PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آیا زن از دنده چپ مرد آفریده شده است ؟



m_salehy
1st November 2010, 08:26 AM
آیا زن از دنده چپ مرد آفریده شده است ؟


در تمام مذاهب و اديان الهى آمده است كه زن و مرد از « نفس واحده » آفريده شده‏اند . اما آیا تصور و توهم آفریده شدن زن از دنده چپ مرد از کجا ناشی شده است ؟
در اینجا به اختصار نگاه ادیان " اسلام – مسیحی و یهودی " برای پاسخ به سوال فوق مورد بررسی قرار می گیرد :
1- نظر قرآن
در اسلام زن از نظر آفرينش در بعد روحى و جسمى از همان گوهرى آفريده شده كه مرد آفريده شده است و هر دو جنس در جوهر و ماهيت يكسان و يگانه‏اند و تمايز و فرقى در حقيقت و ماهيت ميان زن و مرد نيست .
قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی میفرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت‏ مردان آفریده‏ایم.
· يا ايها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها...
اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را (نيز) از او آفريد و از آن دو زنان و مردان بسيارى پراكنده كرد، پروا داريد.1
· هو الذى خلقكم من نفس واحدة و جعل منها زوجها ليسكن اليها ؛
او است آن كس كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفت وى را از آن پديد آورد تا بدان آرام گيرد .2
· خلقكم من نفس واحده ثم جعلَ منها زوجها.
شما را از نفس واحد آفريد ، سپس جفتش را از آن قرار داد. 3
بنابراين زن در آفرينش از همان جوهر و گوهر مرد است و انديشه يكسانى و يگانگى ماهوى زن و مرد ، انديشه قرآنى است كه از آيات الهی به روشنى به دست مى‏آيد .


البته مفسران اهل تسنن نوعا می گویند : معنای " و خلق منها زوجها " این است که خداوند حوا را از قطعه ای از بدن آدم افریده است . در این مورد هم گروهی مانند قرطبی به ذکر دنده آدم (علیه السلام ) اکتفا می کنند اما بیشتر انها مانند طبری و فخر رازی و شیخ محمد عبده و مراغی می گویند حضرت حوا را از دنده چپ حضرت آدم آفرید .
ليكن در اين نظر به برخى از حاديث استناد شده است كه در حديثى از امام صادق (ع) مردود شمرده شده است.

زراره مى‏گويد : از امام صادق (ع) از آفرينش حوا سؤال شد كه برخى مى‏گويند : خداوند حوا را از دنده پايين و چپ آدم آفريد ،
امام (ع) فرمود : خدا منزه و برتر است از اين نسبت ، آن كس كه چنين مى‏گويد مى‏پندارد كه خداوند قدرت نداشت براى آدم همسرى از غير دنده‏اش بيافريند ! 4


بنابراین ، اسلام ، زن را مانند مرد برخوردار از روح كامل انسانى و اراده و اختيار مى‏داند و او را در مسير تكامل كه هدف خلقت است مى‏بيند و هر دو را در يك رديف قرار داده و با خطاب يا « ايّها النّاس و يا ايّها الّذين آمنوا » مخاطب ساخته است.

2- نظر تورات

در تورات آمده وقتى خداوند آدم را آفريد و در بهشت ساكن شد ، خداوند ديد آدم تنهاست و گفت خوب نيست آدم تنها باشد پس براى او يك يار بسازم كه همراه او باشد، سپس او را از دنده چپ آدم آفريد و آدم نام او را حوا يعنى زندگى ناميد .
· پس از آن‏كه خداوند خواب را بر آدم مستولى كرد يكى از دنده‏هايش را گرفت زنى بنا كرد و نزد آدم آورد ، و آدم گفت اين است استخوانى از استخوان‏هايم و گوشتى از گوشتم ، از اين‏رو ، نساء ناميده شد؛ زيرا از انسان گرفته شده است . 5
· خداوند اين نكته را مورد توجه قرار داد كه زن را از كدامين عضو آدم بيافريند ، او فرمود :...... من زن را از قسمتى از بدن آدم كه همواره پوشيده و نهفته است مي‌آفرينم تا آنكه موجودى محجوب و عفيف به بار آيد .6


بنابراین بر اساس تعالیم تورات ، حوا از بخشی از بدن مرد آفریده شده است و تبعا ، این یکی از دلایل ایجاد تصور خلقت زن از دنده چپ مرد در بین مردمان در طول تاریخ شده است .
3- نظر انجیل
در اناجیل مختلف هم قصّه آدم و حوّا آمده است.
در انجيل برنابا ، مثل همين داستان كه در تورات آمده ذكر شده است : پس چون خدا آدم را تنها ديد فرمود خوش نيست اين‏كه تنها باشد پس از اين‏رو او را به خواب كرد و گرفت دنده را از سوى دل و آن‏جا را از گوشت پر كرد و از آن دنده ، حوا را آفريد و زن براى آدم گردانيد. 7

4- نتیجه :
قرآن كريم عارى از داستان‏هايى است كه در تورات و انجيل براى تحقير زنان جعل گرديده‏اند ، و در آن كوچك‏ترين اشاره نشده كه ارزش اوّلين زنى كه خداوند خلق فرمود كمتر از اوّلين مرد بوده يا اين‏كه زن از يكى از دنده‏هاى مرد به وجود آمده يا زن در خلفت تبعى و طفيلى مرد است .
برعكس، قرآن در محيطى كه براى زن هيچگونه استقلال در زندگى قائل نبود ، و هيچ‏گونه حق و حقوقى براى او نمى‏ديد ، حرمت و شرافتى براى او جُز حرمت و شرافت خانواده نمى‏شناخت و دختران را زنده به گور مى‏كردند ، با بيان رسا و منطق محكم ، اعلام مى‏دارد ، زن از نظر خلقت مانند مرد و فرد ی از افراد انسان است كه در ماده و عنصر پيدايشش دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته و هيچ ‏يك از اين دو بر ديگرى ترجيح و برترى ندارد ، و در نتيجه ، تمام افراد بشر چه زن باشد يا مرد امثال يكديگرند و اگر ترجيح و برترى هم باشد در اصل خلقت آنها نيست بلكه به واسطه كسب فضائل اخلاقى و كمالات نفسانى است كه آنها بدست آورده اند چون :
زن و مرد از يك پدر و مادر بوجود آمده است . آنجا که می فرماید :
« يا ايّها النّاس انّا خلقناكم من ذكرٍ و انثى و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اكرمكُم عند اللّه اتقاكم »
اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد ( اينها ملاك امتياز نيست ،) گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست ، خداوند دانا و آگاه است! 8
زیرنویسها :
1- سوره نساء ، آیه 1
2- سوره اعراف، آیه 189
3- سوره زمر، آیه 6
4- من لایحضر الفقیه ج 3 ص 379 و 380 و علل الشرایع ج 1 باب 17
5- تورات ،سفر پيدايش ، باب 2، آيات 21 تا 24 .
6- دكتر ابراهام كهن ، گنجينه‌اى از تلمود/ 178 ـ 179
7- انجیل برنابا ، فصل 39، آيات 29 ـ 35،
8- سوره حجرات آيه 13
منابع :
1- قر آن کریم
2- انجیل برنابا
3- تورات
4- http://noorportal.net/394/399/404/36960.aspx
5- http://zaremahdi.parsiblog.com/-200069.htm
6- http://www.bashgah.net/pages-7377.html
7- http://www.tondar.ir/articles/258-1388-12-16-06-46-03.html (http://www.tondar.ir/articles/258-1388-12-16-06-46-03.html)

تحقیق : محمد صالحی – 1 / 8 / 89 - http://mahsan.parsiblog.com (http://mahsan.parsiblog.com/)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد