PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : درمورد توربین های گازی



ریپورتر
14th December 2010, 05:03 PM
برای شروع مقدمه وفهرست این مجموعه که کلا یک سی دی هستش ومن اپ کردمش وبه مرور میزارم رو برا دانلود قرار میدم
درکنار همین فایلها به سایر مباحث هم میپردازیم وفایلهای لازم رو هم برای دانلود اینجا قرار میدیم
موفق باشید

GENERAL INDEX (http://www.4shared.com/file/173153635/b6708f12/GENERAL_INDEX.html)


دانلود فهرست (http://www.4shared.com/file/173153627/4165df7f/LISTS.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:04 PM
اولین قسمت فایلها مشتمل بر 28 فایل وحجم 35 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/173146034/cf441ab4/001.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:06 PM
اینم قسمت دوم فایلها
14 فایل با حجم 8.5 مگ


دانلود (http://www.4shared.com/file/173183532/d2c26059/002.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:08 PM
قسمت سوم فایلها http://www.millan.net/minimations/smileys/bouquet2.gif
21 فایل با حجم حدودا 10 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/173322797/e40776fd/003.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:08 PM
قسمت چهارم فایلها
با حجم 13 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174155649/104b34ac/004.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:11 PM
قسمت پنجم فایلها
با حجم 13 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174162328/edaa233e/005.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:14 PM
دانلود قسمت ششم فایلها http://errooortm.com/yahoo/53.gif
با حجم 17 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174182220/5d837f5a/006.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:15 PM
سلام دوستان عزیزکتاب بسیار ارزشمند تئوری توربینهای گازی
با توضیحات کاملی درمورد فلسفه وجودی این نوع توربینها ...ساختار وعملکرد توربینهای گازی وشرح پروسه عملکردی ان
کتاب بسیار جامع وکاملیه
امیدوارم به دردتون بخوره


دانلود (http://www.4shared.com/file/Vwxzfndo/GAS_TURBINE_THEORY.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:16 PM
سلام دوستان عزیزمجموعه ای بسیار جالب که درحدود 500 مگ حجمشه ودرمورد توربین های گازی وموتورهای جت اطلاعات بسیار خوبی رو ارائه میده
حتما دانلود کنید خیلی جالبه
موفق باشید


http://rapidshare.com/files/21641101...bine.part1.rar (http://rapidshare.com/files/216411015/Gas_Turbine.part1.rar)
http://rapidshare.com/files/21650010...bine.part2.rar (http://rapidshare.com/files/216500109/Gas_Turbine.part2.rar)
http://rapidshare.com/files/21662541...bine.part3.rar (http://rapidshare.com/files/216625411/Gas_Turbine.part3.rar)
http://rapidshare.com/files/21666806...bine.part4.rar (http://rapidshare.com/files/216668062/Gas_Turbine.part4.rar)
http://rapidshare.com/files/21668910...bine.part5.rar (http://rapidshare.com/files/216689104/Gas_Turbine.part5.rar)

ریپورتر
14th December 2010, 05:17 PM
سلام دوستان عزیز
برای اشنایی با نیروگاههای گازی V 94.2 نقشه های اسکیداشو برتون میزارم
باتوجه به تعداد بالای ای تیپ نیروگاهها در ایران
موفق باشید
دانلود (http://www.4shared.com/file/116498347/c79f6781/V_942_plans.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:17 PM
قسمت هفتم فایلها
با حجم 6مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174186124/d7ca924d/007.html)

وقسمت هشتم فایلها
باحجم 2مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174211437/4740183b/008.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:18 PM
قسمت نهم فایلها
باحجم 27 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174232298/41e86d1c/009.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:19 PM
قسمت دهم فایلها
باحجم 18 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174254078/76c43e80/0010.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:19 PM
قسمت یازدهم فایلها
باحجم25 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174955708/eeb12964/0011.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:19 PM
قسمت دوازدهم فایلها
با حجم 10 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174962308/33cfc3d1/0012.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:20 PM
قسمت سیزدهم فایلها
با حجم 3 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/174975386/bc1975d7/0013.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:20 PM
قسمت چهاردهم فایلها
با حجم 24 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/175002260/64b4298e/0014.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:21 PM
دانلود قسمت پانزده فایلها http://errooortm.com/yahoo/53.gif
باحجم 19 مگ http://banel.parsaspace.com/smile/banel_smiley_171.gif

دانلود (http://www.4shared.com/file/175176279/f26d3889/0015.html)
__________________

ریپورتر
14th December 2010, 05:21 PM
قسمت شانزدهم فایلهاhttp://banel.parsaspace.com/smile/banel_smiley_171.gif
با حجم 18 مگ
موفق باشید

ریپورتر
14th December 2010, 05:23 PM
قسمت هفدهم فایلها
با حجم 8مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/180389607/417e3012/0017.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:24 PM
قسمت هجدهم فایلها
باحجم 12 مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/180215450/2d738bf6/0018.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:25 PM
قسمت نوزدهم فایلها
باحجم 7مگ

دانلود (http://www.4shared.com/file/180225658/678cad7a/0019.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:26 PM
دانلود قسمتهای 20,21و22 مجموعه هرانچه باید درمورد توربینهای گازی بدانیم

http://www.4shared.com/file/18039989...4bf8/0020.html (http://www.4shared.com/file/180399893/a02f4bf8/0020.html)

http://www.4shared.com/file/18043308...0a62/0021.html (http://www.4shared.com/file/180433089/6ffa0a62/0021.html)

http://www.4shared.com/file/180448637/a1ad90d/0022.html (http://www.4shared.com/file/180448637/a1ad90d/0022.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:26 PM
دانلود مقاله ای به زبان انگلیسی درزمینه توربینهای گازی وسیکل ترمودینامیکی اون
مقاله جالبیه
موفق باشید
فایل های پیوست شدهhttp://www.noandishaan.com/forums/images/attach/rar.gifGas Turbine-Part I.rar (http://www.noandishaan.com/forums/attachment.php?attachmentid=748&d=1275568912) (1.14 مگابایت, 0 نمایش)

ریپورتر
14th December 2010, 05:26 PM
دانلود بخش دوم این مقاله
فایل های پیوست شده

ریپورتر
14th December 2010, 05:27 PM
اسلایدی اموزشی درزمینه توربینهای گازی وماهیت وچرایی ساخت اونا

دانلود (http://nrotc.unm.edu/ns105/Lesson%2009%20-%20Gas%20Turbines%20I.ppt)

ریپورتر
14th December 2010, 05:28 PM
عزیزکتاب بسیار ارزشمند تئوری توربینهای گازی
با توضیحات کاملی درمورد فلسفه وجودی این نوع توربینها ...ساختار وعملکرد توربینهای گازی وشرح پروسه عملکردی ان
دانلود (http://www.4shared.com/file/Vwxzfndo/GAS_TURBINE_THEORY.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:29 PM
مربوط به نیروگاههای V94.3 زیمنس میباشد که یک نمونه ان در رود شور درمدار است
قسمت اول

دانلود (http://www.4shared.com/file/116488062/bae56665/01_tou_introduction.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:29 PM
اینم یه فیلم کوتاه اموزشی درباره توربین های گازی
موفق باشید


دانلود (http://www.4shared.com/file/116478177/50065e4d/CTFogSystem.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:29 PM
قسمتهای 23 تا 26 هرانچه باید درمورد توربینهای گازی بدانیم


http://www.4shared.com/file/18045589...7843/0023.html (http://www.4shared.com/file/180455890/ab057843/0023.html)

http://www.4shared.com/file/180505158/506d827/0024.html (http://www.4shared.com/file/180505158/506d827/0024.html)

http://www.4shared.com/file/18051410...4fb0/0025.html (http://www.4shared.com/file/180514106/1a154fb0/0025.html)

http://www.4shared.com/file/18095301...67c3/0026.html (http://www.4shared.com/file/180953018/fae167c3/0026.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:30 PM
برای اشنایی با نیروگاههای گازی V 94.2 نقشه های اسکیداشو برتون میزارم
باتوجه به تعداد بالای ای تیپ نیروگاهها در ایران
موفق باشید


دانلود (http://www.4shared.com/file/116498347/c79f6781/V_942_plans.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:31 PM
عزیزهندبوک فوق العاده و746 صفحه ای وبسیار کامل درزمینه توربینهای گازی




دانلود هندبوک (http://www.4shared.com/file/219654083/632aed53/Gas_Turbines.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:31 PM
دانلود قسمتهای 27 تا 32 مجموعه هرانچه درمورد نیروگاههای گازی باید بدانیم



http://www.4shared.com/file/8fRnoYgH/0027.html (http://www.4shared.com/file/8fRnoYgH/0027.html)

http://www.4shared.com/file/jC-SxIDJ/0028.html (http://www.4shared.com/file/jC-SxIDJ/0028.html)

http://www.4shared.com/file/XVi-vIlI/0029.html (http://www.4shared.com/file/XVi-vIlI/0029.html)

http://www.4shared.com/file/l5LpAWFd/0030.html (http://www.4shared.com/file/l5LpAWFd/0030.html)

http://www.4shared.com/file/U9EfJnTv/0031.html (http://www.4shared.com/file/U9EfJnTv/0031.html)

http://www.4shared.com/file/mMW2QKzh/0032.html (http://www.4shared.com/file/mMW2QKzh/0032.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:32 PM
براي آنكه محفظه هاي احتراق و پره هاي توربين هاي گازي قادر به تحمل افزايش حرارت عملياتي با هر نوع موتور جديد باشند، روش هاي جديدتري براي خنك سازي مورد نياز است. در حال حاضر دماي ورودي توربين هاي گاز حدود 2000 درجه كلوين است. خنك سازي اجزاء توربين با روش نفوذ (transpiration) [نفوذ سيال خنک کننده از جداره هاي متخلخل]، يكي از روش هاي موثري است كه مقاومت توربين را در تحمل حرارت هاي بالا و در برابر سايش در شرايط سخت کاري افزايش مي دهد البته در بكارگيري اين روش نيز با كمبود راه حل هاي فني مطمئن و اثبات شده روبرو هستيم. از سوي ديگر روش خنك سازي تراوشي (effusive) يك روش نسبتا ساده تر و مطمئن تر محسوب مي شود كه بطور مداوم سطوح پرحرارت اجزاء توربين را از طريق جريان هواي سرد خنك نگه مي دارد.
در اين مقاله يك الگوي عددي براي محاسبه خصوصيات هندسي سيستم هاي خنك سازي اجزاء داغ توربين گازي و ارزيابي خصوصيات ترموديناميكي سيالات ارائه شده است. اين مدل بويژه با هدف نشان دادن مزاياي بالقوه فناوري Poroform [روش جديد خنک کاري که در آن پره ها مجهز به سوراخ هايي در ابعاد ميکرو مي باشند] پيشنهاد شده است. در اين فناوري، طراحي توزيع قطر و چگالي سوراخ ها بر روي سطح خنك شده، بهينه سازي ترمومكانيكي اجزاء خنك شده را باعث مي شود؛ همچنين به كاهش حرارت عملياتي فلز و رسيدن به شرايط همدما در پره هاي بزرگ، كمك مي كند. در اين پژوهش براي تاكيد بر ظرفيت خنك سازي سيستم، قطر، چگالي و فاصله بندي سوراخ ها، كارايي ورقه آدياباتيك (عايق گرما) و مصرف هواي خنک كننده به روش تراوشي (effusive) در اولين رديف پره هاي توربين، كاملاً بررسي شده اند

متن کامل مقاله به زبان انگلیسی (http://research.nigc.ir/files/Info_Res/Articles/86012EK_R29.pdf)

ریپورتر
14th December 2010, 05:32 PM
روغنکاری توربین گاز

هدف اصلی روغنکاری جلو گیری از برخورد بین قطعات و اصطکاک است . روغنکاری به تزریق یک سیال بر روی دو جسم که بر روی هم در حال لغزش و حرکت هستند به منظور کاستن برخورد آن دو جسم گفته می شود . وظایف اصلی که معمولا بر عهده ی سیستم روغنکاری است و به طور معمول در یک فرایند ساخت و استفاده از سیستم روغنکاری مورد انتظار است عبارت هستند از :

- تسهیل حرکت

- کاهش اصطکاک

– دفع حرارت

- دفع برخی از ناخالصی ها

- جلو گیری از خورد گی مکانیکی

- کاهش ارتعاشات .

در توربین های گاز که وزن زیادی دارند ودر دور های بالا فعالیت می کنند و همچنین حرارت زیادی در آن ها تولید می شود نقش و اهمیت بهره گیری از یک سیستم روغنکاری مناسب بسیار پر رنگ تر است . ا گر در عملکرد سیستم روغنکاری توربین اختلالی رخ دهد صدمات جدی و جبران ناپذیری را می توان در توربین متصور بود که این صدمات می تواند ناشی از برخورد های شدید قطعات ، ارتعاش بیش از انداره ، سایش و خورد گی مکانیکی شدید ، داغ شدن و اعمال تنشهای حرارتی زیاد به قسمت های دوار توربین و ...... باشند .

به همین علت است که در توربین های گاز هم از سیستم کنترل و حفاظت برای کنترل سیستم روغنکاری توربین گاز استفاده می کنند و هم از قطعات یدکی بهره می گیرند و در هنگام راه انداری و خاموش کردن واحد هم نظارت جدی بر روی عملکرد سیستم روغنکاری اعمال می شو.د .

به علاوه هنگام تریپ اضطراری واحد اولین سیستمی که از دیزل اضطراری نیرو گاه توان دریافت مینماید سیستم روغنکاری توربین است . این ها همه نشان دهنده ی اهمیت روغنکاری و استفاده از یک سیستم روغنکاری خوب ، دقیق و ایمن را در توربین گاز میرساند که در ادامه به این موضوع می پردازیم .

نحوه ی عملکرد و اجزای مختلف سیستم روغنکاری توربین گاز

در این قسمت اجزای مختلف سیستم روغنکاری توربین گاز بررسی شده ، وظایف ، نحوه ی عملکرد و تعاملش با سایر اجزا مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت :

مخزن :

یکی از بخش های مهم سیستم روغنکاری توربین گاز مخزن روغن آن است که بر خلاف این که در منظر نخست به نظر می رسد قسمت ساده و کم اهمیتی است ولی از اهمیت زیادی برخوردار است .این مخزن وظیفه ی نگهداری روغن را برعهده دارد و روغن از این بخش به داخل قسمت های مورد نظر پمپ می شود . اضافه کردن روغن تازه به سیستم نیز از این قسمت صورت می گیرد . معمولا در کنار مخزن اصلی از یکمخزن ذخیره نیز به عنوان مخزن یدک در سیستم روغنکاری توربین گاز استفاده می شود .

معمولا مخازن روغن در سیستم روغنکاری توربین گاز بخشی دارند به نام نمونه گیر که وظیفه ی این بخش گرفتن نمونه از روغن موجود است البته نمونه گیر باید طوری طراحی شود که نمونه ای که به دست می دهد همگن و از بخش های میانی مخزن باشد .

پمپ روغن :

پمپ روغن مهمترین قسمت سیستم روغنکاری توربین گازاست . وظیفه ی آن پمپکردن و فرستادن روغن به قسمت های مختلف مورد نیاز ( ازجمله قسمت های متحرک و دوار ) است .

از آن جا که ویسکوزیته ی روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز نیروگاهی زیاد است از پمپهای سانتریفوژ معمولا در این قسمت نمی توان استفاده کرد . معمولا پمپ مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز از نوع پمپ دنده ای است .

به جهت همیت زیاد سیستم روغنکاری توربین گار همواره از دوپمپ روغن در سیستم های روغنکاری استفاده می شود به طوری که با از کار افتادن یا دچار مشکل شدن یکی از پمپ هی مورد استفاده ، پمپ ئیگ به جا ی آن در مدار قرار گیرد . در برخی از نیروگاه ها حتی از سه عدد پمپدر سیستم روغنکاری استفاده میشود یعنی از ذو پمپ یدک بهره می گیرند

روغن :

روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز باید مشخصات و خواص خاصی داشته باشد که در بخش های آینده دقیقا به آن پرداخته خواهد شد اما آن چه مهم است این است که به جهت حساسیت و پیچیدگی هی خاص کار روغن مورد استفاده باید دقیقا همان روغن مورد نظر در دستورالعمل بهره برداری توربین باشد و مداما نیز مورد کنترل کیفیت قرار گیرد .

در بخش بعدی به تفصیل در رابطه با روغن بحث خواهد شد .

***** روغن :

از آن جا که وجود ناخاصی و ذرات جامد معلق درون روغن مورد استفاده سبب تغییر برخی از پارامتر های روغن می شود و بر عملکرد آن تاثیر نامطلوب می گذارد باید ذرات معلق احتمالی موجود در روغن گفته شود . به همین منظور از دو یا سه عدد ***** روغن ( با منفر های متفاوت ) در مسیر هدایت روغن استفاده می شود تا ذرات معلق احتمالی موجود در روغن را به دام انداخته و مانع ورود آن ها به درون سیستم شوند .

جاذب رطوبت :

وجود آب در داخل روغن نیز همانند آن چه در قسمت قبل برای ذرات معلق گفته شد میتئاند تاثیرات نامطلوبی بر روی مشخصه های عملکرد روغن بگذارد و عملکرد کل سیستم را مختل کند برای جلوگیری از وقوع چنین امری از یک جاذب رطوبت در سیستم روغنکاری توربین گاز استفاده می شود . این جاذب در برخی از سیستم ها قبل از مخزن و در برخی از سیستم ها درون مخزن قرار دارد .

شیر ها ومجاری :

سیستم روغنکاری توربین گاز دارای لوله ها ، مجاری و شیر های مختلفی است که وظیفه ی انتقال و تنظیم جریان روغن را بر عهده داردند .

سیستم حفاظت :

از آن جا که همانطور که گفته شد کارکرد مناسب سیستم روغنکاری توربین گاز نقش به سزایی در کارکرد مناسب سیستم روغنکاری توربین گاز دارد برای حفاظت از آن و صدور دستورات لازم در مواقع مورد نیاز از یک سیستم حفاظت جانبی برای صدور فرامین خاص به هنگام تغییر برجسته و بیش از اندازه ی مشخصه ها مختلف سیستم از جمله سطح روغن درون مخزن ، دمای روغن ورودی ، دمای روغن خروجی و ..... استفاده می شود .

ابزار دقیق :

حسگرهای مختلفی درون سیستم روغنکاری وجود دارند تا پارامتر های گوناگونی همچون درجه حرارت روغن ورودی به سیستم ، درجه حرارت روغن خروجی از سیستم ، سطح روغن موجود در مخزن ، سطح روغن موجود در تانک ذخیره ، فشار روغن در قسمت های گوناگون و ..... را در هر لحظه اندازه گیری کنند و به سیستم های حفاظت ، کنترل و بهره برداری بفرستند .

تانک روغن :

معمولا به جهت مسائل اقتصادی و امنیتی مقدار زیادی روغن خریده می شود و در نیروگاه ذخیره می شود تا به تدریج از آن استفاده شود . وظیفه ی نگهداری و ذخیره ی این روغن بر عهده ی تانکی به نام تانک ذخیره ی روغن است که معمولا با خود توربین نیز فاصله دارد . ( بر عکس مخزن که باید بسیار به توربسن نزدیک باشد ) .

سیستم آنالیز روغن :

برای اطمینان از کارکرد مناسب روغن و سیستم روغنکاری نیاز است روغن قبل و بعد از ورود به سیکل روغغنکاری آنالیز شود که این کار توسط سیستم آنالیز روغن انجام می شود .

آنالیز شود که این کار توسط سیستم آنالیز روغن انجام می شود .

نکات لازم الاجرا در بهره برداری توربین گاز ازمنظر روغنکاری

سیستم روغن و آب بندی های آن باید مداوم مورد بازرسی قرار گیرد تا به هیچ وجه روغن به درون توربین نشت نکند .

مخرن روغن باید در نزدیکی توربین گازباشد تا بتواند به هنگام راه اندازی به سرعت روغن را به توربین برساند .

مخزن روغن و سیستم ابزار دقیق آن باید در زمان های مشخص مورد بازبینی قرار گیرد .

سیستم روغنکاری نباید نشتی روغن داشته باشد و باید بتواند در بلند مدت روغن مورد نیاز را طراحی کند .

***** روغن باید دائما مورد بازرسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود .

در مخزن روغن باید تدابیری اندیشیده شود تا از تجمع روغن ئر بلند مدت در کف مخزن جلوگیری شود ( برای این منظور می توان از روش first in / first out استفاده کرد .

مخزن ذخیره ی روغن و مجاری انتقال باید در فواصل زمانی مشخص رسوب زدایی شوند .

قطعات مختلف سیستم ( به ویژه پمپ ها ) باید در فواصل زمانی مشخص ( مطابق دستورالعمل بهره برداری ) مورد بازبینی و نظارت قرار گیرند .

روغن نیروگاه باید مداوم در معرض آزمایش های کنترل کیفیت قرار گیرد .

از نفوذ آب به درون سیستم باید جلوگیری شود . برای این منظور باید موارد زیر را رعایت کرد :

تهیه ی روغن حتی المقدور به صورت بسته بندی و خارج نکردن زود هنگام روغن از آن

اجرای تست های لازم در فواصل زمانی مشخص بر روی آب بندی اجزای مختلف

بازرسی جاذب های رطوبت در فواصل زمانی مشخص

روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز :

به طور کلی روغن ها بسته به نوع سیستم روغنکاری و وظیفی که بر عهده دارد باید ویژگیهای خاصی داشته باشند .روغن هایی که در سیستم های یک بار گذز ( سیستم هایی که در آن ها روغن سیرکوله نمی شود ) باید ویژگی هایی چون روان بودن ، چسبندگی مناسب ، پایداری نسبی و ویسکوزیته ی مناسب داشته باتشند . اما روغن هایی که در سیستم های سیکلی استفاده می شوند باید دارای خواصی چون روان بودن ، پایداری حرارتی ، مقاومت در برابر اکسیداسیون ، پایداری ویسکوزیته و مقاومت در برابر خوردگی داشته باشند .

با توجه به توضیحاتی که در باره ی سیستم روغنکاری توربین گاز و ویژگیهای آن گفته شد می توان گفت روغنی که در این سیستم استفاده می شود باید دترتی ویؤگی های زیر باشد :

- مقاومت در برابر دمای زیاد

- مقاومت در برابر اکسیداسیون

- دارا بودن درصد کم ذرات معلق

- تغییرات کم ویسکوزیته با دما

- تحمل تنش ها و بارهای زیاد

- دارا بودن نقطه ی فلش پوینت بالا

- پایداری هیدرولیکی

از همین رو معمولا روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز با روغن مورد استفاده در سایر سیستم های روغنکاری متفاوت ایت .

روغنی که در یسیتم روغنکاری توربین گاز ایتفاده می شود یک استر است . یک استر ماده ای هیدروکربنی است که از واکنش شیمیایی میان یک اسید ارگانیک و یک الکل پدید می آ؛ید :



Organic acid + alcohol = ester + water

البته فرایند تولید روغن بیسار پیچیده تر از این است . به علاوه به علت وجود ناخالصی هایی در میان مواد واکنش دهنده ی این واکنش ، محصولات احتراق این واکنش نیز بیش از این هستند .

کنترل کیفیت روغن

کنترل کیفیت روغن موجود در سیستم روغنکاری توربین گاز معمولا به دو روش اسپکتوگرافیک و آنالیز روغن ورودی انجام می شود که هر دوی این روش ها باید در کنار هم و توام اجرا شوند .

آنالیز اسپکتوگرافیک :

در این روش روغن خروجی از توربین مورد بازرسی و تجریه و تحلیل قرار می گیرد و در صد فلزات اضافه شده به آن اندازه گیری می شود . نتایج به دست آمده از این آنالیز میتواند دنشان دهنده ی بسیاری از موارد از جمله میزان سایش و خوردگی در میان قطعات دوار باشد که این می تواند در تعیین کیفیت روغنکاری و تعیین عملکرد سیستم روغنکاری بسیار مفید باشد .

البته برای قابل اتکا و دقیق بودن نتایج این آنالیز لازم است که عمل نمونه گیری در دفعات گوناگون و زمان ها ی مختلف اجرا شود .

آنالیز روغن در ورود : در این آنالیز که قبل از ورود روغن به درون سیکل صورت می گیرد موارد مختلفی از جمله درصد وجود ناخالصی ها ، مواد خورنده ، رطوبت ،ویسکوزیته ی روغن و .... معین می شوند . این آزمایش نیز باید متناوبا و در زمان های خاص بر روی روغن اجرا شود .

ریپورتر
14th December 2010, 05:33 PM
چگونگی تشخیص عیب درتوربین گاز

دانلود (http://research.nigc.ir/files/Events/17/zemorodian.pdf)

ریپورتر
14th December 2010, 05:34 PM
اینم یه فیلم کوتاه اموزشی درباره توربین های گازی
موفق باشید

http://www.4shared.com/file/11647817...FogSystem.html (http://www.4shared.com/file/116478177/50065e4d/CTFogSystem.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:34 PM
GAS TURBINE COMPONENTS & QA
New Ideas, Methods and Attitudes
ASME Central Arizona GT Technical Chapter
January 9, 2003
Section 1 Introduction, Applications & Maintenance
Section 2 Component Refurbishment & QA
Section 3 Materials, Coatings & F Tech Parts
Section 4 Thermal Infrared Multimode Inspection System

دانلود (http://www.4shared.com/file/216111596/2583fcd5/ASME_AZ_Natole_01_09_preso.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:34 PM
http://www.elsevier.com/framework_products/images/16/672816.gif

Advanced Gas Turbine Cycles: A Brief Review of Power Generation Thermodynamics
Pergamon | August 1, 2003 | ISBN: 0080442730 | 224 pages | PDF | 5 mb

http://depositfiles.com/files/1zs5kdbt4 (http://depositfiles.com/files/1zs5kdbt4)

ریپورتر
14th December 2010, 05:35 PM
دانلود فیلمی درزمینه شبیه سازی مجموعه توربین گازی به کمک وسایل ساده

دانلود (http://www.oldengine.org/members/andrew/images/my_engines/gas_turbine/turbine_clip.mpg)

ریپورتر
14th December 2010, 05:36 PM
دانلود فیلمی درزمینه معرفی نیروگاه های گازی وسیکل ترکیبی
http://www.noandishaan.com/forums/images/smilies/icons/icon_gol.gif

دانلود (http://www.4shared.com/file/MqJouuLa/CTFogSystem.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:36 PM
اینم یه فایل جالب در زمینه اجزای توربین های گازی



دانلود (http://www.4shared.com/file/118091791/2afd62e4/003Inner-outter_cover__air_seal__air_guide.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:37 PM
توربين هاي گازي پيشرفته امروزي

توربين هاي گازي جديد ي که براي موارد توليد انرژي الکتريکي طراحي شده و بکار مي روند ، در حالت کلي از نظر اندازه ، مواد به کاررفته در اجزاي مختلف و فناوري ، تغييرات اساسي يافته اند . مشخصات کلي به قرار زير است :
1) توان توليد برق درحدود 150 مگاوات در 60 هرتز يا 200 مگاوات در 50 هرتز
2) دماي گاز ورودي توربين در حدود C?1260 و نسبت فشار کمپرسور 1: 16؛
3) کارايي کل واحد با گاز طبيعي حدود 35 درصد و در صورت استفاده از سيکل ترکيبي ،47 درصد.
مشخصات کلي توربين گازي سري قبلي اين مدل ، 100 مگاوات ، C? 1100و
33 درصد است .چند نمونه از توربين هاي گازي پيشرفته اي که سازندگان توربين گازي در کشورهاي مختلف ارائه داده اند به قرارزير است :
مدل GT13E2 ساخت شرکت ABB درسال 1995 در هلند به بهره برداري رسيد . توان خالص توليد ي اين توربين در 50 هرتز با سوخت گاز طبيعي برابر 164 مگاوات در کارايي 7/35 درصد و با سوخت مايع برابر 161 مگاوات در کارايي 4/35 درصد است . نسبت فشار کمپرسور اين واحد برابر 15:1 است . در اين نمونه 72 مشعل در محيط محفظه ي احتراق قرار گرفته است که اين نوع مشعل ، ظرفيت توليد گاز NOx بسيار کمتري دارد . مقدار NOx توليد شده با سوخت گاز ، کمتر از PPm 25 و با سوخت مايع و تزريق آب ، کمتراز PPm 42 است . دماي ورودي گاز به توربين ?C 1100 و خروجي ?C 525 است .
اين توبين 5 مرحله پره دارد که در دو رديف اول روتور ، و سه رديف ثابت ، که در آنها سيستم خنک کننده نيز تعبيه شده است . سيستم خنک کننده ، در ريشه پره هاي دو رديف آخرنيز نصب شده است. جنرال الکتريک و شرکت اروپايي توربين گازي به طور مشترک ، مدل F 9001 MS را با فرکانس 50 هرتز ارائه داده اند که در نيرو گاه جنويلرس فرانسه ازآن استفاده مي شود .
توان توليد ي اين واحد 215 مگاوات در کارايي 35 درصد است . توان توليد ي مدل جديد تري ازاين سري به 226 مگاوات افزايش يافته است . کمپرسور اين توربين گازي داراي 18 مرحله با نسبت فشار 20:1 و محفظه ي احتراق مجهز به 18 مشعل با سيستم کنترل NOx است .
توربين ، از نوع سه مرحله اي است که در دورديف اول ، خنک کاري انجام مي شود . دماي ورودي توربين ?C 1288 است . از مدل 60 هرتز که FA 7001 MS ناميده
مي شود ، در نيروگاه نيو مارتين فلوريدا بهره برداري مي شود . توان توليدي اين توربين 149 مگاوات با NOx کمتر از PPm 25 با سوخت گاز طبيعي است . کارايي اين واحد با سيکل ترکيبي 47 درصد است . اين واحد ها ي بزرگ با کارايي بالا که براي زمانهاي حداکثر بار طراحي شده است ، قابليت مانور بالايي دارند .
توربين گازي جنويلوس از لحظه آغاز راه اندازي تا رسيدن به شرايط توليد با ظرفيت کافي فقط به 12 دقيقه زمان نياز دارد و چون هزينه توليد اين واحد پايين است ، انتظار
مي رود که از آن در سيکل هاي ترکيبي استفاده شود. در اين صورت ، توليد الکتريسيته براي بار پايه صورت مي گيرد و تعداد دفعات راه اندازي و از کاراندازي آن کاهش خواهد يافت . با تغيير روش استفاده و با بهره برداري بهينه ، ويژگيهاي تعميراتي نيز تغيير خواهد کرد که در اين صورت بايد به اين موارد نيز در طراحي توجه شود .
لازم است ذکر شود که در صورت استفاده در بار پايه ، خروج واحد از شبکه بدون برنامه ريزي قبلي ، ضررمالي قابل توجهي را به دنبال خواهد داشت .

ریپورتر
14th December 2010, 05:37 PM
مولدهاي گازي

کاربرد روز افزون توربين هاي گازي در صنايع مختلف ، به خصوص در صنايع نفت و الکترونيک، از قبيل به حرکت در آوردن پمپ هاي بزرگ در داخل خطوط لوله نفت و گاز ، تامين انرژي مورد نياز کارخانجات و مناطق خاص جدا از شبکه بسيار چشم گير و قابل توجه است .همچنين در صنعت توليد نيروي برق شبکه هاي سراسري ، با عنوان واحدهايي قادرند سريعاٌٍ در مدار قرار گيرند بسيار مورد توجه هستند .

اين نوع مولدها با چند صد کيلووات تا دويست مگاوات به صورت سري سازي ساخته مي شود. قدرت و مدل اين نوع مولدها و مولدهاي ديزلي که متعاقبا، معرفي خواهند شد،تابعيت چنداني از خريدار ندارد بلکه کليه انواع آن از قبيل طراحي شده و به صورت سري با قبول سفارش ساخت ، تا حد امکان در کارخانه سازنده به صورت کامل بر روي شاسي سوار و سپس براي نصب به محل احداث حمل مي گردد.
نصب اين نوع مولدها پس از ورود به کارگاه بسيار سريع صورت مي گيرد و سرعت راه اندازي آنها به لحاظ حداقل بودن تجهيزات کمکي بسيار زياد است .
از آنجايي که قدرت هاي قابل ساخت اين مولدها گسترده مي باشد ، لذا متناسب با گستردگي شبکه از آن در تامين گونه هاي مختلف نياز شبکه استفاده مي گردد، بدين معني که در شبکه هاي کوچک و متوسط به عنوان توليد کننده بار پايه و در شبکه هاي بزرگ به عنوان توليد کننده بار مياني و بار پيک مورد استفاده قرار مي گيرد.لازم به توضيح است که در مجتمع هاي توليدي بزرگ که قطع برق شبکه باعث به وجود آمدن خسارت هاي زياد مي شود ، از اين نوع مولدها به عنوان توليد کننده برق اضطراري نيز ، استفاده مي شود.
بطور کلي اين نوع مولدها در يک تقسيم بندي کلي در سه دسته مورد مطالعه قرار مي گيرندکه ذيلاً بررسي مي شوند:

دسته اول، مولدهايي هستندکه اصول کار آنها بر پايه طراحي مولدهاي بخار استوار است و بر اين اساس تحولات لازم در طراحي با توجه به تکنولوژي هاي ساخت به وجود آمده است . اصولاٌ اين نوع مولدها از نظر وزني سيگين و تجهيزات کمکي آنها نسبت به گونه هاي ديگر بيشتر بوده و معمولاً قدرت هاي بالاي آنها اقتصادي است و بدين جهت قدرت هاي قابل ساخت در کارخانجات سازنده اين نوع مولدها معمولاٌ از 30 مگاوات بيشتر است .سازندگان اين دسته از مولدها عمدتاٌ زيمنس و abb(براون باوري سابق ) هستند . در شبکه هاي کوچک از اين نوع واحدها به عنوان توليد کننده بار پايه و در شبکه هاي بزرگ به عنوان توليد کننده بار مياني و پيک و حتي اضطراري استفاده مي گردد.البته اين نوع مولدها در شبکه هاي بزرگ ، ضمن ترکيب با مولدهاي بخاري (چرخه هاي ترکيبي ) ، مي توانند در توليد بار پايه نيز به کار روند.
راندمان اين نوع مولدها عموماً در قدرت هاي بالا بيشتر از واحدهاي مشابه مي باشد ولي به سبب برخورداري از تجهيزات کمکي بيشتر و نتيجتاٌ هزينه نگهداري و پرسنلي بالاتر ، هزينه توليد هر کيلو وات آنها با انواع ديگر توربين هاي گاز ، در قدرت هاي معادل ، برابري مي کند .
اين نوع مولدها معمولاً مي بايستي در داخل سالن نصب گردند و به سبب سنگين بودن تجهيزات ( بالا بودن متوسط وزني نسبت به کيلو وات توليدي ) مدت زمان نصب و راه اندازي آنها بيشترين زمان در نوع خود را دارا مي باشد .

هزينه سرمايه گذاري ارزي اين دسته از مولدهاي گازي معادل سايرين مي باشد ( با احتساب عمر مفيد ) ليکن هزينه هاي سرمايه گذاري محلي آن از ديگر انواع توربين گاز بيشتر است .

دسته دوم از توربين گازها ، توربين هاي نوع جتي مي باشند که عمدتاًٌ در صنايع هوايي کاربرد دارند و بعضاً نيز با اعمال تغييرات جزئي ، به صورت توربين ژنراتور به کار مي روند. عمده مشخصه اين نوع مولدها در اطاق هاي احتراق آنها مي باشد که از آلياژهاي خاصي ساخته مي شوندضمن اينکه نازل سوخت آنها نيز از نوع مرکب مي باشد .
توربين از چند طبقه مجزا از هم تشکيل شده که هر يک دور گردش مخصوص به خود را دارند و بدين سبب به آنها توربين هاي گازي چند محوره هم گفته مي شوند . دور توربيني که براي چرخاندن کمپرسور به کار مي رود، به 40 هزار دور در دقيقه هم مي رسد . دور توربين کم دور آن معمولا ٌ با دور ژنراتور يکي است و در حقيقت اين دو با هم کوپله مي باشند .
قيمت تمام شده هر کيلو وات قدرت نصب شده اين نوع مولدها ، نسبت به ديگر انواع مولدهاي گازي غالباٌ 5 تا 10 درصد کمتر مي باشد ليکن به سبب تفاوت راندمان و هزينه تعمير و نگهداري ، قيمت هر کيلو وات انرژي توليدي آن، گرانتر از ديگر انواع مي باشد .

