ستاره کویر
14th May 2011, 10:17 AM
آشنایی با ساز های زهی
میتوان ویولن ، ویولا ، ویلن سل و کنترباس رااعضای اصلی خانواده زهی ها به حساب آورد.
این سازها را میتوان تشکیل دهندهسمفونی سارموتیک به حساب آورد.صدای هر کدام از این سازها با دیگری متفاوتاست؛
ویولن رو میتوان کوچکترین ساز در این گروه دانستو داری زیرترین گستره صوتی در این خانواده است؛ بزرگترین ساز کنترباس است که بمترین صدا را هم در این خانواده دارد.
در موسیقی به شیوه سمفونیک، اغلب زهی ها با آرشهنواخته میشوند
میتوان ویولن ، ویولا ، ویلن سل و کنترباس رااعضای اصلی خانواده زهی ها به حساب آورد.
این سازها را میتوان تشکیل دهندهسمفونی سارموتیک به حساب آورد.صدای هر کدام از این سازها با دیگری متفاوتاست؛http://www.njavan.com/forum/picture.php?albumid=765&pictureid=3391
بیشترین تنوع ساز و نت در میان زهی ها به چشممیخورد.رنگهای صوتی در سازهای زهی بسیار متنوع و گوناگون است. نوازندگان زهیمیتوانند صداهای لرزدار را با سازهای خود تولید کنند؛ آن ها قادرند به راحتی صداهارا بالا و پایین کنند . میتوان نقش سازهای زهی رو در ارکستر ها بیشتر از بقیه سازهادانست. ویولون را میتواند معرف تمام خانواده زهی ها باشد. . سیمها که در طول اینساز کشیده و محکم شده اند در یک انتها به دنباله سیم گیر وصل شده، سپس از روی یک پل (خرک) چوبی گذشته و در انتهای دیگر محکم به دور گوشی های قابل تنظیم از جنس چوبپیچیده شده اند
پل، سیمها را به فاصله ای اندک از دسته ساز چناننگه می دارد که بتوانند آزادانه نوسان کنند و نیز نوسالن سیمها را به بدنه، جایی کهنوسانها در آن تقویت می شوند و رنگ می یابند، منقل می کند. هر سیم با سفت یا شلکردن یک گوشی با صدائی متفاوت از دیگری کوک می شود. (هر چه سیم کشیده تر باشد، صدازیر تر است.) نوازنده، آرشه را با دست راست بر سیم ها می کشد و آن ها را به نوساندر می آورد.
سرعت کشیدن آرشه و میزان فشار آن بر سیم، شدت صدا (دینامیک) و رنگ آن را اتعیین می کند. زیر و بم صدا ها توسط دست چپ تعیین می شود؛نوازنده با فشردن نقاط مختلف سیم بر دسته ساز، طول قسمت نوسان کنندۀ سیم را تغییرداده و به این ترتیب زیر و بم صدای حاصل را دگرگون می کند. این کار را انگشت گذاریمی نامند و به این ترتیب، قسمتی از سیم که میان انگشت و گوشی ها قرار گرفته ازنوسان باز می ماند......
میتوان ویولن ، ویولا ، ویلن سل و کنترباس رااعضای اصلی خانواده زهی ها به حساب آورد.
این سازها را میتوان تشکیل دهندهسمفونی سارموتیک به حساب آورد.صدای هر کدام از این سازها با دیگری متفاوتاست؛
ویولن رو میتوان کوچکترین ساز در این گروه دانستو داری زیرترین گستره صوتی در این خانواده است؛ بزرگترین ساز کنترباس است که بمترین صدا را هم در این خانواده دارد.
در موسیقی به شیوه سمفونیک، اغلب زهی ها با آرشهنواخته میشوند
میتوان ویولن ، ویولا ، ویلن سل و کنترباس رااعضای اصلی خانواده زهی ها به حساب آورد.
این سازها را میتوان تشکیل دهندهسمفونی سارموتیک به حساب آورد.صدای هر کدام از این سازها با دیگری متفاوتاست؛http://www.njavan.com/forum/picture.php?albumid=765&pictureid=3391
بیشترین تنوع ساز و نت در میان زهی ها به چشممیخورد.رنگهای صوتی در سازهای زهی بسیار متنوع و گوناگون است. نوازندگان زهیمیتوانند صداهای لرزدار را با سازهای خود تولید کنند؛ آن ها قادرند به راحتی صداهارا بالا و پایین کنند . میتوان نقش سازهای زهی رو در ارکستر ها بیشتر از بقیه سازهادانست. ویولون را میتواند معرف تمام خانواده زهی ها باشد. . سیمها که در طول اینساز کشیده و محکم شده اند در یک انتها به دنباله سیم گیر وصل شده، سپس از روی یک پل (خرک) چوبی گذشته و در انتهای دیگر محکم به دور گوشی های قابل تنظیم از جنس چوبپیچیده شده اند
پل، سیمها را به فاصله ای اندک از دسته ساز چناننگه می دارد که بتوانند آزادانه نوسان کنند و نیز نوسالن سیمها را به بدنه، جایی کهنوسانها در آن تقویت می شوند و رنگ می یابند، منقل می کند. هر سیم با سفت یا شلکردن یک گوشی با صدائی متفاوت از دیگری کوک می شود. (هر چه سیم کشیده تر باشد، صدازیر تر است.) نوازنده، آرشه را با دست راست بر سیم ها می کشد و آن ها را به نوساندر می آورد.
سرعت کشیدن آرشه و میزان فشار آن بر سیم، شدت صدا (دینامیک) و رنگ آن را اتعیین می کند. زیر و بم صدا ها توسط دست چپ تعیین می شود؛نوازنده با فشردن نقاط مختلف سیم بر دسته ساز، طول قسمت نوسان کنندۀ سیم را تغییرداده و به این ترتیب زیر و بم صدای حاصل را دگرگون می کند. این کار را انگشت گذاریمی نامند و به این ترتیب، قسمتی از سیم که میان انگشت و گوشی ها قرار گرفته ازنوسان باز می ماند......