xlsaltolx
3rd March 2011, 02:03 PM
- چگونه می توان مشاور ذیصلاح را از دیگران تشخیص داد؟
هدف ایزو 10019 تامین اطلاعات مفید وعملی برای سازمان ها به ویژه سازمان
های كوچك و متوسط است ،هنگامی كه می خواهند یك سیستم مدیریت كیفیت را
پیاده سازی نمایند . برای برخی سازمان ها این موضوع، اولین تماس آن ها با
دنیای ایزو9000 است كه پیروی آن ممكن است اطلاعات كافی برای اتخاذ بهترین
تصمیم به منظور انتخاب مشاور ذیصلاح،تنظیم قراردادی بی نقص،استفاده موثر
از خدمات مشاور را در اختیار نداشته باشند.
2- راهنمایی برای همه مراحل
ایزو 10019 در برگیرنده خطوط راهنما برای تمام مراحل انتخاب یك مشاور
ذیصلاح، درخواست و ارجاع كار به وی وتنظیم و انعقاد قرارداد به منظور
پیاده سازی سیستم مدیریت كیفیت است.از میان ملاحظات سودمند خدمات مشاوره
كه در بند 5-3 این استاندارد مطرح شده است می توان به موارد مهم ذیل اشاره
نمود:
� حتی اگر سیستم مدیریت كیفیت به خاطر الزامات بازاریابی یا قراردادی،
استقرار یابد این یك فرصت برای استفاده از این سیستم تحقق یافته به عنوان
یك ابزار مدیریتی كارآمد و اثربخش می باشد.
� سیستم مدیریت كیفیت از پتانسیل لازم بعنوان پایه ای برای بهبود مستمر عملكرد سازمان برخوردار است.
� موفقیت سیستم مدیریت كیفیت قویا به مشاركت و تعهد مدیریت ارشد ونه به مشاور بستگی دارد.
� كاركنان از تمام سطوح بایدبه منظور یكی شدن سیستم مدیریت كیفیت با عملیات كلی سازمان مشاركت نمایند.
� مشاور باید دارای اختیار برای تعامل با كاركنان در تمام سطوح سازمان به منظور آشنایی بیشتر با فرایندهای آن باشد.
� سیستم نباید گردش كار و مستندسازی غیرضروری ایجاد نماید.
� خدمات مشاوره باید با فرهنگ سازمان، صلاحیت كاركنان آن، فرایندها و یا مستندات موجود سازگار باشد.
به عبارت دیگر اگر مدیر یت ارشد یك سازمان اصول مطرح شده را كاملاً درك
نموده و به آنها قویاً معتقد باشد آن وقت قادر خواهد بود تا یك مشاور
ذیصلاح سیستم مدیریت كیفیت را از بین مشاوران در دسترس انتخاب نماید.
سازمان ها می توانند از ایزو10019 به عنوان یك خطوط راهنما، نه تنها برای
انتخاب یك مشاور ذیصلاح سیستم مدیریت كیفیت بلكه برای انعقاد یك قرارداد
خوب به منظور استفاده از خدمات كارآمد و اثربخش مشاور استفاده نمایند.
با مطالعه این خطوط راهنما رویكرد عمومی سازمان باید نسبت به این كه
انتخاب مشاور تنها بر مبنای پایین ترین قیمت صورت گرفته و گواهینامه
ایزو9001 فقط به عنوان یك نشان تلقی گردد، تغییر یابد. در عوض انتخاب
مشاور باید برمبنای توانایی وی در كمك به سازمان به منظور پیاده سازی یك
سیستم مدیریت كیفیت ارزش افزا و اثربخش برای سازمان باشد.
این حالت مشابه زمانی است كه سازمان تصمیم دارد یك ماشین ، كارخانه و یا
سیستم سخت افزاری جدید را به منظور بهبود بهره وری خریداری نماید، دراین
حالت سازمان از بین چند گزینه خوب یكی را كه مطمئن است قیمت و عملكرد موثر
دارد انتخاب می نماید.
3- مفاد استاندارد
ایزو10019 بعد از مقدمه، دامنه ی كاربرد و مراجع مرتبط، دو موضوع مهم را مطرح می نماید:
الف) انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت و تعریف شاخص هایی برای فرایند
انتخاب و قضاوت در مورد صلاحیت وی و اینكه مشاور چگونه باید نشان دهد كه
صلاحیت و ملاحظات اخلاقی خود را نگهداری نموده و بهبود می دهد.
ب) استفاده از خدمات مشاور سیستم مدیریت كیفیت و تعریف این كه آنها چه كسانی هستندو چگونه باید با آنها قرارداد منعقد نمود.
4- انتخاب یك مشاور ذیصلاح
مطابق الزامات این خطوط راهنما یك مشاور ذیصلاح باید دارای شرایط زیر باشد:
� بااخلاق،
� باهوش،
� بااستعداد،
� قاطع،
� دارای روابط عمومی،
� باتجربه،
� اقتصاد گرا،
� تسهیل كننده.
هدف ایزو 10019 تامین اطلاعات مفید وعملی برای سازمان ها به ویژه سازمان
های كوچك و متوسط است ،هنگامی كه می خواهند یك سیستم مدیریت كیفیت را
پیاده سازی نمایند . برای برخی سازمان ها این موضوع، اولین تماس آن ها با
دنیای ایزو9000 است كه پیروی آن ممكن است اطلاعات كافی برای اتخاذ بهترین
تصمیم به منظور انتخاب مشاور ذیصلاح،تنظیم قراردادی بی نقص،استفاده موثر
از خدمات مشاور را در اختیار نداشته باشند.
2- راهنمایی برای همه مراحل
ایزو 10019 در برگیرنده خطوط راهنما برای تمام مراحل انتخاب یك مشاور
ذیصلاح، درخواست و ارجاع كار به وی وتنظیم و انعقاد قرارداد به منظور
پیاده سازی سیستم مدیریت كیفیت است.از میان ملاحظات سودمند خدمات مشاوره
كه در بند 5-3 این استاندارد مطرح شده است می توان به موارد مهم ذیل اشاره
نمود:
� حتی اگر سیستم مدیریت كیفیت به خاطر الزامات بازاریابی یا قراردادی،
استقرار یابد این یك فرصت برای استفاده از این سیستم تحقق یافته به عنوان
یك ابزار مدیریتی كارآمد و اثربخش می باشد.
� سیستم مدیریت كیفیت از پتانسیل لازم بعنوان پایه ای برای بهبود مستمر عملكرد سازمان برخوردار است.
� موفقیت سیستم مدیریت كیفیت قویا به مشاركت و تعهد مدیریت ارشد ونه به مشاور بستگی دارد.
� كاركنان از تمام سطوح بایدبه منظور یكی شدن سیستم مدیریت كیفیت با عملیات كلی سازمان مشاركت نمایند.
� مشاور باید دارای اختیار برای تعامل با كاركنان در تمام سطوح سازمان به منظور آشنایی بیشتر با فرایندهای آن باشد.
� سیستم نباید گردش كار و مستندسازی غیرضروری ایجاد نماید.
� خدمات مشاوره باید با فرهنگ سازمان، صلاحیت كاركنان آن، فرایندها و یا مستندات موجود سازگار باشد.
به عبارت دیگر اگر مدیر یت ارشد یك سازمان اصول مطرح شده را كاملاً درك
نموده و به آنها قویاً معتقد باشد آن وقت قادر خواهد بود تا یك مشاور
ذیصلاح سیستم مدیریت كیفیت را از بین مشاوران در دسترس انتخاب نماید.
سازمان ها می توانند از ایزو10019 به عنوان یك خطوط راهنما، نه تنها برای
انتخاب یك مشاور ذیصلاح سیستم مدیریت كیفیت بلكه برای انعقاد یك قرارداد
خوب به منظور استفاده از خدمات كارآمد و اثربخش مشاور استفاده نمایند.
با مطالعه این خطوط راهنما رویكرد عمومی سازمان باید نسبت به این كه
انتخاب مشاور تنها بر مبنای پایین ترین قیمت صورت گرفته و گواهینامه
ایزو9001 فقط به عنوان یك نشان تلقی گردد، تغییر یابد. در عوض انتخاب
مشاور باید برمبنای توانایی وی در كمك به سازمان به منظور پیاده سازی یك
سیستم مدیریت كیفیت ارزش افزا و اثربخش برای سازمان باشد.
این حالت مشابه زمانی است كه سازمان تصمیم دارد یك ماشین ، كارخانه و یا
سیستم سخت افزاری جدید را به منظور بهبود بهره وری خریداری نماید، دراین
حالت سازمان از بین چند گزینه خوب یكی را كه مطمئن است قیمت و عملكرد موثر
دارد انتخاب می نماید.
3- مفاد استاندارد
ایزو10019 بعد از مقدمه، دامنه ی كاربرد و مراجع مرتبط، دو موضوع مهم را مطرح می نماید:
الف) انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت و تعریف شاخص هایی برای فرایند
انتخاب و قضاوت در مورد صلاحیت وی و اینكه مشاور چگونه باید نشان دهد كه
صلاحیت و ملاحظات اخلاقی خود را نگهداری نموده و بهبود می دهد.
ب) استفاده از خدمات مشاور سیستم مدیریت كیفیت و تعریف این كه آنها چه كسانی هستندو چگونه باید با آنها قرارداد منعقد نمود.
4- انتخاب یك مشاور ذیصلاح
مطابق الزامات این خطوط راهنما یك مشاور ذیصلاح باید دارای شرایط زیر باشد:
� بااخلاق،
� باهوش،
� بااستعداد،
� قاطع،
� دارای روابط عمومی،
� باتجربه،
� اقتصاد گرا،
� تسهیل كننده.