تووت فرنگی
19th March 2011, 04:00 PM
سبزههای چینی سفرههای هفت سین ایرانیها را زینت خواهد داد.
امسال در بازار سبزههای عید، سبزههای چینی کمی زودتر از موعد وارد شدهاند و خودنمایی میکنند.
این سبزهها که غالبا به شکل آدمک و عروسک طراحی شدهاند ده روز مانده به عید باید در آب قرار گیرند و سبز شوند.
این ابداع چینیها امسال با استقبال گسترده مغازهدارانی روبرو شده است که معتقدند این آدمکها که سبزه به جای موهایشان رشد خواهد کرد میتوانند توجه ایرانیها را به خود جلب کرده و گزارشهای تهیه شده از سطح بازار نیز حاکی از آن است که فروش این سبزهها تاکنون توانسته است در سبد خرید بسیاری از ایرانیها جای بگیرد.
این توزیع کننده عمده این سبزهها گفت: نمیدانم قیمت واردات این سبزهها چقدر است، برای پخش کنندگان عمده بین 1500 تا 1700 تومان تمام میشود و ما بین 2000 تا 2200 تومان آن را به مغازهها میفروشیم.
این سبزهها در برخی نقاط حتی تا 5000 تومان نیز فروخته میشوند هر چند در متروها دستفروشان مترو آن را حتی به قیمت 2000 تومان نیز به مشتریان تحویل میدهند. سبزه امروز و دیروز وارد سفره هفت سین ایرانی نشده است. سالها که نه قرنهاست که سبزه در سفره هفت سین ایرانی جای دارد. میگویند در قدیم ایرانیها از هر دانهای سبزه میریختند. گندم، عدس، ماش، ارزن و ... هر کدام که بهتر و پرتر سبز میشد آن سال کاشت آن دانه را در دستور کار قرار میدادند. هر چند سبز کردن دانهها هدف عوض کرده است اما هنوز ایرانیها یکی از هفت سین غیر قابل تغییر در سفره عید را سبزه میدانند. برخی خانوادهها سبزه گندم و برخی سبزه ماش و عدس و ... را سر سفره خود قرار میدهند.
علت افزایش واردات شبزه چینی شاید ورود آزمایشی چین به این بازار در سالهای گذشته و تولید انبوه آن پس از گرفتن پاسخ مناسب بوده و یا این که خود تاجران ایرانی امسال نسبت به افزایش واردات اقدام کردهاند
طی سالهای گذشته انواع جدیدی از سبزهها وارد بازار شد. به عنوان مثال سبزههایی که بر بدنه کوزهها رشد میکرد و فرمهای جذابی را به وجود میآورد و یا سبزههایی که در ظرفهای قالبی تهیه شده و به شکل ظرف در میآمد. با این حال هیچ گاه تولید کارخانهای و صنعتی سبزه در ایران رخ نداد و بسیاری از تولید کنندگان شاید با این توجیه که کالایی که 10 روز بیشتر بازار ندارد برای سرمایهگذاری با صرفه نیست از تولید صنعتی آن چشم پوشیدند. غالبا گل فروشیها و مغازهداران در آستانه عید، خود نسبت به سبز کردن دانهها و فروش آن به مردم اقدام میکردند.
بر اساس آمارهای تایید نشده جذابترین نوع سبزه برای ایرانیها گندم بوده و سبزه گندم همواره در آستانه نوروز بیشترین خریدار را داشته است. نکته مهم اینجاست که حجم بیشتری از سبزههای چینی نیز سبزههای گندم هستند. برخی معتقدند تنها یک نوع سبزه برایشان خوش یمن است و شگون دارد. به عنوان مثال برخی خانوادههای ایرانی تنها سبزه گندم را سر سفره خود قرار میدهند و برخی تنها سبزه عدس و یا انواع دیگری از سبزهها را برای تزیین سفره هفت سین خود بر میگزینند.
http://img.tebyan.net/big/1389/01/14863281205217513914321792667821624253.jpg
به گفته مغازهدارانی که نسبت به فروش این سبزهها اقدام میکنند، این سبزهها برای دو سال پیاپی قابل استفاده هستند و در سال آینده نیز امکان سبز شدن را دارند.
طی سالهای گذشته چین رشدی خزنده در بازار های ایرانی داشته است. انواع و اقسام کالاهای چینی در بازار ایران خودنمایی میکند. صنایع فراوانی از ورود کالاهای ارزان قیمت بسیار متضرر شدند تا جایی که برخی رکود صنعت کفش ایران و صنایع تولید پوشاک و لوازم یدکی و ... را ناشی از ورود بیرویه کالاهای ارزان قیمت چینی میدانند.
چین طی سال های اخیر به بازار کالاهای سنتی ایران نیز چشم دوخته است. صادرات سیر و عسل و گلاب به بازار ایران نشان دهنده آن است که چینیها قصد ندارند تنها به کالاهای استراتژیک و پر بازار بسنده کنند و حتی به بازارهای سنتی ایران و سایر کشورها نیز چشم دارند.
صادرات گسترده تسبیح و جانماز از سوی چین به کشورهای عربی دلیلی بر این مدعاست .
هر چند صادرات سبزه به ایران هیچ گروه تولیدی و هیچ صنعتگری را تهدید نمیکند اما تولید کالایی با بازار کوتاه مدت در ایران نکتهای جالب و قابل توجه به نظر میرسد.
کالایی که 10 روز بیشتر بازار ندارد برای سرمایهگذاری با صرفه نیست از تولید صنعتی آن چشم پوشیدند. غالبا گل فروشیها و مغازهداران در آستانه عید، خود نسبت به سبز کردن دانهها و فروش آن به مردم اقدام میکردند.
یکی از عمدهفروشان این نوع سبزهها، در خصوص وضعیت بازار آن به ایلنا گفت: این نوع عروسکها در سالهای گذشته نیز در بازار وجود داشت اما امسال حجم واردات این کالا از چین به شکل قابل توجهی افزایش نشان میدهد. علت این افزایش شاید ورود آزمایشی چین به این بازار در سالهای گذشته و تولید انبوه آن پس از گرفتن پاسخ مناسب بوده و یا این که خود تاجران ایرانی امسال نسبت به افزایش واردات اقدام کردهاند.
حجم واردات کالاهای چینی به ایران بسیار بالاست و همواره صنعتگران به قیمت ارزان و کیفیت پایین این کالاها اعتراض دارند. موسسه استاندارد حتی چندی پیش از امضای توافق نامهای برای ممنوعیت صادرات کالاهای بیکیفیت چینی به ایران خبر داد و رییس این موسسه اعلام کرد که چینیها معتقدند علت ورود کالاهای بیکیفیت چینی به دلیل آن است که تاجران ایرانی خود مشتری این نوع کالاها هستند.
با این حال مقرر شده است تاجرانی که این کالاها را وارد میکنند در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار گرفته و برای تمدید مجوز واردات خود با مشکلاتی مواجه شوند.
امسال در بازار سبزههای عید، سبزههای چینی کمی زودتر از موعد وارد شدهاند و خودنمایی میکنند.
این سبزهها که غالبا به شکل آدمک و عروسک طراحی شدهاند ده روز مانده به عید باید در آب قرار گیرند و سبز شوند.
این ابداع چینیها امسال با استقبال گسترده مغازهدارانی روبرو شده است که معتقدند این آدمکها که سبزه به جای موهایشان رشد خواهد کرد میتوانند توجه ایرانیها را به خود جلب کرده و گزارشهای تهیه شده از سطح بازار نیز حاکی از آن است که فروش این سبزهها تاکنون توانسته است در سبد خرید بسیاری از ایرانیها جای بگیرد.
این توزیع کننده عمده این سبزهها گفت: نمیدانم قیمت واردات این سبزهها چقدر است، برای پخش کنندگان عمده بین 1500 تا 1700 تومان تمام میشود و ما بین 2000 تا 2200 تومان آن را به مغازهها میفروشیم.
این سبزهها در برخی نقاط حتی تا 5000 تومان نیز فروخته میشوند هر چند در متروها دستفروشان مترو آن را حتی به قیمت 2000 تومان نیز به مشتریان تحویل میدهند. سبزه امروز و دیروز وارد سفره هفت سین ایرانی نشده است. سالها که نه قرنهاست که سبزه در سفره هفت سین ایرانی جای دارد. میگویند در قدیم ایرانیها از هر دانهای سبزه میریختند. گندم، عدس، ماش، ارزن و ... هر کدام که بهتر و پرتر سبز میشد آن سال کاشت آن دانه را در دستور کار قرار میدادند. هر چند سبز کردن دانهها هدف عوض کرده است اما هنوز ایرانیها یکی از هفت سین غیر قابل تغییر در سفره عید را سبزه میدانند. برخی خانوادهها سبزه گندم و برخی سبزه ماش و عدس و ... را سر سفره خود قرار میدهند.
علت افزایش واردات شبزه چینی شاید ورود آزمایشی چین به این بازار در سالهای گذشته و تولید انبوه آن پس از گرفتن پاسخ مناسب بوده و یا این که خود تاجران ایرانی امسال نسبت به افزایش واردات اقدام کردهاند
طی سالهای گذشته انواع جدیدی از سبزهها وارد بازار شد. به عنوان مثال سبزههایی که بر بدنه کوزهها رشد میکرد و فرمهای جذابی را به وجود میآورد و یا سبزههایی که در ظرفهای قالبی تهیه شده و به شکل ظرف در میآمد. با این حال هیچ گاه تولید کارخانهای و صنعتی سبزه در ایران رخ نداد و بسیاری از تولید کنندگان شاید با این توجیه که کالایی که 10 روز بیشتر بازار ندارد برای سرمایهگذاری با صرفه نیست از تولید صنعتی آن چشم پوشیدند. غالبا گل فروشیها و مغازهداران در آستانه عید، خود نسبت به سبز کردن دانهها و فروش آن به مردم اقدام میکردند.
بر اساس آمارهای تایید نشده جذابترین نوع سبزه برای ایرانیها گندم بوده و سبزه گندم همواره در آستانه نوروز بیشترین خریدار را داشته است. نکته مهم اینجاست که حجم بیشتری از سبزههای چینی نیز سبزههای گندم هستند. برخی معتقدند تنها یک نوع سبزه برایشان خوش یمن است و شگون دارد. به عنوان مثال برخی خانوادههای ایرانی تنها سبزه گندم را سر سفره خود قرار میدهند و برخی تنها سبزه عدس و یا انواع دیگری از سبزهها را برای تزیین سفره هفت سین خود بر میگزینند.
http://img.tebyan.net/big/1389/01/14863281205217513914321792667821624253.jpg
به گفته مغازهدارانی که نسبت به فروش این سبزهها اقدام میکنند، این سبزهها برای دو سال پیاپی قابل استفاده هستند و در سال آینده نیز امکان سبز شدن را دارند.
طی سالهای گذشته چین رشدی خزنده در بازار های ایرانی داشته است. انواع و اقسام کالاهای چینی در بازار ایران خودنمایی میکند. صنایع فراوانی از ورود کالاهای ارزان قیمت بسیار متضرر شدند تا جایی که برخی رکود صنعت کفش ایران و صنایع تولید پوشاک و لوازم یدکی و ... را ناشی از ورود بیرویه کالاهای ارزان قیمت چینی میدانند.
چین طی سال های اخیر به بازار کالاهای سنتی ایران نیز چشم دوخته است. صادرات سیر و عسل و گلاب به بازار ایران نشان دهنده آن است که چینیها قصد ندارند تنها به کالاهای استراتژیک و پر بازار بسنده کنند و حتی به بازارهای سنتی ایران و سایر کشورها نیز چشم دارند.
صادرات گسترده تسبیح و جانماز از سوی چین به کشورهای عربی دلیلی بر این مدعاست .
هر چند صادرات سبزه به ایران هیچ گروه تولیدی و هیچ صنعتگری را تهدید نمیکند اما تولید کالایی با بازار کوتاه مدت در ایران نکتهای جالب و قابل توجه به نظر میرسد.
کالایی که 10 روز بیشتر بازار ندارد برای سرمایهگذاری با صرفه نیست از تولید صنعتی آن چشم پوشیدند. غالبا گل فروشیها و مغازهداران در آستانه عید، خود نسبت به سبز کردن دانهها و فروش آن به مردم اقدام میکردند.
یکی از عمدهفروشان این نوع سبزهها، در خصوص وضعیت بازار آن به ایلنا گفت: این نوع عروسکها در سالهای گذشته نیز در بازار وجود داشت اما امسال حجم واردات این کالا از چین به شکل قابل توجهی افزایش نشان میدهد. علت این افزایش شاید ورود آزمایشی چین به این بازار در سالهای گذشته و تولید انبوه آن پس از گرفتن پاسخ مناسب بوده و یا این که خود تاجران ایرانی امسال نسبت به افزایش واردات اقدام کردهاند.
حجم واردات کالاهای چینی به ایران بسیار بالاست و همواره صنعتگران به قیمت ارزان و کیفیت پایین این کالاها اعتراض دارند. موسسه استاندارد حتی چندی پیش از امضای توافق نامهای برای ممنوعیت صادرات کالاهای بیکیفیت چینی به ایران خبر داد و رییس این موسسه اعلام کرد که چینیها معتقدند علت ورود کالاهای بیکیفیت چینی به دلیل آن است که تاجران ایرانی خود مشتری این نوع کالاها هستند.
با این حال مقرر شده است تاجرانی که این کالاها را وارد میکنند در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار گرفته و برای تمدید مجوز واردات خود با مشکلاتی مواجه شوند.