Rez@ee
9th March 2011, 07:16 AM
(http://www.konjkav.com/technology/9285-%D8%B1%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-GPS-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A.html)
(http://www.konjkav.com/technology/9285-%D8%B1%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-GPS-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A.html?tmpl=com ponent&print=1&layout=default&page=)
(http://www.konjkav.com/component/mailto/?tmpl=component&link=aHR0cDovL3d3dy5rb25qa2F2LmNvbS90ZWNobm9sb2d5L zkyODUt2LHYr9mK2KfYqNmKLdio2KctR1BTLdin2YrYsdin2Yb Zii5odG1s) محققان يكي از واحدهاي فناور پارك علم و فناوري كرمان موفق به طراحي و ساخت سامانه موقعيتياب و راهنماي محلي شدند كه به گفته آنها ميتواند جايگزيني بهينه براي سيستم GPS با كاربري محلي باشد.
مهندس محمدرضا چاووشيان در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: با توجه به نيازي كه در كشور وجود داشته اين سامانه با كاربردي شبيه به سيستم GPS و براي استفاده به عنوان سيستمهاي نظارت جادهيي، سيستمهاي هدايت و مسيريابي و ... طراحي و ساخته شد.
وي با بيان اينكه عدم موقعيتيابي دقيق از معايب اين سامانه است، تصريح كرد: هزينه تمام شده پايينتر، كاهش قيمت گيرندهها و امكان برقراري ارتباط دو طرفه با خودروها از مزايا و ويژگيهاي سامانه موقعيتياب و راهنماي محلي است كه در بسياري از كاربردها مناسبتر از GPS به نظر ميرسد.
چاووشيان در خصوص كاربردهاي اين سامانه موقعيتياب خاطرنشان كرد: استفاده از سامانه موقعيتياب در سيستم نظارت جادهيي براي كنترل تاكسيها و اتوبوسهاي بين شهري يكي از كاربردهاي اين سامانه است و از آنجايي كه هزينه تمام شده براي راننده (مالك) خودرو و دولت نسبت به GPS تا يك دهم كاهش پيدا كرد و از طرفي با توجه به انتقال اتوماتيك اطلاعات و قابليت ارتباط دو طرفه نيازي به تخليه اطلاعات از اين سيستم نيست نسبت به GPS بهينهتر و با صرفه اقتصادي بيشتر قابل استفاده است.
وي با بيان اينكه در روزهاي تعطيل ترددها به خارج و داخل شهرهاي بزرگ بيشتر ميشود، گفت: يكي ديگر از كاربردهاي اين موقعيتياب استفاده به عنوان سيستم هدايت و مسيريابي است تا بتوان مسافران را به مسيرهاي كم تردد هدايت كرد.
چاووشيان درباره چگونگي كاركرد اين سامانه تصريح كرد: در سيستم GPS براي موقعيت يابي از يكسري ماهوارهها به عنوان فرستنده استفاده ميشود و به همين دليل ارتباط يك طرفه است اما در اين سيستم از تعداد بسياري ايستگاه راديويي استفاده ميشود كه اطلاعات خود را در شعاع محدودي منتشر كرده و با استفاده از آنها گيرندههايي كه در آن موقعيت قرار ميگيرند، ميتوانند اطلاعات را استخراج كرده و با توجه به الگوريتمهاي پردازش در گيرندهها ميتواند اطلاعات مربوط به موقعيتيابي و مسيريابي را براي كاربر مشخص كند.
اين محقق پارك علم و فناوري كرمان در پايان با بيان اينكه در كاربردهاي ترافيكي و نظارت جادهيي نيازي به تعيين دقيق موقعيت خودرو نيست، اظهار كرد: اين موقعيتياب ميتواند با دريافت و ارسال اطلاعات موقعيت هاي مختلف را تا شعاع 50 متري تشخيص ميدهد.
(http://www.konjkav.com/technology/9285-%D8%B1%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-GPS-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A.html?tmpl=com ponent&print=1&layout=default&page=)
(http://www.konjkav.com/component/mailto/?tmpl=component&link=aHR0cDovL3d3dy5rb25qa2F2LmNvbS90ZWNobm9sb2d5L zkyODUt2LHYr9mK2KfYqNmKLdio2KctR1BTLdin2YrYsdin2Yb Zii5odG1s) محققان يكي از واحدهاي فناور پارك علم و فناوري كرمان موفق به طراحي و ساخت سامانه موقعيتياب و راهنماي محلي شدند كه به گفته آنها ميتواند جايگزيني بهينه براي سيستم GPS با كاربري محلي باشد.
مهندس محمدرضا چاووشيان در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: با توجه به نيازي كه در كشور وجود داشته اين سامانه با كاربردي شبيه به سيستم GPS و براي استفاده به عنوان سيستمهاي نظارت جادهيي، سيستمهاي هدايت و مسيريابي و ... طراحي و ساخته شد.
وي با بيان اينكه عدم موقعيتيابي دقيق از معايب اين سامانه است، تصريح كرد: هزينه تمام شده پايينتر، كاهش قيمت گيرندهها و امكان برقراري ارتباط دو طرفه با خودروها از مزايا و ويژگيهاي سامانه موقعيتياب و راهنماي محلي است كه در بسياري از كاربردها مناسبتر از GPS به نظر ميرسد.
چاووشيان در خصوص كاربردهاي اين سامانه موقعيتياب خاطرنشان كرد: استفاده از سامانه موقعيتياب در سيستم نظارت جادهيي براي كنترل تاكسيها و اتوبوسهاي بين شهري يكي از كاربردهاي اين سامانه است و از آنجايي كه هزينه تمام شده براي راننده (مالك) خودرو و دولت نسبت به GPS تا يك دهم كاهش پيدا كرد و از طرفي با توجه به انتقال اتوماتيك اطلاعات و قابليت ارتباط دو طرفه نيازي به تخليه اطلاعات از اين سيستم نيست نسبت به GPS بهينهتر و با صرفه اقتصادي بيشتر قابل استفاده است.
وي با بيان اينكه در روزهاي تعطيل ترددها به خارج و داخل شهرهاي بزرگ بيشتر ميشود، گفت: يكي ديگر از كاربردهاي اين موقعيتياب استفاده به عنوان سيستم هدايت و مسيريابي است تا بتوان مسافران را به مسيرهاي كم تردد هدايت كرد.
چاووشيان درباره چگونگي كاركرد اين سامانه تصريح كرد: در سيستم GPS براي موقعيت يابي از يكسري ماهوارهها به عنوان فرستنده استفاده ميشود و به همين دليل ارتباط يك طرفه است اما در اين سيستم از تعداد بسياري ايستگاه راديويي استفاده ميشود كه اطلاعات خود را در شعاع محدودي منتشر كرده و با استفاده از آنها گيرندههايي كه در آن موقعيت قرار ميگيرند، ميتوانند اطلاعات را استخراج كرده و با توجه به الگوريتمهاي پردازش در گيرندهها ميتواند اطلاعات مربوط به موقعيتيابي و مسيريابي را براي كاربر مشخص كند.
اين محقق پارك علم و فناوري كرمان در پايان با بيان اينكه در كاربردهاي ترافيكي و نظارت جادهيي نيازي به تعيين دقيق موقعيت خودرو نيست، اظهار كرد: اين موقعيتياب ميتواند با دريافت و ارسال اطلاعات موقعيت هاي مختلف را تا شعاع 50 متري تشخيص ميدهد.