MR_Jentelman
30th September 2010, 06:51 PM
راهنماي سفر به بزرگ ترين شهر خشتي جهان (قسمت اول)
http://img.tebyan.net/big/1389/07/13515818523878221142171712164415011123678179.jpg
«وارد شهري شدم پر از دو چرخه.» جلال آل احمد، سفرنامه اش به شهر مردمان سختکوش کوير را با اين جمله توصيفي آغاز مي کند. دوچرخه هايي که هنوز هم کنجکاوي همه را در اولين ديدار از اين شهر دامن مي زنند؛ حتي اگر اين روزها دوچرخه هايش گازي شده باشند و مردمانش موتور سوار. براي ديدار و گشت و گذار در اين شهر بايد پياده روي يا حداکثر دوچرخه را انتخاب کرد تا هم تجربه يزد گردي مشابه زندگي مردمانش باشد و هم نکته هاي ظريف شهر خشت و گلي کوير مرکزي ايران از دست نرود. ضمن اينکه بايد خودتان را آماده کرده باشيد که يک روز تمام فقط خشت و گل و بناهاي قديمي و خاطره انگيز ببينيد. اين را به آن دليل مي گويم که آنهايي که فقط از جنگل و جاهاي سرسبز و هيجان انگيز لذت مي برند، ممکن است وسط اين ديد و بازديد شهري بي حوصله شوند!
چطور به يزد برسيم؟
براي رسيدن به يزد که فاصله اش تا تهران حدود 650 کيلومتر است مي توانيد هواپيما، قطار يا خودروي شخصي را انتخاب کنيد.قيمت بليت هواپيما در مسير رفت و برگشت 74 هزار و 200 تومان است و حدود يک ساعت و 20 دقيقه در راه خواهيد بود. با قطار هم مي توانيد به يزد برسيد. با قطار معمولي نه ساعت و با قطار تندرو ش ساعت در راه خواهيد بود.
هزينه رفت و برگشت شما با قطار معمولي 16 هزار و با قطار تندرو 20 هزار تومان خواهد بود. توصيه ما در اين فصل مسير جاده اي و البته خودروي شخصي است چون مي توانيد پس از گذشتن از شهرهاي قم، کاشان، اردستان، نائين، اردکان، ميبد و اشکذر و گشت و گذار در آنها به يزد برسيد.
http://img.tebyan.net/big/1389/07/20100928152516906_1.jpg
براي ماندن در يزد اصلاً نبايد نگران بود زيرا علاوه بر مهمان نوازي اين مردم کويري، شهر دارالمؤمنين پر از هتل و مهمانسراهايي است که بيشتر با شکل و شمايل سنتي شان ميزبان شما هستند. پيشنهاد ما اين است که اگر به دليل قيمت بالاي برخي از اين هتل هاي سنتي نخواستيد در آنها اقامت کنيد، حتما با پرداخت 500 تومان وروديه به هتل فهادان سري زده و در کنار جوي باريکي که از داخل آن مي گذرد، دست و رويتان را آبي بزنيد.
روز اول: شهر گردي
براي آغاز ديد و بازديد، قبل از هر کاري ماشين را جايي پارک کنيد و مثل توريست هاي خارجي اي که حتما در شهر مي بينيدشان، کوله پياده روي برداريد.
توصيه ما اين است که پياده روي را بعد از عبور از بافت قديمي شهر از حوالي محله فهادان شروع کنيد. خانه عرب زاده (موزه سکه)، خانه نواب وکيل، زندان اسکندر (مدرسه ضيائيه)، هتل موزه فهادان، خانه لاري ها، مسجد جامع، حمام و بازارخان، آب انبار، مجموعه امير چخماق، زورخانه، موزه آب، باغ دولت آباد، ميدان مار کار، آتشکده و موزه آينه و روشنايي از جمله محل هايي هستند که در يزد گردي يک روزتان که احتمالا از يک صبح تا غروب طول خواهد کشيد، تماشا خواهيد کرد.
http://img.tebyan.net/big/1389/07/20100928152517140_3.jpg
نه! اشتباه نکنيد، وارد يک محوطه باستاني که مردمانش صدها سال است که رفته اند و نيامده اند نشده ايد؛ اينجا زندگي جريان عادي خودش را دارد و البته به روز هم شده؛ طوري که هر لحظه ممکن است بنز آخرين سيستمي از کنار شما رد شود! بسته به حوصله و کندکاوتان، يک تا سه ساعتي طول مي کشد. بافت قديمي شهر خود به تنهايي موزه اي است که مي توان حتي يک روز کامل را صرف گشت و گذار و تماشا در آن کنيد.
مجموعه امير چخماق
امير جلال الدين چخماق از سرداران و امراي شاهرخ تيموري و حاکم يزد با کمک همسر خود فاطمه خاتون در جهت آباداني يزد مجموعه اي شامل تکيه، ميدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهم تر مسجد اميرچخماق را بنا کرد. سنگ نصب شده در کرباس مسجد به طرف ميدان، شبکه هاي ظريف از کاشي ها معرق دور خارجي گنبد، محراب صفه اصلي با طاقنماي مقرنس کاري و... اين مسجد را که در قرن هشتم هجري قمري بنا نهاده شده، از نظر زيبايي بعد از مسجد جامعه قرار مي دهد. در محوطه اين مجموعه فرصت يک عکس يادگاري را از دست ندهيد، ضمن اينکه بايد براي بالا رفتن از مناره هاي تکيه اميرچخماق و البته تماشاي مجموعه 300 تومان وروديه پرداخت کنيد.
http://img.tebyan.net/big/1389/07/2010092815251731_2.jpg
موزه آب
خانه کلاهدوزها يکي از آنهاست که از ده سال قبل در اواسط خيابان مجاهدين و نزديکي ميدان اميرچخماق تبديل به موزه آب اين شهر شده.
در داخل ديوارهاي آينه کاري شده دور تا دور حياط تا سه طبقه زيرزمين، از ابزار اندازه گيري حجم آب و ظروف حمل آب گرفته تا وقف نامه هاي قديمي و کتابچه ميرآب ها نگهداري و نمايش داده مي شود.
موزه آب يزد بهترين محل در کشور است که مي توان در آنجا سيستم مهندسي ايرانيان در حفر قنات و دستيابي و نگهداري آب را از نزديک ديد اين موزه هر روز براي بازديد گردشگران از هشت صبح تا هفت بعدازظهر باز است و قيمت بليت ورودي آن هم براي هر نفر 500 تومان بيشتر نيست.
مسجد جامع
اينجا نماد دارالمؤمنين است؛ مسجد جامعي که يکي از با ارزش ترين يادگاري هاي تاريخي هنري و گنجينه اي از معماري اسلامي است.
باني ساختمان اصلي مسجد را علاءالدوله گرشاسب آل بويه در قرن ششم هجري قمري مي دانند ولي مسجد فعلي مربوط به آل مظفر و تيموريان قرن هشتم و نهم هجري است.
از امتيازات هنري و معماري اين مسجد مي شود به قدرت و استواري کاشي کاري هاي نفيس و جالب، سردربلند، دو کتيبه نفيس يکي به خط کوفي و ديگري به خط ثلث روي کاشي لاجوردي معرق در کنار سردر با شکوه، دو مناره زيبا و تزئينات کاشي کاري شده ديوارهاي داخلي شبستان و زير گنبد و خارج گنبد اشاره کرد.
حتما برايتان جالب است که بدانيد آب سرداب زير مسجد که بعد از پايين رفتن از 64 پله به آن مي رسيد، 30 کيلومتر دورتر و از قناتي در مهريز بيرون مي آيد.
منبع:سرزمين من
http://img.tebyan.net/big/1389/07/13515818523878221142171712164415011123678179.jpg
«وارد شهري شدم پر از دو چرخه.» جلال آل احمد، سفرنامه اش به شهر مردمان سختکوش کوير را با اين جمله توصيفي آغاز مي کند. دوچرخه هايي که هنوز هم کنجکاوي همه را در اولين ديدار از اين شهر دامن مي زنند؛ حتي اگر اين روزها دوچرخه هايش گازي شده باشند و مردمانش موتور سوار. براي ديدار و گشت و گذار در اين شهر بايد پياده روي يا حداکثر دوچرخه را انتخاب کرد تا هم تجربه يزد گردي مشابه زندگي مردمانش باشد و هم نکته هاي ظريف شهر خشت و گلي کوير مرکزي ايران از دست نرود. ضمن اينکه بايد خودتان را آماده کرده باشيد که يک روز تمام فقط خشت و گل و بناهاي قديمي و خاطره انگيز ببينيد. اين را به آن دليل مي گويم که آنهايي که فقط از جنگل و جاهاي سرسبز و هيجان انگيز لذت مي برند، ممکن است وسط اين ديد و بازديد شهري بي حوصله شوند!
چطور به يزد برسيم؟
براي رسيدن به يزد که فاصله اش تا تهران حدود 650 کيلومتر است مي توانيد هواپيما، قطار يا خودروي شخصي را انتخاب کنيد.قيمت بليت هواپيما در مسير رفت و برگشت 74 هزار و 200 تومان است و حدود يک ساعت و 20 دقيقه در راه خواهيد بود. با قطار هم مي توانيد به يزد برسيد. با قطار معمولي نه ساعت و با قطار تندرو ش ساعت در راه خواهيد بود.
هزينه رفت و برگشت شما با قطار معمولي 16 هزار و با قطار تندرو 20 هزار تومان خواهد بود. توصيه ما در اين فصل مسير جاده اي و البته خودروي شخصي است چون مي توانيد پس از گذشتن از شهرهاي قم، کاشان، اردستان، نائين، اردکان، ميبد و اشکذر و گشت و گذار در آنها به يزد برسيد.
http://img.tebyan.net/big/1389/07/20100928152516906_1.jpg
براي ماندن در يزد اصلاً نبايد نگران بود زيرا علاوه بر مهمان نوازي اين مردم کويري، شهر دارالمؤمنين پر از هتل و مهمانسراهايي است که بيشتر با شکل و شمايل سنتي شان ميزبان شما هستند. پيشنهاد ما اين است که اگر به دليل قيمت بالاي برخي از اين هتل هاي سنتي نخواستيد در آنها اقامت کنيد، حتما با پرداخت 500 تومان وروديه به هتل فهادان سري زده و در کنار جوي باريکي که از داخل آن مي گذرد، دست و رويتان را آبي بزنيد.
روز اول: شهر گردي
براي آغاز ديد و بازديد، قبل از هر کاري ماشين را جايي پارک کنيد و مثل توريست هاي خارجي اي که حتما در شهر مي بينيدشان، کوله پياده روي برداريد.
توصيه ما اين است که پياده روي را بعد از عبور از بافت قديمي شهر از حوالي محله فهادان شروع کنيد. خانه عرب زاده (موزه سکه)، خانه نواب وکيل، زندان اسکندر (مدرسه ضيائيه)، هتل موزه فهادان، خانه لاري ها، مسجد جامع، حمام و بازارخان، آب انبار، مجموعه امير چخماق، زورخانه، موزه آب، باغ دولت آباد، ميدان مار کار، آتشکده و موزه آينه و روشنايي از جمله محل هايي هستند که در يزد گردي يک روزتان که احتمالا از يک صبح تا غروب طول خواهد کشيد، تماشا خواهيد کرد.
http://img.tebyan.net/big/1389/07/20100928152517140_3.jpg
نه! اشتباه نکنيد، وارد يک محوطه باستاني که مردمانش صدها سال است که رفته اند و نيامده اند نشده ايد؛ اينجا زندگي جريان عادي خودش را دارد و البته به روز هم شده؛ طوري که هر لحظه ممکن است بنز آخرين سيستمي از کنار شما رد شود! بسته به حوصله و کندکاوتان، يک تا سه ساعتي طول مي کشد. بافت قديمي شهر خود به تنهايي موزه اي است که مي توان حتي يک روز کامل را صرف گشت و گذار و تماشا در آن کنيد.
مجموعه امير چخماق
امير جلال الدين چخماق از سرداران و امراي شاهرخ تيموري و حاکم يزد با کمک همسر خود فاطمه خاتون در جهت آباداني يزد مجموعه اي شامل تکيه، ميدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهم تر مسجد اميرچخماق را بنا کرد. سنگ نصب شده در کرباس مسجد به طرف ميدان، شبکه هاي ظريف از کاشي ها معرق دور خارجي گنبد، محراب صفه اصلي با طاقنماي مقرنس کاري و... اين مسجد را که در قرن هشتم هجري قمري بنا نهاده شده، از نظر زيبايي بعد از مسجد جامعه قرار مي دهد. در محوطه اين مجموعه فرصت يک عکس يادگاري را از دست ندهيد، ضمن اينکه بايد براي بالا رفتن از مناره هاي تکيه اميرچخماق و البته تماشاي مجموعه 300 تومان وروديه پرداخت کنيد.
http://img.tebyan.net/big/1389/07/2010092815251731_2.jpg
موزه آب
خانه کلاهدوزها يکي از آنهاست که از ده سال قبل در اواسط خيابان مجاهدين و نزديکي ميدان اميرچخماق تبديل به موزه آب اين شهر شده.
در داخل ديوارهاي آينه کاري شده دور تا دور حياط تا سه طبقه زيرزمين، از ابزار اندازه گيري حجم آب و ظروف حمل آب گرفته تا وقف نامه هاي قديمي و کتابچه ميرآب ها نگهداري و نمايش داده مي شود.
موزه آب يزد بهترين محل در کشور است که مي توان در آنجا سيستم مهندسي ايرانيان در حفر قنات و دستيابي و نگهداري آب را از نزديک ديد اين موزه هر روز براي بازديد گردشگران از هشت صبح تا هفت بعدازظهر باز است و قيمت بليت ورودي آن هم براي هر نفر 500 تومان بيشتر نيست.
مسجد جامع
اينجا نماد دارالمؤمنين است؛ مسجد جامعي که يکي از با ارزش ترين يادگاري هاي تاريخي هنري و گنجينه اي از معماري اسلامي است.
باني ساختمان اصلي مسجد را علاءالدوله گرشاسب آل بويه در قرن ششم هجري قمري مي دانند ولي مسجد فعلي مربوط به آل مظفر و تيموريان قرن هشتم و نهم هجري است.
از امتيازات هنري و معماري اين مسجد مي شود به قدرت و استواري کاشي کاري هاي نفيس و جالب، سردربلند، دو کتيبه نفيس يکي به خط کوفي و ديگري به خط ثلث روي کاشي لاجوردي معرق در کنار سردر با شکوه، دو مناره زيبا و تزئينات کاشي کاري شده ديوارهاي داخلي شبستان و زير گنبد و خارج گنبد اشاره کرد.
حتما برايتان جالب است که بدانيد آب سرداب زير مسجد که بعد از پايين رفتن از 64 پله به آن مي رسيد، 30 کيلومتر دورتر و از قناتي در مهريز بيرون مي آيد.
منبع:سرزمين من