PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اندر مسایل رعایت حقوق بشر در ایران



LaDy Ds DeMoNa
20th January 2011, 08:32 PM
اعلاميه جهانی حقوق بشر



http://groups.google.com/group/youth-for-human-rights/web/Logo-small_T.gif






اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بین المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%84% D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF) به تصویب رسیده‌است و شامل ۳۰ ماده‌ است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82_%D8%A8%D8%B4%D8%B1) می‌پردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده‌است.

مفاد این اعلامیه از نظر بسیاری از پژوهشگران از اعتبار حقوق بین‌الملل برخوردارست زیرا به صورت گسترده‌ای پذیرفته شده و برای سنجش رفتار کشورها به کار می‌رود.

کشورهای تازه استقلال یافته زیادی به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر استناد کرده یا آن را در قوانین بنادی یا قانون اساسی خود گنجانده‌اند.


تاریخچه

مجمع عمومی سازمان ملل متحد (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9_%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85% DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85% D9%84%D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF)، سه سال پس از تأسیس سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب نمود و اعلامیه جهانی حقوق بشر، که هدف آن ایجاد تضمین حقوق و آزادی های برابر برای همه مردم [۱] (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87_%D8%AC% D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82_% D8%A8%D8%B4%D8%B1#cite_note-part2ch4-0)بود در ۱۰ دسامبر (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B0_%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1) ۱۹۴۸ (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B9%DB%B4%DB%B8_%28%D9%85%DB%8C%D9%84%D8% A7%D8%AF%DB%8C%29) به تصویب رسید، روزی که اینک در سراسر جهان به عنوان روز بین‌المللی حقوق بشر (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B1%D9%88%D8%B2_%D8%A8%DB%8C%D9 %86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C_% D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82_%D8%A8%D8%B4%D8%B1&action=edit&redlink=1) گرامی داشته می‌شود.







ماده ۱: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_01.mov) تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند



ماده۲: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_02.mov) هر کس می تواند بدون هیچ گونه تمایز ، خصوصا از حیث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مذهب ، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر و همچنین ملیت ، وضع اجتماعی ، ثروت ، ولادت یا هر موقعیت دیگر ، از تمام حقوق و کلیه آزادی هایی که در اعلامیه حاضر ذکر شده است ، بهره مند گردد. به علاوه هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بر وضع سیاسی ، اداری و قضایی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد . گواه این کشور مستقل ، تحت قیمومیت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن به شکل محدودی شده باشد

ماده ۳: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_03.mov) هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد

ماده ۴: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_04.mov) احدی را نمی توان در بردگی نگه داشت و داد و ستد بردگان به هر شکلی که باشد ممنوع است



ماده ۵: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_02.mov) احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد



ماده ۶: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_06.mov) هر کس حق دارد که شخصیت حقوق او در همه جا به عنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود



ماده ۷: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_07.mov) همه در برابر قانون ، مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند.همه حق دارند در مقابل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه

حاضر باشد و بر علیه هر تحریکی که برای چنین تبعیضی به عمل آید به طور تساوی از حمایت قانون بهره مند شوند



ماده ۸: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_08.mov) در برابر اعمالی که حقوق اساسی فرد را مورد تجاوز قرار بدهد و آن حقوق به وسیله قانون اساسی یا قانون دیگری برای او شناخته شده باشد ، هر کس حق

رجوع به محاکم ملی صالحه دارد

ماده ۹: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_09.mov) احدی را نمی توان خود سرانه توقیف ، حبس یا تبعید نمود



ماده ۱۰: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_10.mov) هرکس با مساوات کامل حق دارد که دعوایش به وسیله دادگاه مساوی و بی طرفی ، منصفانه و علنا رسیدگی بشود و چنین دادگاهی درباره حقوق و الزامات او یا هر اتهام جزایی که به او توجه پیدا کرده باشند، اتخاذ تصمیم بنماید



ماده ۱۱: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_11.mov) الف) هر کس به بزه کاری متهم شده باشد بی گناه محسوب خواهد شد تا وقتی که در جریان یک دعوای عمومی که در آن کلیه تضمین های لازم برای دفاع ازاو تامین شده باشد ، تقصیر او قانونا محرز گردد

ب) هیچ کس برای انجام یا عدم انجام عملی که در موقع ارتکاب ، آن عمل به موجب حقوق ملی یا بین المللی جرم شناخته نمی شده است محکوم نخواهد شد . به همین طریق هیچ مجازاتی شدیدتر از آنچه که در موقع ارتکاب جرم بدان تعلق می گرفت درباره احدی اعمال نخواهد شد



