فقط کمی به مغزمون فشار بیاریم !
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
سلام
بحث جالبیه....
چادر ..امنیت....پوشش.....
چرا سیاه؟؟؟؟؟
چرا رنگی نه.....
ولی الان که حتی سر کردن چادر مشکی برای گروهی سخته ...دست وپا گیره ...؟؟؟
فکر نکنم کسی به چادر رنگی فکر کنه....الان فقط برای نماز چادر رنگی می پوشن[tafakor]
ولی خب همون جور که مانتو همه رنگ مد شد میشه چادر رنگی هم مد بشه....
خب به نظر من که مشکی خیلی بهتره...متین تر وبا وقار تره برای بانوان
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
البته به نظر من چادر سیاه تنها یک تهاجم فرهنگی میتونه باشه......!
سلام
تهاجم فرهنگی محسوب نمیشه ، تناسب فرهنگی محسوب میشه [cheshmak]
یعنی چادر به مراتب بیشتر از لباس های مد روز غربی با فرهنگ ما تناسب داره...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
رضا66
خب به نظر من که مشکی خیلی بهتره...متین تر وبا وقار تره برای بانوان
مطمئنا انتخاب رنگ مشکی برای چادر همین موقر بودنشه.
البته دلیلی نداره زیر چادر خانم ها فقط سیاه بخوان بپوشن چرا که ست کردن رو سری های رنگی با چادر مشکلی هم شکیل میشه و هم بسیار زیبا که مدل های روز اون هم در دسترس همه قرار داره.
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
علائدین
سلام
تهاجم فرهنگی محسوب نمیشه ، تناسب فرهنگی محسوب میشه [cheshmak]
یعنی چادر به مراتب بیشتر از لباس های مد روز غربی با فرهنگ ما تناسب داره...
درود،
صحبتی از مد غربی نیست، صحبت از لباس های اصیل ایرانی است !
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
درود،
صحبتی از مد غربی نیست، صحبت از لباس های اصیل ایرانی است !
خب صحبت از لباس های اصیل ایرانی است.
منم می دونم منتها شما از کجا بی ریشه و اصل بودن چادر مشکی رو تشخیص دادین ؟
و به نظر شما با نابودی چادر مشکی قراره احیانا لباس های محلی جاشون رو بگیره ؟ یا لباس های تنگ و کوتاه غربی ؟
خب این سیاستیه که متاسفانه غربی ها جهت تکمیل فرایند تهاجم فرهنگی ای که از 30 سال قبل بر جامعه ی ما حاکم کردن ، در پیش گرفتن و می دونن با زیر سوال بردن اصل و ریشه ی چادر می تونن به مرور چادری ها رو مانتویی و مانتویی ها رو بی حجاب کنن
دلیل ورود من به مد غربی دقیقا این مسئله بود که بحث دوستان در این مکان دقیقا تکمیل روند تهاجم فرهنگیه.!
چرا که خیلی ها مدام در پی بی اصل و نصب کردن چادر ملی هستن که نشانه ی اصول اعتقادی ایرانیان از زمان های خیلی دوره !
درسته لباس های زنان قبل از ورود اسلام به ایران چادر نبوده ولی بعد از ورود اسلام به این سرزمین اصل حجاب ایرانیان به هر نحو پوششی مشکی در قالب چادر بوده که به مرور به شکل ظاهری امروزی در آمده.!
خب به نظر شما این لباس اصل و نصب داره یا لباسی که سر جمع 10 سال نمیشه مد روز شده ؟ [tafakor]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
یه موضوعی هست..
اینکه به نظر من آقایون نمیتونن در مورد اینکه چادر رنگی پوشیدن چه جوریاست خیلی نظر بدن...
چون چادر نمیپوشن...
درسته که چادر چادره... رنگشم مهم نیست.
ولی یه جورایی شاید یکی از دلایلی که چادر میپوشن اینه که کمتر جلب توجه بشه... کمتر نگاه ها روی آدم باشه...
هرجای دنیا هم که باشی، رنگهای شاد(قرمز و زرد و ...) بیشتر توجه جلب میکنن. بیشتر نگاه ها به سمت اونها هست.
درسته مثه ایران شاید نباشه که بگن بده و غیرعرف... ولی خب توجه بیشتر جلب میشه ناخودآگاه.
