uody
1st March 2011, 01:13 AM
اینترانت چیست ؟
اینترانت شبکهای رایانهای است که از زبان مشترک ارتباطی شبکه جهانی اینترنت برای تبادل دادهها استفاده میکند . و تمام خدمات اینترنت ، از جمله پست الکترونیکی ، تار جهان گستر ، انتقال فایل (FTP) ، گروههای خبری و تله کنفرانس را در شبکهای اختصاصی برای استفاده کنندگان مشخص آن شبکه ارائه میدهد و لزومآ به اینترنت متصل نیست . تفاوت اساسی میان شبکه اینترانت و سایر شبکهها در آن است که این شبکه بر اساس پروتکلهای اینترنت نظیر TCP/IP و HTTP شکل میگیرد . هدف اصلی از نصب اینترانتها تسهیل ارتباطات و به اشتراک گذاشتن منابع - اعم از سخت افزاری – است ؛ که به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی نقش عمدهای در این نظام دارد .
• تاریخچه :
اینترانت خود تاریخچهای مستقل ندارد ، زیرا یکی از دستاوردهای اینترنت بهشمار میرود و در واقع چند سالی پس از آنکه اینترنت پا به عرصه جهانی گذاشت ، اینترانت و اکسترانت نیز پدید آمد . در ایران ، از اواسط سال ۱۳۷۴ که نرمافزار سیستم عامل شبکه (NT SERVER) شرکت رایانهای نت اسکیپ (Netscape) وارد کشور شد ، به سبب سهولت نصب اینترانتها بر روی این سیستم عامل شبکه ، نصب اینترانتها آغاز گردید و از آن زمان تاکنون ، این جریان در دنیا و ایران رشد فزایندهای داشته است . بهطور مثال ، وزارت کشاورزی ایران در همان سال توانست از خدمات شبکه اینترنت استفاده کند .
کاربردها . اطلاعرسانی ، ارتباطات ، بازاریابی و فروش ، آموزش از راه دور ، کار از راه دور ، تصمیمگیری بهینه مدیریت بانکداری و اقتصاد و کار و کاریابی ، کاربردهای اصلی اینترانتها هستند . در زمینه اطلاعرسانی با توجه به قابلیت چند رسانهایها و ارائه اطلاعات روزآمد ، میتوان به ارائه اطلاعات در زمینههای مختلف از جمله نشریات ، اطلاعیهها ، بخشنامهها ، پروندههای کاری ، اطلاعات تخصصی ، اطلاعات مشتریان ، رقبا و کاربران ، اخبار ، و جز آن اشاره کرد . ارائه الکترونیکی این اطلاعات خود موجب کاهش استفاده از کاغذ میشود و در نهایت کاهش هزینه و زمان را برای شرکتها به دنبال خواهد داشت . از این روش میتوان برای توزیع اطلاعات به دست آمده از اینترنت استفاده کرد .
در زمینه ارتباطات ، اینترانتها باعث تسهیل ارتباطات میان اعضای یک سازمان با مشتریان و رقبا و سازمانهای بیرونی خواهند شد که به طور نمونه میتوان به جمعآوری نظرات ، شکایات ، و آگاه کردن مدیران از مسائل را نام برد ؛ یا ارتباط افراد هم اندیشه در موضوعات خاص که خود باعث ایجاد نوآوریها ، خلاقیتها ، و ابتکارها در زمینههای مختلف میشود .
در زمینه بازاریابی و فروش میتوان تبلیغات جهت معرفی محصولات ، در نهایت سفارش از مشتری ، دریافت پیشنهادات و انتقادات از مشتری ، انجام و پیگیری عملیات فروش ، ارائه خدمات پس از فروش ، انجام هماهنگیهای لازم با مشتری و گزارش پیشرفت سفارش به مشتری و به طور کلی فروش از راه دور را نام برد .
اینترانت شبکهای رایانهای است که از زبان مشترک ارتباطی شبکه جهانی اینترنت برای تبادل دادهها استفاده میکند . و تمام خدمات اینترنت ، از جمله پست الکترونیکی ، تار جهان گستر ، انتقال فایل (FTP) ، گروههای خبری و تله کنفرانس را در شبکهای اختصاصی برای استفاده کنندگان مشخص آن شبکه ارائه میدهد و لزومآ به اینترنت متصل نیست . تفاوت اساسی میان شبکه اینترانت و سایر شبکهها در آن است که این شبکه بر اساس پروتکلهای اینترنت نظیر TCP/IP و HTTP شکل میگیرد . هدف اصلی از نصب اینترانتها تسهیل ارتباطات و به اشتراک گذاشتن منابع - اعم از سخت افزاری – است ؛ که به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی نقش عمدهای در این نظام دارد .
• تاریخچه :
اینترانت خود تاریخچهای مستقل ندارد ، زیرا یکی از دستاوردهای اینترنت بهشمار میرود و در واقع چند سالی پس از آنکه اینترنت پا به عرصه جهانی گذاشت ، اینترانت و اکسترانت نیز پدید آمد . در ایران ، از اواسط سال ۱۳۷۴ که نرمافزار سیستم عامل شبکه (NT SERVER) شرکت رایانهای نت اسکیپ (Netscape) وارد کشور شد ، به سبب سهولت نصب اینترانتها بر روی این سیستم عامل شبکه ، نصب اینترانتها آغاز گردید و از آن زمان تاکنون ، این جریان در دنیا و ایران رشد فزایندهای داشته است . بهطور مثال ، وزارت کشاورزی ایران در همان سال توانست از خدمات شبکه اینترنت استفاده کند .
کاربردها . اطلاعرسانی ، ارتباطات ، بازاریابی و فروش ، آموزش از راه دور ، کار از راه دور ، تصمیمگیری بهینه مدیریت بانکداری و اقتصاد و کار و کاریابی ، کاربردهای اصلی اینترانتها هستند . در زمینه اطلاعرسانی با توجه به قابلیت چند رسانهایها و ارائه اطلاعات روزآمد ، میتوان به ارائه اطلاعات در زمینههای مختلف از جمله نشریات ، اطلاعیهها ، بخشنامهها ، پروندههای کاری ، اطلاعات تخصصی ، اطلاعات مشتریان ، رقبا و کاربران ، اخبار ، و جز آن اشاره کرد . ارائه الکترونیکی این اطلاعات خود موجب کاهش استفاده از کاغذ میشود و در نهایت کاهش هزینه و زمان را برای شرکتها به دنبال خواهد داشت . از این روش میتوان برای توزیع اطلاعات به دست آمده از اینترنت استفاده کرد .
در زمینه ارتباطات ، اینترانتها باعث تسهیل ارتباطات میان اعضای یک سازمان با مشتریان و رقبا و سازمانهای بیرونی خواهند شد که به طور نمونه میتوان به جمعآوری نظرات ، شکایات ، و آگاه کردن مدیران از مسائل را نام برد ؛ یا ارتباط افراد هم اندیشه در موضوعات خاص که خود باعث ایجاد نوآوریها ، خلاقیتها ، و ابتکارها در زمینههای مختلف میشود .
در زمینه بازاریابی و فروش میتوان تبلیغات جهت معرفی محصولات ، در نهایت سفارش از مشتری ، دریافت پیشنهادات و انتقادات از مشتری ، انجام و پیگیری عملیات فروش ، ارائه خدمات پس از فروش ، انجام هماهنگیهای لازم با مشتری و گزارش پیشرفت سفارش به مشتری و به طور کلی فروش از راه دور را نام برد .