توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ووشو
Mr.Engineer
20th November 2010, 12:57 AM
ووشو (به انگلیسی (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2 Fwiki%2F%25D8%25B2%25D8%25A8%25D8%25A7%25D9%2586_% 25D8%25A7%25D9%2586%25DA%25AF%25D9%2584%25DB%258C% 25D8%25B3%25DB%258C): wushu) (به چینی (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2 Fwiki%2F%25D8%25B2%25D8%25A8%25D8%25A7%25D9%2586_% 25DA%2586%25DB%258C%25D9%2586%25DB%258C): 武術)
به هنرهای رزمی (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2 Fwiki%2F%25D9%2588%25D8%25B1%25D8%25B2%25D8%25B4%2 5E2%2580%258C%25D9%2587%25D8%25A7%25DB%258C_%25D8% 25B1%25D8%25B2%25D9%2585%25DB%258C) کشور چین (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2 Fwiki%2F%25DA%2586%25DB%258C%25D9%2586) گفته میشود
که در آن انواع مختلف حرکات جهت سلامتی جسم و روح و دفاع از خود در نظر گرفته شدهاست.
در چین باستان از هنرهای رزمی برای دفاع از سرزمین یا خود یا خانواده از دشمنان، راهزنان و غیره استفاده میشد.
امروزه ووشو بصورت یک ورزش استاندارد جهانی به مردم جهان ارائه شدهاست و فقط منحصر به کشور چین نیست و مردم کشورهای مختلف برای بهره گیری از خواص طبی وشرکت در رقابتهای قهرمانی این رشته ورزشی را تمرین میکنند.
هنر رزمی ووشو بطور کلی در مسابقات در دو بخش ارائه میشود:
1. زمینه تالو (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2 Fwiki%2F%25D8%25AA%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%2588) (اجرای فرمهای سنتی چینی بصورت زیبا به همراه حرکات آکروباتیک)
2. زمینه سانشو (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Ffa.wikipedia.org%2 Fwiki%2F%25D8%25B3%25D8%25A7%25D9%2586%25E2%2580%2 58C%25D8%25AF%25D8%25A7) (مبارزه آزاد بر روی سکو با استفاده از دستان و پاها و زیرگیری)
سه سبک اصلی ووشو چانگ چوان،نان چوان وتای چی چوان میباشد.
درمسابقات بینالمللی فرمهای استاندارد وحرفهای ازاین سبکها اجرامی شود.
چانگ چوان یک سبک شمالی است و واژه چانگ چوان به معنی مشت بلند میباشد.
در این سبک از حرکات بادستان وپاهای کشیده وحرکات زیبای آکروباتیک استفاده میشود. نان چوان یک سبک جنوبی است و بیشترحرکات آن انفجاری و باسرعت است ونمایانگردرگیریهای نزدیک میباشد.
تای چی
سبکی است که برپایه انرژی چی بناشده است وبه تقویت بدن هم ازنظرجسمی وهم از نظرروحی میپردازد.
در این سبک حرکات آرام همراه باتنفس اصولی انرژی بدن راتنظیم میکند
قدمت ووشو در کشور چین به زمان های بسیار دور که اولین صورت های اجتماعات بشری در جوامع اولیه بوجود آمدند، باز می گردد.
در آن زمان به منظور حفظ سلامتی، درمان بیماری ها، افزایش بنیه جسمانی و طول عمر و تعلیم مهارت های نظامی به افراد جامعه، حرکاتی ابداع گردید که بسط و گسترش آن در طول دوره های مختلف به ورزش ووشوی امروزی بدل شده است.
در حدود پنج قرن پیش از میلاد، یک راهب هندی به نام "بود هیدهارما" که با نام های "تامو" و "داروما تائیشی" هم از او یاد می شود، به قصد اشاعه تعلیمات مذهبی از هند راهی چین شد و در معبدی به نام شائولین به تعلیم و تربیت راهبان آن پرداخت.
تعالیم وی شامل مجموعه ای از تمرین های پرهیزگاری و قواعد خشک انضباطی بود که به واسطه وضعیت جسمانی ضعیف، پیروان او طاقت تحمل آموزش های وی را نداشته و بتدریج دچار ضعف و بی حالی می شدند.
از این رو تامو حرکاتی را برای تقویت بنیه جسمانی شاگردان خود ابداع نمود که به "18 حرکت دست لوهان" معروف شد.
این حرکات بتدریج گسترش یافته و پایه و اساس سبک های ووشو را تشکیل دادند.
در طی قرون 14 تا 16 میلادی چهره های برجسته ای از ورزش های رزمی در معبد شائولین گرد هم آمدند و سبک های اصلی ووشو را به تقلید از حرکات حیواناتی چون پلنگ، درنا، مار، ببر و اژدها به وجود آوردند.
لیکن امپراتور وقت که بتدریج از فعالیت های ساکنان این معبد دچار ترس و نگرانی شده و معبد را تهدیدی برای حکومت خود می دید، فرمان انهدام و به آتش کشیدن معبد شائولین را صادر کرد.
در لشکرکشی امپراتور برای انهدام معبد، فقط تعداد اندکی از افراد توانستند از مهلکه جان سالم به دربرند. این واقعه تلخ موجب انتشار و اشاعه ورزش های رزمی معبد شائولین که تا آن زمان محفوظ و مخفی مانده بود به سایر نقاط کشور چین گردید.
هر چند امپراتوران برخی از سلسله های حاکم بر چین تمرین های ورزش های رزمی را خطری برای حکومت خود قلمداد نموده و انجام آن را ممنوع اعلام کرده بودند ولی امپراتورانی هم بودند که به علت علاقمندی به این تمرین ها موجبات ترویج آن را فراهم کردند.
در دوران سلسله های شانگ (shang) و ژو (zhou) حرکاتی از ووشو بوجود آمد که برای آموزش سربازان استفاده می شد و همه ساله در پاییز و بهار مسابقه های خاصی به نام جیائو برای انتخاب سربازان نمونه و اعطای عناوین افتخاری برگزار می شد.
با ایجاد کاربرد نظامی برای ووشو، رفته رفته حرکات رزمی با شمشیر، نیزه و چوب بوجود آمد. ظهور گروههای نمایش خیابانی به نام لوکی (Luqi) که از طریق نمایش حرکات رزمی امرار معاش می کردند، خود باعث گسترش بیشتر ووشو گردید. دوران سلطنت سلسله های کینگ (Qing) و مینگ (Ming) را می توان عصر شکوفایی ووشو به شمار آورد.
در طی سال های 1912 تا 1949 سازمان های بسیاری در چین برای ووشو تشکیل شدند مثل انجمن هنرمندان رزمی و انجمن تربیت بدنی و ... که در گسترش ووشو نقش مهمی را ایفا کردند.
در سال 1956 انجمن ووشوی چین در پکن تشکیل شد که با اشاعه حرکاتی چون فرم ساده شده تای چی چوان، چانگ چوان، حرکت شمشیر پهن و باریک، نیزه و چوب در سطوح مبتدی، متوسط و عالی در بهبود همگانی شدن ورزش ووشو کمک شایانی کرد.
در سال 1958 نخستین پیش نویس قوانین مسابقه های ووشو توسط کمیسیون ورزش و تربیت بدنی ایالتی گردآوری و تنظیم شد.
با راهنمایی های همین کمیسیون و انجمن ووشوی چین، انجمن ها، اتحادیه ها، مدارس ووشو، انجمن های تحقیقاتی، تیم های آماتوری و حرفه ای در مراکز آموزشی، محلات، شهرها و ایالات تشکیل شدند که شبکه عظیمی از فعالیت های جمعی ووشو را به وجود آوردند.
تیم ها و انجمن های ووشو در برخی از کالج ها و دانشگاه ها تشکیل شدند و در برخی از موسسه های تربیت بدنی، رشته تحخصصی ووشو در مقطع لیسانس و فوق لیسانس دایر گردید.
در سال 1984 درجه استادی ووشو توسط مجلس ایالتی تعیین شد.
با تصویب دولت چین در سال 1986 انستیتو تحقیقات ووشوی چین تشکیل و به عنوان عالی ترین مرجع هدایت تحقیقات فنی و آکادمیک در زمینه ووشو را برعهده گرفت.
دولت چین با برپایی تورنمنت ها متعدد بین المللی، ورزش سنتی خود را هر چه بیشتر به جهانیان معرفی کرد و در سال 1987 با تشکیل فدراسیون آسیایی ووشو (WFA)، نخستین دوره مسابقه های آسیایی ووشو در یوکوهاما ژاپن برگزار شد.
دومین دوره مسابقه های آسیایی ووشو در سال 1989 در هنگ کنگ برگزار شد و در سال 1990 این ورزش در برنامه بازی های آسیایی قرار گرفت.
با تاسیس فدراسیون جهانی ووشو (IWUF) اولین دوره مسابقه های جهانی این ورزش در سال 1991 برگزار شد.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:28 AM
http://www.razmikar.ir/media/k2/items/cache/c99e3db826c0f4cc2688a36ce3b60e1a_L.jpg (http://www.razmikar.ir/media/k2/items/cache/c99e3db826c0f4cc2688a36ce3b60e1a_XL.jpg)
نانچوان یا بوکس جنوبی یکی از سه سبک اصلی و استاندارد ووشو جهان بوده که به علت دارا بودن مشخصات منحصر به فرد خود اعم ازقدرت وسرعت و انعطاف پذیری جایگاه ویژه ای در بین هنرجویان ایرانی دارد .
این سبک در قسمت تالو ( اجرای فرم) به سه صورت اجرای فرم استاندارد نانچوان(فرم بدون سلاح با مشخصات سبک) نن گوئن(فرم سلاح چوب)نن دائو(فرم سلاح شمشیرپهن) به مسابقات جهانی والمپیک قدم می گذارد.
ودرقسمت سانشو(بامرزه آزاد) با قوانین کاملا"علمی همگام با دیگر سبکهای ووشودرمیادین جهانی حاضرمی گرددنانچوان بطورگسترده ای درجنوب چین تمرین می شود.درزمان سلسله مینگ(1368-1644م)پایه گذاری شده وسبکهای مختلفی دارد.
بین مشهورترین آنها پنج سبک وجود دارد خانواده ای هو و نگار و کای و لیو و لی و مو و چندسبک دیگرکه کمترشناخته شده مانند بوکس(پنجه) و (بوکس ببرسیاه) نانچوان روی حالت چمباته زدن همواره با نقطه ثقل پائین وکارپیوسته پاها تاکید دارد و دارای ضربه های مشت نیرومندی است.
نانچوان بوسیله ترکیب حرکات با تعدادی پرش و قدرت پا و نفس کشیدن و صداهای مقطعی تولید می شود.
نانچوان در تمام مناطق جنوب رود CHANGJ مشهوریت دارد و محبوب میباشد.
مخصوصا درفی جین گوان دونگ و وهیان وجاین جین و زی جاجین و جیانگ شواز محبوبیت خاصی برخوردار است.
نانچوان یکی از منابع و سرچشمه های بوکس چینی می باشد با یک سرگذشت .
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:33 AM
http://media.irna.ir/1391/13910124/80074779/80074779-2444557.jpg
ضربات قدرتی و بعلت زنده بودن حرکات در نانچوان و استفاده از انرژی و حالات خاص تنفسی و اجرای سفت و سخت حرکات ، در بین نوجوانان از طرفداران زیادی برخوردار است.
سبک نانچوان مثل بقیه سبکهای ووشو در قسمت مسابقاتی از دو قسمت تالو و سانشو (مبارزه) تشکیل یافته است.
دراین سبک ضربات با قدرت خاصی به بطرف حریف گسیل میشوند. از مشخصات این سبک حرکات کوتاه با جهشهای مخصوص بخود میباشد.
به علت حرکات قوی و نانچوان یا به عبارت دیگر سبک بوکس جنوب بطور وسیع در جنوب چین مورد تمرین وآموزش قرار میگیرد.
این سبک در زمانن سلسله مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴)بنیان گذاری شد.
سبک نانچوان ایستایی ضربدری دارد و براین اساس و بخاطر داشتن سطح اتکای بیشتر دارای استقرار های قوی وپایدار تری است.
ضربات قدرتی و بعلت زنده بودن حرکات در نانچوان و استفاده از انرژی و حالات خاص تنفسی و اجرای سفت و سخت حرکات ، در بین نوجوانان از طرفداران زیادی برخوردار است. سبک نانچوان مثل بقیه سبکهای ووشو در قسمت مسابقاتی از دو قسمت تالو و سانشو (مبارزه) تشکیل یافته است.
اجرای سانشو که به مدت ۲دقیقه با شدت فعالیت متوسط به بالا انجام میگیرد، سیستم انرژی غالب، سیستم اسید لاکتیک بامشارکت اجرای تالو در مدت زمانی ۸۰ثانیه (۱/۲۰دقیقه ) باشدت بالایی نیرو انجام میگیرد و با توجه به اجرای حرکات باشدت بالا و مدت زمان اجرای آن ازسیستم انرژی فستفاژن بامشارکت اسید لاکتیک بهره میگیرد.
حرکتی غیر هوازی میباشد ولی در (ATP)میباشد که در زمان یک دقیقه استراحت که بصورت استراحت غیر فعال است ، بازسازی مقداری از آ - ت - پ و دفع اسید لاکتیک بصورت تعرق و سوخت و ساز ازبدن دفع میگردد (LA-O۲O۲ )در مقوله سنجش و اندازه گیری ما میتوانیم سه قسمت آمادگی جسمانی - پیکرشناسی و روانی حرکتی را در نظر بگیریم که در اینجا هدف ما مقوله آمادگی جسمانی است که یک نمونه ازتست آزمون آمادگی جسمانی پیوست میباشد .
در قسمت بعد در چند مورد به بحث میپردازیم.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:34 AM
استقامت قدرت
( عضلانی ) که در مدت زمانی (۶۰ ) ثانیه انجام میگیرد که ورزشکار در مدت تعیین شده باید قادر به اجرای کامل حداقل ۱۵بارتکرار حرکت بارفیکس و در همان زمان حداقل ۵۰تکرار دراز ونشست راانجام دهد.
انعطاف
که عبارت از اجرای حرکات کششی برای برسی توانایی کشش نسوج اطراف یک مفصل برای ایجاد دامنه حرکات بیشتر میباشد . بطور مثال میتوان از کشش ( تنه در جلو ) یا (مفصل ران در پا باز ) نام برد.
درمورد تجزیه وتحلیل سبک نانچوان از لحاظ حرکت شناسی ذیلا به چند نمونه ذکر میشود.
ضربه مستقیم مشت مشت به جلو ( چوان ) ضربه در صفحه سهمی و از شانه در محور پیشانی و چرخشی ضربه در ساعد در محور سهمی انجام میگیرد و ضربه در زاویه۹۰درجه نسبت به بدن است.
ضربه مستقیم پا به جلو ( نان توئه ) اول در صفحه سهمی و محور پیشاهی و در حرکت نیرو حول صفحه سهمی و محور پیشانی و در زاویه ۹۰درجه نسبت به بدن عمل مینماید.
ضربه سی چائو چوان : ضربه در صفحه سهمی و در محور افقی و در آخر ضربه صفحه افقی و محور پیشانی و زاویه ۴۵درجه شروع و در زاویه ۹۰درجه تمام میگردد.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:37 AM
http://www.razmikar.ir/media/k2/items/cache/19f9cefdfb07230a68581d617885a3af_L.jpg (http://www.razmikar.ir/media/k2/items/cache/19f9cefdfb07230a68581d617885a3af_XL.jpg)
وينگ چون يک نوع استيل هنر رزمي است که بيشتر از آنکه براساس حرکات حيوانات خلق شده باشد بر پايه فيزيک و خصوصيات بيومکانيکی انسان مي باشد.
حرکت در يک مسير مستقيم، سرعت، ضربات و تکنيکهاي مستقيم و ترکيبي، و تلاش در جهت خنثي کردن حملات حريف بيشتر از اعمال نيرو براي زدن ضربه و يا حمله مستقيم از خصوصيات و ويژگيهاي بارز اين هنر محسوب مي شود. ريشه اين هنر را مي توان در امپراطوري Ching که در حدود دويست و هفتاد سال پيش مي زيستند جستجو کرد. البته اين در زماني بود که 90 درصد مردم کشور چين توسط ده درصد ديگر حکومت مي شدند.
اين اقليت ده درصدي، سلسله (Man Chus) نام داشتند. از آنجا که حمل سلاح و شرکت در ارتش براي مردم هانز (Hans) ممنوع بود، اين عده تصميم به شرکت در گروههاي سري و آموختن فنون کونگ فو کردند.
معبد (Sil Lum)، اولين مدرسه آموزش فنون نظامي بود که به طوري کاملاً سري فعاليت مي کرد و افراد براي کسب مهارت استادي از پانزده تا بيست سال در اين مکان تعليم مي ديدند.
بعدها براي کاهش مدت اين دوره، پنج تن از معروفترين اساتيد اين هنر، تصميم به گزينش بهترين و مفيدترين تکنيک هاي هر کدام از استيل هاي کونگ فو و تبديل اين مجموعه به يک دوره آموزشي مستقل گرفتند تا زمان اين دوره آموزشي را به يک سوم آن تقليل دهند و مدت اين دوره به پنج تا هفت سال کاهش يافت.
هر چند قبل از اين موفقيت، معبد (Shil Lim) توسط افراد سلسله Man Chus ويران و سوزانده شد. يکي از تنها کساني که از اين قبل و کشتارجان به در برد، استادي به نام Na Mui بود که يکي از پنج استاد برتر کونگ فو به شمار مي رفت و تمامي دانش خود را به دختري به نام وينگ چون آموزش داد.
وينگ چون در زبان چيني به معناي «اميد به آينده» است. وينگ چون نيز بعدها آموخته هاي خود را به همسرش منتقل کرد و اين پروسه آموزشي با انتخاب بهترين افراد رزمي کار ادامه يافت. در سال 1950 ميلادي، فردي به نام (Yip Man) شروع به تدريس وينگ چون در کشور هنگ کنگ کرد و يکي از شاگردان او استادي به نام ويليام چونگ بود که هم اکنون رئيس فدراسيون جهاني اين رشته مي باشد.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:39 AM
وینگچون (به چینی: 永春) که معنای تحت اللفظی آن «مناجات بهاری» یا «بهار جاودانه» است)، یکی از محبوبترین سبکهای هنرهای رزمی چینی است.
مطابق روایتهایی که درباره ریشه اصلی این سبک نقل میشود، یکی از راهبههای معبد شائولین به نام نگ مویی نقشی کلیدی در طراحی این سبک و آموزش آن به زنی جوان به نام وینگ چون (به معنی بهار زیبا) داشتهاست و به همین جهت به هنر نگ مویی نیز معروف است.
در ایران نیز برای برای جداسازی این سیستم از سیستمهای مشابه به جای خواندن واژه Wing Tsun به صورت وینگ تسون از اصطلاح وینگ چون دبلیو تی (WT) استتفاده میکنند.
این نحوه نگارش تنها برای متمایزسازی نحوه مدرن آموزش در سیستم WingTsun با سیستمهای با نام مشابه سبک انتخاب شدهاست.
WingTsun Kung Fu یا Wing Tsun (که بطور مختصر WT نیز نوشته میشود) یکی از شاخههای وینگ چون کونگ فو است که توسط استاد بزرگ لئونگ تینگ گسترش داده شدهاست.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:40 AM
معرفی
مهمترین هدف وینگ چون واقع گرایی در سیستم دفاع شخصی میباشد. وینگچون به جای تاکید بر تکنیکهای مبارزه بر روی اصول انرژی و مبارزه تکیه میکند.
ایده اصلی این است که، تحت فشار و استرس مبارزه، غیر ممکن است که از طریق بینایی جهت دقیق و سرعت یک حمله را تشخیص داده و تصمیمی هوشمندانه با استفاده از روشی موثر در مفابل حمله حریف گرفت.
این تصمیم باید در زمانی کوتاه و قبل از فرود آمدن حمله حریف گرفته شود. ترجیحاًَ شخص باید بلافاصله حملهای را مستقیماً و محتاطانه طراحی کند.
این واکنشهای غیرارادی است که تعیین میکند در صورتیکه حمله حریف در ادامه خطرساز شود، واکنش چگونه باشد.
چی سائو یا «دستان چسبان» به هنرجو یاد میدهد که چگونه به طور غیر ارادی در برابر سرعت، نیرو و جهت یک حمله بر مبنای حس لامسه (حسی که مغز بسیار سریع تر از حس بینایی آن را پردازش میکند) واکنش نشان دهد.
نامWing Tsun (که همان وینگ چون خوانده میشود) نوع خاصی از طرز نگارش عبارت چینی 咏春 (که به معنای تحت اللفظی «مناجات بهاری» است، اما «بهار جاودانه» نیز خوانده میشود) است که بطور عادی wing chun نوشته میشود.
این شیوه نگارش توسط بنیانگذار این شاخه از وینگ چون یعنی استاد بزرگ لئونگ تینگ به منظور متمایزسازی این شاخه از دیگر شاخهها تعیین شدهاست.
WingTsun (بدون فاصله بین دو واژه) به عنوان مارک تجاری انجمن بینالمللی وینگ چون (IWTA) به ثبت رسیدهاست.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:42 AM
اصول مبارزه
اصول هشت گانه وینگ چون سنگ بنای یک سیستم دفاع شخصی تهاجمی را تشکیل میدهد که به فرد اجازه تطبیق با اندازه، قدرت و سبک مبارزهای حریف را میدهد.
اصول انرژی
برو جلو: فوراً به منظور تماس با اندام حریف به جلو پیشروی کن(به منظور بکار افتادن رفلکسهایی که در چی سائو آموزش دیده میشود) یا حتی فرای آن برای اول ضربه زدن به حریف. این انفعال غیرمنتظره ابتدایی حریف را اغلب متعجب میکند و مبارزه را به فاصله نزدیک تبدیل میکند جاییکه عکس العملهای حسی بر عکس العملهای بینایی حکمفرمایی میکند و صد البته جاییکه وینگ چون کار حرفهای احتمالاً در آن منطقه بر حریفش برتری دارد.
به حریفت بچسب: اگر در ابتدا نتوانستی به حریفت ضربهای واردکنی و او را از کار بیندازی. به جای تماس برقرار کردن با بدن حریف (غیر از سر و گلو) سعی کن به او بچسبی. غالباً اواین عضوی که با آن تماس پیدا میکنید دست حریف میباشد حالا که با دست حریف تماس پیدا کردهاید او چگونه میتواند بدون اطلاع شما حملهای را با دستش اجرا کند؟
در برابر نیروی بزرگتر تسلیم شو: از آنجا که هیچکس نمیتواند مطمئن باشد که از هر حریفی که در پیش رو دارد قوی تر است، شخصی باید به شیوهای آموزش ببیند که حتی در برابر حریف قوی تر پیروز باشد. چی سائو مانند یک معلم حرفهای یاد میدهد که چگونه در برابر حمله حریف واکنشهای لازم را نشان دهید. وقتی که حقیقتاً حمله حریف از شما قدرتمندتر است، آموختههای شما در چی سائو به بدن شما میگوید که از مسیر حمله حریف کنار بروید و زاویه دیگری را برای حمله پیدا کنید.
حریفت را تعقیب کن: متعاقب اصل اول در صورتیکه حریف عقب نشینی کرد، واکنش فوری یک وینگ چون کار ادامه به حرکت رو به جلویش است، نه اینکه به حریفش اجازه دهد تا خودش را پیدا کرده و فرصتی هر چند اندک برای تجدید نظر در استراتژی حمله اش پید کند. بسیاری از سبکها که تکیه بر سرنخهای بصری دارند ترجیح میدهند که یک گام به عقب بگذارند، اندکی صبر کنند و حملههای بعدی را طرح ریزی کنند که معمولاً میتوان به این نکته در مبارزات ورزشی و تورنُمنتی پی برد.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 07:45 AM
اصول انرژی
از نیروهای خودی رها شو: کاملاً ضروری است که فرد به منظور حرکت انرژیک و واکنش به موقع در برابر حمله حریف ریلکس باشد.وقتیکه عصبی هستید، نیروهای خودی مثل یک ترمز عمل میکنند.پس در ابتدا باید از قید نیروهای خودی خلاص شوید تا بتوانید با چالاکی حرکت کنید.
از نیروهای حریفت رها شو: این اصل شبیه به اصل سوم مبارزهاست. وقتی حریف میخواهد از قدرتش برای پایان دادن به مبارزه استفاده کند، تقلا برای مقاومت کردن در برابر قدرت حریف واکنش مناسبی نیست بلکه واکنش مناسب، خنثی کردن نیروی حریف با دور کردن نیروی حریف از بدن یا دور کردن بدن از آن میباشد.
از نیروی حریف بر ضد خودش استفاده کن: از نیرویی که حریف به شما تقدیم میکند، بهره بگیرید. اکر حریف شما را به طرف خودش میکشد از آن نیرو به عنوان قسمتی از حمله تان استفاده کنید. یا اگر حریف شما را به سمت چپ هل داد مثل یک در چرخان عمل کنید و از آن نیرو در حملهای با دست راست استفاده کنید.
نیروهای خودی را اضافه کنید: علاوه بر قرض گرفتن نیروی حریف، میتوانید نیروی خودتان را به آن اضافه کنید.
همان قدر که عکس العملها در یک دفاع شخصی بیانگر پیشرفت هستند، اصول قدرتی نیز باعث پیشرفت هر چه بیشتر هستند به طوریکه یک هنرجوی وینگ چون طی سالیان تمرین همه آنها را مد نظر دارد. اولاً: تمرین فرم و تعداد زیاد مشت برای یادگیری ریلکسیشن در مبارزه (به منظور ضدحمله بر مبنای حس لامسه) و زدن مشت بدون تنش. ثانیاً ساعتهای بیشمار تمرین چی سائو به منظور افزایش توانایی در رها کردن نیروی خودی و قرض گرفتن نیروی حریف و در آخر تمرینات قدرتی خاص wt برای افزایش هر چه بیشتر قدرت مشت و ضربات.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 09:52 AM
آموزش وینگ چون
متد آموزشی وینگ چون بر مبنای توسعه رفلکسها یا همان عکس العملهای بدن است. روشهای آموزش در غالبهای متنوعی دسته بندی میشوند که تعدادی از آنها پس از گذراندن دوره هنرجویی و اخذ درجه استادی یاد گرفته میشود.
چی سائوچی سائو (黐手) یا «دستان چسبان» یک اصل و همچنین تمرینی است که به منظور توسعهٔ رفلکسهای خودکار و یا عکس العملهای غیر ارادی در مبارزه استفاده میشود.
این شکل منحصر بفرد از تمرین مستقیماً با اصول وینگ چون در ارتباط است و در منطقهای انجام میشود که مبارز با حریفش در تماس است.
با برقراری تماس، بدن مبارزه نسبت به تمامی حرکات حریف حساس میشود. چی سائو در ادامه با تمرینات لات سائو تکمیل میشود.
نحوه اجراء چی سائو لات سائو
لات سائو یا تمرین «دستان غلتان»، در منطقه ایست که دو هنر جو تماس شان را با یکدیگر حفظ میکنند در حالیکه تکنیکهای مختلف را اجرا میکنند. بهوسیله این تمرین دو هنرجو تغییرات در مکانیک، فشار و شدت حرکت بدن حریف را احساس میکنند. افزایش میزان حساسیت که توسط این تمرین بدست میآید، یه هنرجو کمک میکند تا به طور غیر ارادی و بدون فکر کردن، حمله و ضد حمله اش را علیه حریف با دقت، سرعت و تکنیک مناسب اجرا کند. این فرآیند میتواند نوعی حافظه ماهیچهای نامیده شود.
بواسطه لات سائو یک مبارز وینگ چون میتواند چگونگی حرکات حریف را بدون نگرانی از آسیب دیدن خودش و حریفش بررسی کند.به همین علت است که لات سائو یکی از قسمتهای کلیدی در آموزش وینگ چون اسسائوت.
لات سائو تمرینی برای میزان حساسیت به منظور کسب واکنشها ی خاص غیر ارادی در چی سائو است.
اگرچه یک فرد عادی ممکن است به این تمرین مثل یک نوع مبارزه بنگرد، اما یک هنر جوی وینگ چون به هیچ عنوان نگرش مبارزهای نسبت به این تمرین ندارد، بلکه آن را به عنوان نوعی تمرین هدفمند جهت افزایش واکنش پذیری در مبارزه در نظر میگیرد.
Outta_Breathe1020
18th September 2012, 09:54 AM
فرمهای مقدماتی
فرمهای مقدماتی وینگ چون در بستهٔ آموزشی دوره شاگردی قرار دارد، کاربرد و تکنیکهای بیشتر در فرمهای بعدی آموزش داده میشوند.
در متد وینگ چون هدف هر دوره، آموزش در حد نیاز هنرجو میباشد، از این حیث که در هر دوره، آموزش بر مبنای آن چیزی است که از قبل هنرجو آموختهاست.
بدین ترتیب فرد به سرعت درک بیشتری نسبت به داشتههای قبلی و جدیدش پیدا میکند.ممکن است هنرجو در ابتدا قسمتهای مقدماتی راوقتی که آموزش میبیند، بطور کامل درک نکند (اگرچه با توضیحات مربی با توجه به درجه اش درک محدودی نسبت به آنها پیدا میکند)، به هر حال آموزشهای اولیه به عنوان شالودهٔ اصلی در درجات بالاتر محسوب میشود.
سیو نیم تائوسیو نیم تائو یا «فرم ایدههای کوچک» شامل فرم پا به همراه حرکات سنتی دست میباشد.
چام کیوفرمهای پیشرفته
موک یانگ جونگ، وسیله تمرین مقدماتی و پیشرفته
چی سائو فرمهای گوناگونی دارد که قسمتی ار آنها تنها وقتی آموزش داده میشود که فرد به یک مربی باصلاحیت تبدیل شده باشد.
در بخش بعد جزئیات بیشتری در مورد فرمهای پیشرفته وینگ چون میخوانید.
Outta_Breathe1020
25th September 2012, 05:41 AM
بیو جی
بیو جی (به معنای «انگشتان پیشرو») کاربرد تکنیکهای دست(منظور از دست در اینجا، کف دست میباشد) باز را در بر میگیرد.(در مقابل تکنیکهای دست بسته(همان مشت))یه همین خاطر است که این اسم بر آن نهاده شدهاست.
آدمک چوبی
موک یان جونگ لفظ به لفظ به معنای «ستون چوبی که به عنوان یک آدمک استفاده میشود» میباشد، در واقع جای یک حریف فرضی تمرینی را میگیرد. اگرچه آدمک چوبی را نمیتوان به عنوان یک حریف هوشمند در نظر گرفت اما میتواند نماینده نیرو و انرژی حریف باشد.
سیستم درجه بندییکی از ویژگیهای وینگ چون سیستم آموزش سازمان یافته اش میباشد. در حالیکه بسیاری از سبکهای رزمی با روش غیر یکنواختی آموزش میدهند، ساختار سیستم مانند دورههای تحصیلی در مدارس است. بگونهای که هر سطح روی سطح قبلی بنا میشود.
بر خلاف مدل آموزش سنتی استاد-شاگردی که یک شاگرد سالها یا حتی تا اخر عمر به دنبال استادش بود، متد آموزشی iwta به همه هنرجویان تضمین میدهد که در هر درجه تحصیلات کامل را دریافت کند.
یک فرد پر مشغله که در هفته تنها دو بار فرصت ورزش کردن دارد، هرگز ایدههای مهمی که همکلاسیهای تمام وقت، که ظاهراً همیشه در کلاس هستند (که یک امتیاز ناعادلانهاست)، دریافت میکنند را از دست نمیدهد.
درجات شاگردیدوره آموزش وینگ چون شامل دوازده درجه شاگردی است که دو فرم ابتدایی سیو نیم تائو و چام کیو بعلاوهٔ تمرینات و کاربردهای چی سائو را پوشش میدهد. در کنار ترکیبات مختلف دست در سیو نیم تائو، مجموعه استانداردی از فرمهای پا نیز در این دوره یاد گرفته میشود.
درجات شاگردی بر مبنای عناوینی که در هر دوره آموزش داده میشود، به سه بخش تقسیم میشود:
درجات ۱ تا ۴، یادگیری مهارتهای پایهای در سه فاصله مبارزاتی
درجه یک - مبانی اصولی سبک و مهارتهای حرکتی، درگیر شدن در فاصله دور، شروع سیو نیم تائو
درجه دوم - مبارزه در فاصله دور به همراه پل زدن ها، کل «سیو نیم تائو»
درجه سوم - گذار از فاصله حملاتی دور به فاصله میانی
درجه چهارم - گذار از از فاصله حملاتی میانی به فاصله نزدیکو شروع فرم «چام کیو»
درجات ۵ تا ۸،
درجه پنجم - حملات در فاصله کوتاه و مبارزه همزمان با هر دو دست
درجه ششم -
درجه هفتم -
درجه هشتم -
درجات ۹ تا ۱۲، کاربردها
درجه نهم - در مقابل تک مهاجم
درجه ده - در مقابل دو مهاجم
درجه یازدهم - در مقابل تک مهاجم مسلح به سلاح سرد
درجه دوازدهم - در مقابل دو مهاجم مسلح به سلاح سرد
در درجه ۹ شاگردی هنرجو نه تنها باید سبک را به خوبی بشناسد (همچنین در درجه ۸) بلکه باید به خوبی از کاربردهای آن استفاده کند.مهارت تنها تفاوت مهم بین این دو درجهاست، که بسته به مدرسهای که هنرجو تحت تعلیم است، درجه ۸ و ۹ میتواند با عنوان کمربند مشکی برابری کند. البته هیچ اجماعی روی این مسئله وجود ندارد چون هیچ مقایسه قراردی وریمی در این بین وجود ندارد.
در بعضی مدارس درجات مختلف با تی شرتهای مختلف مشخص میشوند، مثل لباس با رنگ سفید تا درجه پنجم، خاکستری برای درجه ۵ تا ۸ و مشکی برای درجه ۹ تا ۱۲.
Outta_Breathe1020
25th September 2012, 05:45 AM
درجات مربیگری
در ادامه درجات شاگردی ۱۲ درجه استادی نیز وجود دارد. در سطوح مربیگری، هنرجو تمرینات را در غالب برنامههای پیشرفته وینگ چون WT آغاز میکند.
بیو جیموک یان جونگ (آدمک چوبی)
لوک دیم بون کوآن فا («نیزه شش و نیم نقطه ای» یا چوب بلند)
بارت چام دائو (قداره برنده هشتی شکل یا شمشیر پروانهای شکل)
سطوح مربیگری به خودی خود سه بخش تقسیم میشود:
۱ تا ۴ تکنسینی
۵ تا ۸ پراکتسینی
۹ تا ۱۲ فیلسوفی
هر یک از اسمهای سه قسمت ایده و کانونی مرکزی در ورای چگونگی مبارزه دارد که در نسبت به همان سطح انتظار میرود. از یک تکنسین انتظار میرود که با تکنیکهایش مبارزه کند. از یک پراکتسین انتظار میرود که یک مبارز تجربی کامل باشد و یک فیلسوف باید عناصر عقلی و معنوی را به خوبی درک کرده باشد.
تشکیلات و ترقیسازمان رسمی و فراگیر وینگ چون با نام انجمن بینالمللی وینگ چون میباشد. اداره مرکزی وینگ چون درهنگ کنگ است که توسط استاد بزرگ لئونگ تینگ رهبری میشود. انجمن بینالمللی وینگ چون در بیش از ۶۰ کشور دنیا شعبه داشته و طرفداران بسیاری در دنیای غرب دارد.
امروزه بیش از ۲۰۰۰ مدرسه وینگ چون تنها در اروپا وجود دارد، که بیشتر آنها در کشور آلمان و همسایگانش میباشد.با بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ هنرجو در سرتاسر دنیا، انجمن بینالمللی وینگ چون یکی از بزرگترین سازمانهای هنرهای رزمی میباشد. سازمان این رشد و ترقی را اساساً مدیون شاگرد ارشد آلمانی لئونگ تینگ، یعنی کیت کرنشپشت میباشد. سازمان اروپایی وینگ چون در قصر لانگنزل در کشور آلمان واقع شدهاست که بطور تمام وقت و بیش از ۶ ساعت در روز، وینگ چون را به هنرجویان علاقه مند آموزش میدهد. در اروپای شرقی، وینگ چون از سال ۱۹۸۵ حضور دارد که مرکز اصلی اش کشور مجارستان میباشد.
کاربردی بودنآموزش وینگ چون به نیروهای امنیتی یگانهای ویژه پلیس و بادی گاردها از ویژگیهای اساسی وینگ چون کاربردی بودن آن است. بطوریکه توسط نیروهای پلیس بیش از ۵۶ کشور دنیا بکار گرفته شدهاست.در این میان آن چیزی که بیش از همه جلب توجه مینماید، حضور اکثر قریب به اتفاق نیروهای امنیتی کشورهای توسعه یافته در لیست وینگ چون کاران میباشد. به عنوان مثال:
آمریکا: تکاوران تفنگدار دریایی آمریکا (U.S Marin Corps)، تیم رهایی گروگان FBI و CIA
بریتانیای بزرگ(انگلستان): sas
روسیه: SOBR
فرانسه: RAID، GIGN
آلمان: GSG۹، SEK، PSK، MEK، PSG و...
ایتالیا: NOCS، GIS
اسپانیا: GEO چین: پلیس هنگ کنگ
هلند: BBE، BSB، Rk
سوییس: Enzi an، Argus، Barracuda
و...
این تنها گوشهای از نیروهای امنیتی میباشد که از وینگ چون جهت دفاع غیر مسلحانه بهره میگیرند. در حال حاضر بیش از ۷۵٪ نیروهای امنیتی اروپایی یا به طور کامل مشغول فراگیری وینگ چون میباشند و یا اصول و تعدادی از تکنیکهای برگزیده آن را آموزش میبینند.
Outta_Breathe1020
25th September 2012, 05:48 AM
وی زی چوان
http://www.razmikar.ir/media/k2/items/cache/af2ef6a0e2c9c528b09655df79f3b312_L.jpg (http://www.razmikar.ir/media/k2/items/cache/af2ef6a0e2c9c528b09655df79f3b312_XL.jpg)
فن زی چوان یا مشت لغزان ، به سبب هشت حركت اصلی سریع آن كه به صورت رعد آسا اجرا میشود .
"با شان فن" ( مشت هشت حركتی سریع ) نیز نامیده می شود. "وومو" نام دیگر "یوفی" ژنرال مشهور سلسله سانگ جنوبی است .برخی از روی دست نوشته ها اینگونه تعبیر كرده اندكه فن زی چوان توسط "یوفی" در قرن 18 یعنیدر سال 1738 ابداع شده است."باشان فن" نام كهنی است كه در سلسله مینگ استفاده می شده. از گزارش "كویی" چنین بر می آید كه " با شان فن" یك فرم كامل و بی نقص از مبارزه با مشت در سلسله مینگ بوده است.
در طی حكومت سلسله "كوینگ"، فن زی چوان در شمال چین ، بویژه در مناطق " راوتینگ"، "لیشیان" و "گائوتینگ" دراستان " هه بی" در منطقه امپراطوران "شیان فنگ" و "تونگری (1874- 1851) مشهور بود. راهبی به نام "ژائوكنی " در " رائوینگ" در استان هه بی زندگی می كرد كه نه تنها در فن زی چوان متخصص بود، بلكه در "چائو جیائو چوان" (هنر ضربات پا) نیز استاد خوبی به شمار می آمد. او هنرها و مهارت های مشت زنی را با ظرافت به خانواده های "دوان " و "ونگ" آموخت .هنگامی كه برادران "دوان ژیكو سو" و دوان ژی یانگ، سبك چائو جیائو را می آموختند، برادران "ونگ لاوزی و ونگ ژان او" فن زی چوان را فرا می گرفتند. سپس این دو خانواده آموخته های خود را با یكدیگر تبادل كردند. فن زی چوان بر استفاده از دستها تأكید دارد، در حالی كه چائو جیائو بر استفاده از پاها تأكید می كند، بنابراین فن زی چوان نوین مهارتهای استفاده از ضربه های پا را نیز به خوبی داراست .
پس از آنكه فن زی چوان در استان هه بی معرفی شد، در شاخههای زیادی گسترش یافت."مشت لغزان بال عقاب"در بردارنده پایه هایی از تلفیق حركتهای بال عقاب ، دویدن و مشت لغزان است. هنگام كه ضربه زده می شود گاهی دست در حالت مشت كرده است و گاهی به صورت بال عقاب ، حركتهای اصلی شامل: ضربه های مشت، اتمام ناگهانی ، ضربه با آرنج ، قفل كردن ، فنون كشتی ، سائیدن و گرفتن و حركت های فرعی شامل : گردش به طرفین، بلند كردن ، چرخیدن، نفوذ كردن، افتادن ، ضربههای چكشی و ناگهانی می باشد.
در فن زی چوان اجرای فرم به صورت آهنگین (ریتمیک) با حركت های آرام و تند و پیوسته و ناپیوسته است. مشت در فن زی چوان به طور نفوذی و روبه جلو و آزادانه از سختی به نرمی تغییر می یابد و به طور مستقیم به عقب برمیگردد. وقتی دست به سمت بیرون ضربه می زند، پا با حركتی تند آنرا همراه می كند، هنگامی كه با سرعت به طرفین حركت می شود،بدن به هم قفل می شود. هرگز مشت بی هدف پرتاب نشده و همیشه هنگام جمع كردن ضربه زده شده برای زدن ضربه دوباره آمادگی وجود دارد.اجرای فرم در فن زی چوان كوتاه و مختصر است. حركت های آن سریع و هماهنگ و در قالب الگوهای فشرده صورت می گیرند. هنگام اجرای فرم، حركتهای پا آرام و پیوسته ،در موقعیت فیزیكی ایستاده و حركت ها در محور یك چهار ضلعی است. در یك لحظه هر دو مشت مستقیم ضربه می زنند و سپس برای ضربه دوباره به عقب باز میگردند. فنون متنوع و حركتها مانند گردباد هستند و به سرعت چشم بر هم زدن انجام می شوند.
ضربه های مشت در فن زی چوان به تندی رگبار قطره های باران و به سرعت شعله ور شدن یك فیتیلهی باروتی است، مشت لغزان بر خشكی، سرعت، سختی و حركت های ارتجاعی تأكید دارد.
در نسخه ای از كوان جینگ چنین آمده است كه:
در طول تاریخ شیوه های مبارزه با مشت شامل
32 فرم چانگ چوان از امپراطور "تای زو" (سلسله سانگ)
لیبو چوان (مشت شش مرحله ای )
هوچوان (مشت تقلید میمون)
فن زی چوان( مشت هشت حركتی سریع )
غیره وجود داشته است گرچه نام های آنها متفاوت است، اما اجرای فرم ها بطور كلی مشابه است و این سبكها از بهترین سبك ها بشمار می آیند.
حال پس از گذشت سالیان متمادی وبا توافقات مقامات شائولین در چین در میان نامهای کونگ فو- ووشو- چوان فا – شائولین نام ووشو را برای جهانی شدن این ورزش برگذیده وفدراسیون جهانی این ورزش تشکیل گردید که در میان سبکهای زیر مجموعه فدراسیون جهانی ووشو سبک فن زی چوان از سبکهای اصلی به حساب می آید.
Outta_Breathe1020
25th September 2012, 05:50 AM
ساندا
سان شو یک استیل از ووشو که یک هنر رزمی چینی محسوب می شود . این هنر رزمی ترکیبی از تئوری ها و تکنیک های ووشو است که سبک جدیدی را با توانایی ها و قوانین جدید در سطحی قویتر و پیشرفته تر ارائه می دهد.
در این رشته رزمی، یک مجموعه کامل از همه فنون نبرد بدون اسلحه، در چنگال گرفتن حریف، کشتی، مبارزه به روی زمین و دفاع در برابر حریفی که اسلحه بدست دارید دیده می شود.
سان شو در حقیقت نوعی از کیک بوکسینگ به حساب می آید که در آن ضربات لگد و مشت به یک اندازه مورد استفاده قرار می گیرد اما همه این ضربات در نهایت به در دام انداختن حریف منجر می گردد.
در این رشته، یک مبارز می تواند برای افزایش هیجان در مبارزه، حریف خود را با دست از روی Leitai یا سکوی مسابقه پرتاب کرده و یا هل دهد. در دهه 1960 و همزمان با پیشرفت ورزش ووشو، سان شو نیز بهدستور و همت دولت چین تبدیل به یک ورزش رسمی و مستقل جهانی گردید.
به منظور تعریف یک شیوه مشخص مبارزه در کونگ فو اساتید این فنون از سر تا سر چین جمع شده و میراث به جای مانده از مبارزان قرون قبل کشور خود را بسط و گسترش دادند.
بعدها برای کمتر کردن میزان آسیب در این مبارزات، تدابیر خاصی در نظر گرفته شد و هر ساله مسابقات قهرمانی جهان را برگزار می کند.
منبع (http://razmikar.ir)
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.