Bad Sector
5th July 2011, 07:04 PM
کمپانی معظم « بی ام دبیلو» ( BMW) اگر چه بیشتر با ماشین های معروفش شناخته می شود اما در ساخت موتور سیکلت و موتورهای مسابقه هم دستی بر آتش دارد.
موتور سیکلت*های شش سیلندر همیشه جذبه خاصی داشته*اند. قدرت و گشتاور مناسب در کنار عملکرد نرم و روان، تجربه*ای لذت بخش از سواری و رانندگی را به همراه دارد. علاوه بر اینها، پیشرانه*های شش سیلندر، به نسبت کم*مصرف هم هستند.
شرکت باواریایی ب*ام*و بیش از هفت دهه در ساخت پیشرانه*های شش سیلندر تجربه دارد. از آنجا که پیشرانه*های شش سیلندر خطی در موتورسیکلت باعث افزایش طول و بروز مشکلاتی می*شود، تا کنون به غیر از چند مورد خاص، به مجموعه موتورسیکلت*های تولیدی و حتی مسابقه*ای راه نیافته است. موتورهای شش سیلندر خطی، معمولا یا طویل هستند یا عریض که در هر صورت مشکلاتی را مثل تعویض نه چندان خوب دنده، تقسیم نامناسب وزن و همین*طور مرکز ثقل به همراه دارد. یکی از اصلی*ترین مشکلات، وزن بالای آنهاست که مزیت قدرت بیشتر نسبت به پیشرانه*های چهارسیلندر را پوشانده است.
ب*ام*و Concept 6 نقاط ضعف پیشرانه*های شش سیلندر را برطرف کرده است . این موتور سیکلت پیشرانه شش سیلندری*ای دارد که با پیشرفته*ترین تکنولوژی روز ساخته شده و نه تنها کلاس خاصی دارد بلکه استانداردهای جدیدی را در دینامیک رانندگی تعریف کرده است.
بسیار کوچک و دینامیک
یکی از دلایل اصلی معروفیت ب*ام*و Concept6Motorrad دستیابی به تکنولوژی ساخت پیشرانه شش سیلندر خطی کوچک بوده*است. این موتور تقریبا 100 میلی*متر یا چهار اینچ باریک*تر از موتورهای شش سیلندر خطی تولیدی است و فقط اندکی پهن*تر از پیشرانه*های چهار سیلندر خطی است که با تکنولوژی فعلی ساخته می*شوند.
کاهش در عرض موتور، از طریق تغییر شکل قطر داخلی سیلندر از دایره به شکلی که اندکی به چندضلعی شباهت دارد، به*دست آمده *است. ضریب کورس بلند و فاصله بسیارکم بین سیلندرها نیز در کاهش عرض پیشرانه تأثیرگذار بوده*اند. همچنین سیستم*های الکتریکی به پشت میل*لنگ منتقل شده*اند تا فضای بالای سیستم انتقال قدرت را خالی کنند.
استفاده از مواد سبک وزن در بخش*های مختلف موتور از جمله میل بادامک و میله*های متصل*کننده، باعث*شده تا وزن پیشرانه در سطح پایینی نگه داشته*شود. متعادل*سازی مناسب وزن پیشرانه، نیاز به میله تعادل و اجزایی از این قبیل را حذف کرده که خود باعث کاهش وزن پیشرانه شده*است. آرایش پیشرانه خطی ب*ام*و Concept 6 مشابه به پیشرانه*های خطی چهار سیلندر در سری مدل*های K1300 است که با زاویه 55 درجه به سمت جلو مایل شده*اند.
این امر باعث کاهش مرکز ثقل و همچنین افزایش تعادل وزن شده*است. این پیشرانه زاویه*دار، امکان نصب مینوفیلد ورودی را دقیقا بالای پیشرانه فراهم کرده و همچنین به طراحان امکان طراحی بدنه*ای آیرودینامیک را داده است. این مورتو شش سیلندر خطی، مخزن روغن*کاری خشک دارد که نه تنها در شرایط مختلف بیشتر قابل اعتماد است بلکه باعث می*شود تا محفظه میل لنگ به*صورت تخت و در ارتفاع پایین*تری قرار گیرد که در مجموع باعث قرارگیری پیشرانه در ارتفاع پایین*تر و کاهش مرکز ثقل شده* است. مخزن روغن موتور در انتهای بلوک پیشرانه است که باعث کوچک شدن حجم پیشرانه و همچنین کاهش وزن می*شود.
http://www.hamshahrimags.com/Images/News/Larg_Pic/13-9-1389/IMAGE634270945578252500.jpg
برتری در عملکرد و هندلینگ
ب*ام*و Concept 6 تنها در موتور منحصربه*فردش از دیگران متمایز نمی*شود بلکه استانداردهای جدیدی را در نحوه انتقال قدرت، عملکرد و هندلینگ تعریف کرده*است. قدرت خروجی موتور شش سیلندر 6/1 لیتری Concept 6 تقریبا با قدرت موتورهای اتومبیل*های چهار سیلندر خطی 3/1 لیتری ب*ام*و برابری می*کند اما گشتاور آن حتی در مقایسه با موتورهای حجیم*تر و بزرگ*تر هم برتری دارد. 130 نیوتن متر (9شش پوند فوت) گشتاور از دورموتور 2هزار در دسترس است، درحالی*که موتور تا 9 هزار دور در دقیقه هم می*تواند دور بگیرد.
کم مصرف و دوستدار محیط زیست
پیشرانه شش سیلندر خطی Concept 6 نه*تنها در زمینه قدرت و تکنولوژی بلکه در زمینه مصرف سوخت و اقتصادی بودن، نسبت به پیشرانه*های دیگر برتری دارد. این پیشرانه با توجه به استفاده از مبدل کاتالیزوری، دارای مصرف سوخت کمتر از پیشرانه*های چهار سیلندر خطی مشابه است. سود جستن از تکنولوژی E-gas باعث کاهش مضاعف مصرف سوخت و افزایش دینامیک رانندگی در شرایط و حالت*های مختلف رانندگی شده است.
منبع: hamshahrimags.com
موتور سیکلت*های شش سیلندر همیشه جذبه خاصی داشته*اند. قدرت و گشتاور مناسب در کنار عملکرد نرم و روان، تجربه*ای لذت بخش از سواری و رانندگی را به همراه دارد. علاوه بر اینها، پیشرانه*های شش سیلندر، به نسبت کم*مصرف هم هستند.
شرکت باواریایی ب*ام*و بیش از هفت دهه در ساخت پیشرانه*های شش سیلندر تجربه دارد. از آنجا که پیشرانه*های شش سیلندر خطی در موتورسیکلت باعث افزایش طول و بروز مشکلاتی می*شود، تا کنون به غیر از چند مورد خاص، به مجموعه موتورسیکلت*های تولیدی و حتی مسابقه*ای راه نیافته است. موتورهای شش سیلندر خطی، معمولا یا طویل هستند یا عریض که در هر صورت مشکلاتی را مثل تعویض نه چندان خوب دنده، تقسیم نامناسب وزن و همین*طور مرکز ثقل به همراه دارد. یکی از اصلی*ترین مشکلات، وزن بالای آنهاست که مزیت قدرت بیشتر نسبت به پیشرانه*های چهارسیلندر را پوشانده است.
ب*ام*و Concept 6 نقاط ضعف پیشرانه*های شش سیلندر را برطرف کرده است . این موتور سیکلت پیشرانه شش سیلندری*ای دارد که با پیشرفته*ترین تکنولوژی روز ساخته شده و نه تنها کلاس خاصی دارد بلکه استانداردهای جدیدی را در دینامیک رانندگی تعریف کرده است.
بسیار کوچک و دینامیک
یکی از دلایل اصلی معروفیت ب*ام*و Concept6Motorrad دستیابی به تکنولوژی ساخت پیشرانه شش سیلندر خطی کوچک بوده*است. این موتور تقریبا 100 میلی*متر یا چهار اینچ باریک*تر از موتورهای شش سیلندر خطی تولیدی است و فقط اندکی پهن*تر از پیشرانه*های چهار سیلندر خطی است که با تکنولوژی فعلی ساخته می*شوند.
کاهش در عرض موتور، از طریق تغییر شکل قطر داخلی سیلندر از دایره به شکلی که اندکی به چندضلعی شباهت دارد، به*دست آمده *است. ضریب کورس بلند و فاصله بسیارکم بین سیلندرها نیز در کاهش عرض پیشرانه تأثیرگذار بوده*اند. همچنین سیستم*های الکتریکی به پشت میل*لنگ منتقل شده*اند تا فضای بالای سیستم انتقال قدرت را خالی کنند.
استفاده از مواد سبک وزن در بخش*های مختلف موتور از جمله میل بادامک و میله*های متصل*کننده، باعث*شده تا وزن پیشرانه در سطح پایینی نگه داشته*شود. متعادل*سازی مناسب وزن پیشرانه، نیاز به میله تعادل و اجزایی از این قبیل را حذف کرده که خود باعث کاهش وزن پیشرانه شده*است. آرایش پیشرانه خطی ب*ام*و Concept 6 مشابه به پیشرانه*های خطی چهار سیلندر در سری مدل*های K1300 است که با زاویه 55 درجه به سمت جلو مایل شده*اند.
این امر باعث کاهش مرکز ثقل و همچنین افزایش تعادل وزن شده*است. این پیشرانه زاویه*دار، امکان نصب مینوفیلد ورودی را دقیقا بالای پیشرانه فراهم کرده و همچنین به طراحان امکان طراحی بدنه*ای آیرودینامیک را داده است. این مورتو شش سیلندر خطی، مخزن روغن*کاری خشک دارد که نه تنها در شرایط مختلف بیشتر قابل اعتماد است بلکه باعث می*شود تا محفظه میل لنگ به*صورت تخت و در ارتفاع پایین*تری قرار گیرد که در مجموع باعث قرارگیری پیشرانه در ارتفاع پایین*تر و کاهش مرکز ثقل شده* است. مخزن روغن موتور در انتهای بلوک پیشرانه است که باعث کوچک شدن حجم پیشرانه و همچنین کاهش وزن می*شود.
http://www.hamshahrimags.com/Images/News/Larg_Pic/13-9-1389/IMAGE634270945578252500.jpg
برتری در عملکرد و هندلینگ
ب*ام*و Concept 6 تنها در موتور منحصربه*فردش از دیگران متمایز نمی*شود بلکه استانداردهای جدیدی را در نحوه انتقال قدرت، عملکرد و هندلینگ تعریف کرده*است. قدرت خروجی موتور شش سیلندر 6/1 لیتری Concept 6 تقریبا با قدرت موتورهای اتومبیل*های چهار سیلندر خطی 3/1 لیتری ب*ام*و برابری می*کند اما گشتاور آن حتی در مقایسه با موتورهای حجیم*تر و بزرگ*تر هم برتری دارد. 130 نیوتن متر (9شش پوند فوت) گشتاور از دورموتور 2هزار در دسترس است، درحالی*که موتور تا 9 هزار دور در دقیقه هم می*تواند دور بگیرد.
کم مصرف و دوستدار محیط زیست
پیشرانه شش سیلندر خطی Concept 6 نه*تنها در زمینه قدرت و تکنولوژی بلکه در زمینه مصرف سوخت و اقتصادی بودن، نسبت به پیشرانه*های دیگر برتری دارد. این پیشرانه با توجه به استفاده از مبدل کاتالیزوری، دارای مصرف سوخت کمتر از پیشرانه*های چهار سیلندر خطی مشابه است. سود جستن از تکنولوژی E-gas باعث کاهش مضاعف مصرف سوخت و افزایش دینامیک رانندگی در شرایط و حالت*های مختلف رانندگی شده است.
منبع: hamshahrimags.com