Bad Sector
4th February 2011, 12:18 PM
http://www.writeage.com/images/pagerank-1.gif
چه خوب میشد اگر به یکباره در نتایج جستجوی گوگل در بالاترین درجه قرار میگرفتیم ! براستی تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که ملاک موتورهای جستجو در نمایش نتایج جستجو و قرار دادن یک سایت بالاتر از دیگری در چیست؟ در این قسمت قصد دارم شما را با یکی از این تکنیک ها به نام Google Page Rank و یا بطور اختصار Google PR آشنا کنم. با ما باشید.
بطور خلاصه Page Rank یک سیستم جستجوی مبتنی بر شبکه بهم پیوسته لینک هاست که به هر کدام از اجزای آن(یعنی در حقیقت به هر وب سایت مورد اشاره) یک ارزش وزنی اختصاص میدهد که این خود به تنهائی درجه اهمیت یک سایت را مشخص میکند (هرچه به سایتی بیشتر لینک داده شده است خب حتما مهمتر است دیگر!).
Page Rank بعنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال 1995 در دانشگاه استنفورد و توسط Larry Page (که لابد اسمش را هم گذاشته روی پروژه اش) و Sergey Brin آغاز شد و هدفش دستیابی به نسل جدیدی از موتورهای جستجو بود که در سال 1998 بلاخره به یک پروژه عملی تبدیل شد و در آن سال گوگل متولد گردید. چندی بعد Page و Brin شرکت Google Inc را بعنوان شرکت اصلی موتور جستجوی گوگل تاسیس نمودند. ولی هنوز پروژه اولیه منجر به تولد گوگل (Page Rank) را فراموش نکرده و بعنوان یکی از فاکتورهای جستجوی گوگل جهت تعیین مرتبه صفحات ، مورد استفاده قرار میدادند.
گوگل خود درباره Page Rank چنین میگوید : Page Rank یک روش ابتکاری مبتنی بر ساختار دموکراتیک وب است که از شبکه گسترده لینک ها جهت تعیین مرتبه و امتیاز یک صفحه معین استفاده میکند بعنوان مثال تفسیر گوگل از لینک موجود در صفحه A که به صفحه B اشاره میکند ، در واقع نوعی رأی مثبت صفحه A به صفحه B میباشد که البته مبنای امتیاز دهی گوگل صرفا تعداد این رأی ها نیست بلکه صفحه ای هم که این لینک را داده است توسط گوگل بررسی میشود . مسلم است که هر چه رتبه این صفحه اول، خود بالاتر باشد تاثیر مستقیم در رتبه سایت دوم یعنی B دارد. پس هرچه یک سایت مهمتر به صفحه شما لینک داده باشد صفحه شما نیز در رده بندی گوگل بالاتر خواهد ایستاد.
از لحظه ارائه این الگوریتم تاکنون بررسی های متعددی پیرامون روش کار آن و راههای بهبود عملکرد آن ارائه گردیده است. یکی از مشکلاتی که ممکن است در این الگوریتم پیش آید هنگامی است که شخصی جهت بالا بردن درجه اهمیت سایت خود اقدام به تولید لینکهای کاذب به صفحه مورد نظر خود بنماید که با اینکار Page rank را به اشتباه بیاندازد. برای رفع این مشکل گوگل اقدام به تهیه یک کد به صورت rel=nofollow نمود که با قرار دادن این کد قبل از لینک مورد نظر گوگل از آن جهت بررسی در Page Rank صرفنظر میکند.
از دیگر موارد جدید Page Rank قرار دادن باصطلاح Toolbar آن در صفحه مورد نظر است که رتبه صفحه شما را از میان اعداد از یک تا ده نمایش میدهد که عدد بالاتر رتبه بالاتری دارد که البته چون بنا به گفته گوگل این Toolbar هر سه ماه یکبار Update میشود زیاد نمیتوان به آن بعنوان یک ابزار قابل اطمینان جهت تعیین رتبه صفحه مورد نظر تکیه کرد.
http://www.writeage.com/images/pagerank-2.gif
همچنین بر همین سیاق میتوان به مورد Google Directory Page Rank اشاره کرد که همانند Toolbar یک ابزار بررسی رتبه سایت میباشد با این تفاوت که در Toolbar با قرار دادن موس بروی آیکن سبزرنگ آن رتبه سایت از بین یک تا ده به نمایش در می آید ولی در مورد Directory رتبه سایت در حالت عادی قابل مشاهده نیست و در اصل یک ابزار نشان دهنده به خود گوگل و Page Rank برای شناسائی این رتبه میباشد.