ماده ۱۲: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_12.mov) احدی در زندگی خصوصی ، امور خانوادگی ، اقامتگاه یا مکاتبات خود نباید مورد مداخله های خود سرانه واقع شود و شرافت و اسم و رسمش نباید مورد

حمله قرار گیرد . هر کس حق دارد که در مقابل این گونه مداخلات و حملات ، مورد حمایت قانون قرار گیرد



ماده ۱۳: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_13.mov) الف) هر کس حق دارد که در داخل هر کشوری آزادانه عبور و مرور کند و محل اقامت خود را انتخاب نماید

ب) هر کی حق دارد هر کشوری و از جمله کشور خود را ترک کند یا به کشور خود باز گردد



ماده ۱۴: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_14.mov) الف) هر کس حق دارد در برابر تعقیب ، شکنجه و آزار ، پناهگاهی جسنجو کند و در کشورهای دیگر پناه اختیار کند

ب) در موردی که تعقیب واقعا مبتنی به جرم عمومی و غیر سیاسی و رفتارهایی مخالف با اصول و مقاصد ملل متحد باشد ، نمی توان از این حق استفاده نمود



ماده ۱۵: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_15.mov) الف) هر کس حق دارد ، که دارای تابعیت باشد

ب) احدی را تمی توان خود سرانه از تابعیت خود یا از حق تغییر تابعیت محروم کرد



ماده ۱۶: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_16.mov) الف) هر زن و مرد بالغی حق دارند بدون هیچ محدودیت از نظر نژاد ، ملیت ، تابعیت یا مذهب با هم دیگر زناشویی و هنگام انحلال آن ، زن و شوهر در کلیه امور مربوط به ازدواج دارای حقوق مساوی می باشند

ب) ازدواج باید با رضایت کامل و آزادانه زن ومرد واقع شود

پ) خانواده رکن طبیعی و اساسی اجتماع است و حق دارد از حمایت جامعه و دولت بهره مند شود



ماده ۱۷: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_17.mov) الف) هر شخص ، منفردا یا به طور اجتماعی حق مالکیت دارد

ب) احدی را تمی توان خود سرانه از حق مالکیت محروم نمود



ماده ۱۸: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_18.mov) هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است . هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد



ماده ۱۹: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_19.mov) هر کس حق آزادی عقیده وبیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن ، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی، آزاد باشد



ماده ۲۰: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_20.mov) الف) هرکس حق دارد آزادانه مجامع و جمعیت های مسالمت آ میز تشکیل دهد

ب) هیچ کس را تمی توان مجبور به شرکت در اجتماعی کرد



ماده ۲۱: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_21.mov) الف) هر کس حق دارد که در اداره امور عمومی کشور خود ، خواه مستقیما و خواه با وساطت نمایندگانی که آزادانه انتخاب شده باشد شرکت جوید

ب) هر کس حق دارد با تساوی شرایط ، به مشاغل عمومی کشور خود نایل آید

پ) اساس و منشا قدرت حکومت ، اراده مردم است . این اراده باید به وسیله انتخاباتی ابراز گردد که از روی صداقت و به طور ادواری ، صورت پذیرد .انتخابات باید عمومی و با رعایت مساوات باشد و با رای مخفی یا طریقهای نظیر آن انجام گیرد که آزادی رای را تامین نماید



ماده ۲۲: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_22.mov) هر کس به عنوان عضو اجتماع ، حق امنیت اجتماعی دارد و مجاز است به وسیله مساعی ملی و همکاری بین المللی ، حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خود را که لازمه مقام و نمو آزادانه شخصیت اوست با رعایت تشکیلات و منابع هر کشور به دست آورد



ماده ۲۳: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_23.mov) الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمايند

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند



ماده ۲۴: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_24.mov) هر کس حق استراحت و فراغت و تفریح دارد و به خصوص به محدودیت معقول ساعات کار و مرخصی های ادواری ، با اخذ حقوق، ذیحق می باشد



ماده ۲۵: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_25.mov) الف) هرکس حق دارد که سطح زندگی او ، سلامتی و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک ومسکن ومراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی تامین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری ، بیماری ، نقص اعضا ، بیوگی ، پیری یا در تمام موارد دیگری که به علل خارج از اراده انسان ، وسایل امرار معاش او از بین رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود

ب) مادران وکودکان حق دارند که از کمک و مراقبت مخصوصی بهره مند شوند . کودکان چه براثر ازدواج و چه بدون ازدواج به دنیا آمده باشند ، حق دارند که همه از یک نوع حمایت اجتماعی برخوردار شوند