بعد چادر بیاد بشه مثلا زرد؟
اینکه رنگای سرمه ای، قهوه ای ، بخواد عرف بشه... بحثی روش نیس. ولی واقعا قهوه ای سوخته ای که گاها پوشیده شده، اینقد فرق داره با مشکی؟
حالا این قهوه ای کمرنگ بشه آیا باز جلب توجه ها رو به همراه نداره؟
نمیدونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه...
ولی همیشه اینکه به راحتی تمام آقایون نظر میدن در مورد الان مثلا رنگ چادر، در صورتی که هیچوقت حتی حس چادر پوشیدن رو درک نمیکنن، برام عجیب بوده!!
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
علائدین
خب صحبت از لباس های اصیل ایرانی است.
منم می دونم منتها شما از کجا بی ریشه و اصل بودن چادر مشکی رو تشخیص دادین ؟
و به نظر شما با نابودی چادر مشکی قراره احیانا لباس های محلی جاشون رو بگیره ؟ یا لباس های تنگ و کوتاه غربی ؟
خب این سیاستیه که متاسفانه غربی ها جهت تکمیل فرایند تهاجم فرهنگی ای که از 30 سال قبل بر جامعه ی ما حاکم کردن ، در پیش گرفتن و می دونن با زیر سوال بردن اصل و ریشه ی چادر می تونن به مرور چادری ها رو مانتویی و مانتویی ها رو بی حجاب کنن
دلیل ورود من به مد غربی دقیقا این مسئله بود که بحث دوستان در این مکان دقیقا تکمیل روند تهاجم فرهنگیه.!
چرا که خیلی ها مدام در پی بی اصل و نصب کردن چادر ملی هستن که نشانه ی اصول اعتقادی ایرانیان از زمان های خیلی دوره !
درسته لباس های زنان قبل از ورود اسلام به ایران چادر نبوده ولی بعد از ورود اسلام به این سرزمین اصل حجاب ایرانیان به هر نحو پوششی مشکی در قالب چادر بوده که به مرور به شکل ظاهری امروزی در آمده.!
خب به نظر شما این لباس اصل و نصب داره یا لباسی که سر جمع 10 سال نمیشه مد روز شده ؟ [tafakor]
عزیزم، کی گفته که از زمان ورود اسلام به ایران زنان ایران چادر سیاه میپوشیدن؟ یا پوششی سیاه داشتن؟
لباس های اصیل ایرانی با اون همه رنگ و تنوع مد 10 ساله هستن؟ اصلا ما از مد داریم صحبت میکنیم؟
لباس های محلی و ایرانی تهاجم فرهنگی هستن و بعد چادری که از طرف اعراب به داخل کشور وارد شده تهاجم فرهنگی نیستش !
ایرانیان باستان قبل از ورود اسلام به ایران لخت می گشتند؟ یا سرشون باز بوده؟ یعنی اون موقع حجاب نبوده؟ یا اون موقع هم چادر میپوشیدن؟[khande]
هر چیزی از طرف اعراب وارد کشور شده درسته و خداییه بعد هر چیزی که تو اروپائه مثلا شیطانی و تهاجمه؟
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
f1020
یه موضوعی هست..
اینکه به نظر من آقایون نمیتونن در مورد اینکه چادر رنگی پوشیدن چه جوریاست خیلی نظر بدن...
چون چادر نمیپوشن...
درسته که چادر چادره... رنگشم مهم نیست.
ولی یه جورایی شاید یکی از دلایلی که چادر میپوشن اینه که کمتر جلب توجه بشه... کمتر نگاه ها روی آدم باشه...
هرجای دنیا هم که باشی، رنگهای شاد(قرمز و زرد و ...) بیشتر توجه جلب میکنن. بیشتر نگاه ها به سمت اونها هست.
درسته مثه ایران شاید نباشه که بگن بده و غیرعرف... ولی خب توجه بیشتر جلب میشه ناخودآگاه.
بعد چادر بیاد بشه مثلا زرد؟
اینکه رنگای سرمه ای، قهوه ای ، بخواد عرف بشه... بحثی روش نیس. ولی واقعا قهوه ای سوخته ای که گاها پوشیده شده، اینقد فرق داره با مشکی؟
حالا این قهوه ای کمرنگ بشه آیا باز جلب توجه ها رو به همراه نداره؟
نمیدونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه...
