PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزشی چگونه ایمیل های موثر بنویسیم - بخش اول



avtkurd
9th June 2011, 07:40 AM
چگونه ایمیل های موثر بنویسیم - بخش اول

به دوره آموزشی «استاد بزرگی ایمیل و جیمیل» خوش آمدید. ارسال و دریافت ایمیل در عین حال که کاری ساده محسوب می شود دارای قواعد و اصول زیادی است. از آداب و رسوم گرفته تا نکات مختلف فنی و موارد امنیتی. این دوره ی آموزشی طراحی شده تا به زبان ساده شما را با این قواعد آشنا کند. ۲۳ درس و تعدادی آزمون در این مسیر همراه شما خواهد بود. شاید حجم محتوای آموزشی کمی زیاد به نظر برسد اما توصیه می کنیم با دقت و حوصله به مطالعه آنها بپردازید. این نهایت خوشحالی ما است که شما را در پایان این دوره ی آموزشی، استاد بزرگ ایمیل بنامیم. پس با درسنامه باشید.

با اصول نوشتن ایمیل موثر شروع می کنیم! چه کنیم تا ایمیل های مان حتما خوانده شده و به آنها عمل گردد؟ آیا دیگران به ایمیل های ارسالی شما به همان شکلی که می خواهید اهمیت می دهند و آنها را به سرعت پاسخ می دهند؟ یا اینکه آنها را فراموش می کنند و اطلاعات مهمی را که ارسال کرده اید از دست می دهند؟ و مهمتر اینکه آیا اطمینان دارید که در متن ایمیل های تان حداکثر تاثیر ممکن را بر مخاطب گذاشته و انگیزه لازم را در وی ایجاد کرده اید؟

هنگامی که ایمیل تان را می نویسید، تنها با رعایت چند اصل ساده و کاربردی، می توانید تاثیر مثبتی بر گیرنده بگذارید و آنها را به ارسال پاسخ مورد نظرتان در مدت زمان کوتاهی ترغیب نمایید. در این درس به معرفی برخی از این اصول مهم در نوشتن ایمیل می پردازیم و سعی می کنیم آنها را با مثال های ایمیل خوب و ایمیل بد، کاملا برای تان روشن کنیم.
- موضوع (سابجکت- Subject) ایمیل یک سرتیتر خبری است
تیتر یک روزنامه دو کار مهم را انجام می دهد: توجه شما را جلب می کند و به شما می گوید که مقاله ی اصلی اش درباره ی چه موضوعی است. آنگاه شما تصمیم می گیرید که آن روزنامه را خریداری کرده و مطالعه کنید، یا اینکه به سادگی از کنار آن بگذرید. سابجکت ایمیل هم باید دقیقا همین کار را انجام دهد. با انتخاب مناسب تعداد کمی کلمه، گیرنده در یک نگاه خواهد فهمید که این ایمیل درباره چه موضوعی است و چه هدفی دارد.
اگر ایمیل تان یکی از ایمیل های عمومی عادی است که مرتبا ارسال می شوند (مانند گزارش کار هفتگی)، بهتر است که تاریخ را در سابجکت ذکر کنید. برای ایمیل هایی هم که نیاز به پاسخ دارند، بهتر است این مورد در سابجکت درج شود. مثلا: «لطفا تا ۱۵ خرداد پاسخ دهید».
به خاطر داشته باشید که همه تلاش می کنند تعداد ایمیل های اسپم دریافتی شان را کاهش دهند. اگر شما از سابجکت تان به خوبی استفاده کنید، شانس اینکه ایمیل تان خوانده شود را افزایش می دهید، و جلوی این موضوع که با اسپم اشتباه گرفته شده و حتی بدون یک نگاه سرسری پاک شود را می گیرید.
مطمئنا همانطور که انتشار یک روزنامه بدون تیتر یک کار احمقانه است، خالی گذاشتن سابجکت ایمیل از آن هم بدتر است. زیرا ایمیل های با سابجکت خالی معمولا به پوشه ی اسپم منتقل می شوند.