در یک بررسی دقیقتر Page Rank متشکل از یک جدول توزیع احتمال است که میزان شانس کلیک های احتمالی بصورت تصادفی از صفحات مختلف به مقصد یک صفحه فرضی را بنمایش میگذارد که برای صفحه ای با هر اندازه دلخواه قابل محاسبه است. بطور کلی در اکثر تحقیقات علمی برای شروع عمل محاسبه رتبه سایت با توجه به تعداد سایت های مورد بررسی احتمال اولیه بین آنها تقسیم میشود (مثلا اگر در حال بررسی 5 سایت متفاوت هستیم در ابتدا برای هرکدام شانس 20 درصد را در نظر میگیریم). در عمل Page Rank برای انجام پروسه خود به عملی به نام تکرار (iterations) احتیاج دارد که منظور از آن عمل گشتن در میان لینک های مختلف از سایت های متفاوت است (از یک سایت شروع و همینطور لینکها را دنبال میکند). که در اینجا عددی مابین صفر و یک را به هرصفحه نسبت میدهد مثلا یک صفحه با Rank 0.5 یعنی احتمال اینکه شخصی با فشردن یک لینک بطور تصادفی به این قسمت هدایت شود 50 درصد میباشد.
فکر کنم یک مثال وضعیت پیچیده بالا را کمی روشن کند : فرض کنید در حال بررسی چهار صفحه A،B،C و D هستیم. طبق آنچه که در بالا تشریح کردیم در ابتدا برای هرکدام شانس مساوی و برابر 0.25 را در نظر میگیریم. خب حالا باز فرض کنید که هر سه صفحه B،C و D هرکدام به تنهائی به صفحه A لینک داده اند به همین خاطر Rank صفحه A برابر حاصل جمع Rank صفحات B،C وD میباشد که میشود 0.75 . اگر در این لحظه فرض کنیم که صفحه B علاوه بر A به صفحه C نیز لینک داده است و همچنین صفحه D نیز به تمامی سه صفحه دیگر لینک داده است آنوقت ارزش رأی صفحه ای که به چندین صفحه لینک داده است به تعداد لینک هایش تقسیم میشود مثلا در این مورد ارزش صفحه A عبارت است از:
http://www.writeage.com/images/pagerank-3.gif
محاسبه Page Rank بهمراه ضریب تعدیل (Damping Factor):
مکانیزم عملکرد Page Rank در نظر میگیرد که حتی یک User موهومی (که میتواند یک روبات مخصوص کلیک کردن باشد) هم در نهایت به کلیک کردن خود پایان میدهد بهمین خاطر و برای دقیق تر کردن رتبه بندی خود ، Page Rank فاکتوری به نام فاکتور تصحیح یا d را معرفی میکند که عبارت است از احتمال اینکه User (در هر مرحله ای که باشد) به عمل کلیک کردن خود ادامه دهد. این فاکتور تاکنون از روش های متفاوتی محاسبه شده است ولی در عمل برای آن مقداری در حدود 0.85 را در نظر میگیرند که در محاسبه رتبه سایت این فاکتور را از عدد یک کسر کرده و حاصل را با حاصلضرب فاکتور تصحیح و Rank قبلی ، جمع مینمایند بصورت زیر : (عمرا فکر میکردید گوگل به این پیچیدگی باشد؟)
http://www.writeage.com/images/pagerank-4.gif
بدین صورت رتبه هر صفحه بطور گسترده ای وابسته به رتبه صفحات دیگری که به آن لینک داده اند میباشد.
گوگل هرگاه که اقدام به Update کردن خود مینماید این Rank ها نیز به روز میشوند و البته با افزایش صفحات موجود در آرشیو گوگل رتبه ابتدائی برای صفحات نیز خود بخود کاهش می یابد (چون بین تعداد بیشتری تقسیم میشود) برای Update شدن این Rank ها گوگل بصورت تصادفی از یک URL (آدرس اینترنتی) آغازکرده و با دنبال کردن لینکهای موجود در آن صفحه به صفحات و صفحات دیگر میرود و این روند را دنبال میکند خب حالا اگر در این میان به صفحه ای بر بخورد که در آن هیچ لینکی موجود نباشد(Sink) آنوقت تکلیف چیست ؟ پاسخ راحت است در آن لحظه یک URL دیگر بطور تصادفی اتنخاب میگردد.
بطور حتم Google Page Rank یکی از چندین راه شناساندن صفحات مهم به جستجو گر Google میباشد که ارزش آن تا به جائی رسیده است که بسیاری از وب سایت ها برای گذاشته شدن لینک صفحه شان در سایتهای معروف مبالغ هنگفتی را پرداخت میکنند که البته این نیز از دید گوگل پنهان نمانده است و به آنها اخطار کرده که در صورت محرز شدن این امر آن لینک ها را نادیده میگیرد.
راستی دوست داشتید که لینک سایت شما درست زیر صفحه معروف جستجوی گوگل می بود؟
منبع (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.writeage.com%2 F)
چه خوب میشد اگر به یکباره در نتایج جستجوی گوگل در بالاترین درجه قرار میگرفتیم ! براستی تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که ملاک موتورهای جستجو در نمایش نتایج جستجو و قرار دادن یک سایت بالاتر از دیگری در چیست؟ در این قسمت قصد دارم شما را با یکی از این تکنیک ها به نام Google Page Rank و یا بطور اختصار Google PR آشنا کنم. با ما باشید.
بطور خلاصه Page Rank یک سیستم جستجوی مبتنی بر شبکه بهم پیوسته لینک هاست که به هر کدام از اجزای آن(یعنی در حقیقت به هر وب سایت مورد اشاره) یک ارزش وزنی اختصاص میدهد که این خود به تنهائی درجه اهمیت یک سایت را مشخص میکند (هرچه به سایتی بیشتر لینک داده شده است خب حتما مهمتر است دیگر!).
Page Rank بعنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال 1995 در دانشگاه استنفورد و توسط Larry Page (که لابد اسمش را هم گذاشته روی پروژه اش) و Sergey Brin آغاز شد و هدفش دستیابی به نسل جدیدی از موتورهای جستجو بود که در سال 1998 بلاخره به یک پروژه عملی تبدیل شد و در آن سال گوگل متولد گردید. چندی بعد Page و Brin شرکت Google Inc را بعنوان شرکت اصلی موتور جستجوی گوگل تاسیس نمودند. ولی هنوز پروژه اولیه منجر به تولد گوگل (Page Rank) را فراموش نکرده و بعنوان یکی از فاکتورهای جستجوی گوگل جهت تعیین مرتبه صفحات ، مورد استفاده قرار میدادند.
گوگل خود درباره Page Rank چنین میگوید : Page Rank یک روش ابتکاری مبتنی بر ساختار دموکراتیک وب است که از شبکه گسترده لینک ها جهت تعیین مرتبه و امتیاز یک صفحه معین استفاده میکند بعنوان مثال تفسیر گوگل از لینک موجود در صفحه A که به صفحه B اشاره میکند ، در واقع نوعی رأی مثبت صفحه A به صفحه B میباشد که البته مبنای امتیاز دهی گوگل صرفا تعداد این رأی ها نیست بلکه صفحه ای هم که این لینک را داده است توسط گوگل بررسی میشود . مسلم است که هر چه رتبه این صفحه اول، خود بالاتر باشد تاثیر مستقیم در رتبه سایت دوم یعنی B دارد. پس هرچه یک سایت مهمتر به صفحه شما لینک داده باشد صفحه شما نیز در رده بندی گوگل بالاتر خواهد ایستاد.
از لحظه ارائه این الگوریتم تاکنون بررسی های متعددی پیرامون روش کار آن و راههای بهبود عملکرد آن ارائه گردیده است. یکی از مشکلاتی که ممکن است در این الگوریتم پیش آید هنگامی است که شخصی جهت بالا بردن درجه اهمیت سایت خود اقدام به تولید لینکهای کاذب به صفحه مورد نظر خود بنماید که با اینکار Page rank را به اشتباه بیاندازد. برای رفع این مشکل گوگل اقدام به تهیه یک کد به صورت rel=nofollow نمود که با قرار دادن این کد قبل از لینک مورد نظر گوگل از آن جهت بررسی در Page Rank صرفنظر میکند.
از دیگر موارد جدید Page Rank قرار دادن باصطلاح Toolbar آن در صفحه مورد نظر است که رتبه صفحه شما را از میان اعداد از یک تا ده نمایش میدهد که عدد بالاتر رتبه بالاتری دارد که البته چون بنا به گفته گوگل این Toolbar هر سه ماه یکبار Update میشود زیاد نمیتوان به آن بعنوان یک ابزار قابل اطمینان جهت تعیین رتبه صفحه مورد نظر تکیه کرد.
http://www.writeage.com/images/pagerank-2.gif
همچنین بر همین سیاق میتوان به مورد Google Directory Page Rank اشاره کرد که همانند Toolbar یک ابزار بررسی رتبه سایت میباشد با این تفاوت که در Toolbar با قرار دادن موس بروی آیکن سبزرنگ آن رتبه سایت از بین یک تا ده به نمایش در می آید ولی در مورد Directory رتبه سایت در حالت عادی قابل مشاهده نیست و در اصل یک ابزار نشان دهنده به خود گوگل و Page Rank برای شناسائی این رتبه میباشد.