ولی همیشه اینکه به راحتی تمام آقایون نظر میدن در مورد الان مثلا رنگ چادر، در صورتی که هیچوقت حتی حس چادر پوشیدن رو درک نمیکنن، برام عجیب بوده!!
چادر پوشیدن مگه حس میخواد؟ مگه شما با چادر پرواز میکنین؟[nishkhand]
اون در صورتی درسته که یک چادر سفید بین 100 تا چادر سیاه باشه ولی وقتی کل چادرها سفید بشن، دیگه اون جلب توجه نمیکنه !
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
فکر نمی کنم پوشیدن چادر حس بخواد که ما درک کنیم....
اره داره حس خانم بودن با وقار بودن متین بودن خانم بودن
من خواهرم خودش چادر رو انتخاب کرده نه با زور نه تحمیل نظر بابام ومامانم
هیچ وقت هم شاکی نبوده... حتی گاهی گفتیم بعضی مراسم نپوشه اما می گه :بدون چادر نمی تونم ....با چادر حال بهتری دارم اعتماد به نفس بیشتری .....
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
عزیزم، کی گفته که از زمان ورود اسلام به ایران زنان ایران چادر سیاه میپوشیدن؟ یا پوششی سیاه داشتن؟
خب شما بگین کی نگفته ؟ [tafakor]
شما مدعی هستی غیر این بوده ثابت کن [cheshmak]
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
لباس های اصیل ایرانی با اون همه رنگ و تنوع مد 10 ساله هستن؟ اصلا ما از مد داریم صحبت میکنیم؟
اگر به صحبت هایی که کردم کمی دقت می کردین این رو نمی نوشتین.
شما وقتی چادر رو از جامعه بگیرین انتظار دارین که دختر ها در جامعه با لباس محلی بگردن ؟
برای مثال همین لباس محلی ای که گذاشتن ...
http://www.spadanabike.ir/Gallery/Bi...ke%2815%29.jpg
خب مطمئنا اینطور نیست و اگر از جامعه چادر رو حذف کنی دخترا این شکلی میشن...
http://www.patoghsara.com/wp-content.../27742_990.jpg
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
ایرانیان باستان قبل از ورود اسلام به ایران لخت می گشتند؟ یا سرشون باز بوده؟ یعنی اون موقع حجاب نبوده؟ یا اون موقع هم چادر میپوشیدن؟
به مجسمه ی خانمی که در وسط ایستاده کمی دقت کنی پوششی که بر سر داره شبیه چادره ..!
http://media.jamnews.ir/Original/139...MG11063139.jpg
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
هر چیزی از طرف اعراب وارد کشور شده درسته و خداییه بعد هر چیزی که تو اروپائه مثلا شیطانی و تهاجمه؟
همین بحث ایرانی و عرب که می کنین خودش تهاجم فرهنگیه.!
ما پوشش عربی نمی پوشیم پوشش اسلامی می پوشیم.
مگر اینکه شما مدعی باشید اسلام مال عرب هاست.!
و اگر این ادعا رو کنین فردا هم باید مدعی باشیم که خدا مال عرب هاست ... [cheshmak]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
حس و فکر آقایون نسبت به چادر به نظر من با خانوما فرق داره.
اینکه چرا یک نفر انتخاب میکنه چادر بزاره. یا به زور میذاره... هم بحث متفاوتیه.
درسته عرف بشه مثلا چادر سفید خیـــــــلی فرق داره...
ولی تا عرف شدنش... راه درازی در پیشه...!
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
علائدین
خب شما بگین کی نگفته ؟ [tafakor]
شما مدعی هستی غیر این بوده ثابت کن [cheshmak]
اگر به صحبت هایی که کردم کمی دقت می کردین این رو نمی نوشتین.