ماده ۲۶: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_26.mov) الف) هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود . آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات ابتدایی و اساسی است باید مجانی باشد . آموزش ابتدایی اجباری است . آموزش حرفه ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل ، به روی همه باز باشد تا همه ، بنا به استعداد خود بتواند از آن بهره مند گردند

ب) آموزش و پرورش باید به طوری هدایت شود که شخصیت انسانی هر کس را به حد اکمل رشد آن برساند و احترام حقوق و آزادی های بشری را تقویت کند . آموزش و پرورش باید حسن تفاهم ، گذشت و احترام عقاید مخالف و دوستی بین تمام ملل و جمعیت های نژادی یا مذهبی و همچنین توسعه فعالیت های ملل متحد را در راه حفظ صلح ، تسهیل نماید

پ) پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به دیگران اولویت دارند



ماده ۲۷: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_27.mov) الف) هر کس حق دارد در زندگی فرهنگی اجتماع شرکت کند ، از فنون و هنرها متمتع گردد و در پیشرفت علمی و فوائد آن سهیم باشد

ب) هر کس حق دارد از حمایت منافع معنوی و مادی آثارعلمی ، فرهنگی یا هنری خود برخوردار شود



ماده ۲۸: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_28.mov) هر کس حق دارد برقراری نظمی را بخواهد که از لحاظ اجتماع و بین المللی ، حقوق و آزادی هایی را که در این اعلامیه ذکر گردیده ، تامین کند و آنها را به مورد عمل بگذارد



ماده ۲۹: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_29.mov) الف) هرکس در مقابل آن جامعه ای وظیفه دارد که رشد آزاد کامل شخصیت او را میسر سازد

ب) هر کس در اجرای حقوق و استفاده از آزادی های خود ، فقط تابع محدودیت هایی است که به وسیله قانون ، منحصرا به منظور تامین شناسایی و مراعات حقوق و آزادی های دیگران و برای مقتضیات صحیح اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی ، در شرایط یک جامعه دموکراتیک وضع گردیده است

پ) این حقوق و آزادی ها ، در هیچ موردی نمی تواند بر خلاف مقاصد و اصول ملل متحد اجرا گردد



ماده ۳۰: (http://www.youthforhumanrights.org/downloads/quicktime/YHRI_Human_Right_30.mov) هیچ یک از مقررات اعلامیه حاضر نباید طوری تفسیر شود که متضمن حقی برای دولتی یا جمعیتی یا فردی باشد که به موجب آن بتواند هر یک از حقوق و آزادی های مندرج در اعلامیه را ازبین ببرد ویا در آن راه ، فعالیتی بنماید

LaDy Ds DeMoNa
20th January 2011, 08:41 PM
بارها از اخبار شنیده ایم که حقوق بشر در ایران رعایت نمی شه . . .

مفاد حقوق بشر در بالا به رویت شما رسیده است
نظر شما چیست ؟



با مطالعه منشور جهانی حقوق بشر به نظر من موارد ذیل بیشتر از دیگر گزینه در کشور پر گهر من ایران محجور مانده است :






ماده ۱: (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3a%2f%2fwww.youthforhumanr ights.org%2fdownloads%2fquicktime%2fyhri_human_rig ht_01.mov)تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند



ماده۲: (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3a%2f%2fwww.youthforhumanr ights.org%2fdownloads%2fquicktime%2fyhri_human_rig ht_02.mov) هر کس می تواند بدون هیچ گونه تمایز ، خصوصا از حیث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مذهب ، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر و همچنین ملیت ، وضع اجتماعی ، ثروت ، ولادت یا هر موقعیت دیگر ، از تمام حقوق و کلیه آزادی هایی که در اعلامیه حاضر ذکر شده است ، بهره مند گردد. به علاوه هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بر وضع سیاسی ، اداری و قضایی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد . گواه این کشور مستقل ، تحت قیمومیت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن به شکل محدودی شده باشد

ماده ۷: (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3a%2f%2fwww.youthforhumanr ights.org%2fdownloads%2fquicktime%2fyhri_human_rig ht_07.mov)همه در برابر قانون ، مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند.همه حق دارند در مقابل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه حاضر باشد و بر علیه هر تحریکی که برای چنین تبعیضی به عمل آید به طور تساوی از حمایت قانون بهره مند شوند



نظر من :



در طی مسافرتی که به برخی شهرهای ایران داشتم متوجه شدم عدم رسیدگی به شهرهای سنی کشورموجبات ناخشنودی و اعتراض ساکنان آن دیار را فراهم می آورد یکی از علل آشوب و اغتشاش در شهرهای سنی کشور بی توجهی دولت به تامین نیازهای آنان می باشد .



برای مثالالبته با عرض معذرت از باستان شناس عزیز !!:
اگر از جزیره نشینان جنوب در خصوص انتخاب خلیج فارس یا خلیج عرب نظرسنجی به عمل آید مطلب به وضوح روشن خواهد شد !!!!







ماده ۱۸: (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3a%2f%2fwww.youthforhumanr ights.org%2fdownloads%2fquicktime%2fyhri_human_rig ht_18.mov)هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است . هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد



نظر من :


این مسئله در این ایران کاملا مبرهن است که اگر کسی دین اسلام رو تغییر دهد مرتد محسوب می گردد !حتی فکر کردن به آن معصیت محسوب می گردد . . .

برای مثال دین و مذهب جزء خصوصی ترین ویژگیهای شخصه اما در تمامی فرم های باخود و بیخود مهم و غیر مهم یکی از اساسی ترین گزینه های محسوب می شه

به نظر من نباید نوع دین افراد در استخدام ها و گزینش ها و چه چه تاثیر داده شه

اما در ایران به نظر می آد تاثیرگذاره !

این مسئله رو جند تن از دوستان سنی من بهم متذکر شدند . . .




و یا تمامی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران از کشور یا رانده شده اند یا خود رخت عزیمت گشوده اند !!!



و اما به نظر شما کدوم یک از مفاد حقوق بشر در ایران رعایت نمی شه ؟؟؟

LaDy Ds DeMoNa
20th January 2011, 08:47 PM
ناگفته نمونه این یه تحقیقه و نظرات شما فقط جهت یه تحقیق میدانی محسوب خواهد شد . . .
شما می تونید نسبت به عدم رعایت مفاد و منشور حقوق بشر که به نظرتون در کشور عزیزمون ایران رعایت نمی شه نظر بدید

ممنون [golrooz]

ارغنون
20th January 2011, 08:53 PM
سلام

حذف نمیشه اگه با دلیل بگم تقریبا همه موارد نقض میشه؟

اگه حذف میشه بیخود زحمت تایپ نکشم!

LaDy Ds DeMoNa
20th January 2011, 08:55 PM
سلام

حذف نمیشه اگه با دلیل بگم تقریبا همه موارد نقض میشه؟

اگه حذف میشه بیخود زحمت تایپ نکشم!


فعلا که ناظم خوابه مدیران قرمز هم که نیستند
جمع دوستانه است
اما سعی می کنم حذف نشه [nishkhand]

LaDy Ds DeMoNa
20th January 2011, 08:57 PM
ضمنا دوستان در صورت حذف این تایپیک
نظراتتون رو به ایمیل من بفرستید تا به استاد مربوطه ارائه بشه :
یا پیام خصوصی بزنید

new_k_0000@yahoo.com
مرسی

ارغنون
20th January 2011, 09:02 PM
اول یه مورد نقض کاملا غیر سیاسی!

ماده ۲۶: الف) هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود . آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات ابتدایی و اساسی است باید مجانی باشد . آموزش ابتدایی اجباری است . آموزش حرفه ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل ، به روی همه باز باشد تا همه ، بنا به استعداد خود بتواند از آن بهره مند گردند


هممون بچه هایی رو دیدیم که بدون برخوردای از حق تحصیل بی بهره اند و به جای تحصیل تو خیابون اسفند دود میکنن یا .....سایر صحنه های رقت بار!

حالا کشورای پیشرفته رو ولش!

نائورو یه کشور کوچیکه تو استرالیا زیاد هم پیشرفته نیست!تحصیل برای همه رایگانه تا سنه 16 سالگی
اگه پدر مادری به هر دلیلی حاضر نشن بچه شون رو بفرستن مدریه حق سرپرستی بچه به مددکار اجتماعی داده میشه!

ما تو ایران مدد کار داریم؟؟؟؟؟؟؟


در مورد دانشگاه

احضارات اخیر وزیر علوم!فکر کنم آخر عدالت محوریه!


هر چند براساس برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجاز بودند از ظرفیت مازاد بر سهمیه آموزش رایگان خود یا ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند، براساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تایید هیات امنا در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند و منابع مالی دریافتی را حسب مورد پس از واریز به خزانه کل به حساب درآمدهای اختصاصی منظور کنند، اما این امر با ایراد شورای نگهبان روبه‌رو شد و پس از آن، مجلسی‌ها به پذیرش مشروط دانشجوی پولی در دانشگاه‌های دولتی رای داده‌اند.

