diamonds55
25th December 2008, 06:19 AM
محسن امير يوسفي معتقد است: بهترين الگو براي بازيگران سينما، حضور نابازيگران است.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نويسنده و كارگردان فيلم «خواب تلخ» كه عصر روز دوشنبه دوم ديماه در نشست نمايش و نقد و بررسي اين فيلم در دانشكده هنرهاي زيبا تهران سخن ميگفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: شايد سينماي بينالملل ما مديون طيف گستردهاي از نابازيگران باشد كه بيش از دو دهه در خدمت اين سينما بودند و صداقت خود را در مقابل دوربين نشان دادند و منجر به ساخت فيلمهاي خوب شدند.
او ادامه داد: با احترام به تمام بازيگران خوب سينماي ايران ميگويم، اگر نابازيگر به درستي به كار گرفته شود ميتواند الگوي بسيارخوبي براي بازيگران باشد. البته متأسفانه ما نگاه موشكافانهاي بر موارد گوناگون سينماي ايران نداريم و حتا شايد برخي از بازيگران اين سخنان را توهينآميز بدانند، اما پرافتخارترين جوايز بينالمللي سينماي ما را نابازيگران از آن خود كردهاند.
وي گفت: متأسفانه نابازيگران ما بيشتر در فيلمهاي رئال حضور داشتهاند، درحاليكه اگر از اين افراد در آثار تخيلي هم استفاده كنيم آثار ارزشمندي براي سينماي ما خلق ميكنند
همچنين درباره ساخت فيلم «خواب تلخ» گفت: اين فيلم چندسال پيش ساخته شده بود و شايد آن زمان قدري جوانانه كار كردهام، مسلما اگر امروز آن را ميساختم متفاوتتر بود اما خوشحالم كه اين اتفاق نيافتاده است.
به گفته او در اين فيلم دلهرههايي مطرح ميشود كه در فرهنگ ما همواره نسبت به مرگ و مسايل پيرامون آن وجود داشته و به نوعي تابو تعريف شده است، درحاليكه اگر اين تابو براي ما شكسته شود زندگيمان زيباتر خواهد شد.
او درباره نگاه طنز در فيلم «خواب تلخ» نيز عنوان كرد: جديترين موضوعات در اين دنيا طنز است و اين طنز در تمام آثار من وجود دارد، بخشي از طنز اين فيلم از خود شخصيت «اسفنديار» آمد و بخش ديگري نيز به نگاه من وابسته بود با اينحال اسفنديار خوب بود، هم خودش فيلم شد و هم ما را فيلم كرد!
محسن اميريوسفي درباره عدم نمايش عمومي فيلم خود يادآور شد: هنگام نمايش فيلم در جشنواره فجر نقدهاي بسيار مثبتي برآن نوشته شد و مدتي بعد فيلم در سالن سينماي «خمينيشهر» اكران شد و به نوعي منجر به گشايش آن سالن شد، اما پس از نوشتن مطالبي درباره آن فرصت اكران از اين فيلم گرفته شد و اين درحالي بود كه در همان اكران محدود خود فروش بسيار خوبي داشت.
اين كارگردان سينما درباره تأثيرگذاري اين فيلم بر فيلمهاي ديگري كه پس از آن ساخته شدند عنوان كرد: همهي اين تأثير و تأثرات به شكل ناخودآگاه در سينما وجود دارد. هر فيلم در ادامهي فيلمهاي قبلي و بر شانههاي آنها ساخته ميشود، البته ادعايي ندارم كه اين فيلم تأثيري بر ديگر آثار گذاشته باشد اما خوشحالم كه بسياري از همنسلان ما شرايط ساخت فيلم بلند پس از ساخت «خواب تلخ» برايشان فراهم شد.
او سپس ادامه داد: ما در كنار هم كار ميكنيم البته هستند تعدادي از همنسلان ما كه شرايط ساخت فيلم بلند برايشان فراهم نشده است، از يكسو براي آنان خوشحالم كه در دنياي معصوم فيلم كوتاه باقي ماندهاند، اما از طرف ديگر متأسفم چراكه سينماي بلند ما نيازمند حضور اين فيلمسازان است.
اميريوسفي درباره موسيقي اين فيلم نيز ادامه داد: موسيقي انتخابي بود. البته علاقهمند بودم تنها از افكت استفاده كنم و به جاي ساز از بيل و كلنگ، آب و .... استفاده كنم اما به خاطر اينكه بخشي از اين فيلم نيازمند موسيقي بود، از موسيقي استفاده كرديم كه با فضاي آن هماهنگ باشد
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نويسنده و كارگردان فيلم «خواب تلخ» كه عصر روز دوشنبه دوم ديماه در نشست نمايش و نقد و بررسي اين فيلم در دانشكده هنرهاي زيبا تهران سخن ميگفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: شايد سينماي بينالملل ما مديون طيف گستردهاي از نابازيگران باشد كه بيش از دو دهه در خدمت اين سينما بودند و صداقت خود را در مقابل دوربين نشان دادند و منجر به ساخت فيلمهاي خوب شدند.
او ادامه داد: با احترام به تمام بازيگران خوب سينماي ايران ميگويم، اگر نابازيگر به درستي به كار گرفته شود ميتواند الگوي بسيارخوبي براي بازيگران باشد. البته متأسفانه ما نگاه موشكافانهاي بر موارد گوناگون سينماي ايران نداريم و حتا شايد برخي از بازيگران اين سخنان را توهينآميز بدانند، اما پرافتخارترين جوايز بينالمللي سينماي ما را نابازيگران از آن خود كردهاند.
وي گفت: متأسفانه نابازيگران ما بيشتر در فيلمهاي رئال حضور داشتهاند، درحاليكه اگر از اين افراد در آثار تخيلي هم استفاده كنيم آثار ارزشمندي براي سينماي ما خلق ميكنند
همچنين درباره ساخت فيلم «خواب تلخ» گفت: اين فيلم چندسال پيش ساخته شده بود و شايد آن زمان قدري جوانانه كار كردهام، مسلما اگر امروز آن را ميساختم متفاوتتر بود اما خوشحالم كه اين اتفاق نيافتاده است.
به گفته او در اين فيلم دلهرههايي مطرح ميشود كه در فرهنگ ما همواره نسبت به مرگ و مسايل پيرامون آن وجود داشته و به نوعي تابو تعريف شده است، درحاليكه اگر اين تابو براي ما شكسته شود زندگيمان زيباتر خواهد شد.
او درباره نگاه طنز در فيلم «خواب تلخ» نيز عنوان كرد: جديترين موضوعات در اين دنيا طنز است و اين طنز در تمام آثار من وجود دارد، بخشي از طنز اين فيلم از خود شخصيت «اسفنديار» آمد و بخش ديگري نيز به نگاه من وابسته بود با اينحال اسفنديار خوب بود، هم خودش فيلم شد و هم ما را فيلم كرد!
محسن اميريوسفي درباره عدم نمايش عمومي فيلم خود يادآور شد: هنگام نمايش فيلم در جشنواره فجر نقدهاي بسيار مثبتي برآن نوشته شد و مدتي بعد فيلم در سالن سينماي «خمينيشهر» اكران شد و به نوعي منجر به گشايش آن سالن شد، اما پس از نوشتن مطالبي درباره آن فرصت اكران از اين فيلم گرفته شد و اين درحالي بود كه در همان اكران محدود خود فروش بسيار خوبي داشت.
اين كارگردان سينما درباره تأثيرگذاري اين فيلم بر فيلمهاي ديگري كه پس از آن ساخته شدند عنوان كرد: همهي اين تأثير و تأثرات به شكل ناخودآگاه در سينما وجود دارد. هر فيلم در ادامهي فيلمهاي قبلي و بر شانههاي آنها ساخته ميشود، البته ادعايي ندارم كه اين فيلم تأثيري بر ديگر آثار گذاشته باشد اما خوشحالم كه بسياري از همنسلان ما شرايط ساخت فيلم بلند پس از ساخت «خواب تلخ» برايشان فراهم شد.
او سپس ادامه داد: ما در كنار هم كار ميكنيم البته هستند تعدادي از همنسلان ما كه شرايط ساخت فيلم بلند برايشان فراهم نشده است، از يكسو براي آنان خوشحالم كه در دنياي معصوم فيلم كوتاه باقي ماندهاند، اما از طرف ديگر متأسفم چراكه سينماي بلند ما نيازمند حضور اين فيلمسازان است.
اميريوسفي درباره موسيقي اين فيلم نيز ادامه داد: موسيقي انتخابي بود. البته علاقهمند بودم تنها از افكت استفاده كنم و به جاي ساز از بيل و كلنگ، آب و .... استفاده كنم اما به خاطر اينكه بخشي از اين فيلم نيازمند موسيقي بود، از موسيقي استفاده كرديم كه با فضاي آن هماهنگ باشد