شما وقتی چادر رو از جامعه بگیرین انتظار دارین که دختر ها در جامعه با لباس محلی بگردن ؟
برای مثال همین لباس محلی ای که گذاشتن ...
http://www.spadanabike.ir/Gallery/Bi...ke%2815%29.jpg
خب مطمئنا اینطور نیست و اگر از جامعه چادر رو حذف کنی دخترا این شکلی میشن...
http://www.patoghsara.com/wp-content.../27742_990.jpg
به مجسمه ی خانمی که در وسط ایستاده کمی دقت کنی پوششی که بر سر داره شبیه چادره ..!
http://media.jamnews.ir/Original/139...MG11063139.jpg
همین بحث ایرانی و عرب که می کنین خودش تهاجم فرهنگیه.!
ما پوشش عربی نمی پوشیم پوشش اسلامی می پوشیم.
مگر اینکه شما مدعی باشید اسلام مال عرب هاست.!
و اگر این ادعا رو کنین فردا هم باید مدعی باشیم که خدا مال عرب هاست ... [cheshmak]
اعتقادم اینه اگه چادر رو بگیرن اونجوری که شما میگی اوضاع پیش نمیره...
چادر حجاب برتره.
اما بدون چادر هم میشه با حجاب بود.
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
من تو کتاب ایرانشناسی خوندم قدیمیا یا الان روستاییا اگه توجه کنید لباساشون خیلی رنگووارنگو 50تا تیکه داره به خاطره اینکه وقتی طرف مقابل میبینه حواسش به لباسش بره نه چهره اون خانوم
اما الان همه لباسا تیره و ساده شده اما هرروز زنگو لعابه صورتا بیشتر میشه[nishkhand]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
علائدین
خب شما بگین کی نگفته ؟ [tafakor]
شما مدعی هستی غیر این بوده ثابت کن [cheshmak]
اگر به صحبت هایی که کردم کمی دقت می کردین این رو نمی نوشتین.
شما وقتی چادر رو از جامعه بگیرین انتظار دارین که دختر ها در جامعه با لباس محلی بگردن ؟
برای مثال همین لباس محلی ای که گذاشتن ...
http://www.spadanabike.ir/Gallery/Bi...ke%2815%29.jpg
خب مطمئنا اینطور نیست و اگر از جامعه چادر رو حذف کنی دخترا این شکلی میشن...
http://www.patoghsara.com/wp-content.../27742_990.jpg
به مجسمه ی خانمی که در وسط ایستاده کمی دقت کنی پوششی که بر سر داره شبیه چادره ..!
http://media.jamnews.ir/Original/139...MG11063139.jpg
همین بحث ایرانی و عرب که می کنین خودش تهاجم فرهنگیه.!
ما پوشش عربی نمی پوشیم پوشش اسلامی می پوشیم.
مگر اینکه شما مدعی باشید اسلام مال عرب هاست.!
و اگر این ادعا رو کنین فردا هم باید مدعی باشیم که خدا مال عرب هاست ... [cheshmak]
شما فقط همون لباس محلی رو تو عمرتون دیدین؟ بعید میدونم اینطور باشه ! به هر حال بهتره به نمایشگاه مد و حجاب که هدفشون در آمیختن پوشش اسلامی همراه با لباس های ایرانی و اصیل هست یه سر بزنید ;)
این هم یک لینک جهت بالا بردن اطلاعات عمومی شما:
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=172008
-----
بحث ایرانی و عرب در این تاپیک نمی گنجد ! تنها یک تذکر بود که فقط اروپاییان تهاجم فرهنگی نمیکنن و عرب ها هم همه پاک و منزه نیستند !
در ضمن ایرانیان بعد از ورود اسلام البسه سیاه به تن نکردند! اگر اینطور بود هنوز هم آثار چادرهای سفید در برخی شهرها وجود نداشت !
شبیه چادر بودن تا خوده چادر بودن متفاوته (رنگ و جنس و ....)
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
شما فقط همون لباس محلی رو تو عمرتون دیدین؟ بعید میدونم اینطور باشه ! به هر حال بهتره به نمایشگاه مد و حجاب که هدفشون در آمیختن پوشش اسلامی همراه با لباس های ایرانی و اصیل هست یه سر بزنید
این هم یک لینک جهت بالا بردن اطلاعات عمومی شما:
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=172008
-----
بحث ایرانی و عرب در این تاپیک نمی گنجد ! تنها یک تذکر بود که فقط اروپاییان تهاجم فرهنگی نمیکنن و عرب ها هم همه پاک و منزه نیستند !
در ضمن ایرانیان بعد از ورود اسلام البسه سیاه به تن نکردند! اگر اینطور بود هنوز هم آثار چادرهای سفید در برخی شهرها وجود نداشت !
شبیه چادر بودن تا خوده چادر بودن متفاوته (رنگ و جنس و ....)
خب این لینکی که دادین حرف شما رو بیشتر نغض می کنه که ..!
شما مدعی بودی که چادر اصیل نیست بعد لینک تاریخچه ی پوشش ایرانی ها رو میدین که توش ذکر شده از کی ایرانیان چادر به سر می کردن .!
نقل قول:
یافتههای پژوهشی نشان میدهد که زنان ایران زمین از زمان مادها (که نخستین ساکنان آریایی ایران زمین بوده اند) حجاب کاملی شامل پیراهن بلندچین دار و شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند روی لباسها، داشته اند.
خب حرف ما هم همین بود که چادر اصل و نصب داره و به عرب ها مربوط نیست
چادر هم انواع مختلف داره و نوع چادر ایران و عربی کاملا متفاوته !
پس شما که اینقدر روی چین دار بودن لباس تاکید دارین پس باید انواع متفاوت چادر رو هم قبول داشته باشین که چادر ایرانی و ملی هم نوع ایرانی چادر محسوب میشه که کاملا داخلیه و ربطی به عرب ها نداره.!
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
SaSaMc2
من ميدونم همه ي شماها با هم دوست هستيد...[golrooz]
مبحث اصلي اينجا بر سر رنگ چادر هست...
يك از دوستان فرمودتد رنگ سياه در اسلام مكروه است...
آيا سندي بر اين گفته وجود داره؟
سلام...و
والله من یه چزخی زدم تو نت...
سایت تبیان که رد کرده این موضوع رو...
جالبه حالا این سایت islamquest.net نوشته برای خانوم ها کراهت نداره برای آقایون کراهت داره!!!!!![tafakor]
بالاخره تکلیف ما این وسط چیه خدا می دونه!!!
من تو نوشته هام اینم گفتم که اینا رو از نقل قول های دیگران شنیدم...
و البته گاها شده در جلساتی که مربوط به عزاداری امام حسین یا شب های قدر یا..... شرکت کردم
و خانوم هایی که اونجا به عنوان "خانوم جلسه" ای شناخته می شن هم از این حرفا می زنن!!!!
حالا اگه ما رو بیشتر دارن گمراه می کنن گناهشون گردن خودشون!!!!!
ولی اون چیزی که من دستگیرم شد و البته خیلی هم واضحه اینه که رنگ مشکی چون جاذب نیست واسه همین جلب توجه نمی کنه...
به همین دلیله که می گن رنگ مشکی برای پوشش چادر خوبه!
ولی من احساس می کنم این وسط جو داره به سمت کوبیدن اون خانومایی می ره که چادر ندارن!!!!!![tafakor]
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
علائدین
خب این لینکی که دادین حرف شما رو بیشتر نغض می کنه که ..!
شما مدعی بودی که چادر اصیل نیست بعد لینک تاریخچه ی پوشش ایرانی ها رو میدین که توش ذکر شده از کی ایرانیان چادر به سر می کردن .!
خب حرف ما هم همین بود که چادر اصل و نصب داره و به عرب ها مربوط نیست
چادر هم انواع مختلف داره و نوع چادر ایران و عربی کاملا متفاوته !
پس شما که اینقدر روی چین دار بودن لباس تاکید دارین پس باید انواع متفاوت چادر رو هم قبول داشته باشین که چادر ایرانی و ملی هم نوع ایرانی چادر محسوب میشه که کاملا داخلیه و ربطی به عرب ها نداره.!
بله چادر ایرانی و عربی فرق داره !
اگر خوب دقت کنید ، چادر مشکی هیچ جایگاهی نزد ایرانیان باستان نداشته و در هیچ جا هم نیامده چادر باید مشکی باشد !
چادر های الان هیچ طرح داخلی ندارند!
اصل چادر چیز بدی نیست، حرف من اینه که پوشش های بهتر و راحت تر از چادر هم وجود دارند!
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
شما فقط همون لباس محلی رو تو عمرتون دیدین؟ بعید میدونم اینطور باشه !
به هر حال بهتره به نمایشگاه مد و حجاب که هدفشون در آمیختن پوشش اسلامی همراه با لباس های ایرانی و اصیل هست یه سر بزنید ;)
این هم یک لینک جهت بالا بردن اطلاعات عمومی شما:
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=172008
-----
بحث ایرانی و عرب در این تاپیک نمی گنجد ! تنها یک تذکر بود که فقط اروپاییان تهاجم فرهنگی نمیکنن و عرب ها هم همه پاک و منزه نیستند !
در ضمن ایرانیان بعد از ورود اسلام البسه سیاه به تن نکردند! اگر اینطور بود هنوز هم آثار چادرهای سفید در برخی شهرها وجود نداشت !
شبیه چادر بودن تا خوده چادر بودن متفاوته (رنگ و جنس و ....)
آقا مهدی تو سایته خودمون تاریخچشو داریم
بفرمایید:
http://www.njavan.com/forum/showthre...DA%A9%D8%B3%29
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
اصل چادر چیز بدی نیست، حرف من اینه که پوشش های بهتر و راحت تر از چادر هم وجود دارند!
خب در مورد راحتی بهتره اجازه بدیم خود خانم ها تصمیم بگیرن نه من و شما ...
چادر پوشش مناسب و راحتیه اگر سخت بود این همه طرفدار نداشت ، بخصوص مدل چادر ملی که مانند لباس یه سره است و خیلی هم خانم ها توش راحتن.
-
پاسخ : نقد عرف های من دراوردی جامعه ایران
ارتباط رنگ سیاه با حجاب زنان از نظر روانشناسی
آن کسی که سیاه می پوشد ، می خواهد نشان دهد که مرزی را ایجاد کرده است . اما این که این مرز برای چیست ، در موقعیت های مختلف ، ممکن است متفاوت باشد . گاه لباس سیاه را در ماتم و عزا می پوشند ، برای ان که نشان دهند بین آن ها و عزیزشان فاصله افتاده و مرز زندگی ، آن ها را از هم جدا کرده است و یا برای آن که نشان دهند در حریم خانه و خانواده ی آن ها حادثه ای رخ داده است که انجام برخی از کارهای معمولی که سایر خانواده ها انجام می دهند ، برای آن ها میسّر نیست .
اما گاهی هم سیاه می پوشند ؛ نه برای عزا و ماتم ، بلکه برای مشخص کردن مرزها و حریم های اجتماعی ، و حجاب یک خانم مسلمان یا چادر سیاه ، از این دسته است .
وقتی که خانمی چادر مشکی به سر می کند و با وقار و متانت تمام ، قدم به عرصه ی اجتماع می گذارد ، با این نحوه ی پوشش ، می خواهد نشان دهد که
هر کسی حق ندارد به این حریم پاک ، مقدس و خصوصی وارد شود . این حریم ، حریم حرمت ، حیا و احترام است . نه جای هرزگی ، آلودگی و هوس بازی .
در واقع ، او با حجاب مشکی و چادر سیاه ، بین خود و نامحرم ، مرزی عاقلانه ایجاد می کند ؛ او با این سیاهی ظاهری اما ریشه دار ، در درون خود می خواهد نگاه تیز و برنده ی هرزگی و ابتذال را بشکند و نگذارد در حریم عفاف ، پاکی و نجابت او نامحرمی وارد شود و حرمت او را از بین بیرد .
لذا چادر مشکی ، به منزله ی حرمت و احترام است . مرز ادب ، کرامت ، حیا و عفت است . مرز آداب است و نشان می دهد که در این محدوده ، باید حریم را نگه داشت و به صاحب حرم ، با دیده ی احترام و ادب نگریست .
از نظر روانی نیز وقتی انسان ، پارچه ی سیاهی را می بیند ، دیگر چندان رفبتی به نگاه کردن پیدا نمی کند و خود به خود ، نظر را برمی گرداند .
نگاه به رنگ های روشن ، چشم را باز و رغبت مشاهده و تمرکز بر دیدن را چند برابر می کند .
به عبارت دیگر ، از دیدگاه روانشناسیِ رنگ ها ، با نگاه به رنگ های تیره – به ویژه رنگ سیاه که بی رنگیِ مطلق است – تقریباً تمام رغبت ها را از بین می بَرد . بنابراین باید به روانشناسی و جامع نگری زن ایرانی آفرین گفت که برای حفظ حرمت ، عفت و پاکدامنی خود و همچنین پاسداری از مرزهای خود و جامعه اش و برای سالم سازی محیط اجتماعی خویش ، بهترین حجاب یعنی چادر و مناسب ترین رنگ یعنی مشکی را انتخاب کرده است .
علم روانشناسی می گوید : « سیاه به معنی "نه" بوده و نقطه ی مقابل ، "بله" یعنی سفید است . » با این نگاه ، باید گفت : آن کس که در مقابل نامحرم ، سیاه می پوشد ، در واقع می خواهد به او "نه" بگوید ؛ و آن کس که رنگ سفید ، رنگارنگ و جذاب می پوشد ، راه نگاه ها را به سوی خود ، باز می گذارد و در واقع خواسته یا ناخواسته ، خود را در معرض نگاه های هرزه و آلوده ، قرار می دهد و و سیله ی آلودگی و انحراف خود و جامعه را فراهم می کند .
ماکس لوشر – متخصص در روانشناسی رنگ ها – معتقد است : « سفید به صفحه خالی می ماند که داستان را باید روی آن نوشت ؛ ولی سیاه ، نقطه ی پایانی است که در فراسوی آن ، هیچ چیز وجود ندارد . »
بنابراین زنی که در برابر نامحرم و در بیرون از خانه ، لباس سفیه و رنگارنگ می پوشد ، از ایمنی کمتری برخوردار است ؛ ولی زنی که چادر سیاه می پوشد ، حداکثر ایمنی را برای خود ایجاد کرده است و نشان می دهد که اینجا نقطه ی پایان نگاه های نامحرمان است و در فراسوی این پوشش ، جایی برای نفوذ نگاه ها و نیت های ناپاک نیست . در جای دیگری در بحث روانشناسی رنگ ها می خوانیم که : « سیاه نشان گر ترک علاقه یا انصراف نهایی بوده ... و از تأثیر قوی بر هر رنگی که در همان گروه (در کنار آن) قرار گرفته باشد ، برخوردار است و خصلت آن رنگ را مورد تأکید و اهمیت قرار می دهد .»
از این رو کسی که چادر مشکی می پوشد ، می خواهد با رنگ سیاه چادر ، دائماً جلوه و نمای خود را نفی کند و خود را از نگاه های دیگران دور نگه دارد . رنگ مشکی چادر او ، نشان گر ترک علاقه یا انصراف نهایی است . یعنی چادر مشکی به نگاه های نامحرم می گوید : هیچ جایگاهی برای نگاه شما در من وجود ندارد و من کاملاً از شما منصرف و روی گردانم و به دیگران می گوید که نگاه شما به سوی من جز ضرر برای خودتان و من ، حاصل دیگری ندارد .
وقتی رنگ مشکی در کنار رنگ دیگری قرار می گیرد ، تأثیر آن رنگ را تقویت کرده ، خصلت آن رنگ را مورد تأکید و اهمیت قرار می دهد . به عنوان مثال اگر لباس سیاهی در کنار یک پنجره ی رنگین آویزان باشد ، هر بیننده ای که به آن سو بنگرد ، نگاه او به طرف پنجره جلب خواهد شد و به لباس ، توجهی نخواهد کرد . این امر به خاطر آن است که رنگ سیاه لباس ، خاصیت خود را نفی کرده و در عوض ، خاصیت رنگ پنجره را تقویت نموده است .
به همین علت وقتی خانمی چادر مشکی به سر می کند و در خیابان راه می رود ، ناظری که از دور به او و اشیاء فراوان رنگی اطراف مثل اتومبیل ها ، مغازه ها و غیره (مانند خانمی که با لباس رنگارنگ در اجتماع ، حاضر شده است ) نگاه می کند ، بی اختیار اشیاء و پوشش رنگی ، نظر او را به خود جلب کرده و در بسیاری اوقات ، شخص بیننده اصلاً به آن رنگ مشکی توجهی نکرده و رد می شود .
منبع : فلسفه چادر ، حجاب برتر ؛ اسدالله محمدی نیا ، ص61