در یک بررسی دقیقتر Page Rank متشکل از یک جدول توزیع احتمال است که میزان شانس کلیک های احتمالی بصورت تصادفی از صفحات مختلف به مقصد یک صفحه فرضی را بنمایش میگذارد که برای صفحه ای با هر اندازه دلخواه قابل محاسبه است. بطور کلی در اکثر تحقیقات علمی برای شروع عمل محاسبه رتبه سایت با توجه به تعداد سایت های مورد بررسی احتمال اولیه بین آنها تقسیم میشود (مثلا اگر در حال بررسی 5 سایت متفاوت هستیم در ابتدا برای هرکدام شانس 20 درصد را در نظر میگیریم). در عمل Page Rank برای انجام پروسه خود به عملی به نام تکرار (iterations) احتیاج دارد که منظور از آن عمل گشتن در میان لینک های مختلف از سایت های متفاوت است (از یک سایت شروع و همینطور لینکها را دنبال میکند). که در اینجا عددی مابین صفر و یک را به هرصفحه نسبت میدهد مثلا یک صفحه با Rank 0.5 یعنی احتمال اینکه شخصی با فشردن یک لینک بطور تصادفی به این قسمت هدایت شود 50 درصد میباشد.
فکر کنم یک مثال وضعیت پیچیده بالا را کمی روشن کند : فرض کنید در حال بررسی چهار صفحه A،B،C و D هستیم. طبق آنچه که در بالا تشریح کردیم در ابتدا برای هرکدام شانس مساوی و برابر 0.25 را در نظر میگیریم. خب حالا باز فرض کنید که هر سه صفحه B،C و D هرکدام به تنهائی به صفحه A لینک داده اند به همین خاطر Rank صفحه A برابر حاصل جمع Rank صفحات B،C وD میباشد که میشود 0.75 . اگر در این لحظه فرض کنیم که صفحه B علاوه بر A به صفحه C نیز لینک داده است و همچنین صفحه D نیز به تمامی سه صفحه دیگر لینک داده است آنوقت ارزش رأی صفحه ای که به چندین صفحه لینک داده است به تعداد لینک هایش تقسیم میشود مثلا در این مورد ارزش صفحه A عبارت است از:
http://www.writeage.com/images/pagerank-3.gif
محاسبه Page Rank بهمراه ضریب تعدیل (Damping Factor):
مکانیزم عملکرد Page Rank در نظر میگیرد که حتی یک User موهومی (که میتواند یک روبات مخصوص کلیک کردن باشد) هم در نهایت به کلیک کردن خود پایان میدهد بهمین خاطر و برای دقیق تر کردن رتبه بندی خود ، Page Rank فاکتوری به نام فاکتور تصحیح یا d را معرفی میکند که عبارت است از احتمال اینکه User (در هر مرحله ای که باشد) به عمل کلیک کردن خود ادامه دهد. این فاکتور تاکنون از روش های متفاوتی محاسبه شده است ولی در عمل برای آن مقداری در حدود 0.85 را در نظر میگیرند که در محاسبه رتبه سایت این فاکتور را از عدد یک کسر کرده و حاصل را با حاصلضرب فاکتور تصحیح و Rank قبلی ، جمع مینمایند بصورت زیر : (عمرا فکر میکردید گوگل به این پیچیدگی باشد؟)
http://www.writeage.com/images/pagerank-4.gif
بدین صورت رتبه هر صفحه بطور گسترده ای وابسته به رتبه صفحات دیگری که به آن لینک داده اند میباشد.
گوگل هرگاه که اقدام به Update کردن خود مینماید این Rank ها نیز به روز میشوند و البته با افزایش صفحات موجود در آرشیو گوگل رتبه ابتدائی برای صفحات نیز خود بخود کاهش می یابد (چون بین تعداد بیشتری تقسیم میشود) برای Update شدن این Rank ها گوگل بصورت تصادفی از یک URL (آدرس اینترنتی) آغازکرده و با دنبال کردن لینکهای موجود در آن صفحه به صفحات و صفحات دیگر میرود و این روند را دنبال میکند خب حالا اگر در این میان به صفحه ای بر بخورد که در آن هیچ لینکی موجود نباشد(Sink) آنوقت تکلیف چیست ؟ پاسخ راحت است در آن لحظه یک URL دیگر بطور تصادفی اتنخاب میگردد.
بطور حتم Google Page Rank یکی از چندین راه شناساندن صفحات مهم به جستجو گر Google میباشد که ارزش آن تا به جائی رسیده است که بسیاری از وب سایت ها برای گذاشته شدن لینک صفحه شان در سایتهای معروف مبالغ هنگفتی را پرداخت میکنند که البته این نیز از دید گوگل پنهان نمانده است و به آنها اخطار کرده که در صورت محرز شدن این امر آن لینک ها را نادیده میگیرد.
راستی دوست داشتید که لینک سایت شما درست زیر صفحه معروف جستجوی گوگل می بود؟
منبع (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.writeage.com%2 F)