یک ایمیل بد:
سابجکت: ملاقات
متن نامه:
سلام محمد
می خواستم جلسه ای را که برای هفته آینده با هم تنظیم کرده ایم، یادآوری کنم. لطفا اگر سوالی در این مورد داری با من در میان بگذار
با احترام
حامد

این ایمیل به دلایل متعددی اصلا ارتباط خوبی با گیرنده برقرار نمی کند. اول از همه سابجکت آن: «ملاقات». خب مشکل کجاست؟ این سابجکت هیچ گونه اطلاعاتی درباره متن پیام، به گیرنده نمی دهد. اگر تقویم شما پر از این قرار ملاقات ها باشد، ممکن است سر درگم شوید که حامد درباره کدام یک صحبت می کند. بدتر از آن نه تنها در سابجکت که در متن ایمیل هم صحبتی از زمان و مکان ملاقات به میان نیامده است. به دلیل عدم وجود اطلاعات مناسب در سابجکت این ایمیل کاملا شبیه یک اسپم است و احتمال آن زیاد است که بدون خوانده شدن پاک شده و یا حتی به عنوان یک اسپم گزارش شود.

یک ایمیل خوب:
سابجکت: یادآوری قرار ملاقات ساعت ۱۰ صبح - تاریخ ۱۵ فروردین - درباره مراحل دریافت ویزا
متن نامه:
سلام محمد
می خواستم جلسه ای را که برای روز سه شنبه ۱۵ فروردین ساعت ۱۰ صبح تنظیم کرده بودیم یادآوری کنم. این ملاقات در اتاق کنفرانس شرکت ساسان درباره مراحل دریافت ویزا برگزار خواهد شد.
با من راحت باش و اگر سوالی در این مورد داشتی حتما با من تماس بگیر.
با احترام
حامد

خب، می بینید که این سابجکت و ایمیل چقدر مشخص، روشن و گویا است. مهمترین نکته در مورد این سابجکت، این است که گیرنده نامه حتی بدون باز کردن ایمیل، تقریبا تمامی اطلاعات لازم را به دست می آورد. ماهیت و طبیعت یک سر تیتر خبری خوب این است که همواره اطلاعات کاربردی را به راحتی در اختیار گیرنده بگذارد. هر گاه که گیرنده این ایمیل نگاهی سرسری به اینباکس اش بیاندازند، قرار ملاقات شما را به یاد می آورد. - در هر ایمیل فقط بر روی یک موضوع تمرکز کنید
یکی از بزرگترین مزیت ها و پیشرفت های ایمیل نسبت به نامه های پستی این است که بر خلاف سیستم پستی، ارسال یک ایمیل یا چندین ایمیل، از نظر هزینه تفاوتی ندارد! خب، پس اگر می خواهید درباره مجموعه ای از موضوعات مختلف به شخصی ایمیل بزنید، لطفا در هر ایمیل فقط به یک موضوع مجزا بپردازید و کارهای تان را در چند ایمیل به وی اطلاع دهید.
با این کار طرف حساب شما می تواند به هر سوال و موضوع به صورت جداگانه و در وقت مناسب پاسخ لازم را بدهد. یک موضوع مشخص ممکن است فقط به یک جواب کوتاه نیاز داشته باشد، که گیرنده ایمیل همان لحظه آن را پاسخ خواهد داد. بقیه موضوعات هم ممکن است به مطالعه، تحقیق و صرف وقت بیشتری نیاز داشته باشند، که در جای خود پاسخ داده می شوند. با ارسال ایمیل های جداگانه، شما جواب های روشن تری را دریافت خواهید کرد. همچنین به گیرنده کمک می کنید که اینباکس اش را بهتر مدیریت کند و نظم بدهد.
اگر هم ترجیح می دهید چندین موضوع مختلف را در یک ایمیل قرار دهید (مثلا بخاطر اینکه همه آنها مربوط به یک پروژه اند)، توجه داشته باشید که هر موضوع در یک پاراگراف جداگانه و شماره گذاری شده نوشته شود. این کار هر موضوع را جدا و دارای شخصیت مستقل می نماید و به طور معنی داری این احتمال را افزایش می دهد که هر موضوع با اشاره به شماره و دقیق تر جواب داده شود.
هر ایمیل به صورت جداگانه باید مختصر، موجز و مشخص باشد. جزئیات و هدف از نگارش آن در همان پاراگراف اول به خوبی گنجانده شود. جملات باید کوتاه و هدفمند و مرتبط با موضوع باشند. متن ایمیل باید حاوی تمامی اطلاعات ضروری و مناسب با موضوع باشد. تمام متن باید سر راست و آگاهی بخش باشد.

یک ایمیل بد:
سابجکت: نسخه جدید گزارش فروش
متن نامه:
سلام مریم
بابت گزارش ارسالی هفته گذشته متشکرم. من آن را دیروز مطالعه کردم و فکر می کنم که باید در بخش اعداد و ارقام فروش کمی دقیق تر عمل کنی. همچنین به نظر می رسد که لحن گزارش باید کمی رسمی تر باشد. این گزارش قرار است توسط هیئت رئیسه مطالعه شود و لازم است که نشانگر حرفه ای بودن ما باشد.
همچنین من با گروه خبری شرکت هم قرار ملاقاتی برای روز پنجشنبه جهت بررسی برنامه تبلیغاتی جدیدمان تنظیم کردم. این برنامه ساعت ۱۱ صبح در اتاق کنفرانس شرکت برگزار خواهد شد.
لطفا در خصوص امکان حضورت در آن زمان، زودتر به من خبر بده.
متشکرم
میلاد

مینا سابجکت نسبتا مناسبی انتخاب کرده و در خصوص تغییرات مورد نیاز در گزارش به صورت کاملا روشن و قابل درکی سخن گفته است. پس اشتباه او در این ایمیل چه بوده است؟خب، پاراگراف دوم درباره قرار ملاقات، بسیار مهم است. اما میلاد آن را با تقاضا در خصوص نسخه جدید گزارش یکجا روی هم تلنبار کرده است. پس اگر مریم این قرار ملاقات را در تقویم اش یادداشت نکرده باشد، باید با دیدن عنوان «نسخه جدید گزارش فروش» آن را به یاد بیاورد! به نظر شما این امکان منطقی است؟
ترکیب کردن دو موضوع بسیار مهم در یک ایمیل، شانس اینکه یکی از آن دو فراموش شود را بسیار زیاد می کند. بگذارید ببینیم مینا چگونه باید این کار را به شکل بهتری انجام دهد.

یک ایمیل خوب:
سابجکت: نسخه جدید گزارش فروش (نسخه ۳ / فروردین ماه ۱۳۹۰)
متن نامه:
سلام مریم
بابت گزارش ارسالی هفته گذشته متشکرم. من آن را دیروز مطالعه کردم و فکر می کنم که باید در بخش اعداد و ارقام فروش کمی دقیق تر عمل کنی. همچنین به نظر می رسد که لحن گزارش باید کمی رسمی تر باشد. این گزارش قرار است توسط هیئت رئیسه مطالعه شود و لازم است که نشانگر حرفه ای بودن ما باشد.
از تلاش خوبت برای این کار متشکرم
میلاد

و ایمیل دوم:
سابجکت: جمعه ۱۲ آبان، ساعت ۱۱صبح، ملاقات با گروه خبری
متن نامه:
سلام مریم
من با گروه خبری شرکت قرار ملاقاتی برای روز پنجشنبه، جهت بررسی برنامه تبلیغاتی جدیدمان تنظیم کردم. این برنامه ساعت ۱۱ صبح در اتاق کنفرانس شرکت برگزار خواهد شد.
لطفا در خصوص امکان حضورت در آن زمان، زودتر به من خبر بده.
متشکرم
میلاد

با جدا کردن دو موضوع مهم در دو ایمیل جداگانه، مریم به راحتی در اینباکس اش به آنچه لازم است انجام دهد و به خاطر بیاورد دسترسی دارد. همچنین با این کار مریم خیلی راحت تر می تواند ایمیل اش را مدیریت کند. بعد از دریافت و یا انجام کارهای مربوط به نسخه جدید گزارش، آن را پاک می کند. اما ایمیل یاداوری جلسه را تا وقت برگزاری آن در اینباکس اش نگه می دارد. - پاسخی را که می خواهید دریافت کنید، مشخص نمایید
هر عملی را که از گیرنده انتظار دارید در متن ایمیل تان مشخص کنید. اینکه وی لازم است یک تماس تلفنی داشته باشد. یا اینکه باید پیگیر برگزاری یک جلسه باشد. ضمنا مطمئن شوید که ایمیل تان حاوی اطلاعات لازم و کافی برای تماس با شما (از قبیل نام و نام خانوادگی، سمت شغلی، شماره های تلفن و …) است. حتی اگر یک پیام داخلی برای اعضای شرکت یا دوستان تان هم ارسال می کنید، این جزئیات را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که هر چه پاسخگویی را برای دیگران ساده تر کنید، آنها علاقه بیشتری به انجام این کار خواهند داشت.

یک ایمیل بد:از: reliablelandscapesgmail.com
سابجکت: پروپوزال
میترا،
آیا پروپوزال هفته گذشته من به دستت رسید؟ من پاسخی از تو دریافت نکردم و می خواهم در این مورد مطمئن شوم.
لطفا در صورت امکان به من زنگ بزن تا با هم در این باره صحبت کنیم.
متشکرم
علی

چندین بخش اطلاعاتی اصلی در این ایمیل مفقود شده اند. اول اینکه اطلاعات لازم درباره پروپوزال فراموش شده اند. اگر میترا تعداد زیادی پروپوزال دریافت کرده باشد چه؟ نویسنده درباره کدامیک صحبت می کند؟ ضمنا، این پروپوزال را با ایمیل، پست یا پیک موتوری فرستاده است؟
همچنین آبتین هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه چگونه میترا می تواند با وی تماس بگیرد، در اختیار وی نگذاشته است. شماره تلفن آبتین کجاست؟ قرار است با محل کار وی تماس گرفته شود یا با شماره ی شخصی اش؟ میترا اول باید دنبال این اطلاعات بگردد تا بتواند پاسخگو باشد.
و وخیم تر از همه اینکه آبتین نام کامل و سمت کاری اش را در پایان نامه ذکر نکرده است. و تازه نام وی بخشی از ایمیل اش هم نیست تا اعتماد بیشتری جلب کند.

یک ایمیل خوب:
سابجکت: بررسی پروپوزال «تفریح گاه شمالی»
متن نامه:
میترای عزیز
می خواستم ببینم شما پروپوزال «تفریح گاه شمالی» را که من هفته گذشته با ایمیل برای تان فرستادم، دریافت کرده اید؟ من پاسخی از شما نداشتم و می خواهم در خصوص رسیدن آن به شما مطمئن شوم.
آیا می توانید تا روز پنجشنبه با من تماس بگیرید، تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم؟ این زمانی است که مهلت پیشنهادات تخفیفی ما به پایان می رسند و من می خواهم مطمئن شوم که شما آن را از دست نمی دهید.
سریعترین راه تماس با من استفاده از شماره تلفن همراهم است.
با تشکر
علی شیبانی
شرکت کلبه شمالی
۰۱۲۳۴۵۶۷ (دفتر)
۰۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰۱ (موبایل)

حالا آبتین تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار میترا قرار داده است. میترا می داند که پروپوزال آبتین هفته گذشته با ایمیل ارسال شده و او ترجیح می دهد با موبایل با وی تماس گرفته شود. و از این مهمتر که آبتین مشخصات اش را در آخر نامه نوشته است و میترا می داند که او چه کسی است و با چه کسی و چگونه باید تماس بگیرد. - از EOM در سابجکت نامه استفاده کنید
هنگامی که می خواهید یک پیام خیلی کوتاه را ارسال کنید، می توانید از تکنیک EOM یا «پایان پیام» (End Of Message) استفاده کنید.

برای این کار کافی است که تمامی اطلاعات لازم را در سابجکت قرار دهید و آنگاه در پایان آن عبارت EOM را بنویسید.

این کار به گیرنده نشان می دهد که تمامی پیام در سابجکت است و نیازی به باز کردن ایمیل ندارد.
همچنین جیمیل باهوش است و با این کار هنگام ارسال پیام به شما اخطار خالی بودن متن ایمیل (Body) را نمی دهد. در واقع سابجکت، تمام همان پیامی است که باید ارسال شود. در صورتی که برای گیرندگان ایمیل های تان این عبارت نامفهوم باشد، می توانید طی یک ایمیل آن را به آنها توضیح دهید. یا اینکه طی یک ایمیل، عبارتی قرار دادی را برای این کار به آنها معرفی کنید.

مثال:
سابجکت: قرار ملاقات ۱۲ خرداد، ساعت ۱۰ صبح، سالن کنفرانس شرکت ساسان، درباره دریافت ویزا EOM