موضوع دانشجوی پولی موضوع ماده ۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه است که شورای نگهبان پذیرش آن بدون وجود ضابطه را مغایر با قانون اساسی دانسته بود. به همین دلیل، نمایندگان برای رفع ایراد این شورا تصویب کردند نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف به پیشنهاد هیات امنای دانشگاه‌ها و تایید وزارتخانه‌های ذی‌ربط باشد و در نتیجه پذیرش دانشجوی پولی تقریبا با شرایطی مانند دوره‌های شبانه در دانشگاه‌های دولتی و طی برگزاری آزمون سراسری انجام خواهد شد.

همچنین مقرر شده است تا در مدرک و محل تحصیل دانشجو قید شود که نوع پذیرش وی شهریه‌ای بوده تا با دانشجویی که از طریق کنکور سراسری و با رقابت فشرده‌تری پذیرفته می‌شود، تفکیکی صورت گیرد.این تصمیم در حالی گرفته شده که هنوز بسیاری از استادان دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی اجرای این طرح را مغایر با قول رئیس‌جمهور مبنی بر توسعه عدالت آموزشی و باعث بروز تبعیض میان دانشجویان می‌دانند.

دانشجوی پولی یعنی کسب روزی حلال برای دانشگاه‌ها

وزیر علوم و تحقیقات پیش از این در حمایت از پذیرش دانشجوی پولی خطاب به دانشجویان با طرح این سوال که از شما می‌پرسم آیا دانشگاه پولی به طور کلی بد است؟ یا پول کلا بد است؟ گفته بود: پول اگر از مسیر درست به دست آورده شود و هزینه شود، رزقی است حلال و باید خداوند را شکر کرد.

دانشجو با اشاره به این‌که اگر این پول از مسیر حلال به دست آورده شود و در مسیر درست هزینه شود جای شکر دارد، افزود: احیانا ممکن است این پول از مسیر حلال به دست نیامده باشد یا در مسیر صحیح هزینه نشود. دانشجو گفت: اگر دانشگاه‌ها پول حلال دریافت کنند و در مسیر صحیح گسترش آموزش عالی هزینه کند مناسب خواهد بود؟

وزیر علوم تصریح کرد: مطالب فوق را به صورت فرض مطرح کردم و باید توجه داشت که آیا مشکل دارد که پول حلالی گرفته شود تا در مسیر صحیح هزینه شود؟

وی با طرح این سوال که آیا مصوبه جذب دانشجویان پولی در دانشگاه‌های دولتی این روند را دارد، اضافه کرد: اگر این مصوبه به بنده ابلاغ شود، حتما بدانید که بین فردی که از مسیر رقابت علمی وارد دانشگاه شده با فردی که از مسیر پرداخت پول وارد دانشگاه شده تفاوت قائل خواهم شد.

وی افزود: نگاه ما در آموزش عالی این نیست، جوانی که با رقابت علمی وارد دانشگاه شود با جوانی که به صورت پولی وارد دانشگاه شده در یک کلاس و یک جا تحصیل کند و مدارک تحصیلی‌شان یکی باشد.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا نیاز بود دانشجویان پولی وارد دانشگاه‌های دولتی شوند؟ تصریح کرد: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا عدالتی را که مدنظر است، پیدا کنیم مطلوب خواهد بود و اگر برعهده من باشد این دو قشر از دانشجویان را از یکدیگر جدا می‌کند. در عین حال برخی روسای دانشگاه‌ها نیز مهم‌ترین دلیل حمایت از این طرح را استفاده از شهریه این دانشگاه‌ها برای آبادانی و فراهم کردن امکانات آموزشی برای دانشگاه متبوع خود می‌دانند.

جزئیات بیشتر از پذیرش دانشجوی پولی

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این باره به فارس توضیح داد: همانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی نام این دانشگاه‌ها در دفترچه کنکور با نام «دانشگاه بین‌الملل» فلان شهر مشخص می‌‌شود و میزان هزینه تحصیل بر‌اساس قیمت تمام شده آموزش محاسبه می‌شود.

قادری با اشاره به دیگر اصلاح صورت گرفته تصریح کرد: دانشگاه‌ها نمی‌توانند از ظرفیت‌های موجود خود برای جذب دانشجو به این شیوه اقدام کنند و لازمه جذب دانشجو به این طریق، ایجاد ظرفیت جدید است. وی در توضیح این مطلب افزود: برای نمونه اگر دانشگاه شیراز ۴۰ دانشجو دارد، نمی‌تواند آن را به ۵۰ دانشجو افزایش داده و ۱۰ دانشجوی اضافه را در این دانشگاه جذب کند؛ بلکه این دانشگاه باید ظرفیت جدیدی خارج از دانشگاه و به نام شعبه بین‌المللی دانشگاه شیراز ایجاد و به جذب دانشجو مبادرت کند.

شهریه دانشگاه‌های پولی؛ متوسط شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد

نورالله حیدری، عضو کمیسیون تلفیق نیز درباره میزان شهریه این دانشگاه‌ها و نحوه تعیین آن تصریح کرد: شهریه این دانشگاه باید براساس میزان متوسط شهریه دانشگاه‌هایی باشد که شهریه می‌گیرند.

وی با بیان این‌که تعیین شهریه این دانشگاه‌ها برعهده هیات امنای هر دانشگاه است و آنها تشخیص می‌دهند که شهریه باید به چه مقدار باشد، افزود: به هرحال میزان شهریه باید کمتر از متوسط شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد باشد.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: البته این موضوع در مذاکرات ثبت نشده است، اما در تجزیه و تحلیل‌هایی که شد به دلیل آن‌که این دانشگاه‌ها از امکانات دولت نیز استفاده می‌کنند باید از میانگین شهریه دریافتی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد کمتر باشد.

دانشگاه‌ها خودسرانه دانشجوی پولی نگیرند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید کرد: هیچ دانشگاهی از ظرفیت موجود برای جذب این دانشجویان نمی‌توانند استفاده کنند؛ همچنین اجباری برای داوطلبان در انتخاب دانشگاه‌ها وجود ندارد و آنها می‌توانند هر دانشگاهی را که می‌خواهند انتخاب کنند.

آمارهای وحشتناک از خروج داوطلبان ادامه تحصیل به خارج

حیدری با بیان این‌که اگر ما چنین تدابیری نداشته باشیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم یک عده از طریق پذیرش کنکور و هر شیوه دیگری وارد دانشگاه نمی‌شوند، افزود: این افراد یا باید ترک تحصیل کنند یا باید در دانشگا‌‌ه‌های غیرانتفاعی و آزاد ادامه تحصیل دهند، یا متاسفانه مانند عده‌ای به دلیل داشتن تمکن مالی برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های خارج از کشور بروند.وی اضافه کرد: آمارهای وحشتناکی داریم از کسانی که به دلیل داشتن تمکن مالی برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند. حیدری پیش‌بینی کرد: مشروط به این‌که ما هم رشته‌هایی که این داوطلبان به دنبالش هستند را ایجاد کنیم، می‌توانیم‌ بیش از ۵۰ درصد در همین وهله اول از خروج دانشجویان جلوگیری کنیم.

از سوی دیگر علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نیاز است تا این روند از سوی سازمان بازرسی کل کشور و سایر حوزه‌های بازرسی پایش شود، اظهار کرد: علت این پایش جلوگیری از تخلفات روسای دانشگاه‌هاست، زیرا پذیرش دانشجوی پولی امری در ظاهر خوشایند است و برخی دانشگاه‌ها ممکن است به منظور رفع مشکلات مالی خود اقدام به تخلفاتی در پذیرش دانشجوی پولی کنند.

به هرحال با تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان، شمارش معکوس برای ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن از سوی دولت آغاز شده است، اما هنوز زمان دقیق پذیرش دانشجوی پولی از طریق آزمون‌های سراسری سازمان سنجش مشخص نیست.

LaDy Ds DeMoNa
20th January 2011, 09:10 PM
خوب حرف شما متین اما دانشگاه که جزء آموزش و پرورش محسوب نمی شه !
تا دیپلم تحصیلات در ایران رایگانه و حرفی هم توش نیست . . .

ارغنون
20th January 2011, 09:15 PM
خوب حرف شما متین اما دانشگاه که جزء آموزش و پرورش محسوب نمی شه !
تا دیپلم تحصیلات در ایران رایگانه و حرفی هم توش نیست . . .

من حرفی راجع به هزینه تحصیل نگفتم!

در مورد عدالت در پذیرش گفتم که دانشجو پولی به قول بعضیا رزق حلال ارزش مدرک رو میاره پایین این یعنی همه بر اساس استعدادشون بهره مند نمیشن!
یه بحث دیگه هم هست راجع به سهمیه ها من نمیخوام خیلی واردش شیم ولی 21 مورد سهمیه پذیرش خلاف تساوی حقوق نیست؟
درسته؟

LaDy Ds DeMoNa
20th January 2011, 09:19 PM
من حرفی راجع به هزینه تحصیل نگفتم!

در مورد عدالت در پذیرش گفتم که دانشجو پولی به قول بعضیا رزق حلال ارزش مدرک رو میاره پایین این یعنی همه بر اساس استعدادشون بهره مند نمیشن!
یه بحث دیگه هم هست راجع به سهمیه ها من نمیخوام خیلی واردش شیم ولی 21 مورد سهمیه پذیرش خلاف تساوی حقوق نیست؟
درسته؟

چی بگم . . .

ارغنون
20th January 2011, 09:28 PM
چی بگم . . .



چیزی لازم نیست بگیم


مورد بعدی

ماده ۱۸: هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است . هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد
ماده ۱۹: هر کس حق آزادی عقیده وبیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن ، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی، آزاد باشد

در مورد آزادی عقاید:



ما 8 تا شبکه تلویزیونی داریم همش دولتی


فرانسه 1430 کانال تلویزیونی داره که 5 تاش وابسته به دولتن!


روزنامه های غیر دولتی تا کی باید تعطیل شن؟


تازه این خودش ماده 23 رو نقض میکنه چون شغل اون روزنامه نگار ازش گرفته میشه!

AmirR13
20th January 2011, 09:39 PM
آب تو هاون میکوبیدا.
همه ی حقوق در ایران رعایت میشه ، کافیه یه نظر سنجی از کسایی که نماز جمعه تهران شرکت میکنن به عمل بیارین.
اما اگه شما هم جز منافقین و اقلیت دینی و برانداز هستین یا معتقد به برابری زن و مرد و... که
خوب تکلیفتون مشخصه اصلا ایرانی نیستید و نه تنها حقوقتون رعایت نمیشه که دسته بالایی اجازه دارن حقوقتون رو بخورن و یه آب هم روش .

SaSaMc2
20th January 2011, 10:15 PM
حقوق این ماهم رو ریختم توی شام امشبم...!

میخواهم برای اولین بار خودم حق خودم رو بخورم...!



ممنونم لیدی جان [golrooz]

ولی این صدایی که دستشو از زیر در نشون میده؛

یه تصادف بین کفگیر و ته دیگه...


ما به درد خو گرفتیم...

اگه حقمون و بگیریم مدیون وجدانمون میشیم.

Mr.Engineer
20th January 2011, 10:20 PM
سلام دوستان
به نظر من بهتر بود که این بحث رو در تالار حقوق مطرح می کردی بهتر بود[khanderiz]
حالا بمونه
این تاپیک شما حذف میشه چون بوی حق و حقوق میاد و.......[tafakor]
حالا بمونه[sootzadan]



نظر من :

در طی مسافرتی که به برخی شهرهای ایران داشتم متوجه شدم عدم رسیدگی به شهرهای سنی کشورموجبات ناخشنودی و اعتراض ساکنان آن دیار را فراهم می آورد یکی از علل آشوب و اغتشاش در شهرهای سنی کشور بی توجهی دولت به تامین نیازهای آنان می باشد .


شما گفتید اما هیچی تغییر نمیکنه[droogh]
اول از همه من سنی هستم اهل تسنن[taajob2]
و اینکه سنی باشم یا شیعه مهم نیست مهم اینه که من انسانم و انسان دوست اصلا تو ذهن من چنین چیزی نیست یعنی جدایی بین این دو مذهب
هردو مذهب یه دین و یه پیامبر و یه خدا و یه قرآن دارن حالا چرا ...... نمیدونم
گفتی آشوب و ناخشنودی [esteress]
من یه سوال دارم تا حالا اسم شهر شیمیایی به گوشت خورده اصلا میدونی شیمیایی چیه تا حالا آدم شیمیایی زده دیدی[esteress] چند بار تلویزیون نشون داده چندبار اعلام کرده که من تو جنگ هشت ساله شهر شیمیایی دارم یه شهر شیمیایی که اسمش سردشت و در جنوب آذربایجان غربی و در مرز عراق
خدایش چند بار اگه ندیدی فعلا این تاپیک رو ببین
http://njavan.com/forum/showthread.php?t=81331 (http://njavan.com/forum/showthread.php?t=81331)
http://njavan.com/forum/showthread.php?t=81332 (http://njavan.com/forum/showthread.php?t=81332)
http://njavan.com/forum/showthread.php?t=81339 (http://njavan.com/forum/showthread.php?t=81339)
شهر سردشت یه شهر شیمیایی زده ی جهان است و اولین شهر است که طعم شیمیایی رو چشیده
میدوتم تا حالا حتی عکس شهر رو هم ندیدی از جهنم هم بدتره
بالا بالایی ها میدونن چی میگم
ریس جمهور محترم چند تا طرح دادن و چندتا اجرا شدن
خواستی عکس تازه میگیرم و واست ایمیل می کنم






[B]نظر من :

این مسئله در این ایران کاملا مبرهن است که اگر کسی دین اسلام رو تغییر دهد مرتد محسوب می گردد !حتی فکر کردن به آن معصیت محسوب می گردد . . .

برای مثال دین و مذهب جزء خصوصی ترین ویژگیهای شخصه اما در تمامی فرم های باخود و بیخود مهم و غیر مهم یکی از اساسی ترین گزینه های محسوب می شه

به نظر من نباید نوع دین افراد در استخدام ها و گزینش ها و چه چه تاثیر داده شه

اما در ایران به نظر می آد تاثیرگذاره !

این مسئله رو جند تن از دوستان سنی من بهم متذکر شدند . . .



و یا تمامی مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران از کشور یا رانده شده اند یا خود رخت عزیمت گشوده اند !!!



و اما به نظر شما کدوم یک از مفاد حقوق بشر در ایران رعایت نمی شه ؟؟؟

از بیگانگان گله داریم ما رو از هم جدا میکنن و بینمون تفرقه ایجاد می کنن
ولی خودمون چی می خوای ثابت کنم که چطوری؟
آره هر سندی هر ورقی یا متنی یا نظرسنجی یا هر چیز دیگری رو بخوای پر کنی بین این دو مذهب جدایی افتاده فجیع ترینش اینه که من تو دانشگاها بودم که یه برگه نظر سنجی داده بودن به نظر شما چی بود این بود اینکه من در روز چند بار نماز می خونم در هفته چندبار
چندبار میرم نماز جماعت جمعه ها میرم جماعت یا نه
بگذریم در خود فرم اطلاعات نوشته بودن مسلمان هستی یا سنی[soal]
جناب لوتوس
دانشگاه فرق میکنه اما اونم میگم خدمتتون
میگن آموزش و پرورش رایگانه تا دیپلم
یکی میشه بگه چرا تو مدرسه ها پول اجباری میگیرن به نام هدیه به مدرسه
خودم وقتی که مدرسه ای یعنی دبیرستان بودم به زور ازم پول میخواستن ولی من داشتم حتی نداشتم یه کتاب یا کفش نو بخرم [tafakor]هدیه به مدرسه خندم میگیره[khande] میگن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است[sootzadan]
بگذریم [nadanestan]
جناب LaDy Ds DeMoNa


خوب حرف شما متین اما دانشگاه که جزء آموزش و پرورش محسوب نمی شه !
تا دیپلم تحصیلات در ایران رایگانه و حرفی هم توش نیست . . .

آره دانشگا ه با اموزش و پرورش جداست
ولی چرا دانشگاه فقط شهید ، جانباز ، ایثارگر و....واسه اوناست البته با عرض پوزش به این عزیزان
رفیقم رتبه 4000 منطقه بود ولی از همین ها ......20000 بود رفت دانشگاه سراسری ارومیه
به نظر شما دوستان
خانواده شهید و جانباز و ..... آیا باید همه ی اینها رو داشته باشن
1. حقوق ماهانه[esteghbal]
2. اولویت در دانشگاه[tashvigh]
3. اولویت در استخدامی و بدون گزینش[shademani2]
4. اولویت برای اخذ وام بدون بهره
6. تنها کاری که میتونن بکنن اینه که بگیرن بخوابن و بخورن
4. تا ابد واسشون میمونه منظورم اینه که فرزند شهید ، نوه شهید ، نتیجه (فرزند نوه) شهید و.... باقی بمونه[etlafevaght][hoshdar]
اگه اینطوری من دیگه خسته شدم
راستی از شما شهید پروران جانبازان گرامی پوزش می خوام و امیدوارم درک کنید به جان خودم واقعیته
راستی اصلا تو دنیا حق و حقوقی وجود نداره

Mr.Engineer
20th January 2011, 10:25 PM
آب تو هاون میکوبیدا.
همه ی حقوق در ایران رعایت میشه ، کافیه یه نظر سنجی از کسایی که نماز جمعه تهران شرکت میکنن به عمل بیارین.
اما اگه شما هم جز منافقین و اقلیت دینی و برانداز هستین یا معتقد به برابری زن و مرد و... که
خوب تکلیفتون مشخصه اصلا ایرانی نیستید و نه تنها حقوقتون رعایت نمیشه که دسته بالایی اجازه دارن حقوقتون رو بخورن و یه آب هم روش .
[tafakor][tafakor][tafakor][tafakor][tafakor][tafakor][tafakor][tafakor]

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد