diamonds55
25th December 2008, 06:16 AM
رضا كيانيان، لاله اسكندري و حامد بهداد از بازيگران سينما ـ بدون حضور عكاسان دعوتشده ـ درباره فعاليت هنرمندان در عرصه عكاسي سخن گفتند.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موسسه فرهنگي هنري «پيكاس» طي چند روز گذشته از برگزاري نشست نقد و بررسي نمايشگاههاي عكس ايران به بهانهي اكسپوي عكس با حضور جمعي از هنرمندان، عكاسان و مسوولان برگزاركننده اين نمايشگاه خبر داد كه اسامي همچون بهمن جلالي، افشين شاهرودي، مسعود زندهروح كرماني و يكي از نمايندگان موسسه فرهنگي هنري صبا در ليست دعوتشدگان براي اين نشست بودند، درحاليكه شامگاه دوشنبه دوم ديماه در آخرين ساعتهاي اداري برروي تلكس خبري سايت عكاسي به مديريت عليرضا نيكنژاد مطلبي حاكي از عدم حضور اين جمع عكاسان در نشست فوق قرار گرفت.
اين نشست بعد از يك ساعت تأخير با حضور رضا كيانيان، حامد بهداد و لاله اسكندري ساعت 19 شامگاه گذشته در تالار رودكي آغاز شد.
در شروع اين برنامه بزرگزادگان مدير موسسه فرهنگي هنري «پيكاس» با اشاره به روند اتفاق افتاده گفت: از يك هفته پيش با توجه به جريانهاي متعدد عكاسي كه در نيمسال دوم به شكلي پررونق برپا شده بود و در ميان آن اسامي هنرمندان را هم مشاهده كرديم، تصميم گرفتيم به بهانه برپايي اكسپوي عكس از دوستان و مسوولان براي بررسي اين جريان دعوت كنيم. اين درحالي است كه دوساعت پيش برروي سايت عكاسي مطلبي قرار گرفت كه از عدم حضور عكاسان دعوتشده در اين مراسم خبر ميداد.
او اضافه كرد: هدف ما آسيبشناسي و بررسي اين جريان بود و قصد هيچگونه حاشيهسازي نداشتيم. بلكه ميخواستيم در جمعي صميمي و با حضور مشترك عكاسان و هنرمندان شركتكننده در اين جريانها اين نمايشگاهها را نقد كنيم، جالب اينجاست كه عليرضا نيكنژاد در برپايي اين مراسم كمكهاي زيادي به ما كرد درحاليكه خود ايشان چنين مطلبي را برروي سايت عكاسي قرار داده است!
بزرگزادگان تصريح كرد: برخي از دوستان معتقد بودند كه ما ميخواهيم اين مراسم را برپا كرديم تا آنها را زير سئوال ببريم، درحاليكه ما يك موسسه خصوصي هستيم و تنها تلاشمان بررسي علمي اين اتفاقات بود و انتظار داشتيم در اين مسير جامعه عكاسان بيش از هر قشر ديگري ما را ياري كند.
در ادامه اين مراسم رضا كيانيان با اشاره به چيدمان صندليهاي اين برنامه گفت: وقتي وارد سالن شدم، قبل از هرچيز به نوع چيدمان صندليها اعتراض كردم. زيرا قرار نيست در اين مراسم نقد كنيم بلكه ميخواستيم دوستانه در كنار هم دست به گفتوگو بزنيم و اگر الآن برروي صحنه حاضر شدهام، تنها به اين دليل است كه دوستان عكاس در اين مراسم نيستند.
او سپس با اشاره به داستان اكسپوي عكس و اعتراضاتي كه به اين جريان وارد شده بود گفت: قطعا اكسپوي عكس ايراداتي داشت كه اين ايرادات هميشه وجود دارد، ولي اين مسئله دليلي نبود كه بخواهد اين جريان را متوقف كند.
اين بازيگر سينما و تئاتر مطرح كرد: نفس برپايي يك نمايشگاه عكس، زيباست و همين مسئله هم باعث شده كه امروز ما و ديگران درباره آن صحبت كنيم. اما ايرادي كه بر اكسپوي عكس وارد بود به نوع اجراي آن برميگشت. به طوري كه مسوولان برگزاركننده اين نمايشگاه ميتوانستند به راحتي سالنهاي خود را به رشتههاي مختلف عكاسي تقسيم كنند كه اگر اين اتفاق ميافتاد، من ميتوانستم در حوزه عكاسان هنري قرار بگيرم، اما با نوع چيدمان عكسها و تقسيمبندي هنرمندان سوءتفاهمهايي را ايجاد كردند.
كيانيان همچنين با اشاره به انعكاس مطبوعاتي اين جريان هنري گفت: قطعا روزنامهها و ديگر مطبوعات در اخبار خود به دنبال بزرگكردن خبر ميگردند و اگر اسم من و امثال ما تيتر اين اخبار بود تقصير ما نيست. بلكه بايد با رسانهها وارد مذاكره شد و چه بسا كه اگر برگزاركنندگان اكسپوي عكس قبل از شروع اين جريان با حضور عكاسان جلسهي مطبوعاتي برگزار ميكردند، قطعا انعكاس بهتري حاصل ميشد.
اين هنرمند اضافه كرد: نفس برگزاري اكسپوي عكس با حضور افرادي كه سالها عكاسي كردند در كنار افرادي كه خيلي عكاسي نكردهاند خوب است و ميتواند اتفاق مثبتي براي عكاسي تلقي شود.
در ادامه اين نشست لاله اسكندري كه چندي پيش نمايشگاه انفرادي عكسهاي خود را برپا كرده بود گفت: با تماس تلفني در جريان اين اتفاق قرار گرفتيم تا با دوستان عكاس كه نسبت به حضور هنرمندان در اين حوزه نقد داشتند به گفتوگو بنشينيم و دوست داشتم در اين نشست مشترك با ديدگاههاي عكاسان آشنا شوم. اما گويا اين اتفاق به شكل ديگري رقم خورد.
او اضافه كرد: به شخصه در اكسپوي عكس حضور نداشتم، اما فكر ميكردم در اين نشست، عكاسان قصد گفتوگو با بازيگران و سينماگراني را دارند كه در حوزه عكاسي فعاليت ميكنند.
حامد بهداد نيز با اظهار تأسف از عدم حضور عكاسان دعوتشده در اين نشست گفت: صنف هنرمندان و بازيگران سينما و تئاتر صنف صدمهپذيري است، اما نبايد فراموش كنيم كه اگر قرار است كسي در عرصه سينما به توفيق برسد بايد با عكاسي آشنا باشد. به همين دليل ما به عنوان هنرمندان اين عرصه بايد جزئيات عكاسي و اين حرفه را بدانيم.
او ادامه داد: به همين دليل هم من به عنوان يك بازيگر با شروع كار خود عكاسيكردن را هم آغاز كردم و اين سياهمشقها طي اين سالها باعث شد كه عكاسي كنم و اين اصلا اتفاق بدي نيست. بلكه امروز احساس ميكنم كه حجم و وزنها و فيگورها را در عكاسي ميشناسم، زيرا خودم سوژهي دوربين هستم.
اسكندري هم اضافه كرد: اساسا هنر در هيچ چارچوبي نميگنجد و در همهجاي دنيا هنرمندان در شاخههاي مختلف حركت ميكنند، پس نميتوان به كسي گفت كه حق ورود به فلان عرصه هنري را نداري. از سوي ديگر همه ما درحال تجربهكردن در شاخههاي مختلف هستيم و اين بدينمعنا نيست كه ما جاي هنرمندان حرفهاي عكاسي را تنگ كرديم و فكر ميكنم در چنين نشستي برگزاركنندگان اكسپوي عكس بايد درباره چگونگي حضور هنرمندان در اين جريان توضيح دهند.
اسكندري در ادامه با اشاره به رونق هنرهاي تجسمي در سالهاي اخير گفت: اتفاق خوبي در اين سالها به واسطه برپايي حراجيها و نمايشگاههاي داخلي و خارجي در عرصهي هنرهاي تجسمي رخ داده است، به طوريكه اندازههاي فروش كارهاي هنرمندان تغييرات چشمگيري داشته است.
رضا كيانيان نيز در ادامه با اشاره به يادداشت كسرائيان درروزنامهاي درباره اكسپو گفت: ايشان به نكتهي جالبي اشاره كردند كه موفقيت و ارزش اثر هنري را مخاطب تعيين ميكند و اين دست ما نيست چه بسا كه وقتي من نمايشگاه انفرادي خود را در فرهنگسراي نياوران برپا كردم، بسياري از عكاسان حرفهاي از كارهايم استقبال كردند و اين نكته قطعا براي دنياي عكاسي خوب است. زيرا عدهاي به اين دليل ميآيند و عكسها را ميبينند و همين ديدهشدن عكس از سوي مخاطبان فيالنفسه اتفاق مثبتي است، درواقع نبايد فراموش كنيد كه ما در كنار عكاسي ايستادهايم و اين نكته باعث ميشود تا عكاسي بيشتر ديده شود و درباره آن بحث صورت بگيرد.
او با اشاره به فروش آثار خود در اين نمايشگاهها گفت: طرفداران من پول خريد عكسهايم را ندارند، بلكه اين عكسها را كلكسيونرها و گالريداران خريدند و اين نكته نيز مجددا باعث ميشود كه اگر نمايشگاه ديگري برپا كنيم باز هم رونق پيدا كند.
رضا كيانيان در بخش ديگري از صحبتهاي خود به گفتههاي حامد بهداد اشاره كرد و افزود: هر فيلمي كه ساخته ميشود 120 هزار فريم عكس است و وقتي ما در فيلمي بازي ميكنيم، حداقل در 50 هزار فريم عكس حضور داريم. يعني در ارتباط مستقيم با عكس هستيم، زيرا سوژهي عكس محسوب ميشود. پس اگر اين رسانه را نشناسيم نميتوانيم بازيگر خوبي باشيم.
او تصريح كرد: اگر هر يك از ما در چند فيلم و سريال بازي كردهايم، يعني در چند هزار فريم عكس حضور داشتهايم و از سوي ديگر هريك از ما هنرهاي ديگر را هم تجربه كردهايم. چه بسا كه من چندي پيش نمايشگاهي از مجسمههايم برپا كردم، پس ما اصول كمپوزيسيون را ميدانيم.
كيانيان اضافه كرد: عصر حاضر عصر مفاهيم است، زيرا انقلاب ديجيتال در آن اتفاق افتاده است. پس در عصر حاضر ارزش عكس به ارزش تكنيكي آن نيست، بلكه به انتخاب و چگونگي ديدن ما برميگردد و هنر هم چيزي جز ديدن و انتخابكردن نيست.
او مجددا با اشاره به جريان برپايي اكسپوي عكس گفت: تقسيم عدالت نكته قابل اهميتي است، چه بسا كه برخي براي اين تقسيم ترجيح ميدهند امكانات را از افرادي كه صاحب آن هستند بگيرند و به جاي آن اين امكانات را در ميان ديگران تقسيم كنند تا همه مثل هم شوند و دستهاي ديگر هم معتقدند كه به آنهايي كه امكانات ندارند، بايد امكانات بدهيم تا همه مثل هم شوند. درواقع در نگاه اول به من به عنوان بازيگر سينما و تئاتر حق عكاسي داده نميشود، اما من با اين نگاه مخالفام زيرا در اين نگاه گفته ميشود كه اگر من اسم و رسمي دارم و مردم به واسطه آن به ديدن كارهاي من ميآيند، پس اين اسم بايد از من گرفته شود !
به گزارش ايسنا، رضا كيانيان در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به يكي از حاضران درباره قيمتگذاري آثار بازيگران و هنرمندان سينما در اكسپوي عكس گفت: متأسفانه در ايران چيزي به اسم سنديكا وجود ندارد، تا حافظ منافع صنفي يك حرفه باشد. اين سنديكا كف دستمزد و قيمت را تعيين ميكند و براي دفاع از حقوق صنف حضور دارد و ايكاش روزي در ايران چنين سنديكايي برپا شود تا به نفع هريك از ما كار صورت دهد و ما با مراجعه به آن بتوانيم قيمت آثار خود را در قياس با ديگران تعيين كنيم.
او خاطرنشان كرد: در شرايطي كه چنين سنديكايي وجود ندارد، من به شخصه براي قيمتگذاري عكسهايم با دوستان عكاس، كلكسيونرها، نگارخانهداران و غيره مشاوره ميكنم تا قيمت واقعي آثارم را به دست بياورم. اما در مورد ديگران نميتوانم نظري بدهم، اين استاندارد قيمت را هم من تعيين نميكنم بلكه براساس بازار داخل كشور اين قيمتها تعيين ميشود.
لاله اسكندري هم مطرح كرد: برپايي حراجيهاي بزرگ و حضور موفقيت هنرمندان ايراني باعث شده تا قيمت آثار در قياس با چندسال پيش تغيير كند، زيرا جايگاه هنرمندان تجسمي فرق كرده است و همچنان معتقدم كه در چنين نشستي بايد شرايط اجرايي برگزاركنندگان اكسپو و ديگر نمايشگاهها مورد سوال و تحليل قرار بگيرد.
كيانيان نيز در پايان اين نشست گفت: همه ما دوست داريم تا دوستان عكاسمان چه موافق و چه مخالف حركت ما، در چنين نشستي حاضر شوند. عكسهاي ما را نقد كنند و ايرادات كارهاي ما را گوشزد نمايند زيرا ما در نهايت بازهم عكاسي ميكنيم، اما اي كاش اين نقد ساختاري صورت بگيرد.
به گزارش ايسنا، در اين نشست كه تنها با حضور سينماگران برپا شد،صندليهايي به نام بهمن جلالي، افشين شاهرودي و عليرضا كيا و محسن زارع قرار گرفته بود.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موسسه فرهنگي هنري «پيكاس» طي چند روز گذشته از برگزاري نشست نقد و بررسي نمايشگاههاي عكس ايران به بهانهي اكسپوي عكس با حضور جمعي از هنرمندان، عكاسان و مسوولان برگزاركننده اين نمايشگاه خبر داد كه اسامي همچون بهمن جلالي، افشين شاهرودي، مسعود زندهروح كرماني و يكي از نمايندگان موسسه فرهنگي هنري صبا در ليست دعوتشدگان براي اين نشست بودند، درحاليكه شامگاه دوشنبه دوم ديماه در آخرين ساعتهاي اداري برروي تلكس خبري سايت عكاسي به مديريت عليرضا نيكنژاد مطلبي حاكي از عدم حضور اين جمع عكاسان در نشست فوق قرار گرفت.
اين نشست بعد از يك ساعت تأخير با حضور رضا كيانيان، حامد بهداد و لاله اسكندري ساعت 19 شامگاه گذشته در تالار رودكي آغاز شد.
در شروع اين برنامه بزرگزادگان مدير موسسه فرهنگي هنري «پيكاس» با اشاره به روند اتفاق افتاده گفت: از يك هفته پيش با توجه به جريانهاي متعدد عكاسي كه در نيمسال دوم به شكلي پررونق برپا شده بود و در ميان آن اسامي هنرمندان را هم مشاهده كرديم، تصميم گرفتيم به بهانه برپايي اكسپوي عكس از دوستان و مسوولان براي بررسي اين جريان دعوت كنيم. اين درحالي است كه دوساعت پيش برروي سايت عكاسي مطلبي قرار گرفت كه از عدم حضور عكاسان دعوتشده در اين مراسم خبر ميداد.
او اضافه كرد: هدف ما آسيبشناسي و بررسي اين جريان بود و قصد هيچگونه حاشيهسازي نداشتيم. بلكه ميخواستيم در جمعي صميمي و با حضور مشترك عكاسان و هنرمندان شركتكننده در اين جريانها اين نمايشگاهها را نقد كنيم، جالب اينجاست كه عليرضا نيكنژاد در برپايي اين مراسم كمكهاي زيادي به ما كرد درحاليكه خود ايشان چنين مطلبي را برروي سايت عكاسي قرار داده است!
بزرگزادگان تصريح كرد: برخي از دوستان معتقد بودند كه ما ميخواهيم اين مراسم را برپا كرديم تا آنها را زير سئوال ببريم، درحاليكه ما يك موسسه خصوصي هستيم و تنها تلاشمان بررسي علمي اين اتفاقات بود و انتظار داشتيم در اين مسير جامعه عكاسان بيش از هر قشر ديگري ما را ياري كند.
در ادامه اين مراسم رضا كيانيان با اشاره به چيدمان صندليهاي اين برنامه گفت: وقتي وارد سالن شدم، قبل از هرچيز به نوع چيدمان صندليها اعتراض كردم. زيرا قرار نيست در اين مراسم نقد كنيم بلكه ميخواستيم دوستانه در كنار هم دست به گفتوگو بزنيم و اگر الآن برروي صحنه حاضر شدهام، تنها به اين دليل است كه دوستان عكاس در اين مراسم نيستند.
او سپس با اشاره به داستان اكسپوي عكس و اعتراضاتي كه به اين جريان وارد شده بود گفت: قطعا اكسپوي عكس ايراداتي داشت كه اين ايرادات هميشه وجود دارد، ولي اين مسئله دليلي نبود كه بخواهد اين جريان را متوقف كند.
اين بازيگر سينما و تئاتر مطرح كرد: نفس برپايي يك نمايشگاه عكس، زيباست و همين مسئله هم باعث شده كه امروز ما و ديگران درباره آن صحبت كنيم. اما ايرادي كه بر اكسپوي عكس وارد بود به نوع اجراي آن برميگشت. به طوري كه مسوولان برگزاركننده اين نمايشگاه ميتوانستند به راحتي سالنهاي خود را به رشتههاي مختلف عكاسي تقسيم كنند كه اگر اين اتفاق ميافتاد، من ميتوانستم در حوزه عكاسان هنري قرار بگيرم، اما با نوع چيدمان عكسها و تقسيمبندي هنرمندان سوءتفاهمهايي را ايجاد كردند.
كيانيان همچنين با اشاره به انعكاس مطبوعاتي اين جريان هنري گفت: قطعا روزنامهها و ديگر مطبوعات در اخبار خود به دنبال بزرگكردن خبر ميگردند و اگر اسم من و امثال ما تيتر اين اخبار بود تقصير ما نيست. بلكه بايد با رسانهها وارد مذاكره شد و چه بسا كه اگر برگزاركنندگان اكسپوي عكس قبل از شروع اين جريان با حضور عكاسان جلسهي مطبوعاتي برگزار ميكردند، قطعا انعكاس بهتري حاصل ميشد.
اين هنرمند اضافه كرد: نفس برگزاري اكسپوي عكس با حضور افرادي كه سالها عكاسي كردند در كنار افرادي كه خيلي عكاسي نكردهاند خوب است و ميتواند اتفاق مثبتي براي عكاسي تلقي شود.
در ادامه اين نشست لاله اسكندري كه چندي پيش نمايشگاه انفرادي عكسهاي خود را برپا كرده بود گفت: با تماس تلفني در جريان اين اتفاق قرار گرفتيم تا با دوستان عكاس كه نسبت به حضور هنرمندان در اين حوزه نقد داشتند به گفتوگو بنشينيم و دوست داشتم در اين نشست مشترك با ديدگاههاي عكاسان آشنا شوم. اما گويا اين اتفاق به شكل ديگري رقم خورد.
او اضافه كرد: به شخصه در اكسپوي عكس حضور نداشتم، اما فكر ميكردم در اين نشست، عكاسان قصد گفتوگو با بازيگران و سينماگراني را دارند كه در حوزه عكاسي فعاليت ميكنند.
حامد بهداد نيز با اظهار تأسف از عدم حضور عكاسان دعوتشده در اين نشست گفت: صنف هنرمندان و بازيگران سينما و تئاتر صنف صدمهپذيري است، اما نبايد فراموش كنيم كه اگر قرار است كسي در عرصه سينما به توفيق برسد بايد با عكاسي آشنا باشد. به همين دليل ما به عنوان هنرمندان اين عرصه بايد جزئيات عكاسي و اين حرفه را بدانيم.
او ادامه داد: به همين دليل هم من به عنوان يك بازيگر با شروع كار خود عكاسيكردن را هم آغاز كردم و اين سياهمشقها طي اين سالها باعث شد كه عكاسي كنم و اين اصلا اتفاق بدي نيست. بلكه امروز احساس ميكنم كه حجم و وزنها و فيگورها را در عكاسي ميشناسم، زيرا خودم سوژهي دوربين هستم.
اسكندري هم اضافه كرد: اساسا هنر در هيچ چارچوبي نميگنجد و در همهجاي دنيا هنرمندان در شاخههاي مختلف حركت ميكنند، پس نميتوان به كسي گفت كه حق ورود به فلان عرصه هنري را نداري. از سوي ديگر همه ما درحال تجربهكردن در شاخههاي مختلف هستيم و اين بدينمعنا نيست كه ما جاي هنرمندان حرفهاي عكاسي را تنگ كرديم و فكر ميكنم در چنين نشستي برگزاركنندگان اكسپوي عكس بايد درباره چگونگي حضور هنرمندان در اين جريان توضيح دهند.
اسكندري در ادامه با اشاره به رونق هنرهاي تجسمي در سالهاي اخير گفت: اتفاق خوبي در اين سالها به واسطه برپايي حراجيها و نمايشگاههاي داخلي و خارجي در عرصهي هنرهاي تجسمي رخ داده است، به طوريكه اندازههاي فروش كارهاي هنرمندان تغييرات چشمگيري داشته است.
رضا كيانيان نيز در ادامه با اشاره به يادداشت كسرائيان درروزنامهاي درباره اكسپو گفت: ايشان به نكتهي جالبي اشاره كردند كه موفقيت و ارزش اثر هنري را مخاطب تعيين ميكند و اين دست ما نيست چه بسا كه وقتي من نمايشگاه انفرادي خود را در فرهنگسراي نياوران برپا كردم، بسياري از عكاسان حرفهاي از كارهايم استقبال كردند و اين نكته قطعا براي دنياي عكاسي خوب است. زيرا عدهاي به اين دليل ميآيند و عكسها را ميبينند و همين ديدهشدن عكس از سوي مخاطبان فيالنفسه اتفاق مثبتي است، درواقع نبايد فراموش كنيد كه ما در كنار عكاسي ايستادهايم و اين نكته باعث ميشود تا عكاسي بيشتر ديده شود و درباره آن بحث صورت بگيرد.
او با اشاره به فروش آثار خود در اين نمايشگاهها گفت: طرفداران من پول خريد عكسهايم را ندارند، بلكه اين عكسها را كلكسيونرها و گالريداران خريدند و اين نكته نيز مجددا باعث ميشود كه اگر نمايشگاه ديگري برپا كنيم باز هم رونق پيدا كند.
رضا كيانيان در بخش ديگري از صحبتهاي خود به گفتههاي حامد بهداد اشاره كرد و افزود: هر فيلمي كه ساخته ميشود 120 هزار فريم عكس است و وقتي ما در فيلمي بازي ميكنيم، حداقل در 50 هزار فريم عكس حضور داريم. يعني در ارتباط مستقيم با عكس هستيم، زيرا سوژهي عكس محسوب ميشود. پس اگر اين رسانه را نشناسيم نميتوانيم بازيگر خوبي باشيم.
او تصريح كرد: اگر هر يك از ما در چند فيلم و سريال بازي كردهايم، يعني در چند هزار فريم عكس حضور داشتهايم و از سوي ديگر هريك از ما هنرهاي ديگر را هم تجربه كردهايم. چه بسا كه من چندي پيش نمايشگاهي از مجسمههايم برپا كردم، پس ما اصول كمپوزيسيون را ميدانيم.
كيانيان اضافه كرد: عصر حاضر عصر مفاهيم است، زيرا انقلاب ديجيتال در آن اتفاق افتاده است. پس در عصر حاضر ارزش عكس به ارزش تكنيكي آن نيست، بلكه به انتخاب و چگونگي ديدن ما برميگردد و هنر هم چيزي جز ديدن و انتخابكردن نيست.
او مجددا با اشاره به جريان برپايي اكسپوي عكس گفت: تقسيم عدالت نكته قابل اهميتي است، چه بسا كه برخي براي اين تقسيم ترجيح ميدهند امكانات را از افرادي كه صاحب آن هستند بگيرند و به جاي آن اين امكانات را در ميان ديگران تقسيم كنند تا همه مثل هم شوند و دستهاي ديگر هم معتقدند كه به آنهايي كه امكانات ندارند، بايد امكانات بدهيم تا همه مثل هم شوند. درواقع در نگاه اول به من به عنوان بازيگر سينما و تئاتر حق عكاسي داده نميشود، اما من با اين نگاه مخالفام زيرا در اين نگاه گفته ميشود كه اگر من اسم و رسمي دارم و مردم به واسطه آن به ديدن كارهاي من ميآيند، پس اين اسم بايد از من گرفته شود !
به گزارش ايسنا، رضا كيانيان در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به يكي از حاضران درباره قيمتگذاري آثار بازيگران و هنرمندان سينما در اكسپوي عكس گفت: متأسفانه در ايران چيزي به اسم سنديكا وجود ندارد، تا حافظ منافع صنفي يك حرفه باشد. اين سنديكا كف دستمزد و قيمت را تعيين ميكند و براي دفاع از حقوق صنف حضور دارد و ايكاش روزي در ايران چنين سنديكايي برپا شود تا به نفع هريك از ما كار صورت دهد و ما با مراجعه به آن بتوانيم قيمت آثار خود را در قياس با ديگران تعيين كنيم.
او خاطرنشان كرد: در شرايطي كه چنين سنديكايي وجود ندارد، من به شخصه براي قيمتگذاري عكسهايم با دوستان عكاس، كلكسيونرها، نگارخانهداران و غيره مشاوره ميكنم تا قيمت واقعي آثارم را به دست بياورم. اما در مورد ديگران نميتوانم نظري بدهم، اين استاندارد قيمت را هم من تعيين نميكنم بلكه براساس بازار داخل كشور اين قيمتها تعيين ميشود.
لاله اسكندري هم مطرح كرد: برپايي حراجيهاي بزرگ و حضور موفقيت هنرمندان ايراني باعث شده تا قيمت آثار در قياس با چندسال پيش تغيير كند، زيرا جايگاه هنرمندان تجسمي فرق كرده است و همچنان معتقدم كه در چنين نشستي بايد شرايط اجرايي برگزاركنندگان اكسپو و ديگر نمايشگاهها مورد سوال و تحليل قرار بگيرد.
كيانيان نيز در پايان اين نشست گفت: همه ما دوست داريم تا دوستان عكاسمان چه موافق و چه مخالف حركت ما، در چنين نشستي حاضر شوند. عكسهاي ما را نقد كنند و ايرادات كارهاي ما را گوشزد نمايند زيرا ما در نهايت بازهم عكاسي ميكنيم، اما اي كاش اين نقد ساختاري صورت بگيرد.
به گزارش ايسنا، در اين نشست كه تنها با حضور سينماگران برپا شد،صندليهايي به نام بهمن جلالي، افشين شاهرودي و عليرضا كيا و محسن زارع قرار گرفته بود.