- یک مکاتبه کننده و طرف حساب خوب باشید
برنامه ریزی کنید که به طور منظم به ایمیل تان سر بزنید و در زمان مقتضی و به موقع ایمیل های دریافتی را پاسخ بدهید. این یک کار ساده و نشان دهنده ادب است و همچنین دیگران را هم تشویق می کند تا در زمان مناسب به ایمیل های شما پاسخ دهند. اگر پاسخ یک ایمیل نیاز به مجموعه ای از اطلاعات دارد که باید سر هم شوند و شما هم اکنون همه آنها را در اختیار ندارید تا سریعا پاسخ را ارسال کنید، در جواب بگویید که ایمیل را دریافت کرده اید و زمان پاسخگویی تان را هم مشخص نمایید.
اینکه بازه زمانی کنترل ایمیل شما چگونه است، به ماهیت کارتان بستگی دارد. اما همانطور که در دروس گذشته تاکید کردیم، سعی کنید خواندن ایمیل ها، در کاری که در حال انجام آن هستید، وقفه نیاندازد. هرگاه برای بیشتر از یک روز به ایمیل تان دسترسی ندارید، قابلیت پاسخگویی خودکار آن را با ذکر زمان برگشت فعال نمایید. در صورت امکان، دلیل عدم پاسخ گویی تان را هم ذکر کنید.
- ایمیل های داخلی
ایمیل های داخلی هم همانند دیگر ایمیل ها هستند، فقط نباید زیاد رسمی باشند. اما به خاطر داشته باشید که این ایمیل ها ممکن است پرینت شده و توسط افرادی به غیر از گیرنده هم در محیط کاری تان خوانده شوند. همیشه املا و نگارش تان را کنترل کنید و واژه های عامیانه به کار نبرید. فراموش نکنید که ایمیل یک سند مکتوب است که ممکن است بعدا به دست افراد دیگری هم بیوفتد. بنابراین قبل از ارسال هر نامه دوباره به محتوای آن فکر کنید. در درس بعدی نکات دیگری هم در این مورد وجود دارد که به آنها می پردازیم. تا آن موقع می توانید موارد مهم این درس را یک بار دیگر مرور کنید.

avtkurd
12th June 2011, 08:30 AM
چگونه ایمیل های موثر بنویسیم - بخش دوم

در درس قبلی به اصول اولیه نگارش ایمیل ها و اشتباهات رایج پرداختیم. حال بهتر است بررسی بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

روانشناسی ایمیل
همانند صحبت کردن، گیرنده و فرستنده موضوع را از نقطه نظر کاملا متفاوتی می بینند. بگذارید نگاهی گذرا از هر دو منظر داشته باشیم:
گیرنده:
۱- ایمیل های زیادی دریافت می کند.
۲- اگر یک چهره شناخته شده باشد، معمولا به صورت مرتب ایمیل های تعریف و تمجید دریافت می کند.
۳- اصلا وقت آزاد زیادی ندارد.
۴- برایش اهمیت چندانی ندارد که به صورت فوری به شما کمک کند.
فرستنده:
۱- وقت زیادی صرف می کند که به شکلی هنرمندانه یک ایمیل بی نقص (و شاید طولانی) آماده کند.
۲- اعتقاد دارد که درخواست هایش مهم، بی همتا و خاص هستند.
۳- اعتقاد دارد که اولین نفری است که درخواست چنین لطفی می کند.
۴- اصلا نمی تواند تصور کند که چرا ممکن است کسی ایمیل اش را بدون توجه دور بیاندازد.
۵- میل دارد که داستان را به صورت کامل شرح دهد و همه زوایا را توضیح دهد، تا شنونده نقطه نظر وی را به طور کامل دریابد.
با توجه به این دیدگاه های مختلف تعجبی ندارد که گیرنده همیشه متعجب است چرا ایمیل های تکراری و یکسانی از همه دریافت می کند. فرستنده هم در عجب است که چرا ایمیل هایش به اندازه کافی موثر نیستند و پاسخ آنها را سریع دریافت نمی کند!

در درس امروز با برخی از نکات و ریزه کاری های تکمیلی درباره ی نگارش ایمیل آشنا خواهیم شد، تا دیگر ایمیل بدون پاسخ و مشکل آفرین نداشته باشیم.

- نتیجه منطقی درخواست های تان را در نظر داشته باشید
اغلب مردم مشخصا می دانند که چه می خواهند. اما معمولا وقت نمی گذارند تا به طور کامل به آن بیاندیشند. این موضوع باعث می شود که در انتها ما با ایمیل های مبهم یا گمراه کننده روبرو هستیم. بدون اینکه به صورت مشخص بفهمیم که نتیجه نهایی خواسته های مان چه باید باشد، به طور نامنظم و درهم و بر هم چیزهایی می نویسیم که گیرنده را گیج و سردرگم می کند.
ما چهار نوع ایمیل داریم:

الف: ایمیل متکی به خود: خود ایمیل منظور فرستنده است. شما می خواهید چیزی به گیرنده بگویید یا از او تعریف کنید و یا اینکه اطلاعاتی در اختیار وی بگذارید. این ایمیل ها نیاز به جواب ندارند.

ب: تحقیقی و پرسشی: شما نیاز به چیزی از گیرنده دارید که باید پاسخ را برایتان بفرستد. برای مثال، پاسخ یک سوال یا پیشنهاد را می خواهید. هدف و خواست نهایی شما یک جواب است.

ج: گفتگوهای با پایان باز: برای اینکه خط ارتباطی با گیرنده برقرار بماند. این کار معمولا برای هدف یا نتیجه ی خاصی در آینده و یا برخی منافع آتی انجام می شود.

د: ایمیل های کاربردی: هدف این ایمیل ها دریافت ایمیل پاسخ نیست، بلکه انجام یک کار توسط گیرنده مورد نظر است. مثلا فروش یک کالا و یا تبادل لینک با یک سایت.
شما الان می خواهید کدام یک از این نوع ایمیل ها را ارسال کنید؟ هدف و مقصود نهایی تان از آن چیست؟ هر چه هدف و منظورتان شفاف تر باشد، تمرکز بیشتری بر روی موضوع خواهید داشت و ایمیل بهتری برای دستیابی به نتیجه آماده خواهید کرد. در نتیجه راحت تر به خواست و میل نهایی تان دست پیدا می کنید.

- سوالات کوتاه و سر راست. اصل موضوع چیست؟
گیرنده نامه می خواهد بداند که : «شما چه چیزی از من می خواهی؟» سریع و مستقیم به این سوال پاسخ دهید. مقدمه چینی های طولانی، سوابق، تعاریف و جزئیات را رها کنید. مستقیم سراغ اصل مطلب بروید. آن را با حداقل کلمات توضیح دهید.

اگر نیاز به انجام کاری است، دقیقا مشخص کنید که چه کاری را از گیرنده توقع دارید. اگر هم انتظار انجام کار یا ارسال پاسخ را ندارید، به گیرنده بگویید: «ارسال پاسخ ضروری نیست!»

- منافع را به صورت شفاف توضیح دهید
اگر قصد معرفی و ارائه چیزی را دارید، سعی کنید که توضیحات تان کاملا روشن و واضع باشند. منافع و سود آن، برای گیرنده سهل الوصول و قابل فهم باشند.

بسیاری از ایمیل های ارائه ی محصول و خدمات منحصرا به این موضوع می پردازد که چرا این کار برای فرستنده سودمند است. اگر شما سعی نکنید که اشتیاق و تمایل وی را برانگیزید، یا اینکه فهم این مورد را برای گیرنده مشکل کنید، او می گوید: نه. و چیزی جز اتلاف وقت دو طرف، عاید کسی نمی شود.

همچنین توجه داشته باشید که مشوق ها واقع گرایانه باشند. مبادله عادلانه است و واقعا منافعی برای گیرنده دارد. قبل از هر کاری خودتان را به جای گیرنده بگذارید: «آیا این پیشنهاد را قبول می کنید؟»

مثلا ارسال ایمیل درخواست تبادل لینک با یک سایت پربیننده و معروف از طرف من که به تازگی وبلاگ ام را راه انداخته ام، اصلا عادلانه و شوق برانگیز نیست. آن سایت ممکن است این ایمیل ها را اسپم فرض کند.

- ایمیل را ساده و همه فهم بنویسید
وقتی شما یک ایمیل طولانی برای شرح درخواستی برای گیرنده ارسال می کنید (درخواست زمان، توجه یا هر چیز دیگر)، در واقع به او می گویید: «من ارزشی برای وقت تو قائل نیستم!» با ارسال ایمیل های کوتاه و سوالات ساده و مشخص، به گیرنده نشان دهید که قدر و ارزش وقت او را می دانید.

از حداقل کلمات ممکن استفاده کنید. خودتان را معرفی کنید. در صورت نیاز از توضیحات و پیش زمینه استفاده کنید و دلیل ارسال ایمیل تان را واضح بنویسید.

خلاصه و کوتاه نوشتن به این معنی نیست که ما خسته و بی حوصله هستیم. ما می توانیم با بازی کلمات، خلاقیت خودمان را نشان دهیم. تا حدی که لازم است از خودتان بنویسید. اما همیشه خلاصه و کوتاه نویس باشید.

- همانند برخوردهای چهره به چهره رفتار کنید
هنگامی که در مهمانی با شخص تازه ای آشنا می شوید، همان ابتدا دهان تان را باز می کنید و یک داستان طولانی و خسته کننده از زندگی تان برایش تعریف می کنید؟ احتمالا خیر. به طور معمول، ما بعد از یک آشنایی سریع و کوتاه، مواظب سخنان و زیاده گویی های مان هستیم.

در نظر گرفتن مقدمه ایمیل، همانند رفتارمان هنگام آشنایی با یک فرد جدید، یکی دیگر از نکات کلیدی، کوتاه نگه داشتن پیامهایمان است.

- ترفند پیامک (اس ام اس)
هنگامی که شما از موبایل تان برای ارسال پیامی استفاده می کنید، بر خلاف هنگام استفاده از صفحه کلید کامپیوتر، سخنوری و کلام دانی را کنار می گذارید و یک راست سراغ اصل مطلب می روید.

خب، همیشه فرض کنید که در حال استفاده از موبایل هستید! حالا ایمیل خود را تایپ کنید.

- از تعارفات بی اندازه خودداری کنید
برخی مردم فکر می کنند که هر چه بیشتر تعریف و تمجید کنند و زبان بریزند، احتمال اینکه گیرنده با درخواست، نیاز و یا خرید کالای آنها موافقت کند بیشتر است.

بین اینکه رو راست و صادق باشید و بگوید که در قلب تان چیست، یا اینکه تملق کسی را بگویید، تفاوت زیادی است. ما انسانها در تشخیص سخنان نادرست، غیرحقیقی و ظاهری قدرت خارق العاده ای داریم، حتی از درون ایمیل ها!

- خودتان باشید- با شخصیت باشید
با اظهارات مناسب درباره ی گیرنده به ایمیل شخصیت ببخشید. توضیح کوتاهی درباره ی سایت، محصول یا کارشان بنویسید. اشخاص را با نام شان مورد خطاب قرار دهید. ایمیل را با نام خودتان امضا کنید و در انتها از یک جمله دوستانه استفاده کنید. مثلا «آخر هفته خوش بگذره».

- گیرنده باید به آسان ترین راه ممکن بتواند با شما تماس بگیرد
در امضای آخر به وب سایت، وبلاگ، تلفن، ایمیل، محصولات و یا صفحه ی معرفی شخصی تان لینک بدهید. همیشه مواظب باشید که لینک ها کار کنند تا گیرنده ها بتوانند با یک کلیک اطلاعات بیشتری در مورد شما کسب کنند. باورتان نمی شود من چقدر ایمیل از وبلاگ نویس ها دریافت کرده ام که در مورد وبلاگ شان است اما آدرس وبلاگ شان در ایمیل وجود نداشته است. با قدرت تخیل هم که نمی شود آدرس را پیدا کرد.

- از جملات ساده و معمولی استفاده کنید
هنگامی که از زبان کاملا رسمی استفاده می کنید و یا اینکه سراغ صنایع و اصطلاحات عجیب و غریب ادبی می روید، فهم ایمیل تان را برای یک شخص عادی و عامی بسیار مشکل می سازید. همچنین ممکن است ایمیل تان شبیه یک بخشنامه قانونی یا حکم دادگاه به نظر برسد. این اصلا خوب نیست.

همانگونه که حرف می زنید، بنویسید. از زبان مکالمه روزمره استفاده کنید. اما درست و واقعی صحبت کنید، به جای آنکه تلاش کنید حرفه ای به نظر برسید، همانگونه که هستید سخن بگویید. اما هیچگاه شکسته و خودمانی صحبت نکنید.

- توجه به فونت نوشتار
هیچ چیز بدتر از این نیست که ایمیل را باز کنید و ببینید که کل کلمات درشت (Bold) هستند و می خواهند درون چشم تان فرو بروند. خیلی ها ترجیح می دهند به جای خسته کردن چشمانشان برای خواندن چنین متنی، سریعا ایمیل را بسته و خیال خودشان را راحت کنند.
همیشه فونت خیلی ریز یا خیلی درشت، باعث می شود که افراد از خواندن ایمیل صرف نظر کنند. حواس تان به فونت ایمیل تان باشد. همه ی متن را بولد نکنید. از خطی استفاده کنید که به راحتی قابل خواندن باشد. مثلا Arial یا Tahoma انتخاب خوبی برای فارسی به نظر می رسد. همچنین از یک سایز استاندارد پیروی کنید. از رنگ های عجیب و غریب استفاده نکنید، زیرا رنگ ها در همه ی مانیتورها یکسان نیستند و ممکن است ایمیل تان به درستی قابل خواندن نباشد.

- پاراگراف بندی و شکل چینش صحیح متن را رعایت کنید
ایمیل تان را با پاراگراف بندی کوتاه و مناسب با استفاده ی به جا از شماره گذاری و بولت ها، بهتر قابل خواندن کنید، تا گیرنده با حرکت سریع چشمی بتواند آنچه را می خواهد، بیابد. کلمات مهم و کلیدی را هم در صورت لزوم بولد یا ایتالیک کنید.

- سوالات را به حداقل برسانید
تعداد سوالات و درخواست های درون هر ایمیل، ارتباط مستقیمی با شانس پاسخگویی به آن دارد. سعی کنید در هر ایمیل بیش از یکی دو سوال یا درخواست را مطرح نکنید. هر چه تعداد سوالات درون ایمیل بیشتر باشند، احتمال اینکه شما پاسخ همه آنها را به درستی و کامل دریافت کنید، کاهش می یابد. یادتان هست در درس قبل هم روی این موضوع تاکید کرده بودیم!

همچنین به جای سوالات معمول و نا مفهوم، سوال تان را دقیق و مشخص بپرسید. در این باره، طی درس قبلی به تفصیل صحبت کرده ایم.

- کلمات را هرس کنید
همانطور که به باغچه یتان رسیدگی می کنید، ایمیلی را هم که آماده ارسال است مطالعه کرده و به آن برسید. کلمات، جملات و پاراگراف های اضافی را که در رسیدن شما به هدف تان از ارسال ایمیل کمکی نمی کنند، حذف کنید. ابهامات بالقوه و مواردی که باعث بدفهمی متن می شوند را حذف نمایید. جملات را برای استفاده از کلمات کمتر دوباره نویسی کنید. جزئیات اضافی و ناکار آمد را حذف کنید.

- تا حد امکان از پیوست ها (Attachment) بپرهیزید
برای نتیجه بهتر و سریعتر، به جای اتچ کردن یک متن که گیرنده مجبور باشد آن را دانلود کرده، در برنامه ی مجزا باز کرده و مطالعه کند، بخش های مهم متن را در قسمت Body ایمیل تان کپی کنید تا همانجا آنها را مطالعه کند. مراحلی که گیرنده برای دست یابی به هدف شما لازم دارد را به حداقل برسانید.

- مهربان باشید. به یکباره شعله نکشید
قبل از زدن دکمه ارسال، یک لحظه با خود بیاندیشید. اگر خودتان را خشمگین و عصبانی یافتید، به جای ارسال، دکمه ذخیره (Save) را زده و ایمیل را به Draft بفرستید. فنجانی نوشیدنی برای خودتان آماده کنید و به این بیاندیشید که اگر فردا کسی این ایمیل را به پشت در اتاق تان بچسباند، همکاران و دوستان تان از این لحن نوشته شما شوک زده و آزرده خاطر نمی شوند؟

البته این ایمیل می تواند به گونه ای باشد که آنها دریابند که شما تا چه حد می توانید متین و خود دار باشید. چگونه وقتی کسی شخصیت شما را مورد حمله قرار می دهد، می توانید از رویارویی و مقابله به مثل بپرهیزید. و چگونه با دقت به تشریح موقعیت و مواضع خود می پردازید، خطای تان را می پذیرید و یا اینکه درخواست تجدید نظر می کنید.
بسیار خب، شروع کنید… نامه را بنویسید، هر چه دوست دارید در آن بد و بیراه بگویید، آن را پرینت کنید و با دارت به آن حمله کنید، با مداد شمعی روی اش شکلک بکشید. و هر کار دیگری که شما را کمی آرام می کند… اما هیچگاه تا زمانی که عصبانی هستید، دکمه ارسال (Send) را نزنید.

- هنگام پاسخ به ایمیل های زنجیره ای دقت کنید
این نکته بسیار مهم است. هنگامی که یکی از این ایمیل های جذاب را با زدن دکمه ی Forward برای دوستان دیگرتان می فرستید، در حقیقت با این کار تمام ایمیل های موجود در متن اصلی را هم بعلاوه ایمیل دوستان تان برای همه ارسال می کنید. لطفا هنگام ارسال دوباره (فوروارد)‌ ایمیل های اینچنینی برای دیگران، ابتدا ایمیل های قبلی را از ابتدای نامه پاک کنید. با این کار هم متن مورد نظر را راحت تر در دسترس دوستان تان گذاشته اید و هم تا حدی به امنیت لیست ایمیل قبلی کمک کرده اید. در صورتی که این کار را نکنید، به روبات های اسپمر و سایت های ایمیل دزد کمک بزرگی می کند.

همچنین بهترین راه حل ارسال ایمیل به جمعی از دوستان تان، این است که ایمیل های آنها را در قسمت BCC وارد کنید. با این کار هیچ یک از گیرندگان به ایمیل های دیگران دسترسی نخواهند داشت.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد