NeshaNi
27th November 2010, 12:26 AM
گرو موسيقي كهن و اجراي اين روزهايشان در اصفهان
http://64.130.220.65/Thumbnails/pics/1389/9/cities/wh120-12.jpg (http://isna.ir/ISNA/PicView.aspx?Pic=Pic-1662057-1&Lang=P)
گروه موسيقي کهن امروز و فردا ـ 5 و 6 آذرماه ـ مهمان مردم اصفهان شدهاند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)در اصفهان،گروه «کهن» در شبهاي ياد شده با اجراي موسيقيهاي محلي ايراني در دوبخش ترکمن وآذربايجان ويک بخش موسيقي ايراني در تالار «فرشچيان» به روي صحنه ميروند.
هم چنين يک بخش از موسيقي اين گروه به آواز خواني ناصر هوشيار در مکتب اصفهان اختصاص دارد.
به گفته کاميار فانيان ،سرپرست گروه «کهن» ناصر هوشيار رديفدار مکتب اصفهان است.
فانيان به خبرنگار ايسنا ميگويد: تمام افرادي که در عرصه موسيقي به صورت جدي فعاليت دارند،ازشنيدن صداي هوشيار،اين آواز خوان 82 ساله تعجب ميکنند.
وي ادامه مي دهد: ابتدا درصدد بوديم تا يک کنسرت مجزا براي هوشيار برگزار کنيم ،اما تصميم گرفتيم اين چند روز که گروه اجرا دارند فرصت را از دست نداده واز اين خواننده نيز دعوت کنيم به همين دليل 20 دقيقه از اجراي گروه به آواز خواني ناصر هوشيار اختصاص دارد.
فانيان که قرار است در شب اجراي گروه کهن با منصور صبوحي نوازنده ترکمن هم نوازي دوتار داشته باشند ،موسيقي ترکمن را يکي از سختترين بخش موسيقي ميداند و ميگويد: اين موسيقي به دليل زبان متفاوت وسختي ريتمهاي آن براي افراد نامانوس است وعجين شدن با آن مشکل ميباشد.
وي هم چنين در خصوص اجراي سه نفره موسيقي آذربايجاني ادامه ميدهد:گروه عاشيقي حداقل سه نوازنده هستند، عاشق علي اصغر وظيفه خواه ،نوازنده قوپوز وخواننده –حجت خدابنده ،نوازنده بالا بان ومنصور محمدي نوازنده دايره نيز براي اجراي موسيقي آذربايجاني ميهمان اصفهان هستند.
فانيان ادامه ميدهد:در موسيقي آذربايجان اشعار مختلفي بر روي مقامها قرارداده و اجرا ميشود.
همچنين نويد مثمرنوازنده باقلاما از آذربايجان نيز در شب اجرا با گروه ايراني هم نوازي ميکند.
در بخش ديگري از اين گفتوگو، سرپرست گروه موسيقي كهن، در خصوص هدف گروه کهن از اجراي موسيقيهاي محلي ميگويد: هدف ارايه ومعرفي موسيقي تخصصي ايران براي افرادي است که به موسيقي
علاقهمند هستند در حقيقت با اين اجرا از يک سو به دنبال ارايه هنر براي هنر وهنرمند هستيم واز سوي ديگر به دنبال افزايش سطح بينش افراد عادي از موسيقي ميباشيم.
وي در پاسخ به اينکه آيا تصور ميکنيد موسيقي هاي محلي به اندازه موسيقي اصيل براي مردم هنر دوست اصفهان جذاب باشد، ادامه ميدهد: ما از آنچه ناشناخته است بيشتر تاثير مي پذيريم و عجيب بودن موسيقي در ابتداي کار بيشتر بر روي افراد تاثير ميگذارد.
فانيان ادامه ميدهد: آنچه با مخاطب ارتباط ميگيرد زبان است و فرد بايد آگاهي زباني از موسيقي پيدا کنددر گذشته در موسيقي ايران هم شاعر وهم نوازنده ريتم را منشا دانستن انسانها قرار ميدادند ،اما متاسفانه ما امروزه اين نگاه ادواري را تنها در موسيقي محلي به صورت وسيعي ميبينيم.به همين دليل امروز در اجراهاي خود از موسيقي آذربايجان وترکمن استفاده ميکنيم تا تلاشي در جهت ارايه ريتمهاي ادواري هر بخش در ايران داشته باشيم.
اين پژوهشگر موسيقي در خصوص اينکه چقدر اجراي موسيقيهاي محلي ميتواند راه را براي شناخت و آموزش اين سازها در اصفهان باز کند، ميگويد: وقتي فردي موسيقي آذبايجان يا ترکمن را ميشنود با آن عجين ميشود و به دنبال آن ميرود بايد بستر براي ورود اين موسيقيها به شهرهاي ديگر فراهم شود و اين بستر تنها برگزاري يک کنسرت نيست، بلکه بايد بستر براي ادامه يافتن اين اجراها با حمايت هنرمند فراهم شود و وقتي اين اتفاق نميافتد، نوازنده تمايلي به برگزاري کنسرت در شهر ديگري با هزينههاي هنگفت ندارد.
منصور صبوحي، نوازنده دوتار ترکمن که از 16 سالگي نوازندگي دوتار را آغاز کرده است، ادامه ميدهد: هرچند نواختن دوتار داراي پيچيدگي است، اما شيريني خاص خود را دارد موسيقي ترکمن به دليل زبان متفاوت و سختي نوازندگي دوتار نتونسته جاي خود را در ميان مردم باز کند.
وي اين موسيقي را همراه با آوازهايي عرفاني ميداند که داستانهايي را از شاعران قديم ترکمن بازگو ميکند.
اين استاد دوتار ادامه ميدهد:در لغت به نوازنده ترکمن بخشي ميگويند يعني کسي که عمر خود را براي موسيقي ترکمن بخش کرده است .
صبوحي در خصوص تلاشهايي که براي زنده نگه داشتن اين ساز ميکند، ادامه داد:20 سال است در هر شرايط سعي کردهام با تشويق جوانان اين ساز را در ترکمن زنده نگه دارم واميدوار هستم مردم اصفهان نيز با شنيدن اين موسيقي به تحقيق درباره آن بپردازند.
سرپرست گروه ،نوازنده قوپز آذربايجان را با نام عاشق خطاب ميکند،علي اصغر وظيفهخواه در خصوص علت اينکه او را عاشق خطاب ميکنند،ميگويد: در آذربايجان هر فردي که نوازنده قوپوز باشد به عاشق معروف است.
قوپوز 9سيم و18 پرده دارد عاشق وظيفه خواه در خصوص شناخت مردم ايران از اين ساز آذربايجاني ادامه ميدهد، اين ساز قدمت 8هزار ساله دارد و در يونسکو نيز ثبت شده است.
حجت خدابنده نوازنده بالابان ازآذربايجان است که در شب اجرا به همراه علي اصغر وظيفه خواه به هم نوازي
ميپردازد.
بالابان يک ساز بادي است که با قميش که در بالاترين قسمت اين ساز قرار گرفته شده نواخته ميشود.
اين ساز به واسطه دمکش نواخته ميشود و نواختن آن بسيار مشکل است وتنها تعداد معدودي اين ساز را
مينوازند که حجت خدابنده يکي از آنها است.
منبع:ایسنا
http://64.130.220.65/Thumbnails/pics/1389/9/cities/wh120-12.jpg (http://isna.ir/ISNA/PicView.aspx?Pic=Pic-1662057-1&Lang=P)
گروه موسيقي کهن امروز و فردا ـ 5 و 6 آذرماه ـ مهمان مردم اصفهان شدهاند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)در اصفهان،گروه «کهن» در شبهاي ياد شده با اجراي موسيقيهاي محلي ايراني در دوبخش ترکمن وآذربايجان ويک بخش موسيقي ايراني در تالار «فرشچيان» به روي صحنه ميروند.
هم چنين يک بخش از موسيقي اين گروه به آواز خواني ناصر هوشيار در مکتب اصفهان اختصاص دارد.
به گفته کاميار فانيان ،سرپرست گروه «کهن» ناصر هوشيار رديفدار مکتب اصفهان است.
فانيان به خبرنگار ايسنا ميگويد: تمام افرادي که در عرصه موسيقي به صورت جدي فعاليت دارند،ازشنيدن صداي هوشيار،اين آواز خوان 82 ساله تعجب ميکنند.
وي ادامه مي دهد: ابتدا درصدد بوديم تا يک کنسرت مجزا براي هوشيار برگزار کنيم ،اما تصميم گرفتيم اين چند روز که گروه اجرا دارند فرصت را از دست نداده واز اين خواننده نيز دعوت کنيم به همين دليل 20 دقيقه از اجراي گروه به آواز خواني ناصر هوشيار اختصاص دارد.
فانيان که قرار است در شب اجراي گروه کهن با منصور صبوحي نوازنده ترکمن هم نوازي دوتار داشته باشند ،موسيقي ترکمن را يکي از سختترين بخش موسيقي ميداند و ميگويد: اين موسيقي به دليل زبان متفاوت وسختي ريتمهاي آن براي افراد نامانوس است وعجين شدن با آن مشکل ميباشد.
وي هم چنين در خصوص اجراي سه نفره موسيقي آذربايجاني ادامه ميدهد:گروه عاشيقي حداقل سه نوازنده هستند، عاشق علي اصغر وظيفه خواه ،نوازنده قوپوز وخواننده –حجت خدابنده ،نوازنده بالا بان ومنصور محمدي نوازنده دايره نيز براي اجراي موسيقي آذربايجاني ميهمان اصفهان هستند.
فانيان ادامه ميدهد:در موسيقي آذربايجان اشعار مختلفي بر روي مقامها قرارداده و اجرا ميشود.
همچنين نويد مثمرنوازنده باقلاما از آذربايجان نيز در شب اجرا با گروه ايراني هم نوازي ميکند.
در بخش ديگري از اين گفتوگو، سرپرست گروه موسيقي كهن، در خصوص هدف گروه کهن از اجراي موسيقيهاي محلي ميگويد: هدف ارايه ومعرفي موسيقي تخصصي ايران براي افرادي است که به موسيقي
علاقهمند هستند در حقيقت با اين اجرا از يک سو به دنبال ارايه هنر براي هنر وهنرمند هستيم واز سوي ديگر به دنبال افزايش سطح بينش افراد عادي از موسيقي ميباشيم.
وي در پاسخ به اينکه آيا تصور ميکنيد موسيقي هاي محلي به اندازه موسيقي اصيل براي مردم هنر دوست اصفهان جذاب باشد، ادامه ميدهد: ما از آنچه ناشناخته است بيشتر تاثير مي پذيريم و عجيب بودن موسيقي در ابتداي کار بيشتر بر روي افراد تاثير ميگذارد.
فانيان ادامه ميدهد: آنچه با مخاطب ارتباط ميگيرد زبان است و فرد بايد آگاهي زباني از موسيقي پيدا کنددر گذشته در موسيقي ايران هم شاعر وهم نوازنده ريتم را منشا دانستن انسانها قرار ميدادند ،اما متاسفانه ما امروزه اين نگاه ادواري را تنها در موسيقي محلي به صورت وسيعي ميبينيم.به همين دليل امروز در اجراهاي خود از موسيقي آذربايجان وترکمن استفاده ميکنيم تا تلاشي در جهت ارايه ريتمهاي ادواري هر بخش در ايران داشته باشيم.
اين پژوهشگر موسيقي در خصوص اينکه چقدر اجراي موسيقيهاي محلي ميتواند راه را براي شناخت و آموزش اين سازها در اصفهان باز کند، ميگويد: وقتي فردي موسيقي آذبايجان يا ترکمن را ميشنود با آن عجين ميشود و به دنبال آن ميرود بايد بستر براي ورود اين موسيقيها به شهرهاي ديگر فراهم شود و اين بستر تنها برگزاري يک کنسرت نيست، بلکه بايد بستر براي ادامه يافتن اين اجراها با حمايت هنرمند فراهم شود و وقتي اين اتفاق نميافتد، نوازنده تمايلي به برگزاري کنسرت در شهر ديگري با هزينههاي هنگفت ندارد.
منصور صبوحي، نوازنده دوتار ترکمن که از 16 سالگي نوازندگي دوتار را آغاز کرده است، ادامه ميدهد: هرچند نواختن دوتار داراي پيچيدگي است، اما شيريني خاص خود را دارد موسيقي ترکمن به دليل زبان متفاوت و سختي نوازندگي دوتار نتونسته جاي خود را در ميان مردم باز کند.
وي اين موسيقي را همراه با آوازهايي عرفاني ميداند که داستانهايي را از شاعران قديم ترکمن بازگو ميکند.
اين استاد دوتار ادامه ميدهد:در لغت به نوازنده ترکمن بخشي ميگويند يعني کسي که عمر خود را براي موسيقي ترکمن بخش کرده است .
صبوحي در خصوص تلاشهايي که براي زنده نگه داشتن اين ساز ميکند، ادامه داد:20 سال است در هر شرايط سعي کردهام با تشويق جوانان اين ساز را در ترکمن زنده نگه دارم واميدوار هستم مردم اصفهان نيز با شنيدن اين موسيقي به تحقيق درباره آن بپردازند.
سرپرست گروه ،نوازنده قوپز آذربايجان را با نام عاشق خطاب ميکند،علي اصغر وظيفهخواه در خصوص علت اينکه او را عاشق خطاب ميکنند،ميگويد: در آذربايجان هر فردي که نوازنده قوپوز باشد به عاشق معروف است.
قوپوز 9سيم و18 پرده دارد عاشق وظيفه خواه در خصوص شناخت مردم ايران از اين ساز آذربايجاني ادامه ميدهد، اين ساز قدمت 8هزار ساله دارد و در يونسکو نيز ثبت شده است.
حجت خدابنده نوازنده بالابان ازآذربايجان است که در شب اجرا به همراه علي اصغر وظيفه خواه به هم نوازي
ميپردازد.
بالابان يک ساز بادي است که با قميش که در بالاترين قسمت اين ساز قرار گرفته شده نواخته ميشود.
اين ساز به واسطه دمکش نواخته ميشود و نواختن آن بسيار مشکل است وتنها تعداد معدودي اين ساز را
مينوازند که حجت خدابنده يکي از آنها است.
منبع:ایسنا