دسته سوم، توربين هاي گازي صنعتي هستند که تکامل خود را از توربين هاي جتي آغاز کرده اند ليکن کاملا ٌ از انواع جتي فاصله گرفته اند و تنها خصيصه اي که از جت ها دارند ، تعداد اتاق هاي احتراق آنهاست .
عمده سازندگان اين نوع مولدهاي گازي خانواده جنرال الکتريک و خانواده و ستينگ هاوس مي باشند که هرکدام شامل چند سازنده عمده هستند .


نحوه کارکردهاي گازي بدين ترتيب است که کمپرسور در حال گردش با دور زياد ، هواي محيط را مکيده وفشار آن را به چندين برابر فشار محيط ( حدود 10 برابر ) مي رساند ، ضمن اينکه نسبتاً درجه حرارت آن نيز افزايش مي يابد .هواي فشرده شده از کمپرسور خارج و به درون محفظه يا محفظه هاي احتراق هدايت مي شوند . در داخل اتاق احتراق شعله دائمي برقرار است و سوخت (گاز، گازوئيل و يا بعضاً مازوت ) نيز با فشار مناسبي به درون آن پاشيده مي شود .
سوخت به همراه هواي فشرده در مجاورت شعله ، آتش مي گيرد و گاز داغي با حجم زياد که دماي آن به 1800 درجه سانتيگراد مي رسد توليد مي گردد . گاز حاصل که نتيجه يک احتراق کامل بدون توليد دوده است ، به سبب محدوديت هاي تکنولوژيکي مستقيماٌ قابل ارسال به توربين نمي باشد و لازم است خنک گردد . اين کار توسط هواي اضافي ورودي به اتاق احتراق ، از طريق کمپرسور ، انجام مي گيرد .
گاز داغ مناسب از نظر درجه حرارت ، وارد توربين شده و بخش اعظم انرژي خود را به صورت انرژي مکانيکي دوراني ، به توربين منتقل مي کند و خود از طريق اگزوز خارج مي گردد . حدود دو سوم ( 3/2) انرژي دوراني حاصله از توربين به مصرف گرداندن کمپرسور ، و يک سوم (3/1) آن براي گردش ژنراتور به کار مي رود . ژنراتوري که يا به صورت مستقيم و يا از طريق جعبه دنده با توربين هم محور و کوپله است ، با ميدان الکتريکي گردان خود ، در استاتور ، جريان الکتريسته با ولتاژ از پيش طراحي شده توليد مي کند .

ریپورتر
14th December 2010, 05:38 PM
درمورد stub shaft

مقاله اول (http://www.gepower.com/prod_serv/products/tech_docs/en/downloads/ger4217a.pdf)

مقاله دوم (http://www.gepower.com/businesses/ge_oilandgas/en/literature/en/downloads/ms5002e_gasturbine.pdf)

ریپورتر
14th December 2010, 05:38 PM
قسمت پایاینی فایلهای اموزشی هرانچه باید درمورد توربین گازی بدانیم
دراین مجموعه از فایلها شما با نقشه های نیروگاههای گازی ,انواع توربین گاز وساخت توربین گاز,اجزای مختلف توربین گاز,مواد والیاژهای توربین های گازی,چرخه تورببین گاز ونقش نیروگاه گازی درشبکه ودیتیلهای مختلف این تیپ توربینها اشنا شدید




http://www.4shared.com/file/VawnduU9/0038.html (http://www.4shared.com/file/VawnduU9/0038.html)


http://www.4shared.com/file/uyPRl0K_/0039.html (http://www.4shared.com/file/uyPRl0K_/0039.html)


http://www.4shared.com/file/21AqQdE3/0040.html (http://www.4shared.com/file/21AqQdE3/0040.html)


http://www.4shared.com/file/fcW373N7/0041.html (http://www.4shared.com/file/fcW373N7/0041.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:39 PM
کتاب بسیار عالی درزمینه توربین های گازی

http://pixhost.info/avaxhome/cd/2e/00172ecd_medium.jpeg (http://pixhost.info/pictures/1519309)

Maurice Joseph Zucrow, "Principles of Jet Propulsion and Gas Turbines"
Publisher: John & Sons | 1948 | ISBN B000O24HXU | PDF | 563 pages | 12.3 MB

This book is based on a lecture course entitled The Principles of Jet Propulsion given by the author in 1943 and 1944, under the sponsorship of the University of California ESMWT program, to graduate engineers working in the aircraft companies located in the Los Angeles area.
It was decided in preparing the original lecture notes to discuss basic principles only, and in order to conform with the wartime restrictions on security only unclassified material was included. Since the manuscript for this book was completed during the war years the same policy was observed in its preparation. This introduced certain difficulties, because it, was necessary to omit certain data and useful information. It is felt, however, that because the discussions in this book are confined to basic principles the observance of the interests of military security has not impaired the attainment of the main objectives: the presentation of requisite fundamental theory pertinent to an intelligent understanding of jet-propulsion engines and gas-turbine power plants. Although the book is written primarily for the student, and not for the specialist, it is hoped that it will also be useful to those actively engaged in the aforementioned fields.
In preparing the manuscript the author was guided by the experience obtained in teaching the ESMWT course discussed above. He found that the interest in the subject cross-sectioned various branches of engineering. For that reason certain material which may not be necessary for instructing aeronautical engineering students has been included. The instructor must use his own judgment in the selection and order of the subject matter to be taught. The author has drawn freely from the unclassified literature, and credit is due to those authors, professional societies, , and manufacturers who were kind enough to permit the use of their material. In this connection the National Advisory Committee for Aeronautics deserves special mention. References to publications are given in the text, and those used in any chapter are collected at the end of that chapter.

DOWNLOAD (http://depositfiles.com/files/jefuxmbsx)

Miror (http://www.filesonic.com/file/21186977/Zucrow.pdf)

ریپورتر
14th December 2010, 05:39 PM
Gas Turbine Combustion and Power Generation


افزایش راندمان وکارایی درتوربین های گازی وفرایند احتراق


دانلود یک اسلاید اموزشی با ارزش در زمینه افزایش راندمان وکارایی در توربین های گازی وفرایندهای احتراق اثری جالب از دکتر کوشار با حجم 12 مگابایت


دانلود کنید (http://www.iitk.ac.in/reach/2008/Energy/Gas%20Turbine%20-AKushari.ppt)

ریپورتر
14th December 2010, 05:40 PM
یک هندبوک عالی برای کسانی که میخوان توربین های گازی ونیروگاههایی از این دست رو بهتر بشناسن
GASTURBINE PERFORMANCE



دانلود (http://www.4shared.com/file/124088576/20d9050a/4-GASTURBINE_PERFORMANCE.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:41 PM
هدف از ساخت نیروگاه چیست؟
هدف اصلي توليد برق مي باشد. لازمه توليد برق ژنراتور مي باشد. و ‌براي به حرکت در آرودن ژنراتور نیاز به محرک داريم.

در توربينهاي گازي نيز همانند موتورهاي احتراق داخلي چهارمرحله شامل مکش ، تراکم ، انفجار و تخليه داريم ولي با اين تفاوت که انجام اين مراحل در توربين گاز پيوسته اما در موتورهاي احتراق داخلي ناپيوسته مي باشد .
مزاياي توربين گاز :
1- نصب سريع
2- هزينه اوليه پائين
3- قابل استفاده در مناطق خشک و حاره اي
4- قابليت راه اندازي سريع ظرف 20الي30 دقيقه
ودر v94.2حدود پنج دقیقه
5- قابليت استارت وراه اندازي درحالت اضطراري(Black Start)
وکلی مطالب مفید درزمینه ساخت توربین گاز,نصب توربین های گازی وراه اندازی وبهره برداری نیروگاههای گازی که درفایل زیر میتونید اونارو مطالعه کنید

دانلود کنید (http://www.4shared.com/file/cyfUHSpc/Gas_Turbine_spowpowerplantblog.html)

ریپورتر
14th December 2010, 05:42 PM
سيستم Jet pulse
*****ها به صورت Counter-Flux توسط جت هواي فشرده تميز مي‌شوند. هوای پر فشار توسط نازلهايی به داخل *****ها هدايت می‌شود. يك سلنوئيد ولو دو اينچ براي هر چهار ***** دوبل به كار رفته است. وقتي يكي از اين ولوها باز شود *****ها درمقابل يك جريان شديد هوا قرار مي‌گيرند كه باعث مي شود گرد و خاك وكثيفي جمع شده روي *****ها زدوده شود. تعداد6 آكومولاتور هواي فشرده به لوله تغذيه هوا متصل است درنتيجه در هنگام عملكرد ولوها از افت شديد فشار هوا جلوگيري مي شود. تعداد 25 ولو براي هر آكومولاتور وجود دارد.
هنگامیكه اختلاف فشار اندازه گيري شده دو سر *****ها بيشتر از ست پوينت باشد (حدود650 پاسكال) سيستم بطور خودکار استارت می‌شود. پس از تميز كاري *****ها اختلاف فشار معمولاً كمتر از450 پاسكال است. مراحل تميزكاري *****ها از سطوح بالاتر محفظه ***** شروع و به سطوح پائيني ختم مي شود.در حين تميزكاري،6 فن عمودي كه دبي كل آنها حدود 8% فلوي اصلي است گرد و غبار را از محفظه ***** خارج مي كنند. با توجه به سرعت هوا پس از فن ها و ميزان کم گرد و غبار بكارگيري يك سيستم جمع كننده گرد و غبار مفيد نبوده و در نظر گرفته نشده است.
هواي فشرده مورد نياز از کمپرسور توربين گاز زيرکش می‌شود لذا نيازی به يك كمپرسور هواي اختصاصي براي اين سيستم وجود ندارد. هواي فشرده قبل از ورود به سيستم كنترل هوا و تجهيزات مربوطه بايد خنك شود، بدين منظور يك مبدل حرارتی در داخل داكت عبور هوا تعبيه شده است و هوای خروجی کمپرسور توسط هوای ورودی خنک می‌شود. ولو ايزوله، رگولاتور(از10 بار به 7 بار)،ترموسوئيچ و شير تخليه تجهيزاتي هستند كه در اين سيستم به كار رفته اند. مصرف هوا در اين سيستم بسيار پائين است (حدود كمتر از 300 كيلوگرم بر ساعت) و لذا نميتواند روي فرآيند اصلي هواي ورودي تأثير داشته باشد. در حقيقت راندمان سيستم موجود با حالتی که از كمپرسور هوای مجزا استفاده شود قابل مقايسه نيست.
دمپر
وظيفه ايزوله کردن کمپرسور از هوای محيط را به عهده دارد. اين دمپر يك تيغه است كه از طريق جبعه دنده به يك موتور الكتريكي متصل شده است. وزنه تعادل و كلاچ نيز در نظر گرفته شده تا موتور کوچکتری به راحتی بتواند دمپر را باز و بسته نمايد.
براي جلوگيري از هر گونه احتمال راه اندازي توربين گاز زمانيكه دمپر كاملاً باز نشده از ليميت سوئيچ براي نشان دادن موقعيت دمپر استفاده مي‌شود. سنسور گشتاور درهنگام باز شدن يا بسته شدن دمپر جهت نشان دادن گيرهاي مكانيكي محتمل به كار مي رود. صفحه خارجي دمپر از جنس كربن استيل بوده و با عايق تشريح شده در بالا پوشانيده شده است.


http://www.urfile.net/files/bmqv6ial684tkh9c2mgf.jpg
http://www.urfile.net/files/8191kk4dbry5u062lzce.jpg
P&ID سيستم هوای ورودی


راه اندازی
• دو سر تمامی قوطی های استراکچر با ورق پوشانده شود ( یک پلیت جوش شود) .
• قبل از نصب سایلنسرها، با زدن ضربه اجسام اضافی مانند چوب و سنگریزه از داخل آنها خارج شود.
• از عدم وجود سنگ و اشياء اضافی در زیر سایلنسرها در هنگام نصب اطمینان حاصل شود. بدین منظور قبل از نصب سایلنسرها بایستی تمیزکاری و تاچ آپ مناسب انجام و پرسنل راه انداز نظارت نمایند.
• داخل داکت جمع آوری شن زیر *****های اولیه (Inertial) بازدید و از عدم وجود وسایل اضافه و زنگ زدگی اطمینان حاصل شود.
• تگ ولد نازل های پالس جت چک شود (هر600 عدد).
• از سالم بودن و اتصال صحیح Expantion Joint های فن های اولیه (Inertial) اطمینان حاصل شود.
• *****های اولیه (شن گیرها) و *****های کارتریجی از لحاظ دفرمگی ، پارگی و عدم نصب صحیح چک شوند.
• محل نشستن *****های کارتریجی چک شود که با بدنه AI فاصله نداشته باشد (بهتر است فیلر زده شود).
• گریسکاری الکتروموتور فنها انجام شود.
• جهت چرخش فن ها با تک استارت چک و در صورت لزوم اصلاح گردد.
• تست نور داخل AI (شامل Filter House، Silenser Box، Bend و محل اتصال Expantion Joint با بدنه) انجام و تمامی درزها گرفته شوند (با جوش، با لاستیک درز گیر یا با ماستيک )
• تست پاشش آب انجام شود و محل های نفوذ آب به داخل شناسایی و سيل شوند.
• روغن گیربکس دمپر تا سطح نرمال شارژ شود.
• یاتاقان های دمپر گریسکاری شوند.
• دمپر در موقعیت های CLOSE , OPEN قرار گیرد و لیمیت سوئیچ های آن با هماهنگی گروه ابزار دقیق تنظیم شوند.
• در وضعیت CLOSE پیچ های فریم به گونه ای تنظیم شوند تا گپ باقی نماند. سپس دمپر چند بار باز و بسته شود و در صورت لزوم تنظیمات دقیق تر انجام شود تا میزان نشتی هوا زمانی که دمپر بسته است به حداقل برسد. سپس تمامی پیچ های فریم تگ ولد زده شوند.
• تمامی پيچهای موجود در اين سيستم بايستی تگ ولد شوند.
• کاور وزنه های تعادل باز شود و روانی حرکت وزنه ها تست شود. وزنه ها به بدنه گیر نکنند و یا سایش نداشته باشند.
• وزنه های تعادل طوری کم و زیاد شوند که روان ترین شیوه حرکت حاصل شود (معمولاً روان ترین حالت با حدود 17 وزنه به دست می آید).
• EXPANTION JOINT چک شود و از نصب صحیح و عدم وجود پارگی اطمینان حاصل شود.
• با ریختن آب به داخل داکت پایین باز بودن مسیر و نصب صحیح مسیر درین خصوصاً حالت سیفونی آن چک شود.
• سیل بودن قطعه مخروطی روی شفت با بدنه داکت، محل ورود لوله های سیستم شستشوی کمپرسور و درب ورودی داکت پايين چک شود.
• در آخرين مرحله تميز بودن کامل AI بايستی توسط راه‌انداز تحويل گرفته شود. تمامی نقاط با دقت چک شوند.

ریپورتر
14th December 2010, 05:42 PM
دانلود مجموعه مقالات کنفرانس نیروگاههای حرارتی وصنعت برق
لیست مقالاتی که برای دانلود ارائه شده اند
1. بررسي تاثير داكت برنر بر عملكرد بويلر بازياب و سيكل تركيبي
2. بررسي اثر ريكوپراتور بر راندمان سيكل توربين گاز و تعيين نرخ بازگشت سرمايه سيكل هاي
داراي ريكوپراتور
3. بررسي پديده ضربه قوچ وكاويتاسيون در توربو ماشين ها و راه هاي جلوگيري
?HP 4. كاربرد روش عمليات حرارتي تمپرينگ جهت اصلاح سختي درروتورهاي نيروگاهي
GEC ALSTHOM شركت T240- 5. آناليز تخريب فن خنك كاري ژنراتور مدل 370
6. تحليل شكست پره هاي فن خنك كن ژنراتور توربين گاز
7. پيشگيري و كاهش ريسك خوردگي سرد در بويلرهاي بازياب
8. تأثير ممانعت كننده هاي پاية پليمري بر كنترل خوردگي و رسوب در آبهاي خورنده
MS 9. آناليز تخريب سر شفت روتور توربين گاز هيتاچي مدل 5001
10 . روشهاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه در صنعت و مروري بر روشهاي مراقبت وضعيت
11 . كاربرد مانيتورينگ بلادرنگ عمر باقيمانده در سيستم نگهداري بويلر
12 . بررسي تركيب شيميايي، خواص خوردگي و علل تخريب پره هاي رديف اول توربين هاي گازي
FSX- از جنس سوپر آلياژ پايه كبالت 414
13 . طراحي هيدروليكي و بررسي ضربه قوچ سيستم خنك كن نيروگاه سيكل تركيبي نكا و مقايسه آن
AWWA- با استاندارد 45
14 . مدلسازي و تحليل تنش لوله هاي ورودي اصلي سيستم خنك كن نيروگاه سيكل تركيبي نكا
15 . مديريت تعميرات پيشگيرانه
16 . مفهوم اكسرژي وبررسي آن براي سيكل رانكين نيروگاه
17 . تعميرات دوره اي در واحد هاي صنعتي
18 . مطالعه موردي و متدولوژي تعيين وضعيت و برآورد عمر باقيمانده اجزاء يك بويلر 440 مگاواتي
19 . نگهداري و مراقبت از وضعيت ماشين آلات با استفاده از آناليز روغن
20 . مقايسه و بررسي انواع سطوح تقال حرارت و مواد مورد استفاده در صنعت ساخت ريكوپراتور
21 . توليد همزمان، شدت نياز به گرمايش، شدت نياز به بخار، شعاع اقتصادي
مجموعه مقالات را درادامه مطلب میتوانید دانلود کنید


دانلود مجموعه مقالات کنفرانس نیروگاههای حرارتی وصنعت برق

این مجموعه را ازلینک زیردریافت کنید


دانلود (http://www.4shared.com/file/j7cWiTJl/Maghalat.html)
پسورد: spow

ریپورتر
14th December 2010, 05:43 PM
پره هاي متحرك توربين
عملكرد
پره هاي متحرك توربين انرژي حرارتي آزاد در اطاقهاي احتراق را به انرژي دوراني تبديل كرده و باعث دوران روتور مي شوند. قسمتي از اين انرژي مكانيكي باعث دوران كمپرسور نيز مي شود .

ساختمان و شرايط كاركرد
پره هاي متحرك توربين شامل سطح مقطع عبور هوا و ريشه پره و صفحه جدا كننده هستند.
تيغه پره تا نوك پره حالت دارد و تابيده شده است تا هواي داغ بتواند باسرعتي يكنواخت از مركز تا نوك پره از سطح مقطع عبور كند . ريشه پره ها نيز در معرض هواي داغ قرار ندارند و توسط صفحه جدا كننده از دريافت درجه حرارت بالا محفوظ مي باشند .
ريشه پره هاي توربين مانند يك درخت صنوبر حالت داده شده است تا در شيار هايي كه به همين منظور در روي ديسك توربين تعبيه شده است قرار بگيرند اين پره ها توسط پين هاي شعاعي در روي ديسك محكم شده اند .
به دليل وجود تنش هاي بالاي مكانيكي و حرارتي ؛ پرههاي متحرك توربين از آليژ هاي مقاوم در مقابل درجه حرارت ساخته شده اند .
دو رديف پره اول توربين از طريق هواي خنك از داخل خنك ميشوند. پره هاي مرحله اول بصورت ريخته گري ساخته شده و داراي سوراخهاي داخلي از ريشه پره تا انتهاي آن هستند كه براي خنك كاري پره مورد استفاده قرار مي گيرد .
پره هاي رديف دوم نيز بصورت ريخته گري ساخته شده و به روش سوراخكاري الكتريكي در آنها سوراخهايي ايجاد شده كه از ريشه تا نوك خنك مي شوند .
پره هاي رديف 3و 4 سخت هستند و فقط ريشه آنها از طريق هواي خنك كاري از طريق ديسكهاي روتور خنك مي شود .


http://www.urfile.net/files/hhqk017b2wg7a2yhdnkz.jpg


پره هاي متحرك توربين



http://www.urfile.net/files/o0xmn9gy1x36opcsymov.jpg

قسمتهاي مختلف پره متحرك
http://www.urfile.net/files/l4g7loyscu2vjw8kq7xf.jpg

ديسك مرحله اول توربين

ریپورتر
14th December 2010, 05:43 PM
http://www.urfile.net/files/7yj6oy9mdr3ckfg23t74.jpg


ديسك مرحله دوم توربين
http://www.urfile.net/files/a607ixd796t9okz2zlie.jpg


ديسك مرحله سوم توربين


http://www.urfile.net/files/cxrlfzknpjjvi28qs665.jpg



ديسك مرحله چهارم توربين
http://www.urfile.net/files/gyxkpbxpeso616p863q9.jpg


Compressor Diffuser

ديفيوزر كمپرسور
ديفيوزر كمپرسورباعث كاهش سرعت سيال خروجي از كمپرسور مي گردد

Compressor Diffuser

Function
The compressor diffuser decreases the flow velocity downstream of the compressor blading. By this means the kinetic energy of the flow of compressed air is converted into static pressure at high efficiency. A guide baffle at the outlet of the diffuser ensures irrotational flow.

Construction and Functional Principle
The diffuser consists of an outer and inner wall which are horizontally split and which are connected by both, the guide vanes at the diffuser exit and the last stage compressor stator blade row. The diffuser is flanged to the face of stator blade carrier No.3 with its outer wall. The inner wall mounts the support ring for the shaft cover






منبع:http://www.noandishaan.com (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.noandishaan.co m)

mjavad_kr
5th August 2012, 02:26 PM
سلام دوستان کسی کتاب توربین های گاز (صنعتی - هوایی) احمد عنوانی رو داره واسمون بزاره تو سایت؟ممنون

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد