S.A.H.A.N.D
9th June 2011, 12:57 AM
با سلام [golrooz][golrooz][golrooz]
یافتههای مطالعات اخیر در حوزه مدیریت در ایالات متحده نشان میدهد که 48 درصد از کارمندان ادارات به این خاطر دست از کار میکشند که احساس میکنند کارفرمایانشان قدر آنها را نمیدانند؛ 61 درصد عنوان کردند که مقامات بالا چندان برای آنها ارزش قایل نبودند، و 88 درصد گفتند در ازای کاری که انجام میدادند به هیچ شکلی از آنها قدردانی نمیشد.
اگر بخواهید در مقام یک کارآفرین، مدیر، آموزگار، پدر یا مادر، مربی یا حتی یک دوست، ارتباطی موفق با دیگران داشته باشید باید در عرصه هنر قدردانی کردن از آنها به مهارت بالایی دست پیدا کنید.
تا به حال با کسی برخورده نکردهام که از دریافت بازخوردهای مثبت فراوان از جانب دیگران شاکی باشد. آیا شما تا به حال با چنین کسانی روبهرو شدهاید؟ در حقیقت، طرف دیگر قضیه صحت دارد.
بد نیست بدانید: همه ساله، یک شرکت مشورتی در زمینه مدیریت با حضور بیش از 200 شرکت فعال، دست به نظرسنجی گستردهای میزند تا مشخص شود که چه عواملی در کارکنان انگیزه ایجاد میکند. وقتیکه یک فهرست 10 گزینهای در اختیار شرکتکنندگان در این نظرسنجی قرار میدهند و از آنها میخواهند که بگویند کدام عامل انگیزه بیشتری به آنها میبخشد، اکثریت قریب به اتفاق کارمندان همواره گزینه قدردانی را به عنوان اولین انگیزهبخش انتخاب میکنند. در حالی که مدیران و کارفرمایان گزینه قدردانی را هشتمین انتخاب خود قرار میدهند و این خود یک ناهماهنگی و عدم همخوانی عمده است!
قدردانی کردن یکی از اسرار موفقیت است
یک دلیل مهم دیگر برای اینکه چنین عادتی را در خود شکل بدهید این است که با قدردانی کردن از دیگران، خودتان در وضعیت روحی و احساسی خوب و بالایی قرار خواهید گرفت.
وقتی از دیگران قدردانی کرده و خوبیهایشان را برمیشمارید احساس میکنید که نعمتهای فراوانی به سوی خود جذب میکنید. شما در حقیقت قدر نعمتهایی را میدانید که از وجودشان بهرهمند هستید، و دیگر حواستان جذب نداشتههایتان نمیشود. تمام توجهتان معطوف آن نعمتهایی میشود که دریافت میکنید و با این کار همواره نعمتهای بیشتری را به سوی خود جلب میکنید (مصداق واقعی این شعر زیبای پارسی: شکر نعمت نعمتت افزون کند/ کفر نعمت از کفت بیرون کند).
و از آنجا که بر اساس قانون جذب، همسانها یکدیگر را جذب میکنند، لذا هر چه بیشتر از دیگران تقدیر کنید به همان نسبت از جانب دیگران مورد تقدیر و تشکر قرار میگیرید و احساس بهتری به شما دست میدهد. هر روز نعمتهای بیشتری نصیب شما شده و آرامش در زندگیتان جاری میشود.
به این نکته خوب فکر کنید. هر چقدر دیگران از هدیهای که به آنها میبخشید ابراز خرسندی کنند، بیشتر و بیشتر به این کار میپردازید. سپاس و قدردانی آنها از ما، باعث میشود بیش از پیش به این مهم دست بزنیم.
میخواهم در اینجا شما را به یک چالش بزرگ بکشانم: بیایید روشهایی را که میتوانید به واسطه آنها از کسانی که در مسیر زندگیتان قرار میگیرند قدردانی کنید، کشف کنید. از ایدهای که در ابتدای این متن با شما در میان گذاشتم (ضربدر گذاشتن روی یک کارت کوچک) استفاده کنید. حتی میتوانید یک روش خاص خودتان را پیش رو قرار بدهید. مهم این است که دست به کاری بزنید کارستان! لباس قدردانی را بر تن دیگران بپوشانید تا تغییرات چشمگیر و مثبتی را در تمامی عرصههای زندگیتان به چشم خود ببینید.
یافتههای مطالعات اخیر در حوزه مدیریت در ایالات متحده نشان میدهد که 48 درصد از کارمندان ادارات به این خاطر دست از کار میکشند که احساس میکنند کارفرمایانشان قدر آنها را نمیدانند؛ 61 درصد عنوان کردند که مقامات بالا چندان برای آنها ارزش قایل نبودند، و 88 درصد گفتند در ازای کاری که انجام میدادند به هیچ شکلی از آنها قدردانی نمیشد.
اگر بخواهید در مقام یک کارآفرین، مدیر، آموزگار، پدر یا مادر، مربی یا حتی یک دوست، ارتباطی موفق با دیگران داشته باشید باید در عرصه هنر قدردانی کردن از آنها به مهارت بالایی دست پیدا کنید.
تا به حال با کسی برخورده نکردهام که از دریافت بازخوردهای مثبت فراوان از جانب دیگران شاکی باشد. آیا شما تا به حال با چنین کسانی روبهرو شدهاید؟ در حقیقت، طرف دیگر قضیه صحت دارد.
بد نیست بدانید: همه ساله، یک شرکت مشورتی در زمینه مدیریت با حضور بیش از 200 شرکت فعال، دست به نظرسنجی گستردهای میزند تا مشخص شود که چه عواملی در کارکنان انگیزه ایجاد میکند. وقتیکه یک فهرست 10 گزینهای در اختیار شرکتکنندگان در این نظرسنجی قرار میدهند و از آنها میخواهند که بگویند کدام عامل انگیزه بیشتری به آنها میبخشد، اکثریت قریب به اتفاق کارمندان همواره گزینه قدردانی را به عنوان اولین انگیزهبخش انتخاب میکنند. در حالی که مدیران و کارفرمایان گزینه قدردانی را هشتمین انتخاب خود قرار میدهند و این خود یک ناهماهنگی و عدم همخوانی عمده است!
قدردانی کردن یکی از اسرار موفقیت است
یک دلیل مهم دیگر برای اینکه چنین عادتی را در خود شکل بدهید این است که با قدردانی کردن از دیگران، خودتان در وضعیت روحی و احساسی خوب و بالایی قرار خواهید گرفت.
وقتی از دیگران قدردانی کرده و خوبیهایشان را برمیشمارید احساس میکنید که نعمتهای فراوانی به سوی خود جذب میکنید. شما در حقیقت قدر نعمتهایی را میدانید که از وجودشان بهرهمند هستید، و دیگر حواستان جذب نداشتههایتان نمیشود. تمام توجهتان معطوف آن نعمتهایی میشود که دریافت میکنید و با این کار همواره نعمتهای بیشتری را به سوی خود جلب میکنید (مصداق واقعی این شعر زیبای پارسی: شکر نعمت نعمتت افزون کند/ کفر نعمت از کفت بیرون کند).
و از آنجا که بر اساس قانون جذب، همسانها یکدیگر را جذب میکنند، لذا هر چه بیشتر از دیگران تقدیر کنید به همان نسبت از جانب دیگران مورد تقدیر و تشکر قرار میگیرید و احساس بهتری به شما دست میدهد. هر روز نعمتهای بیشتری نصیب شما شده و آرامش در زندگیتان جاری میشود.
به این نکته خوب فکر کنید. هر چقدر دیگران از هدیهای که به آنها میبخشید ابراز خرسندی کنند، بیشتر و بیشتر به این کار میپردازید. سپاس و قدردانی آنها از ما، باعث میشود بیش از پیش به این مهم دست بزنیم.
میخواهم در اینجا شما را به یک چالش بزرگ بکشانم: بیایید روشهایی را که میتوانید به واسطه آنها از کسانی که در مسیر زندگیتان قرار میگیرند قدردانی کنید، کشف کنید. از ایدهای که در ابتدای این متن با شما در میان گذاشتم (ضربدر گذاشتن روی یک کارت کوچک) استفاده کنید. حتی میتوانید یک روش خاص خودتان را پیش رو قرار بدهید. مهم این است که دست به کاری بزنید کارستان! لباس قدردانی را بر تن دیگران بپوشانید تا تغییرات چشمگیر و مثبتی را در تمامی عرصههای زندگیتان به چشم خود ببینید.