MR_Jentelman
27th December 2010, 10:37 PM
اهم تجربیات عملی دولت بنگلادش در توسعه و ترویج کارآفرینی بشرح زیر میباشند:
تسریع کارآفرینی در 19 برنامه اقتصادی دولت در سال 1991 که بعضی راهبردهای آن عبارتند از:
- صنعتی شدن سریع از طریق وارد شدن به اقتصاد بازار آزاد و رقابتی و تدارک دیدن تسهیلات برای سرمایهگذاری از طریق کارآفرینان داخلی و خارجی امکانپذیر است.
- ایجاد زیرساختارهای قوی اقتصادی پیش فرضی برای صنعتی شدن و رفاه کلی اقتصادی است.
- ایجاد فرصتهای بیشتر اشتغال از طریق صنعتی شدن سریع امکانپذیر است.
دولت بنگلادش عضو سازمان تجارت جهانی، سیاستها و اصلاحات اساسی خود را به سمت اقتصاد آزاد در راستای حضور در بازار جهانی دنبال میکند. که اهم آنها عبارتند از:
- واردات آزاد و آسان کردن مراحل گرفتن مجوز واردات
- تنظیم و تعدیل تعرفهها و حقالعمل کاریها
- یکسانسازی سیاستهای دولت در مورد بازار، تجارت و کسب و کار
بعضی از آرمانهای اصلی سیاستهای صنعتی دولت در رابطه با کارآفرینی عبارتند از:
- تعیین نقش دولت به عنوان تسهیل کننده در خلق یک محیط فعال برای توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی
- تضمین رشد سریع اشتغال صنعتی توسط تشویق سرمایهگذاری در صنایع اشتغالزا شامل سرمایهگذاری در صنایع پوشاکی smeها.
- ایجاد اشتغال زنان در شغلهای با مهارتهای بالاتر از طریق اهمیت دادن به توسعه مهارتها
- افزایش بهرهوری صنعتی و حرکت تدریجی به سوی محصولات با ارزش افزوده بالاتر از طریق ارتقای فنّاوری و مهارتها
محدودیتهای توسعه صنایع کوچک در بنگلادش
- محدودیت هزینههای توسعه دولتی
- محدودیت سیاستهای تجاری
- محدودیتهای اداری و قوانین
- محدودیتهای منابع مالی
اقدامات دولت در زمینه آموزش کارآفرینی عبارتند از:
- تاکید سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط بنگلادش در زمینه آموزش کارآفرینی در بخش دولتی و خصوصی برای توسعه smeها.
- اجرای برنامه توسعه کارآفرینی cefe در بنگلادش که شامل موارد زیر میباشد:
- خلق کسب و کار: (برای کارآفرینان بالقوه)
در این دوره کارآفرینان بالقوه قادر خواهند بود ایدههای کسب و کار خود را ارزیابی کنند و شایستگیهای خود را توسعه دهند. مدت زمان این دوره تمام وقت 4 تا 6 هفته میباشد که به صورت فشرده و کوتاه مدت ارایه خواهد شد.
- مدیریت کسب و کارهای کوچک (برای کارآفرینان موجود).
این رشته به توسعه و ارتقای دانش، مهارت و تکنیکهای مدیریت کارآفرینان موجود تمرکز خواهد داشت. دورههای پیشنهاد شده عبارتند از:
- رشتههای مدیریت کسب و کارهای کوچک
- کارگاه آموزشی شناسایی محصول راهبردی
- کارگاه آموزش بازاریابی محصول و تامین مالی
- آموزش مربیان
آموزش مربیان توسط یک گروه بینالمللی از مربیان صلاحیتدار صورت خواهد گرفت و در یک دوره آموزشی تمام وقت 4 هفتهای ارایه خواهد شد.
اجرای برنامه آموزشی توسعه زنان (wop) در مرکز کارآفرینی دانشگاه داکا از سال 1990
انتشار کتاب «توسعه اقتصادی و کارآفرینان» یک شرح قابل ملاحظه از صادرات پوشاک از بنگلادش
برگرفته از: ساز و کار مدیریت توسعه کارآفرینی
تسریع کارآفرینی در 19 برنامه اقتصادی دولت در سال 1991 که بعضی راهبردهای آن عبارتند از:
- صنعتی شدن سریع از طریق وارد شدن به اقتصاد بازار آزاد و رقابتی و تدارک دیدن تسهیلات برای سرمایهگذاری از طریق کارآفرینان داخلی و خارجی امکانپذیر است.
- ایجاد زیرساختارهای قوی اقتصادی پیش فرضی برای صنعتی شدن و رفاه کلی اقتصادی است.
- ایجاد فرصتهای بیشتر اشتغال از طریق صنعتی شدن سریع امکانپذیر است.
دولت بنگلادش عضو سازمان تجارت جهانی، سیاستها و اصلاحات اساسی خود را به سمت اقتصاد آزاد در راستای حضور در بازار جهانی دنبال میکند. که اهم آنها عبارتند از:
- واردات آزاد و آسان کردن مراحل گرفتن مجوز واردات
- تنظیم و تعدیل تعرفهها و حقالعمل کاریها
- یکسانسازی سیاستهای دولت در مورد بازار، تجارت و کسب و کار
بعضی از آرمانهای اصلی سیاستهای صنعتی دولت در رابطه با کارآفرینی عبارتند از:
- تعیین نقش دولت به عنوان تسهیل کننده در خلق یک محیط فعال برای توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی
- تضمین رشد سریع اشتغال صنعتی توسط تشویق سرمایهگذاری در صنایع اشتغالزا شامل سرمایهگذاری در صنایع پوشاکی smeها.
- ایجاد اشتغال زنان در شغلهای با مهارتهای بالاتر از طریق اهمیت دادن به توسعه مهارتها
- افزایش بهرهوری صنعتی و حرکت تدریجی به سوی محصولات با ارزش افزوده بالاتر از طریق ارتقای فنّاوری و مهارتها
محدودیتهای توسعه صنایع کوچک در بنگلادش
- محدودیت هزینههای توسعه دولتی
- محدودیت سیاستهای تجاری
- محدودیتهای اداری و قوانین
- محدودیتهای منابع مالی
اقدامات دولت در زمینه آموزش کارآفرینی عبارتند از:
- تاکید سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط بنگلادش در زمینه آموزش کارآفرینی در بخش دولتی و خصوصی برای توسعه smeها.
- اجرای برنامه توسعه کارآفرینی cefe در بنگلادش که شامل موارد زیر میباشد:
- خلق کسب و کار: (برای کارآفرینان بالقوه)
در این دوره کارآفرینان بالقوه قادر خواهند بود ایدههای کسب و کار خود را ارزیابی کنند و شایستگیهای خود را توسعه دهند. مدت زمان این دوره تمام وقت 4 تا 6 هفته میباشد که به صورت فشرده و کوتاه مدت ارایه خواهد شد.
- مدیریت کسب و کارهای کوچک (برای کارآفرینان موجود).
این رشته به توسعه و ارتقای دانش، مهارت و تکنیکهای مدیریت کارآفرینان موجود تمرکز خواهد داشت. دورههای پیشنهاد شده عبارتند از:
- رشتههای مدیریت کسب و کارهای کوچک
- کارگاه آموزشی شناسایی محصول راهبردی
- کارگاه آموزش بازاریابی محصول و تامین مالی
- آموزش مربیان
آموزش مربیان توسط یک گروه بینالمللی از مربیان صلاحیتدار صورت خواهد گرفت و در یک دوره آموزشی تمام وقت 4 هفتهای ارایه خواهد شد.
اجرای برنامه آموزشی توسعه زنان (wop) در مرکز کارآفرینی دانشگاه داکا از سال 1990
انتشار کتاب «توسعه اقتصادی و کارآفرینان» یک شرح قابل ملاحظه از صادرات پوشاک از بنگلادش
برگرفته از: ساز و کار مدیریت توسعه کارآفرینی