salmanncc
7th May 2011, 09:23 PM
ترازيابي دقيق
مقدمه:
شرط پيشبرد اهداف ترازيابي دقيق وجودوسائل ولوازمات دقيق مثل ترازياب دقيق در حد N3وميرهاي مدرج ودقيق انوار وداشتن وسائل جانبي مثل طناب براي متر كشي وترازيابي مي باشد.
البته فراموش نشود فرمهاي مربوطه براي ترازيابي دقيق فرمهاي خاصي بوده كه حتي پر كردن براي نويسنده اين فرمها حوصله و خوش خطي ودقت را مي طلبد.
هر بنچ مارك فقط توسط يك نفر بايد قرائت شودو يا حتي بايد مسير رفت ترازيابي توسط يك نفرقرائت شودواجبارا مسير برگشت توسط شخص ديگر بايد قرائت شود.
در اينجا دقت در مسائل ديگر را هم اشاره مي کنيم:
-ايستگاها خارج از حريم راهها وحتي الامكان دور از دسترس مردم باشد.
-هماهنگي با نهادها وارگانهاي مربوطه براي نصب هر ايستگاه مثل وزارت راه ضروري است.
-ايستگاه دور از حريم مسيل وابرو انتخاب شود.
-حتي الامكان ايستگاه در محوطه ساختمانهاي دولتي نظير پاسگاه ادارات دولتي مجاورت پلهاوعوارض مشخصه بارعايت كسب اجازه وهماهنگي ساخته شود.
-حك كردن نام ومشخصه هر ايستگاه در محل مورد نظر ضروري است
توجه شود حداكثر فاصله مجاز بين ايستگاه وشاخص 35 متر مي باشدكه البته تحت شرايط جوي وجغرافيايي نا مناسب كوتاهتر خواهد شد.درموقع كار بايد تارهاي رتيكول وتصوير شاخص بايد كاملاواضح وشفاف باشد.
ترازيابي دقيق:
ترازيابي دقيق بيس ارتفاعي يک کشور را ايجاد ميکند . يکي از سطوح تراز را به عنوان سطح مبنا در نظر ميگيريم ( ژئوئيد) و از آن به عنوان مبناي اندازه گيري ارتفاعي استفاده ميکنيم . بنچ مارکها توسط گروههاي ساختماني در فواصل يک تا دو کيلومتر در کنار جاده ايجاد ميگردند با استفاده از اين بنچ مارکها کار ترازيابي را آغاز ميکنند و کل کشور را به چندين لوپ تقسيم بندي ميکنند . شبکه هاي درجه دو از تقسيم بندي شبکه هاي درجه يک حاصل ميشود . به فاصله دو بنچ مارک موجود در يک خط ترازيابي يک سکشن اطلاق ميگردد . لوپهاي کوچکتر شماره گذاري ميشوند . اختلاف ارتفاعها سرشکن شده و يک ارتفاع سرشکن شده به هر نقطه اختصاص داده ميشود . در نقشه برداري عادي ما ترازيابي درجه سه انجام ميدهيم . در ترازيابي دقيق از وسايل دقيق تر و همچنين از کنترلهاي دقيق تري استفاده ميکنيم . ترازيابي دقيق به صورت سکشن به سکشن و رفت و برگشت بين دو بنچ مارک انجام ميشوددر ترازيابي رفت يا برگشت تعداد دهانه هاي ترازيابي بايد زوج باشد علت اين زوج بودن اينست که بتوانيم از دو شاخص براي ترازيابي استفاده نماييم اگر از دو شاخص استفاده کنيم شاخصي که در ابتدا استفاده ميشود در انتها نيز از همان شاخص استفاده ميشود . چون شاخص خطاي تقسيمات ريز دارد با اين کار تاثيرات اين خطا را مينيمم ميکنيم . اختلاف بين دهنه هاي رفت و برگشت بايد حد اکثر 5 % باشد . فاصله بين دوربين ترازياب و شاخص حد اکثر 35 متر بايد باشد .
اختلاف بين فاصله bsو fs نيز براي ما مهم است که بايد حد اکثر 5 % فاصله باشد ( حد اکثر 1.7 متر است ) بايد تار بالا و پايين را نيز قرائت کنيم . مجموع فواصل fs و bs در يک رفت و يا در يک برگشت ، حد اکثر اختلافي که ميتوانند داشته باشند 5 متر است . در ترازيابي دقيق قرائتهايي که انجام ميشود بايد از نيم متر شاخص بيشتر باشد و از سه متر شاخص کمتر باشد يعني ما در واقع مجاز هستيم که تار وسط دوربين را بين نيم متر و سه متر قرار دهيم و از اين فواصل کمتر يا بيشتر قرائت نکنيم . جنس شاخص از فلز انوار است شاخص مخصوص ترازيابي دقيق از دو سمت مدرج است در سمت چپ و سمت راست اين شاخص دو سري عدد مشاهده ميشود عدد سمت
چپ از 4 متر به بالا است و اعداد سمت راست از صفر تا چهار متر است . اختلاف بين قرائتهاي سمت چپ و راست بايد نزديک 301.550 باشد که به اين عدد ثابت شاخص ميگوييم . اگر اين اختلاف نزديک ثابت شاخص نبود قرائت ايراد دارد و بايد مجدد صورت گيرد.
شروع کار :
وسايل مورد نياز : دوربين N3 با سه پايه مخصوص ، مير انوار با سکل ، چکش ،طناب ، چتر ، دماسنج و فشار سنج ، زير دستي .
فاصله زماني بين رفت و برگشت هر چه کمتر باشد بهتر است .قبل از شروع کار مسائل زير را بايد کنترل کنيم :
1- براي اختلاف ارتفاع حاصل از اندازه گيري طرفين شاخص عقب و جلو و نيز براي تفاوت قرائت سمت چپ و راست هر شاخص با عدد 301.550 ، در فاصله 20 تا 35 متري شاخص تا ترازياب ،خطاي مجاز 0.3 ميليمتر و براي فاصله هاي کمتر از 20 متر حد اکثر 0.2 ميليمتر است.
2- اختلاف ارتفاع حاصل از رفت و برگشت ترازيابي درجه يک در هر سکشن نبايد از 3ÖK ميليمتر تجاوز نمايد . که K متوسط فاصله رفت و برگشت بين دو رپر متوالي به کيلومتر است .
3- اختلاف فاصله عقب و جلو در هر ايستگاه نبايد از 5 % فاصله بيشتر باشد ( براي 35 متر حد اکثر 1.75 متر ) .
4- در يک سکشن مجموع فواصل عقب و مجموع فواصل جلو نبايد بيش از 5 متر اختلاف داشته باشند.
5- تعداد دهانه ها در هر سکشن بايد زوج باشد .
6- حتي المقدور اختلاف تعداد دهانه ها در رفت و برگشت نبايد بيش از 5 % تعداد دهانه ها باشد .
7- قرائت روي شاخص کمتر از 50 سانتيمتر و بيش از 300 سانتيمتر مجاز نيست .
8- مقدار خطاي کوليماسيون نبايد بيش از 0.3 ميليمتر باشد.
9- خطاي مجاز بين BM و RM در هر ايستگاه در صورتي که يک دهنه باشد حد اکثر 0.3 ميليمتر و بيش از دو دهنه از 2ÖK تجاوز نکند .
چند نکته مهم ديگر که در هنگام ترازيابي دقيق بايد به آن توجه شود عبارتند از :
بايد از تابش نور مستقيم خورشد بر روي ترازياب اجتناب شود حتي در زمان جابجايي دستگاه از يک ايستگاه به ايستگاه ديگر بايد سايه چتر بر روي ترازياب باشد . حتي المقدور بايد سعي شود که مسير ترازيابي تقريبا در يک امتداد باشد .
کار ما در محوطه دانشگاه و از ايستگاهي معلوم آغاز ميکنيم و يک لوپ بسته را تقربا به طول يک کيلوتر ترازيابي کرديم . در استقرار اول وضع هوا تاريخ روز و ساعت انجام عمليات ترازيابي را در برگ قرائت مينويسيم . در هر ايستگاه در صورت ضرورت تکرار قرائت ، ترازياب جابجا شده و قرائت جديد انجام ميدهيم . در زمانهايي که تشعشع آفتاب حد اکثر است مخصوصا در ظهر که دستگاه يا مير حد اکثر خطا را ايجاد ميکنند با نظر مسئول گروه از انجام کار خود داري شده و به بعد از ظهر يا روز بعد موکول ميگردد. نکته اي را که بايد در محاسبات در نظر بگيريم اينست که در صورت اشتباه در نوشتن ارقام قرائت شده از خط زدن خودداري و ارقام صحيح به رديف بعدي منتقل شود و در صورت اشتباه در محاسبه ارقام مخدوش نشود و فقط با کشدن خط روي اشتباه ، رقم يا عدد صحيح با دقت در جاي مناسب نوشته شود و در صورت out شدن قرائت کلمه out در قسمت نتيجه نوشته شود و جز ستون ملاحظات روي بقيه ستونهاي آن رديف يک ضربدر کشيده شود.
قبل از شروع کار ترازيابي دقيق بايد تنظيمات صحرايي مربوطه را انجام دهيم :
کنترل ترازياب و مير :
در يک زمين هموار يک طول 45 متري را به سه طول مساوي تقسيم بندي ميکنيم دو مير انوار را روي سکل در دو نقطه مياني B,C مستقر ميکنيم .دوربين را ابتدا در نقطه A و سپس در نقطه D مستقر ميکنيم دوربين بايد در نقطه A به دقت تراز شود و تراز لوبيايي بايد کاملا بر هم منطبق باشد
مقدمه:
شرط پيشبرد اهداف ترازيابي دقيق وجودوسائل ولوازمات دقيق مثل ترازياب دقيق در حد N3وميرهاي مدرج ودقيق انوار وداشتن وسائل جانبي مثل طناب براي متر كشي وترازيابي مي باشد.
البته فراموش نشود فرمهاي مربوطه براي ترازيابي دقيق فرمهاي خاصي بوده كه حتي پر كردن براي نويسنده اين فرمها حوصله و خوش خطي ودقت را مي طلبد.
هر بنچ مارك فقط توسط يك نفر بايد قرائت شودو يا حتي بايد مسير رفت ترازيابي توسط يك نفرقرائت شودواجبارا مسير برگشت توسط شخص ديگر بايد قرائت شود.
در اينجا دقت در مسائل ديگر را هم اشاره مي کنيم:
-ايستگاها خارج از حريم راهها وحتي الامكان دور از دسترس مردم باشد.
-هماهنگي با نهادها وارگانهاي مربوطه براي نصب هر ايستگاه مثل وزارت راه ضروري است.
-ايستگاه دور از حريم مسيل وابرو انتخاب شود.
-حتي الامكان ايستگاه در محوطه ساختمانهاي دولتي نظير پاسگاه ادارات دولتي مجاورت پلهاوعوارض مشخصه بارعايت كسب اجازه وهماهنگي ساخته شود.
-حك كردن نام ومشخصه هر ايستگاه در محل مورد نظر ضروري است
توجه شود حداكثر فاصله مجاز بين ايستگاه وشاخص 35 متر مي باشدكه البته تحت شرايط جوي وجغرافيايي نا مناسب كوتاهتر خواهد شد.درموقع كار بايد تارهاي رتيكول وتصوير شاخص بايد كاملاواضح وشفاف باشد.
ترازيابي دقيق:
ترازيابي دقيق بيس ارتفاعي يک کشور را ايجاد ميکند . يکي از سطوح تراز را به عنوان سطح مبنا در نظر ميگيريم ( ژئوئيد) و از آن به عنوان مبناي اندازه گيري ارتفاعي استفاده ميکنيم . بنچ مارکها توسط گروههاي ساختماني در فواصل يک تا دو کيلومتر در کنار جاده ايجاد ميگردند با استفاده از اين بنچ مارکها کار ترازيابي را آغاز ميکنند و کل کشور را به چندين لوپ تقسيم بندي ميکنند . شبکه هاي درجه دو از تقسيم بندي شبکه هاي درجه يک حاصل ميشود . به فاصله دو بنچ مارک موجود در يک خط ترازيابي يک سکشن اطلاق ميگردد . لوپهاي کوچکتر شماره گذاري ميشوند . اختلاف ارتفاعها سرشکن شده و يک ارتفاع سرشکن شده به هر نقطه اختصاص داده ميشود . در نقشه برداري عادي ما ترازيابي درجه سه انجام ميدهيم . در ترازيابي دقيق از وسايل دقيق تر و همچنين از کنترلهاي دقيق تري استفاده ميکنيم . ترازيابي دقيق به صورت سکشن به سکشن و رفت و برگشت بين دو بنچ مارک انجام ميشوددر ترازيابي رفت يا برگشت تعداد دهانه هاي ترازيابي بايد زوج باشد علت اين زوج بودن اينست که بتوانيم از دو شاخص براي ترازيابي استفاده نماييم اگر از دو شاخص استفاده کنيم شاخصي که در ابتدا استفاده ميشود در انتها نيز از همان شاخص استفاده ميشود . چون شاخص خطاي تقسيمات ريز دارد با اين کار تاثيرات اين خطا را مينيمم ميکنيم . اختلاف بين دهنه هاي رفت و برگشت بايد حد اکثر 5 % باشد . فاصله بين دوربين ترازياب و شاخص حد اکثر 35 متر بايد باشد .
اختلاف بين فاصله bsو fs نيز براي ما مهم است که بايد حد اکثر 5 % فاصله باشد ( حد اکثر 1.7 متر است ) بايد تار بالا و پايين را نيز قرائت کنيم . مجموع فواصل fs و bs در يک رفت و يا در يک برگشت ، حد اکثر اختلافي که ميتوانند داشته باشند 5 متر است . در ترازيابي دقيق قرائتهايي که انجام ميشود بايد از نيم متر شاخص بيشتر باشد و از سه متر شاخص کمتر باشد يعني ما در واقع مجاز هستيم که تار وسط دوربين را بين نيم متر و سه متر قرار دهيم و از اين فواصل کمتر يا بيشتر قرائت نکنيم . جنس شاخص از فلز انوار است شاخص مخصوص ترازيابي دقيق از دو سمت مدرج است در سمت چپ و سمت راست اين شاخص دو سري عدد مشاهده ميشود عدد سمت
چپ از 4 متر به بالا است و اعداد سمت راست از صفر تا چهار متر است . اختلاف بين قرائتهاي سمت چپ و راست بايد نزديک 301.550 باشد که به اين عدد ثابت شاخص ميگوييم . اگر اين اختلاف نزديک ثابت شاخص نبود قرائت ايراد دارد و بايد مجدد صورت گيرد.
شروع کار :
وسايل مورد نياز : دوربين N3 با سه پايه مخصوص ، مير انوار با سکل ، چکش ،طناب ، چتر ، دماسنج و فشار سنج ، زير دستي .
فاصله زماني بين رفت و برگشت هر چه کمتر باشد بهتر است .قبل از شروع کار مسائل زير را بايد کنترل کنيم :
1- براي اختلاف ارتفاع حاصل از اندازه گيري طرفين شاخص عقب و جلو و نيز براي تفاوت قرائت سمت چپ و راست هر شاخص با عدد 301.550 ، در فاصله 20 تا 35 متري شاخص تا ترازياب ،خطاي مجاز 0.3 ميليمتر و براي فاصله هاي کمتر از 20 متر حد اکثر 0.2 ميليمتر است.
2- اختلاف ارتفاع حاصل از رفت و برگشت ترازيابي درجه يک در هر سکشن نبايد از 3ÖK ميليمتر تجاوز نمايد . که K متوسط فاصله رفت و برگشت بين دو رپر متوالي به کيلومتر است .
3- اختلاف فاصله عقب و جلو در هر ايستگاه نبايد از 5 % فاصله بيشتر باشد ( براي 35 متر حد اکثر 1.75 متر ) .
4- در يک سکشن مجموع فواصل عقب و مجموع فواصل جلو نبايد بيش از 5 متر اختلاف داشته باشند.
5- تعداد دهانه ها در هر سکشن بايد زوج باشد .
6- حتي المقدور اختلاف تعداد دهانه ها در رفت و برگشت نبايد بيش از 5 % تعداد دهانه ها باشد .
7- قرائت روي شاخص کمتر از 50 سانتيمتر و بيش از 300 سانتيمتر مجاز نيست .
8- مقدار خطاي کوليماسيون نبايد بيش از 0.3 ميليمتر باشد.
9- خطاي مجاز بين BM و RM در هر ايستگاه در صورتي که يک دهنه باشد حد اکثر 0.3 ميليمتر و بيش از دو دهنه از 2ÖK تجاوز نکند .
چند نکته مهم ديگر که در هنگام ترازيابي دقيق بايد به آن توجه شود عبارتند از :
بايد از تابش نور مستقيم خورشد بر روي ترازياب اجتناب شود حتي در زمان جابجايي دستگاه از يک ايستگاه به ايستگاه ديگر بايد سايه چتر بر روي ترازياب باشد . حتي المقدور بايد سعي شود که مسير ترازيابي تقريبا در يک امتداد باشد .
کار ما در محوطه دانشگاه و از ايستگاهي معلوم آغاز ميکنيم و يک لوپ بسته را تقربا به طول يک کيلوتر ترازيابي کرديم . در استقرار اول وضع هوا تاريخ روز و ساعت انجام عمليات ترازيابي را در برگ قرائت مينويسيم . در هر ايستگاه در صورت ضرورت تکرار قرائت ، ترازياب جابجا شده و قرائت جديد انجام ميدهيم . در زمانهايي که تشعشع آفتاب حد اکثر است مخصوصا در ظهر که دستگاه يا مير حد اکثر خطا را ايجاد ميکنند با نظر مسئول گروه از انجام کار خود داري شده و به بعد از ظهر يا روز بعد موکول ميگردد. نکته اي را که بايد در محاسبات در نظر بگيريم اينست که در صورت اشتباه در نوشتن ارقام قرائت شده از خط زدن خودداري و ارقام صحيح به رديف بعدي منتقل شود و در صورت اشتباه در محاسبه ارقام مخدوش نشود و فقط با کشدن خط روي اشتباه ، رقم يا عدد صحيح با دقت در جاي مناسب نوشته شود و در صورت out شدن قرائت کلمه out در قسمت نتيجه نوشته شود و جز ستون ملاحظات روي بقيه ستونهاي آن رديف يک ضربدر کشيده شود.
قبل از شروع کار ترازيابي دقيق بايد تنظيمات صحرايي مربوطه را انجام دهيم :
کنترل ترازياب و مير :
در يک زمين هموار يک طول 45 متري را به سه طول مساوي تقسيم بندي ميکنيم دو مير انوار را روي سکل در دو نقطه مياني B,C مستقر ميکنيم .دوربين را ابتدا در نقطه A و سپس در نقطه D مستقر ميکنيم دوربين بايد در نقطه A به دقت تراز شود و تراز لوبيايي بايد کاملا بر هم منطبق باشد