monje
29th October 2010, 04:32 PM
به نام خالق هستی
امروزه بازیهای رایانه ای یکی از پرطرفدارترین بنوع بازی هاست ، بازی که باعث شده بازیهای دیگر کم رنگ شوند و این مطلب نشان از آن دارد که دیگر صدای شور و شوق کودکان و نوجوانان در کوچه ها و در حال بازی کم بگوش می رسد، آیا این از اهمیت یا به نوعی مدرن شدن بازیها خبر نمی دهد ، مدرن شدنی که شاید غفلت از آن خساراتی بر پیکره یک جامه وارد کند که دیگر درمانی برایش وجود ندارد.
اولین بازی رایانه ای در سال 1962 و با عنوان نبرد فضايي(Spacewar) پا به عرصه وجود گذاشت.از آن زمان تاکنون بازیهای رایانه ای دستخوش هرگونه تغییرات سیاسی ، اجتماعی ، قومی ، مذهبی و ... شده اند. این امر تا جایی پیش رفته و آنچنان اهمیتی دارد که سازمان های بسیاری از جمله سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(مخفف: ناتو) خود آستین ها را بالا زدند و شروع به تولید انواع گیم ها (بازیهای رایانه ای ) کردند !
شما این موضوع را کم اهمیت ندانید ، وقتی کودکی عراقی در مورد سربازان آمریکایی سوال می شود او جواب را در ذو کلمه خلاصه میکند ، جنگ ژنرال ها (بازی شما در نقش سربازان امریکایی مأموریت مبارزه با تروریست ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظوره مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می روید. در عراق و افغانستان تروریست ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند؛ ماشین سبز، کلاه نظامی سبز، پرچم های سبز رنگ و حتی کلاهک موشک ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند.)
قضاوت با خودتان ...
این قبیل بازیها با وجود درگیر کردن قشری از جامعه که آینده سازان آن هستند سعی در ترویج فرهنگی خواص یا القای الگوهای رفتاری منحصر به فردی هستند در در زیر به نمونه هایی از آنها اشاره می کنم :
• ترويج خشونت و پرخاشگري: 6252 بازي خشن مانند ManHunt –WarCraft-HitMan
• تبليغ فرهنگ برهنگي و نمايش صحنه هاي غير اخلاقي مانند بازي GTA كه در استراليا اين
بازي ممنوع شده است.1543بازي
• تبليغ فرهنگ غرب
• اصرار بر انجام گناه و خطا
• ارائه نمادهاي غير اخلاقي
• الگوسازي از شخصيت هاي غير اخلاقي مانند باربي
• نمايش صحنه هاي استفاده از الكل و مواد مخدر:افزايش ميزان توانايي كاربر در جريان بازي1062 بازي
• خرافه پرستي و جادو گري(از موارد شيطان پرستي) مانند هري پاتر و خداي جنگ
• حمله به اسلام ونمادهاي اسلامي و ايران
بصورت مستقيم و غير مستقيم
حال موضوعی با این اهمیت در کشور ما هنوز جای خود را پیدا نکرده ، درست است در سالهای اخیر بنیاد بازیهای رایانه ای کم و بیش کارهایی کرده ولی با این اوصاف باز می توان گفت برای بیشتر بازیهای موجود در بازار هیچ اطلاعاتی در دست نیست و این خود نوعی خود کشی ذهن
آینده سازان کشور کشور است .
برای مثال می خوام در مورد بازی ASSASSINS CREED که به تازگی وارد بازار شد و توانست قشر عظیمی از گیمرها را به سوی خود جلب نماید توضیحاتی بدم تا این پارازیتی باشه هرچند ضعیف ،ولی شاید ما رو موقع خرید یه بازی جدید به فکر بندازه که تو این بازی چه خبره و بعد از کسب یکمی اطلاعات اونو بخریم .
امروزه بازیهای رایانه ای یکی از پرطرفدارترین بنوع بازی هاست ، بازی که باعث شده بازیهای دیگر کم رنگ شوند و این مطلب نشان از آن دارد که دیگر صدای شور و شوق کودکان و نوجوانان در کوچه ها و در حال بازی کم بگوش می رسد، آیا این از اهمیت یا به نوعی مدرن شدن بازیها خبر نمی دهد ، مدرن شدنی که شاید غفلت از آن خساراتی بر پیکره یک جامه وارد کند که دیگر درمانی برایش وجود ندارد.
اولین بازی رایانه ای در سال 1962 و با عنوان نبرد فضايي(Spacewar) پا به عرصه وجود گذاشت.از آن زمان تاکنون بازیهای رایانه ای دستخوش هرگونه تغییرات سیاسی ، اجتماعی ، قومی ، مذهبی و ... شده اند. این امر تا جایی پیش رفته و آنچنان اهمیتی دارد که سازمان های بسیاری از جمله سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(مخفف: ناتو) خود آستین ها را بالا زدند و شروع به تولید انواع گیم ها (بازیهای رایانه ای ) کردند !
شما این موضوع را کم اهمیت ندانید ، وقتی کودکی عراقی در مورد سربازان آمریکایی سوال می شود او جواب را در ذو کلمه خلاصه میکند ، جنگ ژنرال ها (بازی شما در نقش سربازان امریکایی مأموریت مبارزه با تروریست ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظوره مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می روید. در عراق و افغانستان تروریست ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند؛ ماشین سبز، کلاه نظامی سبز، پرچم های سبز رنگ و حتی کلاهک موشک ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند.)
قضاوت با خودتان ...
این قبیل بازیها با وجود درگیر کردن قشری از جامعه که آینده سازان آن هستند سعی در ترویج فرهنگی خواص یا القای الگوهای رفتاری منحصر به فردی هستند در در زیر به نمونه هایی از آنها اشاره می کنم :
• ترويج خشونت و پرخاشگري: 6252 بازي خشن مانند ManHunt –WarCraft-HitMan
• تبليغ فرهنگ برهنگي و نمايش صحنه هاي غير اخلاقي مانند بازي GTA كه در استراليا اين
بازي ممنوع شده است.1543بازي
• تبليغ فرهنگ غرب
• اصرار بر انجام گناه و خطا
• ارائه نمادهاي غير اخلاقي
• الگوسازي از شخصيت هاي غير اخلاقي مانند باربي
• نمايش صحنه هاي استفاده از الكل و مواد مخدر:افزايش ميزان توانايي كاربر در جريان بازي1062 بازي
• خرافه پرستي و جادو گري(از موارد شيطان پرستي) مانند هري پاتر و خداي جنگ
• حمله به اسلام ونمادهاي اسلامي و ايران
بصورت مستقيم و غير مستقيم
حال موضوعی با این اهمیت در کشور ما هنوز جای خود را پیدا نکرده ، درست است در سالهای اخیر بنیاد بازیهای رایانه ای کم و بیش کارهایی کرده ولی با این اوصاف باز می توان گفت برای بیشتر بازیهای موجود در بازار هیچ اطلاعاتی در دست نیست و این خود نوعی خود کشی ذهن
آینده سازان کشور کشور است .
برای مثال می خوام در مورد بازی ASSASSINS CREED که به تازگی وارد بازار شد و توانست قشر عظیمی از گیمرها را به سوی خود جلب نماید توضیحاتی بدم تا این پارازیتی باشه هرچند ضعیف ،ولی شاید ما رو موقع خرید یه بازی جدید به فکر بندازه که تو این بازی چه خبره و بعد از کسب یکمی اطلاعات اونو بخریم .